|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere? | |||
| Ja! |
|
5 | 3,01% |
| Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. |
|
106 | 63,86% |
| Litt hensyn klarer man vel å ta. |
|
42 | 25,30% |
| Nei, det er håpløst. |
|
10 | 6,02% |
| Drit i alle allergikere! |
|
1 | 0,60% |
| Annet |
|
0 | 0% |
| Dustepoll |
|
2 | 1,20% |
| Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Tja, jeg vet nå ikke helt jeg.
Ja, er det ikke godt med en forfriskende debatt en gang i blant.
|
|
|
#222 |
|
I gapestokken
Var det ikke litt morsomt da?
|
|
|
#224 |
|
I gapestokken
Jeg synes egentlig ikke at jeg har dratt det ned på et personlig plan. Det var ikke jeg som sa at vi skal ofre Skvetten, eller ikke ofre. Jeg har ikke noe personlig imot henne jeg. Det jeg ville ha frem, er at det er så mange allergier der ute at det er håpløst å ta hensyn til alle. Noen ganger har jeg lyst til å lukte litt godt, andre har ikke lyst til å ta livet av kattene sine for å slippe kattehår på klærne. Jeg mener at hovedansvaret for forhåndsreglene må ligge hos allergikeren. Man trenger selvsagt ikke dynke seg selv i parfyme, det synes til og med jeg er ubehagelig og at egentlig alle bør skånes for.
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem. ![]() - Naomi Wolf Sist redigert av Tito : 02-06-09 kl 10:58. |
|
|
|
|
|
#225 |
|
Passiv
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Det som i grunnen er mest interessant med denne debatten er at det er noen og 90% av de som har stemt her som faktisk synes det er greit å forsøke å ta hensyn. Det betyr at det er en god del mennesker som har blitt observante på at slike problemer finnes og det til en slik grad at de er villige til å gjøre noe med det. For oss som lever med denne type allergier er det hva som gjør det enklere i hverdagen. Den opplysningen som gjør at andre endrer litt på sine vaner gir oss frihet til å kunne reise med fly uten å bli syk. Det er frihet det! Sist redigert av Skvetten : 02-06-09 kl 10:52. Årsak: Selvsagt feil i tenksten..... |
|
|
|
#226 |
|
I gapestokken
|
|
|
#227 |
|
Passiv
|
Samtlige allergikere tar da sine forhåndsregler, men med generelle påbud om å la parfymen, nøttene og sitrusene ligge før og mens man er i små lukkede rom er ikke for mye forlangt. Vi har en røykelov som gjør at andre skal forskånes fra sykdom og ubehag så hvorfor i alle dager man ikke kan løfte dette andre litt skjønner jeg ikke. |
|
|
|
#228 |
|
I gapestokken
Ja, det er fint det. Men husk samtidig at det finnes mange ting folk reagerer på som andre aldri har tenkt over - slik som sitrus. Og det vil sikkert stadig bli nye ting. Broren min kan knapt bruke vann til å vaske seg med fordi han får så kraftige utslett. Dermed går han rundt langhåret og langskjegget. Det er slike ting man ikke tenker over. Og selvsagt kan ting bli bedre om det blir opplyst om alt folk kan reagere på, men samtidig på de som reagere tenke at det er umulig å sterilisere samfunnet helt for disse tingene. Det vil innebære altfor mange ting vi andre må tenke over og endre på til at det er gjennomførbart.
|
|
|
#229 |
|
I gapestokken
Røykeloven gjelder ikke kun for de som reagerer allergisk på røyk. Røyk er skadelig for ALLE! Nøtter, parfyme og sitrus er det bare forholdsvis få som reagerer på.
|
|
|
#230 |
|
I gapestokken
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Hva er forresten pk? Jeg har fått med meg de fleste forkortelsene her i FP-verden, men jeg har ikke klart å tenke meg fram til hva pk er.
|
|
|
#231 |
|
Passiv
|
Det er snakk om små lukkede rom. Ikke bare er det mulig å gjenomføre, det blir gjennomført når det gjelder nøtter på en del flyvninger dersom det blir gjort oppmerksom på at noen er allergiske. Jeg kan fortelle at det ikke har blitt solgt parfyme på de flyvningene hvor jeg har sagt fra at jeg er der. Når jeg har gitt beskjed om at jeg skal fly og er allergisk har jeg også fått andre tiltak i form av "parfymefri sone" (interkontinental flyvning). Så det er mulig å få det til. Det hele koker ned til informasjon til en slik grad at andre velger å ta hensyn.
Joda, det ser jeg helt klart. Alikevel kan det være fatalt for enkelte dersom disse tingene er i små lukkede rom, av den grunn og av den grunn at det er enkelt å avstå fra burde det være enkelt å få til. |
|
|
|
#232 |
|
I gapestokken
Slike tiltak som flyselskapene kan gjøre synes jeg er veldig bra, og støtter fullt. Kanskje parfymeri på flyplasser kan også slutte å ha åpne parfymeflasker man kan prøve på seg selv, og heller ha noen slags "luktekart"? Jeg har sett ukeblader hvor man kan dra opp en flik og lukte parfymen på arket. På denne måten vil det også bli lettere for parfymeallergikere å fly. Men det er håpløst å gjennomføre at alle som skal fly skal kjøpe inn masse uparfymerte produkter for å sørge for at de reiser parfymefri før de skal ut og fly. Et forbud mot parfyme når man skal f.eks. fly er heller ikke gjennomførbart. Det vil heller aldri skje at alle produkter slutter å produseres med parfyme. Mange vil ha denne lukten på det de bruker med det, og så lenge parfymeallergikerne øker dramatisk i antall vil de som ønsker å ha parfymerte produkter være i majoritet og vinne dette slaget.
|
|
|
#233 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg synes det er helt greit med de som tar en frisk diskusjon og som velger å ikke være svært saklig. Du har også en personlig stil, og det er på mange måter veldig bra. Men ulempen med det er at da blir også hele diskusjonen personlig og det kan slå ut i at du får negative personlige kommentarer.
|
|
|
#234 |
|
I gapestokken
Jeg tåler veldig godt tyn og synes som regel det bare er morsomt. Det skal ekstremt mye til at noe går inn på meg, og det har aldri skjedd her på FP eller i nettverden ellers. Jeg prøver som regel å være saklig, men noen har bare en tendens til å skrive så mye rart og teit at jeg bare må komme med noen kommentarer på det.
|
|
|
#235 |
|
Leser
|
Det er kjempefint.
|
|
|
#237 |
|
En Som Trener
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Jeg prøver så godt jeg kan å ta hensyn til andre, men det finnes jo tydeligvis ting jeg ikke har tenkt på har jeg lært her på FP i dag.
|
|
|
#238 |
|
Fortynnet
|
Dette er jo helt vilt. Skal hans glede over spontant besøk være viktigere enn din helse?! Og hvorfor må hunden være med inn - kan den ikke vente ute eller i bilen? |
|
|
|
|
|
#239 |
|
I gapestokken
Det blir sånn at du enten må velge å leve med plagene som oppstår, eller være mer tydelig til dem rundt deg. Jeg synes nærmeste familie og venner kan ta hensyn til allergier og tilpasse seg dem.
|
|
|
#240 |
|
En Som Trener
|
Hadde besøk i går og snufser enda. Hunden har ikke engang halsbånd så den kan bindes ute, og vente i bilen i 30 varmegrader er jo uaktuelt. I går satt vi ute og den svinset rundt mellom beina våre mens vi spiste. Det virvlet opp endel pels og flass såklart, så da hjalp det ikke å være ute i friluft heller.
|
![]() |
|
|