Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-09, 00:28   #581
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Hvorfor skal jeg det? Det er jo like naturlig med det svenske flagget?

Hvis det er naturlig for deg så skal du selvfølgelig få lov.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 00:28   #582
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og jeg synes i alle fall ikke det er min jobb å fortelle dem at de tar feil i vurderingen av hva som er mest naturlig for dem.

Nei, men jeg trodde at det er mest naturlig for 17. mai, den norske nasjonaldagen at det flagges med norske flagg. Trodde jeg.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 00:28   #583
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skal jeg det? Det er jo like naturlig med det svenske flagget?

Vel, her kommer det fantastiske - I don't give a damn. Gjør hva du vil.

(Hva med det tyske flagget, da? )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 00:28   #584
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men jeg trodde at det er mest naturlig for 17. mai, den norske nasjonaldagen at det flagges med norske flagg. Trodde jeg.

Ja, det har jeg skjønt.

Gammel 17-05-09, 00:30   #585
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Når premissene er helt forskjellige er det ikke noe vits.
hverken du eller skilpadda har svart på mitt spørsmål forresten.

Det Skilpadda svarte. Ser du, jeg kan svare selv om premissene er helt forskjellige. ( Noe jeg ikke synes de er, så der gølger jeg deg ikke, men siden du synes det. )

Sist redigert av Balanse : 17-05-09 kl 00:31. Årsak: egentlig hadde jeg tenkt å rette opp gølger til følger, men ved nærmere ettertanke passer det jo perfekt slik det er
Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 00:30   #586
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Vel, her kommer det fantastiske - I don't give a damn. Gjør hva du vil.

(Hva med det tyske flagget, da? )

Det tyske flagget kunne jeg godt tenkte meg å gå med.

Gammel 17-05-09, 00:30   #587
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøvde ikke å dra opp skolegudstjenestediskusjonen igjen - jeg er klar over at skolegudstjenester ikke er obligatoriske (og at hijab vel neppe er forbudt i 17. mai-tog). Jeg prøvde bare å illustrere forskjellen på å på den ene siden argumentere for å "påtvinge" noen noe og argumentere for at "det er jo ikke så farlig", og på den andre siden argumentere for å tillate noen noe fordi det ikke er så farlig.

Joda, men siden man vel ikke kan si at skolegudstjenestene blir påtvunget noen, så faller det vel litt i fisk? Man kan jo kanskje si at man tillater de elevene som vil å gå i kirken, mens de som ikke vil, tillater man å bli igjen.

(Hm, holder Norge på å vinne MGP?! Interessert mot min vilje... )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 00:31   #588
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Ingen av dere har svart på det prinsipielle spørsmålet mitt; sånn egentlig.
Ja; eller nei?

Gammel 17-05-09, 00:32   #589
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Joda, men siden man vel ikke kan si at skolegudstjenestene blir påtvunget noen, så faller det vel litt i fisk? Man kan jo kanskje si at man tillater de elevene som vil å gå i kirken, mens de som ikke vil, tillater man å bli igjen.

Som sagt, jeg prøvde bare å svare på spørsmålet ditt om hvorvidt "det er ikke så farlig med ett lite .../én liten ..." er et teit argument eller ikke, og vise at jeg synes det kommer an på sammenhengen. Sammenligningen var ikke ment å være "aktuelle" eksempler, men "prinsipielle" eksempler.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

(Hm, holder Norge på å vinne MGP?! Interessert mot min vilje... )

Er jeg den eneste som ikke ser på?

Gammel 17-05-09, 00:33   #590
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ja; eller nei?

Jeg svarte på spørsmålet ditt, både personlig ("ja, for meg er det mest naturlig") og prinsipielt ("hva som oppleves som mest naturlig for noen, er en personlig vurdering").

Gammel 17-05-09, 00:34   #591
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja; eller nei?

Joda. Vi har svart opptil flere ganger. :peker opp:

Gammel 17-05-09, 00:35   #592
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Ja; eller nei?

Så lenge du ikke gir meg noen ideer til hvordan jeg skal kunne svare for noen flere enn meg selv, så er det umulig for meg. Hva som er naturlig i denne sammenhengen er ikke et faktasvar.

Gammel 17-05-09, 00:35   #593
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg svarte på spørsmålet ditt, både personlig ("ja, for meg er det mest naturlig") og prinsipielt ("hva som oppleves som mest naturlig for noen, er en personlig vurdering").

Du relativiserer (tror jeg) når du svarer prinisipielt. Det kommer an på personen sier du. Dvs du kan ikke svare ja på det.
Jeg mener at det er en kobling der som er personuavhengig.
Men jeg vil jo ikke nekte folk å gå med andre flagg for det. Det gjør de jo som de vil med.

Gammel 17-05-09, 00:37   #594
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Men bønna, hvorfor mener du at det er ja uansett? Kan du konkretisere det?

Gammel 17-05-09, 00:38   #595
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Du relativiserer (tror jeg) når du svarer prinisipielt. Det kommer an på personen sier du.
Jeg mener at det er ja uansett.

Jeg har skjønt at du mener det er ja uansett. Ettersom jeg ikke mener dette er et spørsmål som det går an å svare ja eller nei på, så svarer jeg heller ikke ja eller nei på det. Jeg tror helt klart (og observerte fakta tyder på) at de aller, aller fleste mener at det er mest naturlig å bruke norske flagg i 17. mai-toget. Men ettersom noen ganske få velger andre flagg, antar jeg at de som velger det, synes dette andre flagget er et mer naturlig valg for dem.

Hva spiller det for rolle om hva som er mest "naturlig", forresten? Gjør det forskjell for hvordan man skal forholde seg til andres valg?

Gammel 17-05-09, 00:39   #596
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Men bønna, hvorfor mener du at det er ja uansett? Kan du konkretisere det?

jeg har endret innlegget

Gammel 17-05-09, 00:41   #597
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Men ettersom noen ganske få velger andre flagg, antar jeg at de som velger det, synes dette andre flagget er et mer naturlig valg for dem.

Hva spiller det for rolle om hva som er mest "naturlig", forresten? Gjør det forskjell for hvordan man skal forholde seg til andres valg?

Det kan være at de vet at det norske flagget er det mest naturlige, men at de ikke har det, "man tager hva man haver". Det kan være at man ikke vet at 17 mai så feirer man Norge, man tror det bare er en generell festdag.

Jeg forholder meg likt i praksis, det er her jeg diskuterer

Gammel 17-05-09, 00:43   #598
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det kan være at de vet at det norske flagget er det mest naturlige, men at de ikke har det, "man tager hva man haver". Det kan være at man ikke vet at 17 mai så feirer man Norge, man tror det bare er en generell festdag.

Jeg forholder meg likt i praksis, det er her jeg diskuterer

Jaha, så du går ut i fra at "disse andre" er nek?

Gammel 17-05-09, 00:44   #599
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg får lyst til å sitere salig Obstfelder "Her er så rart, jeg er visst havnet på feil klode". Selvfølgelig flagger man med norske flaggg på offentlige bygninger. Selvfølgelig bruker de fleste som går i toget norske flagg. Det er Norges nasjonaldag. 'Det vi diskuterer er her hvor stort problem det er at noen få barn går med andre flagg. Er det så forferdelig at man må lage facebookgrupper, skrive i avisen ogsåvidere? Jeg mener altså at det ikke er det. For å trøste bønna kan jeg si at det norske flagget vaier på min veranda i morgen og mine barn får norske flagg med seg i toget.

Og for å svare på det med grunnlovsdagen. Ja, jeg vet at grunnloven ble underskrevet 17. mai 1814. Jeg vet også at den ble omskrevet i oktober samme år (fordi vi gikk inn i union med Sverige) og at det har vært diskusjoner om vi burde feiret grunnlovsdagen i oktober, men det er ikke så fint vær da, så det er sikkert en dårlig ide.

Jeg satt her og prøvde å kommme på Eidsvollsmenn, men jeg husker bare to. Nicolai Wergeland og Wilhelm Koren Christie. Jeg kan jo utfordre dere til å huske flere, uten noen hjelpemidler. Det er forøvrig Nicolais sønn Henrik Wergeland som har fått æren av å ha startet tradisjonen med barnetog på 17. mai.

Har jeg bevist mine kunnskaper nok til å fremdeles ha lov til å mene at det er helt uviktig, og ikke noe problem i det hele tatt om en bitte liten del av de flaggene vi ser i Flaggtoget i Bergen i morgen ikke er norske?

Du er flink!
Var det forresten Obstfelder som var medlem av NS? (Mulig det var Rolf Jacobsen? )
Og vet du hva, Blå? Jeg er enig med deg. Det er faktisk ikke et problem. Jeg synes det er litt rart hvis mange velger å bære andre flagg, men hvis noen få (fremdeles- etter alle disse innleggene- uvisst av hvilken grunn) velger å gjøre det så

(Jeg har feiret 17.mai i Bergen i maange år og har faktisk ikke fått med meg at det heter flaggtoget. :treig: )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 00:44   #600
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Eller det kan være at de er fullt klar over hva det norske flagget og den norske nasjonaldagen er, men at de føler det hyggelig å feire Norge samtidig som de viser hvor de selv opprinnelig kommer fra. At "det er naturlig for meg å feire med ***-flagget" rett og slett veier tyngre for dem enn "det er naturlig å bruke norsk flagg på 17. mai". (Jeg kan ikke forestille meg at noen som går i 17. mai-tog ikke har fått med seg at grunnen til at man feirer er at det er Norges nasjonaldag, det synes jeg er en nesten utrolig nedlatende tolkning.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.