|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere? | |||
| Ja! |
|
5 | 3,01% |
| Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. |
|
106 | 63,86% |
| Litt hensyn klarer man vel å ta. |
|
42 | 25,30% |
| Nei, det er håpløst. |
|
10 | 6,02% |
| Drit i alle allergikere! |
|
1 | 0,60% |
| Annet |
|
0 | 0% |
| Dustepoll |
|
2 | 1,20% |
| Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
En Som Trener
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Det ender med at jeg lever med det, for jeg synes jo ikke selv at handicapet mitt er stort nok til å ta det på alvor. Jeg leser forøvrig flittig i Smilefjes' tråd om grensesetting.
Det er vel dette jeg mener også, men han er for veik på det punktet og det er jo jeg også. Jeg liker ikke å ødelegge et hyggelig besøk når jeg ikke reagerer verre enn jeg gjør. Jeg er jo lite plaget i forhold til de andre jeg leser om her.
Nei, barna skjermer hun selv faktisk, men at jeg blir litt pipende i pusten og må ta medisiner går jo greit, for jeg tar jo medisiner.
Det ville nok hjulpet om han hadde gjort det, men det ville ikke hjulpet å snakke med ham. :egenrådig Frp'er:
|
|
|
#242 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Mannen min er svært allergisk mot pelsdyr og har hatt problemer med at folk ikke skjønner det. Han har jo hatt det siden barndommen og har innfunnet seg med at det er sånn det er og finner seg i astmaanfall i etterkant.
|
|
|
#243 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Han høres litt ut som mannen min. Men mannen min får ikke astmaanfall men forskjellige grader av allergiske reaksjoner. Når det gjelder hans sitrusallergi, bruker jeg å si fra for ham hvis jeg ser appelsiner eller klementiner fremme, at han er ikke tåler det. Det har aldri vært et problem og alle har tatt hensyn til det og ryddet dem bort. Så lenge de ikke åpnes, får han ikke reaksjoner. Det er idet noen skreller frukten at han får det.
|
|
|
#244 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Jeg tar meg friheten til å skrive et svar bare for å skrive et svar:
|
|
|
#245 |
|
Fortynnet
|
Det har vi også opplevd. Faktisk også med søsteren min. Vi kan rett og slett ikke dra dit, vi ønsker ikke heller å gamble med at mann og sønn skal bli kjempesyke og få astmaanfall helt unødvendig. Det er akkurat som endel ikke skjønner at dette er reelt, og at det ikke bare er å ta medisiner. (Det er forsøkt, uten godt resultat). Når jeg har vært der alene en helg så må jeg ta alle klærne rett i vaskemaskinen, dusje og vaske håret med en gang jeg kommer hjem. |
|
|
|
|
|
#246 |
|
Passiv
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Vi har katt. Og innså idet vi valgte å ha katt at det betyr at ett vennepar av drømmeprinsen ikke kan besøke oss - kona er så allergisk at hun ikke tåler et øyeblikk i et kattehus om det er aldri så støvsuget og vasket. |
|
|
|
#247 |
|
Fortynnet
|
Ja, det er jo det man må. De som er allergiske kan selvfølgelig ikke tvinge andre til å ikke ha kjæledyr. Men det er litt leit når det er nær familie som bor et stykke unna, og som vi har pleid å besøke og ha besøk av begge veier. |
|
|
|
|
|
#248 |
|
Mother of Dragons
|
Klart det, man må finne andre måter å treffes på. Problemet er de som ikke skjønner at de ikke kommer til å få besøk så lenge de har pelsdyr, og legger alt mulig av såre følelser i det.
|
|
|
#249 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Man tar de hensyn man kan ta og gjør så godt man kan, selv om det ikke innebefatter alt og alle!
|
|
|
#250 |
|
Ekvilist
|
Ja, jeg har fått høre at en person som står oss nær har sagt til andre som står oss nær at "Irma gjør det veldig vanskelig for seg selv da.
|
|
|
#251 |
|
Søt og rar
|
Det høres sørgelig kjent ut...
|
|
|
#252 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#253 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke sant. Og enkelte orker ikke skifte tøy og besøke oss, bare fordi vi ikke kan (ikke gidder i deres øyne) besøke dem.
|
|
|
#254 |
|
Ringskrømt
|
Utrolig! Jeg har en venninne som er allergisk mot katt - så allergisk at hun ikke kan komme på besøk, og det har jeg all forståelse for. Jeg hadde aldri vurdert å kvitte meg med katten pga dette, men er veldig opptatt av å møte henne andre steder. Hadde noen i familien (gjerne nær familie vi omgås med) vært allergiske, hadde jeg ikke skaffet meg ny katt etter denne. |
|
|
|
|
|
#255 |
|
Passiv
|
Jeg tror kanskje det er et resultat at av veldig mange der ute dessverre påberoper seg allergier uten å ha det iblant. Type "ååååå, få bort den røyken der borte i gata - jeg døøøør" mens de er dynket i parfyme - og gjerne også uten at de reagerer på røyk når det er fest. Dermed blir de som er veldig stivbeinte satt i samme bås for sosiale egenskaper - og de som faktisk har store allergiplager behandles som vanskelige sosiale idioter. Innmari dårlig gjort. |
|
|
|
#256 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Vi har dessverre besteforeldre som ikke tar hensyn til at vi har 2 katteallergikere i familien. (og en av dem er til overmål deres sønn). De bor langt unna, så vi må bo der noen dager når vi først er der. Den eneste måten dette kan fungere noenlunde på er at de tar katten ut i god tid før vi kommer, støvsuger og vasker grundig. Allergikerne må medisineres godt på forhånd med tabletter, astmamedisin og lokalvirkende. Da går det såvidt uten de store reaksjonene. Med en gang katten tas inn reagerer mellomstejenta vår skikkelig, og allikevel hender det at de tar inn katten. For de syns så synd på den. På katten! Jeg blir helt matt jeg, men trøster meg med at dyret er gammelt - så det lever vel ikke så veldig mye lengre.
|
|
|
#257 |
|
Bedreviter
|
Jeg er en av dem som bidrar til å skape slike holdninger, dessverre. Jeg er høyst moderat allergisk mot pelsdyr og risikerer ikke annet enn røde, sviende øyne og hevelser rundt øynene som følge av nærkontakt med katter. Det holder vanligvis at folk støvsuger stuen og jager ut katten, så blir jeg normalt ikke plaget overhodet. |
|
|
|
|
|
#258 |
|
Peppy!
|
Så kjent, så kjent. Jeg er allergisk mot pelsdyr, og får astmaanfall hvis jeg er på besøk hvor de har katt og hund. Min svigerfar har alltid hatt katt, men da min svigermor også anskaffet seg en slik pelsdott, og min søster, for ikke å glemme at min svigerinne fikk seg hund - da følte jeg meg ikke veldig verdsatt i familien. |
|
|
|
|
|
#259 |
|
ctrl+z
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Jeg synes det blir en tanke fjollete å lene seg tilbake og bestemme seg for at det er allergikeren sitt problem også. I ekstreme tilfeller er det faktisk ikke mulig å ta alle forhåndsregler selv. Filosofen går i samme klasse med en som er så allergisk for nøtter at det er innført totalforbud på trinnet. Det er aldri noen som har reagert på det.
|
|
|
#260 |
|
5barns mamma
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Jeg mener at man skal ta hensyn når man vet at noen er allergiske. Eks jeg skreller ikke en sitrusfrukt forann mannen til tito når jeg vet hvordan han reagerer på det, jeg ville ikke latt nabo ungen lekt med kaninene våre når jeg vet at hun er allergisk.. |
|
|
|
![]() |
|
|