|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere? | |||
| Ja! |
|
5 | 3,01% |
| Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. |
|
106 | 63,86% |
| Litt hensyn klarer man vel å ta. |
|
42 | 25,30% |
| Nei, det er håpløst. |
|
10 | 6,02% |
| Drit i alle allergikere! |
|
1 | 0,60% |
| Annet |
|
0 | 0% |
| Dustepoll |
|
2 | 1,20% |
| Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Ok?
|
|
|
#182 |
|
Ringskrømt
|
Jeg bruker aldri parfyme, og har ikke gjort det på seks år. Jeg bruker også utelukkende parfymefri produkter til kroppen (unntaket er vel shampo og balsam, jeg har ikke funnet noe tilsvarende på f.eks. helsekosten eller apoteket for min tørre hodebunn |
|
|
|
|
|
#183 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Shampo finnes på alle apotek, tøymykner i butikk. Neutral anbefales av NAAF.
|
|
|
#184 |
|
Passiv
|
Det hadde gjort underverker for en som meg. Jo færre allergener, jo bedre er det jo.
Grunnen til det har vært at det ikke har vært folk der, eller veldig få av dem. Ved siden av at det er lettere å behandle når det er ferre mennesker rundt. Det handler om verdigheten igjen. |
|
|
|
#185 |
|
I gapestokken
Jo, jeg har hatt ganske store anfall, men det er flere år siden nå. Graden har nok blitt mye mildere med årene.
|
|
|
#186 |
|
I gapestokken
Takk Skremmern! Det er i det minste en som skjønner meg her!
|
|
|
#187 |
|
Passiv
|
Nå har jeg aldri sagt det, Tito. Langt derfra. Du vil, dersom du leser hele tråden se at jeg tar de hensyn jeg kan klare å ta i forhold til andre menneskers sin allergi. |
|
|
|
#188 |
|
Passiv
|
Men når det nå er slik at det er allergikere der ute mellom oss som vi nå vet at kan dø av pustestans så er det jo ikke noen hvilepute for å ikke gjøre så godt vi kan bare fordi det ikke er noen lovregulering der? |
|
|
|
#189 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Det som forundrer meg er hvor personlig dette blir vinklet. Slik jeg forstår Tito forsøker hun å diskutere på generelt grunnlag. Dette er vel ikke en personlig tråd om hvordan FP-ere kan hjelpe Skvetten? Slik har det vært i andre situasjoner også, hvis man ikke understreker alt man gjør selv, men diskuterer ut fra et prinsipp eller et ideal så blir det ofte oppfattet som ansvarsfraskrivelse og egoisme. De standpunktene man fremmer eller forsøker å skape debatt rundt blir koplet opp mot handling. Når jeg sier at det går en grense et sted tolker noen det som at jeg ikke tar hensyn til allergikere og ikke har noen erfaringer på det selv. Kan man ikke diskutere uten at ens personlige valg må belyses? Hvorfor trekker noen slutninger fra noen overordnede diskusjoner til praktiske handlinger?
|
|
|
|
#190 |
|
Ringskrømt
|
Jeg har ikke hørt om allergi mot hvitlukt og svettelukt før, men det kan oppleves som svært ubehagelig og lukta svært fremtredende for enkelte. Sånn er det med alle sterke lukter, og vi snakker vel fremdeles om å ta hensyn? |
|
|
|
|
|
#191 |
|
Leser
|
Poenget mitt er jeg mener det er feil å plassere et slikt ansvar på enkeltpersoner. Er du enig eller uenig i det?
Jeg mente at det var mer enn bare ren parfyme allergikere reagerer på, det vil være alle parfymerte produkter. Og moren min reagerer som sagt ikke nødvendigvis på styrken, men på enkelte ting i parfymen (uten at jeg vet hva).
|
|
|
#192 |
|
Bedreviter
|
Man må kunne veie ubehaget for den som skal ta hensyn opp mot ubehaget for den det går ut over. Hvis folk blir syke og får åndenød av at jeg bruker parfymert deodorant, er det langt mindre ubehagelig for meg å bytte til et merke fra apoteket enn det er for dem å miste pusten. |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Bedreviter
|
Jeg synes heller ikke ansvaret for slikt skal hvile på den enkelte, men det går an å drive opplysningsarbeid, det går an å ta til seg ny kunnskap, og det går an å ta hensyn. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Leser
|
Ja, selvfølgelig, men Skvetten og flere andre har snakker jo faktisk om folk som kan dø, hvis visse kriterier ikke blir oppfylt. Jeg synes jo slik konsekvenser går langt utenfor det man bør regulere med det å ta hensyn til andre. Snakker vi om hvitløksånde, svettelukt etc er vi etter min mening på et nivå hvor det å ta hensyn er et greit nok som virkemiddel.
|
|
|
#195 |
|
I gapestokken
Nettopp! Alt blir fort snudd til noe personlig her inne. Jeg har i flere diskusjoner prøvd å diskutere tema, men noen skal alltid snu det til noe personlig. Det kan noen ganger være interessant å diskutere ting uten at det nødvendigvis betyr at man gjør det selv eller alltid mener det selv. Alt er ikke personlig.
|
|
|
#196 |
|
... med mjuke pigger...
Da kan du slutte å bruke produkter med parfyme, for du vet aldri når du kommer i nærheten av folk som har allergi mot produktene du bruker.
|
|
|
|
#197 |
|
Passiv
|
Tror du ikke at det er noen som gjør det? |
|
|
|
#198 |
|
Off the map.
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Jeg trodde faktisk det ikke var lov med nøtter ombord i et fly.
|
|
|
#199 |
|
... med mjuke pigger...
Det er det sikkert, men sitatet var svar til Teofelia som sa at hvis det plaget andre skulle hun ta hensyn og slutte å bruke produktet-/ene. Hvis man skal ta hensyn på den måten må man gjøre det hele tiden, siden man aldri vet om det er noen som kan komme til å reagere, f.eks fordi de er allergiske, når man ferdes i det offentlige rom.
|
|
|
|
#200 |
|
Passiv
|
Ja, og det er noe med det. For jeg tror oppriktig at mennesker som får kunnskap om dette er i stand til å gjøre noe med sine egne vaner. Selv kjenner jeg en god del allergikere som aldri orker å være i disse små lukkede rommene fordi det er så ubehagelig, det å skulle være nødt til å pøse på med medisiner for å gjøre vanlige ting og ikke minst når det går galt. For det er klart at noen, slik som meg selv lever til tider farlig fordi jeg fremdeles tar meg den friheten at jeg reiser med fly. Bank i bordet har jeg bare en akuttinnleggelse etter en flytur, men de aller fleste har endt med oksygen. Jeg håper inderlig at det kommer noen rettningslinjer som gjør det enklere for de som er virkelig allergiske enten det nå er nøtter, parfyme eller andre ting de reagerer på. |
|
![]() |
|
|