Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Ja! 5 3,01%
Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. 106 63,86%
Litt hensyn klarer man vel å ta. 42 25,30%
Nei, det er håpløst. 10 6,02%
Drit i alle allergikere! 1 0,60%
Annet 0 0%
Dustepoll 2 1,20%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-09, 10:45   #221
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg vet nå at hverken Tito eller jeg har horn i siden til hverandre

Tja, jeg vet nå ikke helt jeg.

men du og du hvor vi kan diskutere.

Ja, er det ikke godt med en forfriskende debatt en gang i blant.

Men som sagt er ikke jeg en av dem som går rundt og stinker parfyme, det er nok veldig sjelden noen kjenner så sterke lukter av meg. Så jeg er langt fra noen egoist, ond, lite nestkjærlig eller annet når det gjelder dette.

Gammel 02-06-09, 10:46   #222
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

dette gapestokk bildet for eksempel.

Var det ikke litt morsomt da?

Gammel 02-06-09, 10:47   #223
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Tja, jeg vet nå ikke helt jeg.

Tar du en frekkas?

Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 10:50   #224
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Saken var vel heller at Tito stilte spørsmål om hvorfor Skvetten sine allergier skulle fortjene mer hensyn enn andres plager eller funksjonshemninger. Dessuten stilte Tito spørsmål ved om dette gjelder mange nok til at det var verdt bryderiet og dessuten ble det brakt på et mer personlig plan ved å foreslå å ta en spørreundersøkelse på forumet over hvor mange det gjelder.

Siden vi da allerede vet at det gjelder minst Skvetten av brukerne og barna til andre brukere så ble det naturlig å spørre om det var greit å ofre den ekstremallergikeren vi har her fordi det gjelder så få.

Tito bidro sånn sett - i mitt gale hode - til at det ble brakt ned på det nære planet.

Men jo - jeg er enig i at man kan og bør diskutere på generelt grunnlag. Noen ganger er det dog behov for å minne på at det gjelder faktiske mennesker også. Og jeg mente det var på sin plass nå.

Jeg synes egentlig ikke at jeg har dratt det ned på et personlig plan. Det var ikke jeg som sa at vi skal ofre Skvetten, eller ikke ofre. Jeg har ikke noe personlig imot henne jeg. Det jeg ville ha frem, er at det er så mange allergier der ute at det er håpløst å ta hensyn til alle. Noen ganger har jeg lyst til å lukte litt godt, andre har ikke lyst til å ta livet av kattene sine for å slippe kattehår på klærne. Jeg mener at hovedansvaret for forhåndsreglene må ligge hos allergikeren. Man trenger selvsagt ikke dynke seg selv i parfyme, det synes til og med jeg er ubehagelig og at egentlig alle bør skånes for.

Sist redigert av Tito : 02-06-09 kl 10:58.
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 10:51   #225
Skvetten
Passiv

Standard

Det som i grunnen er mest interessant med denne debatten er at det er noen og 90% av de som har stemt her som faktisk synes det er greit å forsøke å ta hensyn. Det betyr at det er en god del mennesker som har blitt observante på at slike problemer finnes og det til en slik grad at de er villige til å gjøre noe med det. For oss som lever med denne type allergier er det hva som gjør det enklere i hverdagen. Den opplysningen som gjør at andre endrer litt på sine vaner gir oss frihet til å kunne reise med fly uten å bli syk. Det er frihet det!

Sist redigert av Skvetten : 02-06-09 kl 10:52. Årsak: Selvsagt feil i tenksten.....
  Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 10:52   #226
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Tar du en frekkas?

Jeg håper og tror at du er en av dem her inne som skjønner at jeg som regel er ute etter en frisk diskusjon, gjerne hvor man kan utfordre andres meninger og tar omtrent aldri noe personlig. Noen kan gå meg litt på nervene ja (ikke du), og det kan være vanskelig å la være å bli like barnslige som dem.

Gammel 02-06-09, 10:54   #227
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg synes egentlig ikke at jeg har dratt det ned på et personlig plan. Det var ikke jeg som sa at vi skal ofre Skvetten, eller ikke ofre. Jeg har ikke noe personlig imot henne jeg. Det jeg ville ha frem, er at det er så mange allergier der ute at det er håpløst å ta hensyn til alle. Noen ganger har jeg lyst til å lukte litt godt, andre har ikke lyst til å ta livet av kattene sine for å slippe kattehår på klærne. Jeg mener at hovedansvaret for fornåndsreglene må ligge hos allergikeren. Man trenger selvsagt ikke dynke seg selv i parfyme, det synes til og med jeg er ubehagelig og at egentlig alle bør skånes for.

Samtlige allergikere tar da sine forhåndsregler, men med generelle påbud om å la parfymen, nøttene og sitrusene ligge før og mens man er i små lukkede rom er ikke for mye forlangt. Vi har en røykelov som gjør at andre skal forskånes fra sykdom og ubehag så hvorfor i alle dager man ikke kan løfte dette andre litt skjønner jeg ikke.

Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 10:56   #228
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Det som i grunnen er mest interessant med denne debatten er at det er noen og 90% av de som har stemt her som faktisk synes det er greit å forsøke å ta hensyn. Det betyr at det er en god del mennesker som har blitt observante på at slike problemer finnes og det til en slik grad at de er villige til å gjøre noe med det. For oss som lever med denne type allergier er det hva som gjør det enklere i hverdagen. Den opplysningen som gjør at andre endrer litt på sine vaner gir oss frihet til å kunne reise med fly uten å bli syk. Det er frihet det!

Ja, det er fint det. Men husk samtidig at det finnes mange ting folk reagerer på som andre aldri har tenkt over - slik som sitrus. Og det vil sikkert stadig bli nye ting. Broren min kan knapt bruke vann til å vaske seg med fordi han får så kraftige utslett. Dermed går han rundt langhåret og langskjegget. Det er slike ting man ikke tenker over. Og selvsagt kan ting bli bedre om det blir opplyst om alt folk kan reagere på, men samtidig på de som reagere tenke at det er umulig å sterilisere samfunnet helt for disse tingene. Det vil innebære altfor mange ting vi andre må tenke over og endre på til at det er gjennomførbart.

Gammel 02-06-09, 10:57   #229
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Samtlige allergikere tar da sine forhåndsregler, men med generelle påbud om å la parfymen, nøttene og sitrusene ligge før og mens man er i små lukkede rom er ikke for mye forlangt. Vi har en røykelov som gjør at andre skal forskånes fra sykdom og ubehag så hvorfor i alle dager man ikke kan løfte dette andre litt skjønner jeg ikke.

Røykeloven gjelder ikke kun for de som reagerer allergisk på røyk. Røyk er skadelig for ALLE! Nøtter, parfyme og sitrus er det bare forholdsvis få som reagerer på.

Gammel 02-06-09, 10:59   #230
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Hva er forresten pk? Jeg har fått med meg de fleste forkortelsene her i FP-verden, men jeg har ikke klart å tenke meg fram til hva pk er.

Gammel 02-06-09, 11:04   #231
Skvetten
Passiv

Standard

Ja, det er fint det. Men husk samtidig at det finnes mange ting folk reagerer på som andre aldri har tenkt over - slik som sitrus. Og det vil sikkert stadig bli nye ting. Broren min kan knapt bruke vann til å vaske seg med fordi han får så kraftige utslett. Dermed går han rundt langhåret og langskjegget. Det er slike ting man ikke tenker over. Og selvsagt kan ting bli bedre om det blir opplyst om alt folk kan reagere på, men samtidig på de som reagere tenke at det er umulig å sterilisere samfunnet helt for disse tingene. Det vil innebære altfor mange ting vi andre må tenke over og endre på til at det er gjennomførbart.

Det er snakk om små lukkede rom. Ikke bare er det mulig å gjenomføre, det blir gjennomført når det gjelder nøtter på en del flyvninger dersom det blir gjort oppmerksom på at noen er allergiske. Jeg kan fortelle at det ikke har blitt solgt parfyme på de flyvningene hvor jeg har sagt fra at jeg er der. Når jeg har gitt beskjed om at jeg skal fly og er allergisk har jeg også fått andre tiltak i form av "parfymefri sone" (interkontinental flyvning). Så det er mulig å få det til. Det hele koker ned til informasjon til en slik grad at andre velger å ta hensyn.

Røykeloven gjelder ikke kun for de som reagerer allergisk på røyk. Røyk er skadelig for ALLE! Nøtter, parfyme og sitrus er det bare forholdsvis få som reagerer på.

Joda, det ser jeg helt klart. Alikevel kan det være fatalt for enkelte dersom disse tingene er i små lukkede rom, av den grunn og av den grunn at det er enkelt å avstå fra burde det være enkelt å få til.

Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 11:09   #232
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Det er snakk om små lukkede rom. Ikke bare er det mulig å gjenomføre, det blir gjennomført når det gjelder nøtter på en del flyvninger dersom det blir gjort oppmerksom på at noen er allergiske. Jeg kan fortelle at det ikke har blitt solgt parfyme på de flyvningene hvor jeg har sagt fra at jeg er der. Når jeg har gitt beskjed om at jeg skal fly og er allergisk har jeg også fått andre tiltak i form av "parfymefri sone" (interkontinental flyvning). Så det er mulig å få det til. Det hele koker ned til informasjon til en slik grad at andre velger å ta hensyn.

Slike tiltak som flyselskapene kan gjøre synes jeg er veldig bra, og støtter fullt. Kanskje parfymeri på flyplasser kan også slutte å ha åpne parfymeflasker man kan prøve på seg selv, og heller ha noen slags "luktekart"? Jeg har sett ukeblader hvor man kan dra opp en flik og lukte parfymen på arket. På denne måten vil det også bli lettere for parfymeallergikere å fly. Men det er håpløst å gjennomføre at alle som skal fly skal kjøpe inn masse uparfymerte produkter for å sørge for at de reiser parfymefri før de skal ut og fly. Et forbud mot parfyme når man skal f.eks. fly er heller ikke gjennomførbart. Det vil heller aldri skje at alle produkter slutter å produseres med parfyme. Mange vil ha denne lukten på det de bruker med det, og så lenge parfymeallergikerne øker dramatisk i antall vil de som ønsker å ha parfymerte produkter være i majoritet og vinne dette slaget.

Gammel 02-06-09, 11:17   #233
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var det ikke litt morsomt da?

Jeg synes det er helt greit med de som tar en frisk diskusjon og som velger å ikke være svært saklig. Du har også en personlig stil, og det er på mange måter veldig bra. Men ulempen med det er at da blir også hele diskusjonen personlig og det kan slå ut i at du får negative personlige kommentarer.

Men jeg synes på en måte at dersom man har en stil som du har, og som du sier, så liker du en frisk diskusjon, så bør man tåle at diskusjonen faktisk blir frisk da. Det er ikke noe problem å stå i mot røkla i diskusjoner, men et poeng da, er at man bør være svært saklig, motbøren blir dermed også mer saklig og man får ikke så mye tyn rett og slett.

Gammel 02-06-09, 11:24   #234
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det er helt greit med de som tar en frisk diskusjon og som velger å ikke være svært saklig. Du har også en personlig stil, og det er på mange måter veldig bra. Men ulempen med det er at da blir også hele diskusjonen personlig og det kan slå ut i at du får negative personlige kommentarer.

Men jeg synes på en måte at dersom man har en stil som du har, og som du sier, så liker du en frisk diskusjon, så bør man tåle at diskusjonen faktisk blir frisk da. Det er ikke noe problem å stå i mot røkla i diskusjoner, men et poeng da, er at man bør være svært saklig, motbøren blir dermed også mer saklig og man får ikke så mye tyn rett og slett.

Jeg tåler veldig godt tyn og synes som regel det bare er morsomt. Det skal ekstremt mye til at noe går inn på meg, og det har aldri skjedd her på FP eller i nettverden ellers. Jeg prøver som regel å være saklig, men noen har bare en tendens til å skrive så mye rart og teit at jeg bare må komme med noen kommentarer på det.

Gammel 02-06-09, 11:30   #235
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tåler veldig godt tyn og synes som regel det bare er morsomt. Det skal ekstremt mye til at noe går inn på meg, og det har aldri skjedd her på FP eller i nettverden ellers. Jeg prøver som regel å være saklig, men noen har bare en tendens til å skrive så mye rart og teit at jeg bare må komme med noen kommentarer på det.

Det er kjempefint. Grunnen til at jeg kommenterte stilen var rett og slett en kommentar til Zoe om at man trenger to stykker for å danse, det hadde ikke noe med om kommentaren var morsom eller noe slikt å gjøre.

Gammel 02-06-09, 12:02   #236
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er forresten pk? Jeg har fått med meg de fleste forkortelsene her i FP-verden, men jeg har ikke klart å tenke meg fram til hva pk er.

Politisk korrekt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:08   #237
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg prøver så godt jeg kan å ta hensyn til andre, men det finnes jo tydeligvis ting jeg ikke har tenkt på har jeg lært her på FP i dag.

Men jeg har ett litt annet problem. Jeg har selv astma og dyrehår/bjørkeallergi, og jeg er ikke er flink nok til å sette grenser for meg selv, iom at jeg ikke er så allergisk at det får alvorlige konsekvenser.

Eks:
*Jeg lar en venn av mannen komme på besøk med sin hund et par ganger i året, selv om det betyr at jeg nyser,klør i øynene osv. De kommer alltid uanmeldt så jeg får ikke medisinert på forhånd. Jeg har prøvd å si at de må si fra før de kommer, men da blir hele gleden over å besøke noen spontant borte sier han.
*Jeg besøker svigers og mine foreldre selv om de har katt og jeg må medisinere meg kraftig på forhånd (med det resultat at jeg ofte blir sittende å småsløve )
*Jeg besøker røykere og håper at de vil gå ut å røyke, men jeg krever det ikke. De aller fleste tar hensyn uansett da, men jeg får meg ikke til å tvinge min bestemor ut i kuldegrader. Så da sitter jeg og plages med pusten og blir tettere og tettere til jeg ikke holder ut mer og går.
*Jeg holder ut å være i samme rom som min hesteeiende svoger, men ender opp med å klø i øyne, nese og svelg lenge etterpå, på tross av medisiner.

Ja jeg vet jeg er tåpelig som ikke setter høyere krav til de rundt meg, eller sier fra tydeligere. For jeg har nok sagt fra til de aller aller fleste en eller annen gang, men så lenge jeg ikke stresser det noe mer eller framviser store plager så tar de ikke mer hensyn heller. Det er bare det at jeg bagatelliserer mine egne plager selv om jeg angrer når det slår ut i full blomst!

Gammel 02-06-09, 12:19   #238
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

*Jeg lar en venn av mannen komme på besøk med sin hund et par ganger i året, selv om det betyr at jeg nyser,klør i øynene osv. De kommer alltid uanmeldt så jeg får ikke medisinert på forhånd. Jeg har prøvd å si at de må si fra før de kommer, men da blir hele gleden over å besøke noen spontant borte sier han.

Dette er jo helt vilt. Skal hans glede over spontant besøk være viktigere enn din helse?! Og hvorfor må hunden være med inn - kan den ikke vente ute eller i bilen?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:24   #239
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Jeg prøver så godt jeg kan å ta hensyn til andre, men det finnes jo tydeligvis ting jeg ikke har tenkt på har jeg lært her på FP i dag.

Men jeg har ett litt annet problem. Jeg har selv astma og dyrehår/bjørkeallergi, og jeg er ikke er flink nok til å sette grenser for meg selv, iom at jeg ikke er så allergisk at det får alvorlige konsekvenser.

Eks:
Kan du be ham sette hunden utenfor, f.eks. i hage eller på balkong? Evt ha hunden på gangen? Kan det hjelpe? Eller ennå bedre, kan du be ham droppe hunden når han kommer på besøk. Egentlig burde mannen din si alt dette til vennen og finne en løsning.
*Jeg besøker svigers og mine foreldre selv om de har katt og jeg må medisinere meg kraftig på forhånd (med det resultat at jeg ofte blir sittende å småsløve )
Her må du enten la være å dra dit, eller småsløve. Vi drar ikke lengre til svigers pga kattene der. Det er egentlig ikke svigers sine, men døtre som har dumpet dem der fordi de ikke selv kan ha dem og da håper vi at de kan etterhvert innse at det er bedre å ha oss på besøk enn å ta vare på disse kattene
*Jeg besøker røykere og håper at de vil gå ut å røyke, men jeg krever det ikke. De aller fleste tar hensyn uansett da, men jeg får meg ikke til å tvinge min bestemor ut i kuldegrader. Så da sitter jeg og plages med pusten og blir tettere og tettere til jeg ikke holder ut mer og går.
Er du så lenge på besøk at hun ikke kan vente med røyken til du har gått? Har du med barna dine dit og utsetter dem også for passiv røyking?
*Jeg holder ut å være i samme rom som min hesteeiende svoger, men ender opp med å klø i øyne, nese og svelg lenge etterpå, på tross av medisiner.
Går det an å snakke med ham og spørre om han kan dusje og ta på rene klær når dere treffes? Vil det hjelpe?

Ja jeg vet jeg er tåpelig som ikke setter høyere krav til de rundt meg, eller sier fra tydeligere. For jeg har nok sagt fra til de aller aller fleste en eller annen gang, men så lenge jeg ikke stresser det noe mer eller framviser store plager så tar de ikke mer hensyn heller. Det er bare det at jeg bagatelliserer mine egne plager selv om jeg angrer når det slår ut i full blomst!

Det blir sånn at du enten må velge å leve med plagene som oppstår, eller være mer tydelig til dem rundt deg. Jeg synes nærmeste familie og venner kan ta hensyn til allergier og tilpasse seg dem.

Gammel 02-06-09, 12:24   #240
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Dette er jo helt vilt. Skal hans glede over spontant besøk være viktigere enn din helse?! Og hvorfor må hunden være med inn - kan den ikke vente ute eller i bilen?

Hadde besøk i går og snufser enda. Hunden har ikke engang halsbånd så den kan bindes ute, og vente i bilen i 30 varmegrader er jo uaktuelt. I går satt vi ute og den svinset rundt mellom beina våre mens vi spiste. Det virvlet opp endel pels og flass såklart, så da hjalp det ikke å være ute i friluft heller.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.