Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 23:09   #481
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Oj, 25 sider har vi nådd nå.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:10   #482
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Joda. Soleklar motsetning. De som lever med problemet, de ser problemet. Vi som ikke berøres, vi ser det ikke. Quite simple, actually.

Ja, man kan også bli i overkant vàr av å leve i en problemstilling. Det er ikke dermed sagt at problemet ikke finnes.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:13   #483
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Oj, 25 sider har vi nådd nå.

Neida, bare 7.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:15   #484
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

"Travolta, jeg har ikke lest at det er noen som mener at det er viktig med andre flagg enn det norske på 17.mai? Kan du vise til hvor du har lest det? Jeg har lest at flere påpeker at det er en uting å nekte andre flagg, å ha påbud mot det. Er du enig i at det er to forskjellige diskusjoner, eller synes du dette er det samme?"

Jeg kan prøve å svare på dette, siden Travolte har tatt helg.
Du skriver at du har fått med deg at flere påpekerat det er en uting å nekte andre flagg, å ha påbud mot det. Så langt, så greit, ikke uenig.

Det er en annen diskusjon enn den jeg har deltatt mest i, menlig hva som er mest passende/naturlig på 17. mai, noe jeg mener er det norske flagget.
Og jeg har fått mange innlegg mot meg. Hvorfor får jeg det hvis ingen synes det er viktig med andre flagg?

Gammel 15-05-09, 23:17   #485
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Hvis jeg tolker deg så snilt som mulig, Lykken, så mener du kanskje at de som lever med rasismen også tolker tilfeldigheter, ikke-tilsiktede hendelser eller lignende som rasisme, fordi de opplever rasisme oftere?

Jeg hadde tildels den samme meningen lenge, og har hatt heftige diskusjoner med min eks om dette. Jeg mente at han var alfor hårsår, og at jeg også opplede mye av de samme sakene som han refererte til. Ikke bli ekspedert når det var ens tur i køen, drosjen som hadde lediglys på kjørte rett forbi den vinkende hånden etc. Etter noen år sammen hadde jeg endret mening. Selvsagt skjedde nok den type ting også helt utilsiktet og tilfeldig med ham, men frekvensforskjellen mellom hvor ofte det skjedde meg ham og meg var enorm. Det ville vært utilgivelig naivt å fortsette å hevde at alle episodene han opplevde versus de få jeg opplevde var tilfeldig.

Hvite etniske nordmenn legger merke til de grove tilfellene, de mest åpenbare. Det skjer mer.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:21   #486
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Det er en annen diskusjon enn den jeg har deltatt mest i, menlig hva som er mest passende/naturlig på 17. mai, noe jeg mener er det norske flagget.
Og jeg har fått mange innlegg mot meg. Hvorfor får jeg det hvis ingen synes det er viktig med andre flagg?

Tja, du har ikke vurdert å godta det flere har skrevet som svar til deg, at de mener det er viktig at retten til å vise andre flagg er der, ikke selve flaggene?

Gammel 15-05-09, 23:23   #487
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Tja, du har ikke vurdert å godta det flere har skrevet som svar til deg, at de mener det er viktig at retten til å vise andre flagg er der, ikke selve flaggene?

Da er du inne på den første debatten igjen, ikke sant? Den med at flere påpeker at det er en uting å nekte andre flagg.
Jeg har veldig tidlig avklart hvor jeg står på det spørsmålet. Og flere ganger.

Gammel 15-05-09, 23:24   #488
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten å ha lest alle de forgående sidene med innlegg, tar jeg sjansen på å fortelle at jeg mener det er naturlig å bruke et lands nasjonalflagg i parader på nasjonaldagen.

Hvem som holder flaggene, hva de har på seg, hvilken nasjonalitet de har eller hvilken hudfarge de måtte ha, spiller ingen rolle. Jeg antar at vi er alle er stolte av og glade for å kunne fritt få feire nasjonaldagen i et land som Norge.

Gammel 15-05-09, 23:27   #489
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Fader, jeg som skulle ta helgen...jeg får svare deg først, Balanse.

Denne debatten viser i høyeste grad at mange synes det er viktig med andre flagg enn det norske. Det har vært en utrolig lang dag med to syke barn, så tilgi meg for å ikke orke å finne frem etter spesifikk eksempler fra denne tråden.

Selv er jeg ikke for et forbud (jeg er for ytringsfrihet .i tilfelle du skulle ha inntrykk av noe annet.). Dog håper selvsagt at flest mulig bærer norsk flagg fordi det er Norge det dreier seg om på 17.mai. Og det inkluderer selvsagt alle som bor her uavhengig av hudfarge.

De som bærer andre flagg har sikkert ulike grunner for å gjøre det. Om disse er barn som er på besøk hos den internasjonale skolen eller er elever der, har jeg ingen formening eller interesse av å spekulere i. Uansett ville jeg naturligvis ikke slenge kommentarer til barn eller voksne.

I fjor så jeg en med norsk flagg, men som hadde festet et annet og mindre flagg til dette (husker ikke hvilken nasjon). Det synes jeg var en fin løsning hvis man ønsker å vise at man har tilknytning til annet land enn Norge.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:28   #490
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Da er du inne på den første debatten igjen, ikke sant? Den med at flere påpeker at det er en uting å nekte andre flagg.
Jeg har veldig tidlig avklart hvor jeg står på det spørsmålet.

Nei, jeg var fremdeles på den andre debatten, fordi du var der, Jeg har som sagt ikke sett at noen har sagt at det er viktig med andre lands flagg. Tvert imot har jeg sett at flere har skrevet at de regner med det alltid vil være naturlig med flest norske flagg, og at om det er noen som ikke er norske der også så er ikke det et problem. Hvordan du/Travolta får dette til å bli at de mener det er viktig med de andre nasjonenes flagg forstår jeg ikke, så det må du gjerne forklare.

Forøvrig trodde jeg vi feiret grunnlov tuftet på demokratiske prinsipper, ikke at landet vårt heter Norge og har et eget flagg.

Gammel 15-05-09, 23:31   #491
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Fader, jeg som skulle ta helgen...jeg får svare deg først, Balanse.

Denne debatten viser i høyeste grad at mange synes det er viktig med andre flagg enn det norske. Det har vært en utrolig lang dag med to syke barn, så tilgi meg for å ikke orke å finne frem etter spesifikk eksempler fra denne tråden.

Takk for svar, Travolta, det er kjiipt med syke barn. I flertall til og med. Jeg beklager likevel, men så lenge du ikke henviser til eksempler på dette med viktighet må jeg bare påpeke at jeg faktisk ikke har lest det samme i tråden som deg. (Det hender jeg går glipp av noe, og uansett hadde det vært interessant å se hva du har tolket.)

Gammel 15-05-09, 23:34   #492
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Forøvrig trodde jeg vi feiret grunnlov tuftet på demokratiske prinsipper, ikke at landet vårt heter Norge og har et eget flagg.

Ja, selvfølgelig. Har jeg hevdet noe annet? Hvor i så fall?

Det med retten til å gå med annet flagger faller jo innunder forbud mot noe annet flagg.
Jeg har fått mye pes for å hevde at det er mest naturlig med norske flagg, og det er det jeg bygger det på.
Men jeg ser også at det er en del som er enig med meg.

Ingen hevder (slik enkelte elsker å tro) at det vil bli en overvekt at andre flagg og at utlendingene skal komme og ta oss.

Gammel 15-05-09, 23:47   #493
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

bønna, jeg har ikke sett deg hevde noe annet direkte, men jeg opplever at du vektlegger flaggets rolle på grunnlovsdagen veldig sterkt. Flagget er bare et symbol, hvis symbolverdi ble dyrket frem i etterkant av grunnloven.

Jeg er litt usikker på hva den siste setnignen din om overvekt av andre flagg henviser til. I det hele tatt synes jeg vi skriver forbi hverandre nå, jeg skjønner ikke hvis du henvise til at du mener at fordi du har fått pes for dine innlegg betyr det at de som gir deg pes (?) mener andre lands flagg er viktige?

Gammel 15-05-09, 23:47   #494
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå heter nå en gang nasjonen vi bor i Norge, så når jeg skriver at vi feirer at vi bor i Norge, så er det ikke "egennavnet" Norge, men det flotte demokratiet og friheten vi har, jeg mener. Er det ikke det som er flott da? Jeg tenker liksom at det er en direkte link mellom nasjonalflagget og nasjonaldagen. Er å si at man feirer Norge for lite nøytralt kanskje?

Gammel 15-05-09, 23:59   #495
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en gørrkjedelig diskusjon!
Det eneste som er verdt å diskutere her er hvorfor ingen har linket til denne ennå:

(Kilde: youtube.com)

(OK, kanskje noen har det. Jeg har ikke lest hele tråden nemlig. Det er greitt, sier Polyana)

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 00:00   #496
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kif: Du vet at han kommer i Spektrum rett før jul?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 00:07   #497
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

De fleste utlendinger jeg kjenner oppfatter ikke seg selv som "norsk". Heller ikke de som har bodd her veldig lenge og har et norsk statsborgerskap. De jeg kjenner som er av utenlandsk opprinnelse, oppfatter seg selv som indisk, skotsk, amerikansk, ghaneser eller svensk. Jeg synes det er ufattelig nedlatende å bare anta at folk av en annen nasjonalitet ønsker å oppfatte seg selv som norsk.

Jeg for min del kommer garantert til å fortsette å se på meg selv som norsk, selv om jeg flytter utenlands og blir værende der resten av mitt liv, helt uavhengig av om jeg trives bedre i det nye landet og hvorfor jeg har valgt å flytte dit. Jeg kommer ikke til å oppfatte meg selv som engelsk eller fransk etter 20 år.

Eh..ja? Men kommer du til å vifte med det norske flagget på den indiske nasjonaldagen? Det er vel det vi diskuterer her. (Jeg er forøvrig enig med deg i alt du skriver, synes bare det var litt på siden av det diskusjonen handler om.)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg har prøvd å styre unna denne tråden da mange innlegg her gir meg gåsehud på ryggen, som dette.

Lykken - har du null evner til å sette deg inn andre folks situasjoner? Fatter du ikke eller evner å se hvor priviligert du er som kan sitte her og "legge mer" i et stasborgerskap en det det er? Si det til en kurder eller somalier som har flyktet hit fra krig og tortur, selvfølgelig vil de ta et stasborgerskap som gjør det mulig for dem å f.eks reise til et annet land og eller gi de muligheter som de ellers aldri vil komme til å få. De kommer fra land som tilsier at som borger av det landet har de NULL mulighet til å bevege seg rundt om i verden eller gjøre noe som helst.

Jeg kjenner flust av mennesker som overhode ikke har noe ønske å bytte statsborgerskap men de har ikke noe annen mulighet hvis de vil bo her og leve sine liv akkurat som vi andre gjør. Ting som f.eks å stemme når det er valg osv. Det er ikke lett for mange å gi opp sitt statsborgerskap, de kan ha sterke følelser for landet sitt og føle stor stolthet over landet sitt selv om det er et diktatur eller krigsherjet land.

Jeg blir helt satt ut av tanker om at folk må bli norske i sjel og sinn for å ha krav på å bo her.

Noen ganger lønner det seg å prøve å sette seg inn i andre folk sine situasjoner og alltid huske på at du ser ting fra et utrolig priviligert vestlig perspektiv.

Men Lisa: Jeg har store problemer med å skjønne hvilken relevans dette har til tema? Det er vel ingen som tviler på at det finnes rasisme i Norge. Hvordan det å bære et annet flagg på den norske nasjonaldagen kan forhindre rasisme, forstår ikke jeg. Man skal ikke bære det norske flagget fordi man frykter rasistiske uttalelser, men hvorfor ønsker man å la være å bære norsk flagg akkurat denne dagen? Det er det jeg sliter litt med å skjønne.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det er ikke hva vi ser av rasisme som gjelder, Lykken. Vi som er hvite nordmenn. Det er de som er av annen hudfarge enn oss som må fortelle hvordan det faktisk er. At en svart mann forteller at han støtt møter rasisme i Norge er den som beskriver virkeligheten. Ikke vi som ikke personlig berøres av det. Jeg tror knapt jeg har sett rasisme en eneste gang. Men jeg kjenner jo folk som gjør det nesten hver dag. I Oslo. Det er jo det som er virkeligheten.

Again: Hva har rasisme med den norske nasjonaldagen å gjøre? Hvis man ikke har problemer med andre nasjonaliteter/raser- if you like- representert i toget, er man vel ikke rasist At man kanskje ønsker at de skal feire Norges dag med norske flagg, ikke markere avstand med å ta med sitt eget, er vel bare hyggelig?

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Fin forum-hersketeknikk

Ja, ikke sant. Ingenting setter folk på plass som et hint om FRP-sympati

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 00:17   #498
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Again: Hva har rasisme med den norske nasjonaldagen å gjøre? Hvis man ikke har problemer med andre nasjonaliteter/raser- if you like- representert i toget, er man vel ikke rasist At man kanskje ønsker at de skal feire Norges dag med norske flagg, ikke markere avstand med å ta med sitt eget, er vel bare hyggelig?

Høh? Markere avstand?

Gammel 16-05-09, 00:26   #499
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Høh? Markere avstand?

Jeg tenker at det må være det det handler om. Med mindre man har misforstått hva dagen dreier seg om. Da er det selvfølgelig greit.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 00:47   #500
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tenker at det må være det det handler om. Med mindre man har misforstått hva dagen dreier seg om. Da er det selvfølgelig greit.

Håkkei.

Da tenker jeg at du tenker veldig, veldig feil.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.