|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#482 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjen
Ja, man kan også bli i overkant vàr av å leve i en problemstilling. Det er ikke dermed sagt at problemet ikke finnes.
|
|
|
#484 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Disse flaggene igjen"Travolta, jeg har ikke lest at det er noen som mener at det er viktig med andre flagg enn det norske på 17.mai? Kan du vise til hvor du har lest det? Jeg har lest at flere påpeker at det er en uting å nekte andre flagg, å ha påbud mot det. Er du enig i at det er to forskjellige diskusjoner, eller synes du dette er det samme?" |
|
|
|
|
|
#485 |
|
Vaklende
|
Sv: Disse flaggene igjenHvis jeg tolker deg så snilt som mulig, Lykken, så mener du kanskje at de som lever med rasismen også tolker tilfeldigheter, ikke-tilsiktede hendelser eller lignende som rasisme, fordi de opplever rasisme oftere? |
|
|
|
|
|
#486 |
|
Vaklende
|
Tja, du har ikke vurdert å godta det flere har skrevet som svar til deg, at de mener det er viktig at retten til å vise andre flagg er der, ikke selve flaggene? |
|
|
|
|
|
#487 |
|
Deltidsmamma
|
Da er du inne på den første debatten igjen, ikke sant? Den med at flere påpeker at det er en uting å nekte andre flagg. |
|
|
|
|
|
#488 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Disse flaggene igjenUten å ha lest alle de forgående sidene med innlegg, tar jeg sjansen på å fortelle at jeg mener det er naturlig å bruke et lands nasjonalflagg i parader på nasjonaldagen.
|
|
|
#489 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjenFader, jeg som skulle ta helgen...jeg får svare deg først, Balanse. |
|
|
|
|
|
#490 |
|
Vaklende
|
Nei, jeg var fremdeles på den andre debatten, fordi du var der, Jeg har som sagt ikke sett at noen har sagt at det er viktig med andre lands flagg. Tvert imot har jeg sett at flere har skrevet at de regner med det alltid vil være naturlig med flest norske flagg, og at om det er noen som ikke er norske der også så er ikke det et problem. Hvordan du/Travolta får dette til å bli at de mener det er viktig med de andre nasjonenes flagg forstår jeg ikke, så det må du gjerne forklare. |
|
|
|
|
|
#491 |
|
Vaklende
|
Takk for svar, Travolta, det er kjiipt med syke barn. I flertall til og med. Jeg beklager likevel, men så lenge du ikke henviser til eksempler på dette med viktighet må jeg bare påpeke at jeg faktisk ikke har lest det samme i tråden som deg. (Det hender jeg går glipp av noe, og uansett hadde det vært interessant å se hva du har tolket.) |
|
|
|
|
|
#492 |
|
Deltidsmamma
|
Ja, selvfølgelig. Har jeg hevdet noe annet? Hvor i så fall? |
|
|
|
|
|
#493 |
|
Vaklende
|
Sv: Disse flaggene igjenbønna, jeg har ikke sett deg hevde noe annet direkte, men jeg opplever at du vektlegger flaggets rolle på grunnlovsdagen veldig sterkt. Flagget er bare et symbol, hvis symbolverdi ble dyrket frem i etterkant av grunnloven. |
|
|
|
|
|
#494 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Disse flaggene igjenNå heter nå en gang nasjonen vi bor i Norge, så når jeg skriver at vi feirer at vi bor i Norge, så er det ikke "egennavnet" Norge, men det flotte demokratiet og friheten vi har, jeg mener. Er det ikke det som er flott da? Jeg tenker liksom at det er en direkte link mellom nasjonalflagget og nasjonaldagen. Er å si at man feirer Norge for lite nøytralt kanskje?
|
|
|
#495 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Disse flaggene igjenFor en gørrkjedelig diskusjon! (Kilde: youtube.com) (OK, kanskje noen har det. Jeg har ikke lest hele tråden nemlig. Det er greitt, sier Polyana)
|
|
|
#497 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Eh..ja? Men kommer du til å vifte med det norske flagget på den indiske nasjonaldagen? Det er vel det vi diskuterer her. (Jeg er forøvrig enig med deg i alt du skriver, synes bare det var litt på siden av det diskusjonen handler om.)
Men Lisa: Jeg har store problemer med å skjønne hvilken relevans dette har til tema? Det er vel ingen som tviler på at det finnes rasisme i Norge. Hvordan det å bære et annet flagg på den norske nasjonaldagen kan forhindre rasisme, forstår ikke jeg. Man skal ikke bære det norske flagget fordi man frykter rasistiske uttalelser, men hvorfor ønsker man å la være å bære norsk flagg akkurat denne dagen? Det er det jeg sliter litt med å skjønne.
Again: Hva har rasisme med den norske nasjonaldagen å gjøre? Hvis man ikke har problemer med andre nasjonaliteter/raser- if you like- representert i toget, er man vel ikke rasist At man kanskje ønsker at de skal feire Norges dag med norske flagg, ikke markere avstand med å ta med sitt eget, er vel bare hyggelig?
Ja, ikke sant. Ingenting setter folk på plass som et hint om FRP-sympati |
|
|
|
|
|
#498 |
|
|
Høh? Markere avstand? |
|