|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#421 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjen
Vet du hva, kanskje det ikke alltid er så greit som det du tror? Hva hvis du blir spyttet på og fortalt at "faen ikke provoser oss på nasjonaldagen vår, kom deg tilbake dit du hører hjemme" osv. Har tanken slått deg at hvis du ikke er hvit i huden og du går med flagg så er 17 mai selvelste festdagen for alle hverdagsrasister i Norge å slenge dritt fritt frem. Tro du meg, det har jeg vært med på mange ganger og derfor er 17 mai en av de aller verste dagene jeg vet om. |
|
|
|
|
|
#422 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Javel, hva har det med flagg å gjøre? Jeg er fra en bydel i Oslo med mange fremmedkulturelle, jeg har aldri opplevd eller sett noe av det samme, men jeg betviler ikke at det skjer. At å flagge med et utenlandsk flagg, hvilken forskjell skulle det gjøre for dette? Du må huske på hva vi diskuterer.
|
|
|
#423 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Disse flaggene igjenForøvrig, du ser vel paradokset med å ønske å stemme ved stortingsvalg etc, men ikke ville være statsborger? Det er jo nettopp noe av det statsborgerskap innebærer.
|
|
|
#424 |
|
anglofil
Det vi diskuterer er veldig nært relatert til dette Lykken. Det er mange som ikke "tør" veive med det norske flagget engang fordi de er redde for reaksjonene dette skaper. Husk det er ikke lenge siden skoler i Oslo fikk trusler også fordi det var ikke et ønsket element på 17 å se "fremmedkulturelle" som du kaller de i "vårt" 17 mai tog. |
|
|
|
|
|
#425 |
|
anglofil
Mange synes nok det er fryktelig dumt å ikke kunne stemme men det er ikke grunn nok til at folk fra vestlige verden bytter statsborgerskap, samme hvor lenge de har bodd her ... (ytters få av de som gjør det!) |
|
|
|
|
|
#426 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg vet ikke hva det behager deg at jeg kaller det, utlendinger, fremmedkulturelle, folk med annen etnisitet, innvandrere, asylsøkere?
|
|
|
#427 |
|
anglofil
Nei, det er nettopp det det ikke er. Det er ikke steinhakke gale rasister som sier dette på 17 mai. Det er veldig mange som har problem med dette på 17 mai. Jeg har en brun datter, hun har en svart brite som far. Det året hun hadde bunad (da hun var 3 år) var det maaaaange som måtte påpeke at dette var litt "rart". Disse folkene er ellers alltid så riktig politisk korrekte, tro du meg. Og de er ikke FrP ere heller. 17 mai er dagen da den gjengse mannen i gata kan slenge dritt, som de gjorde på toten i fjor der asylsøkere gikk bakerst i toget for å vise sin takknemmlighet til Norge. Folk ble så forbanna, de skrek og var rasende for at "de" ikke kunne la oss få være i fred på vår nasjonaldag. |
|
|
|
|
|
#428 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Disse flaggene igjenDu beskriver en virkelighet i Norge som jeg ikke kjenner igjen, og jeg er som sagt fra Oslo øst, jeg benekter selvfølgelig ikke at det er rasister og mange "hverdagsrasister", men at man i 2009 skal være redd for å bli utskjelt, skreket til og kommentert pga hudfarge er veldig fremmed for meg. Jeg alltid, og nå med mine egne unger litt utenfor hovedstaden, gått i tog med mange med utenlandsk bakgrunn, både i Oslo sentrum og i bydelen, og har virkelig ikke sett noe som ligner. Men jeg skjønner, utifra mange andre tråder du har deltatt i også, at du har svært vanskelige erfaringer bak deg, og dette farger dine synspunkter veldig. Det er forståelig, men det gjør ikke alt du mener om slike saker til en sannhet av den grunn.
|
|
|
#429 |
|
anglofil
Vet du hva Lykken. det er nettopp det du sier her som er hele problemet. Du aner ikke omfanget, eller evner å sette deg inn i hverdagen til veldig mange andre nordmenn. Jeg jobber med dette så ja, det er livet mitt, både jobbmessig og privat. |
|
|
|
|
|
#430 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Disse flaggene igjenJeg forstår det, at du ser og har sett en annen virkelighet, men du bør også være åpen for at det også finnes en annerledes verden her i landet, og den er ikke slik. Det er ikke bare svart/hvitt, og det at du jobber med det også og måten du reagerer i diverse tråder, tyder på at du kanskje har det litt tett på og at du kun ser en del av samfunnet vårt. Hvis man bare beveger seg på fineste vestkant eller kun Grønland, så blir synet litt innsnevret til slutt…
|
|
|
#431 |
|
Whatever, never mind
|
Eller, at man i utgangspunktet kunne ha følt seg "norsk", men blir daglig påminnet om at det er man aldeles ikke. |
|
|
|
|
|
#432 |
|
Glamorøs
|
Det der må være noe av det mest nedlatende tullet jeg har lest på lenge. Du virker som en person som ikke evner å se så veldig mye lengre enn din egen nesetipp, Lykken. Selv om du bor på østkanten mistenker jeg deg for å ikke akkurat henge med mennesker med annen hudfarge, så den med å kun se en del av samfunnet tror jeg du bør ta litt inn over deg selv også. Selvfølgelig finnes det mennesker som syns brune barn i bunad er helt greit. Men du skjønner vel også at hvis man hver eneste 17. mai får negative kommentarer for klesdrakt og hvorfor du/barnet ditt veiver med ett norsk flagg, så er det ikke de som syns det er greit som gjør mest inntrykk? De gjør nemlig ikke noe ut av seg.
|
|
|
#433 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Gjør ikke det Lisa egentlig litt ekstra kvalifisert for å kunne uttale seg om dette? Det at mennesker har følt slike hodninger på kroppen, og i tillegg jobber med denne typen problemstillinger gjør dem ikke inhabile.
|
|
|
#434 |
|
Nek er allrighte dyr
Så jeg er nedlatende, mens de som er uenige med meg er bare rasjonelle? Hun/du/dere er like nedlatende som antar at man lever i en "rosa boble" eller ikke tar innover seg rasisme. Det er ikke det flaggdebatten går utpå i det hele tatt, og jeg synes det blir helt feil å spille inn den ballen her.
|
|
|
#435 |
|
Glamorøs
|
Selvfølgelig finnes din virkelig også. Men det gjør ikke andres virkelighet mindre virkelig. Du trenger ikke latterliggjøre Lisa virkelighet, som er reell for hennes familie og veldig mange andre. Det er ikke slik at siden rasisme ikke finnes i ditt miljø, så burde de som opplever det egentlig bare "get over it".
Nåja.
|
|
|
#436 |
|
Bedreviter
|
Sv: Disse flaggene igjenLykken: Jeg har aldri opplevd rasisme i Norge, og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det Lisa beskriver. Men jeg har innlevelsesevne nok til å anta at det kan skyldes at jeg er helhvit, ektefødt nordmann, og at virkeligheten kan være an annen for folk med en annen bakgrunn enn min … |
|
|
|
|
|
#437 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg ser ikke hvor latterliggjøringen er, jeg påpekte bare at det er veldig tydelig at hennes erfaringer farger hennes måte å hive seg inn i slike tråder på, og ofte oppleves det som ganske grunnløse angrep på de som har et annet syn enn henne, i denne aktuelle diskusjonen kjøper jeg ikke argumentene hennes. At noen velger å ikke gå i tog, gå ut eller delta på 17 mai pga rasisme er reelt, men at man velger et utenlandsk flagg av samme årsaker tror jeg ikke er utbredt. Skulle rasister bli mindre provosert da? At man blir hissig, sår, lei seg, oppgitt og tolker mye i verste mening med hennes erfaringer? Ja, det tror jeg.
|
|
|
#438 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor i mine innlegg gir jeg uttrykk for at jeg ikke har den innlevelseevnen? Er det ikke nettopp det jeg skriver til Lisa. Jeg skriver at jeg forstår hennes synspunkter utifra hennes erfaringer, jeg må ikke være enig i alt hun sier av den grunn.
|
|
|
#439 |
|
Deltidsmamma
|
Men ikke jeg, jeg blir tvert om glad fordi de ønsker å vise/flagge sin norske tilhørighet her. Det mener jeg flere her har sagt; at både gule, brune, blå og sorte nordmenn bør flagge med det norske flagget. Det er flott, for da viser de at de vil ta del i Norge, på en måte. |
|
|
|
|
|
#440 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjenJeg kan ikke se at Lykken har latterliggjort Lisas virkelighet, hun aksepterer vel heller at folk har ulik ståsted når det gjelder bakgrunn og erfaringer. |
|
|
|
![]() |
|
|