Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Ja! 5 3,01%
Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. 106 63,86%
Litt hensyn klarer man vel å ta. 42 25,30%
Nei, det er håpløst. 10 6,02%
Drit i alle allergikere! 1 0,60%
Annet 0 0%
Dustepoll 2 1,20%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-09, 00:20   #261
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Man tar det hensyn man kan, jeg bruker parfyme og om jeg står foran en i en kø som ikke tåler det, får det være vedkommenes problem.
Men jeg lar være å røyke i nærhet av personer som er på besøk hos oss, som ikke tåler/liker røyk, da går jeg heller å "gjemmer" meg litt.
Når jeg har folk på besøk som ikke tåler pelsdyr, tar jeg dyrene ut en stund før de kommer og holder den der, men jeg lar ikke være å skaffe meg et.
Når det kommer til mat ol så synes jeg selvsagt at vedkommende må gi beskjed og da tilrettelegger jeg alt etter det.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 01:14   #262
Skvetten
Passiv

Standard

Kan melde om alvorlig astmaanfall i full offentlighet på grunn av parfyme. Det ble til en skademelding det. Jada, hensyn er en fin ting.

Fremmede som iler til for å gi meg hjelp er fint men fy så ubehagelig det er.

Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 01:52   #263
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Man tar det hensyn man kan, jeg bruker parfyme og om jeg står foran en i en kø som ikke tåler det, får det være vedkommenes problem.
Men jeg lar være å røyke i nærhet av personer som er på besøk hos oss, som ikke tåler/liker røyk, da går jeg heller å "gjemmer" meg litt.
Når jeg har folk på besøk som ikke tåler pelsdyr, tar jeg dyrene ut en stund før de kommer og holder den der, men jeg lar ikke være å skaffe meg et.
Når det kommer til mat ol så synes jeg selvsagt at vedkommende må gi beskjed og da tilrettelegger jeg alt etter det.

Også om det var folk du ønsket besøk av, og som ikke ville kunnet komme på besøk mer?

Vi ønsker oss katt, men siden vi har små slektninger som det ser ut til kan være allegiske, og som vi virkelig ønsker skal kunne komme på besøk til oss, så er det selvsagt ikke aktuelt. Det handler ikke så mye om å ta hensyn, egentlig, men om å skjønne konsekvensen av det vi gjør.

Gammel 03-06-09, 08:58   #264
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Tenk når du står i køen og den som står bak blir syk på grunn av parfymen din, da kan det brått blir litt ditt problem også at vedkommende blir syk.

Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 09:09   #265
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er en av dem som bidrar til å skape slike holdninger, dessverre. Jeg er høyst moderat allergisk mot pelsdyr og risikerer ikke annet enn røde, sviende øyne og hevelser rundt øynene som følge av nærkontakt med katter. Det holder vanligvis at folk støvsuger stuen og jager ut katten, så blir jeg normalt ikke plaget overhodet.

Det er klart at hvis folk tror at det er det som er standard pelsdyrallergi, så tror de at folk er "hysteriske" når de absolutt ikke vil komme på besøk. Ikke dermed sagt at det ikke er skikkelig dårlig gjort å ta folk på alvor som sier de er allergiske da.

Nei, nei, nei - da er du slett ikke blant dem jeg mener. De jeg mener er det som bare er allergiske når det ikke skjer noe gøy. Jeg har flere damer på jobben som er så allergiske mot røyk at det går ut klagemailer flere ganger i uka til alle brukere på mailsystemet om røykevanene til røykerne på huset. Mens de samme damene sitter på fanget og synger og svinger vinglasset samtidig som det røykes over en lav sko når det er sommerfest. (Hos oss er det røykerne festen samler seg rundt). Da er de ikke allergiske nemlig.

Du er allergisk - jeg antar at du er allergisk når det er søte katter også. Det er noe annet. Jeg vil ha full forståelse for om også du vil foretrekke at vi treffes på aktiviteter hvor du slipper å eksponeres for dyrevanene mine. Man trenger ikke ha livstruende allergi.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

En ting jeg har lagt merke til er hvordan folks holdninger plutselig blir endret når de ser hvor utrolig sjuk gutten vår kan bli av allergi. Til daglig føler jeg at jeg gnåler mye om det fordi jeg må være på den sikre siden og være i forkant på så mange områder. Folk er jo vant med å se ham som ganske så frisk, noen ganger temmelig medisinert, men likevel.. de ser ikke symptomene. Når de derimot ser ham en dag vi ikke klarer å medisinere ham fullt ut, pusten er surklete, øynene ligger igjen og nesa renner så kommer det overraskende " var det sååå ille?". Selv om jeg har sagt gang på gang på gang hvordan han reagerer så er det liksom opplest og vedtatt at allergi betyr litt røde øyne og litt snufsing som kan forsvinne om man tar en tablett. Jeg synes det er synd at mange må se det med egne øyne før de fatter hvor alvorlig det kan være.

Det er nettopp det - de tror at man skriker opp og hyler rundt fordi man ikke liker noe. Fordi det er noen som gjør det og påberoper seg allergi.

Så treffer de en med alvorlig allergi og da skjønner de fleste at det er en alvorlig ting og at man ikke er hysterisk eller egosentrert, men syk.

Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 10:38   #266
Rose
Bør lage seg en tittel selv

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Man gjør så godt man kan stemte jeg

Gammel 03-06-09, 11:05   #267
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Den enkelttingen som vil ha størst effekt for samfunnet som helhet er antakelig å stoppe alkoholutsalgene. Alkohol skaper problemer for mange, både direkte og indirekte.

Noen som har sluttet å drikke fordi det kan skape problemer for andre?

Gammel 03-06-09, 11:13   #268
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men jeg drikker ikke slik at det skaper problemer for andre. Aldri, faktisk, vil jeg påstå.

(Bortsett fra nå nylig da vi måtte gå til skolen i stedet for å kjøre bil, fordi mor var litt "svimmel" etter kvelden i forveien. )

Gammel 03-06-09, 11:15   #269
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Den enkelttingen som vil ha størst effekt for samfunnet som helhet er antakelig å stoppe alkoholutsalgene. Alkohol skaper problemer for mange, både direkte og indirekte.

Noen som har sluttet å drikke fordi det kan skape problemer for andre?

Har du hørt om noen som stryker med, fordi de sitter ved siden av noen som tar et glass vin?

Jeg forstår ikke hvor du vil med spørsmålet ditt, men til det siste kan jeg si at mitt alkoholkonsum og min betalingsvilje i forhold til alkohol er preget av at alkohol kan skape problemer for andre. Så svaret blir ja.

Gammel 03-06-09, 11:17   #270
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, men jeg drikker ikke slik at det skaper problemer for andre. Aldri, faktisk, vil jeg påstå.

(Bortsett fra nå nylig da vi måtte gå til skolen i stedet for å kjøre bil, fordi mor var litt "svimmel" etter kvelden i forveien. )

Kan du vite det? Tørrlagte alkohollikere kan ha store problemer med å se andre drikke. Andre med negativ alkoholerfaring kan kjenne ubehag, eller få vekket en angst når andre drikker. Var du på fest, kan det være enkelte som lar være å komme fordi det er drikking, osv.

Gammel 03-06-09, 11:21   #271
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Kan du vite det? Tørrlagte alkohollikere kan ha store problemer med å se andre drikke. Andre med negativ alkoholerfaring kan kjenne ubehag, eller få vekket en angst når andre drikker. Var du på fest, kan det være enkelte som lar være å komme fordi det er drikking, osv.

Nå synes jeg du er direkte nedlatende overfor mennesker med allergi og astma. Det å drikke alkohol er faktisk styrt av et valg. Et dødelig astmaanfall er ikke direkte valgstyrt. Og jeg er av de som har stor sympati for folk med alkoholproblematikk, bare for å understreke det.

Gammel 03-06-09, 12:06   #272
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nå synes jeg du er direkte nedlatende overfor mennesker med allergi og astma. Det å drikke alkohol er faktisk styrt av et valg.

Jeg har en innstilling til alkoholisme som en sykdom. Mitt alkoholforbruk er uten tvil styrt og jeg har et valg, jeg er ikke like overbevist om at rusmisbrukere har et like tydelig valg bestandig. (Men det er mange og glidende overganger)

Folk med allergier har jo også et valg om hvor de vil bo feks. Jeg og mannen min har vurdert (men ikke gjenneomført) å ha årlige sydenturer med ungene fordi de er så plaget med huden når lufta blir kald og tørr. Ungene kan selvfølgelig ikke velge hudtype, men vi som foreldre kan velge hva vi skal gjøre. Jeg vil jo tro at vårt valg i den situasjonen (reise til syden eller ikke på vinteren) er mer reelt enn om en som er alkoholiker kan velge bort den neste drinken. Jeg vil jo si at folk som har kraftig asma og kan få pusteproblemer på fly, er nærmere den første problemstillingen enn den andre.

Gammel 03-06-09, 12:17   #273
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Sånn for å svare ordentlig på et tullete stilt spørsmål: Det er absolutt et poeng å skape alkoholfrie arenaer og skape aksept for at ikke alle skal drikke alltid. Jeg har venner som er avholds på solidarisk grunnlag, for at de vil sørge for at det både er folk som drikker og som ikke drikker på steder der de er. En alkoholiker som ikke skal drikke, eller en som velger det av helsemessige årsaker skal ikke føle seg alene og utenfor.

Vi har alltid alkoholfritt alternativ drikke både på jobb og privat, jeg spør ALDRI om hvorfor folk ikke drikker eller velger å kjøre, osv.

Nå for tiden er jeg i praksis avholds, fordi jeg trener så mye at det er uforenlig med å drikke. Det er i grunnen ganske interessant.

Gammel 03-06-09, 12:18   #274
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nå synes jeg du er direkte nedlatende overfor mennesker med allergi og astma. Det å drikke alkohol er faktisk styrt av et valg. Et dødelig astmaanfall er ikke direkte valgstyrt. Og jeg er av de som har stor sympati for folk med alkoholproblematikk, bare for å understreke det.

Den som drikker gjør jo et valg ja, på samme måte som den som bruker parfyme gjør et valg .. den som står ved siden av må velge å bli stående eller gå ...

Jeg tar hensyns så godt det lar seg gjøre. Vi har hund og får vi venner på besøk som reagerer, så støvsuger jeg godt før de kommer og hiver ut hunden mens de er der. Har heldigvis ingen i familien som er allergisk. Drar vi på hyttetur med venner som er allergiske så tar vi ikke med oss hunden. Nå har vi ingen i vår omgangskrets som er hyper allergiske heller, så de forbeholdene vi har tatt har vært mer enn nok.
Vi har en niese som går på streng diett og det er selvsagt at vi lager til mat som hun også skal spise når de er på besøk.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 12:19   #275
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har en innstilling til alkoholisme som en sykdom. Mitt alkoholforbruk er uten tvil styrt og jeg har et valg, jeg er ikke like overbevist om at rusmisbrukere har et like tydelig valg bestandig. (Men det er mange og glidende overganger)

Folk med allergier har jo også et valg om hvor de vil bo feks. Jeg og mannen min har vurdert (men ikke gjenneomført) å ha årlige sydenturer med ungene fordi de er så plaget med huden når lufta blir kald og tørr. Ungene kan selvfølgelig ikke velge hudtype, men vi som foreldre kan velge hva vi skal gjøre. Jeg vil jo tro at vårt valg i den situasjonen (reise til syden eller ikke på vinteren) er mer reelt enn om en som er alkoholiker kan velge bort den neste drinken. Jeg vil jo si at folk som har kraftig asma og kan få pusteproblemer på fly, er nærmere den første problemstillingen enn den andre.

Jeg skal ikke ta alkolavhengighetdiskusjonen her, jeg vet godt hva problematikk rundt denne typen avhengighet dreier seg om, som sagt er jeg mer eller mindre avholds selv blant annet som følge av at jeg har sett litt for mye av alkoholens baksider. Jeg mener allikevel at man gjør folk som har alkolavhengighet en bjørnetjeneste, ved å se på dette som ren sykdom og ikke avhengig av vilje og valg, og synes fortsatt sammenligningen er ganske så søkt.

Gammel 03-06-09, 12:38   #276
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nei, nei, nei - da er du slett ikke blant dem jeg mener. De jeg mener er det som bare er allergiske når det ikke skjer noe gøy.

Det er en viss forskjell på å bli utsatt for noe i hverdagen, enn på fest. Jeg kan godt synes at det er mega-ubehagelig at alle røykerne samler seg rett utenfor døra på jobb, slik at jeg må gå gjennom en sky for å komme inn, eller at røykerne står inne i busskuret og røyker, men jeg takler det greit på fest.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 12:46   #277
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er like ubehagelig uansett. Øynene mine begynner å svi umiddelbart, og jeg blir kvalm av lukta.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 12:52   #278
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Også om det var folk du ønsket besøk av, og som ikke ville kunnet komme på besøk mer?

Vi ønsker oss katt, men siden vi har små slektninger som det ser ut til kan være allegiske, og som vi virkelig ønsker skal kunne komme på besøk til oss, så er det selvsagt ikke aktuelt. Det handler ikke så mye om å ta hensyn, egentlig, men om å skjønne konsekvensen av det vi gjør.

Jeg har bare hatt en bestemor som er allergisk, og da har vi som sagt tatt dyret ut og hun har aldri reagert på det da.
Vi er en dyrekjær familie og vil at bana mine skal være med dyr.
Så om det noen gang skulle bli et tema,og de ikke kan komme til oss selv om dyret er ute, får vi dusje godt , ta på rene klær og gå på besøk til dem istedet, så får de komme til oss på sommeren.
Jeg skjønner det er en koneskvens og ikke hensyn i den forstand, men det blir en helt annen diskusjon.

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Tenk når du står i køen og den som står bak blir syk på grunn av parfymen din, da kan det brått blir litt ditt problem også at vedkommende blir syk.

Nei der er jeg uenig med deg, selv om jeg ikke bruker parfyme, så er det andre som gjør det, så da må den personen ta forhåndregler selv.
Kjøpesentere lar ikke være å ha strøm i butikkene deres, selv om noen ikke tåler det.
Så frem til parfyme blir forbudt, kommer jeg til å bruke det når jeg er på vift.

Gammel 03-06-09, 12:56   #279
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men om de er så allergiske at de aldri mer vil kunne komme på besøk til dere, da? Eller at det ikke er godt nok om dere dusjer heller - dere vil ikke kunne besøke dem heller (det er jo i ekstreme tilfeller)? Eller om barn som skulle besøke dere måtte ta MYE medisin (med bivirkninger). Ville du likevel valgt dyrene? (Mange gjør det, det er derfor jeg spør).

Gammel 03-06-09, 13:01   #280
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Hvis jeg ALDRI kunne se bestemoren min mer, selvfølgelig ikke.
Men det er noe jeg aldri har hørt om en gang, det må da være umulig for slike folk å ut av huset da, på butikken feks?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.