|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#401 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjen
Hæ, hvor får du en sånn holdning fra?
|
|
|
#403 |
|
Nek er allrighte dyr
Begge deler…
|
|
|
#404 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, det burde vel la seg gjøre.
Men hva er det man vil vise?? Hvorfor har man så sterkt behov for å vise at man er fra f.eks Paksitan. (Det ser man som regel.) Danskene hadde kanskje hatt større behov for å vise hvilket land de kom fra, men for dem er det mindre viktig å gjøre det?
:tar av meg den hvite hetten og skriver litt til: Helt enig - dumt jeg allerede hadde prikket deg. Jeg er forresten heller ingen fan av nasjonalisme. Nordmenn som vaser rundt i Syden og tror de er verdens navle, har jeg ingen ting til overs for f.eks. Jeg mener ikke at nasjonaldagen egentlig bør være forbeholdt nordmenn (til nød den ariske rase
Jeg tror ikke det handler om folk som har misforstått. Hvis noen har tropper opp i toget med påkistansk flagg fordi de har misforstått, synes jeg det er sjarmerende og hyggelig. Det er de andre grunnene (og de er det flest av) til å insistere å gå med eget flagg i 17.mai- toget jeg har mindre til overs for. Hva disse grunnene er, har jeg prøvd å få svar på her i denne tråden, uten særlig hell. |
|
|
|
|
|
#405 |
|
|
Den første er medfødt. Den andre synes jeg at jeg ser i uttalelser som går på "de bør være takknemlige for å være her og kun vifte med Norges flagg, og hvorfor vil de markere eget hjemland på denne dagen som er VÅR!" |
|
|
|
|
|
#407 |
|
Passiv
|
Sv: Disse flaggene igjenJeg vil jo flagge med norsk flagg 17. mai. Det ser ut til at det er en akseptert løsning. Jeg vet ikke hvorfor noen kanskje har lyst til å bruke et annet flagg. Men jeg aksepterer at noen har kanskje noen tanker rundt det som gjør at de ønsker å gjøre det slik. |
|
|
|
#409 |
|
Nek er allrighte dyr
Yeah, jeg ser hva du mener, men jeg leser ikke VÅR, men et ønske om at det er ALLE sammen sitt, men at man på en måte markerer avstand med et annet lands flagg.
|
|
|
#410 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Disse flaggene igjenaC, skjønner du virkelig ikke hva jeg mener? |
|
|
|
|
|
#411 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#413 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#414 |
|
Deltidsmamma
|
|
|
|
|
|
|
#415 |
|
Bedreviter
|
De fleste utlendinger jeg kjenner oppfatter ikke seg selv som "norsk". Heller ikke de som har bodd her veldig lenge og har et norsk statsborgerskap. De jeg kjenner som er av utenlandsk opprinnelse, oppfatter seg selv som indisk, skotsk, amerikansk, ghaneser eller svensk. Jeg synes det er ufattelig nedlatende å bare anta at folk av en annen nasjonalitet ønsker å oppfatte seg selv som norsk. |
|
|
|
|
|
#416 |
|
Deltidsmamma
|
Juridisk er de norske, og du utenlandsk. |
|
|
|
|
|
#417 |
|
Nek er allrighte dyr
Men da vil du vel heller ikke velge å søke om statsborgerskap i det landet du bor i? Som statsborger har man rettigheter og plikter, jeg synes det blir veldig feil å være fra England, søke om norsk statsborgerskap av praktiske/bekvemmelige årsaker, og samtidig ikke føle tilhørighet/tilknytning til det nye landet.
|
|
|
#418 |
|
anglofil
Jeg har prøvd å styre unna denne tråden da mange innlegg her gir meg gåsehud på ryggen, som dette. |
|
|
|
|
|
#419 |
|
anglofil
Så må jeg legge til, siden du bruker England som eksempel. Jeg jobber i en svær global britisk bedrift. Av alle briter jeg kjenner i Norge (svært mange), de som har bodd her i 40 år også, priser seg lykkelige over at de ikke trenger å bli norske statsborgere. Ingen har ønske om det. De som har bodd her lenge synes det er kjipt å ikke kunne stemme ved stortingsvalg men ingen av de velger å bytte til norsk statsborgerskap. Hvorfor? Fordi de føler seg ikke norske selv om de har bodd her i 40 år og det viktig for dem å ha denne tilhørigheten til sitt hjemland og å kunne gi barn osv. rett til å få britisk statsborgerskap. |
|
|
|
|
|
#420 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Disse flaggene igjenJeg ser det du ser også, at man selvfølgelig i mange tilfeller, de som søker asyl og får det, ikke har noe særlig valg.
|
![]() |
|
|