Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Ja! 5 3,01%
Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. 106 63,86%
Litt hensyn klarer man vel å ta. 42 25,30%
Nei, det er håpløst. 10 6,02%
Drit i alle allergikere! 1 0,60%
Annet 0 0%
Dustepoll 2 1,20%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-09, 12:24   #8
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Jeg prøver så godt jeg kan å ta hensyn til andre, men det finnes jo tydeligvis ting jeg ikke har tenkt på har jeg lært her på FP i dag.

Men jeg har ett litt annet problem. Jeg har selv astma og dyrehår/bjørkeallergi, og jeg er ikke er flink nok til å sette grenser for meg selv, iom at jeg ikke er så allergisk at det får alvorlige konsekvenser.

Eks:
*Jeg lar en venn av mannen komme på besøk med sin hund et par ganger i året, selv om det betyr at jeg nyser,klør i øynene osv. De kommer alltid uanmeldt så jeg får ikke medisinert på forhånd. Jeg har prøvd å si at de må si fra før de kommer, men da blir hele gleden over å besøke noen spontant borte sier han.
Kan du be ham sette hunden utenfor, f.eks. i hage eller på balkong? Evt ha hunden på gangen? Kan det hjelpe? Eller ennå bedre, kan du be ham droppe hunden når han kommer på besøk. Egentlig burde mannen din si alt dette til vennen og finne en løsning.
*Jeg besøker svigers og mine foreldre selv om de har katt og jeg må medisinere meg kraftig på forhånd (med det resultat at jeg ofte blir sittende å småsløve )
Her må du enten la være å dra dit, eller småsløve. Vi drar ikke lengre til svigers pga kattene der. Det er egentlig ikke svigers sine, men døtre som har dumpet dem der fordi de ikke selv kan ha dem og da håper vi at de kan etterhvert innse at det er bedre å ha oss på besøk enn å ta vare på disse kattene
*Jeg besøker røykere og håper at de vil gå ut å røyke, men jeg krever det ikke. De aller fleste tar hensyn uansett da, men jeg får meg ikke til å tvinge min bestemor ut i kuldegrader. Så da sitter jeg og plages med pusten og blir tettere og tettere til jeg ikke holder ut mer og går.
Er du så lenge på besøk at hun ikke kan vente med røyken til du har gått? Har du med barna dine dit og utsetter dem også for passiv røyking?
*Jeg holder ut å være i samme rom som min hesteeiende svoger, men ender opp med å klø i øyne, nese og svelg lenge etterpå, på tross av medisiner.
Går det an å snakke med ham og spørre om han kan dusje og ta på rene klær når dere treffes? Vil det hjelpe?

Ja jeg vet jeg er tåpelig som ikke setter høyere krav til de rundt meg, eller sier fra tydeligere. For jeg har nok sagt fra til de aller aller fleste en eller annen gang, men så lenge jeg ikke stresser det noe mer eller framviser store plager så tar de ikke mer hensyn heller. Det er bare det at jeg bagatelliserer mine egne plager selv om jeg angrer når det slår ut i full blomst!

Det blir sånn at du enten må velge å leve med plagene som oppstår, eller være mer tydelig til dem rundt deg. Jeg synes nærmeste familie og venner kan ta hensyn til allergier og tilpasse seg dem.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.