Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Ja! 5 3,01%
Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. 106 63,86%
Litt hensyn klarer man vel å ta. 42 25,30%
Nei, det er håpløst. 10 6,02%
Drit i alle allergikere! 1 0,60%
Annet 0 0%
Dustepoll 2 1,20%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 22:56   #181
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det er ikke i prioritert rekkefølge, det tror jeg at selv du har forståelse for at jeg ikke gidder å lage for hverken deg eller andre. Dette begynner å bli for dumt rett og slett.
Nå tror jeg du har satt meg inn i en "duerhelthåpløs-bås". Dette spørsmålet var bare ut av nysgjerrighet.

Jeg noterer meg at du synes det er helt greit at slike som meg blir syke om bord på fly at det ikke er verdt å ta hensyn til ved å avstå fra å bruke parfyme. Måtte vi en gang sitte ved siden av hverandre på et fly sier nå bare jeg så tenker jeg pipen ville fått en helt annen låt.
Igjen, parfyme bruker jeg så og si aldri. Ikke dusjer jeg rett før jeg drar heller og dessuten så flyr jeg sjelden. Jeg flyr ikke så sant det er helt nødvendig - det er ikke bra for miljøet!

Samtidig er jeg glad for at din dissekrering av mitt handicap har fått mange flotte FP-ere som jeg setter umåtelig stor pris på fra før av til å si at de vil avstå fra svineriet i små lukkede rom. Det gjør meg glad, det at verden fremdeles er slik at vi er villige til å gjøre det lille ekstra for at folk, ja ti og med de vi ikke kjenner skal ha en lettere hverdag.
Dissekrering og dissekrering - jeg bare diskuterer. Jeg er som sagt langt fra en versting, siden jeg selv har veldig sensitiv hud og derfor bruker veldig svakt parfymerte produkter. Jeg lurer bare på hvorfor man skal ta så veldig hensyn til din allergi, mens alle andres allergier er noe man kan drite i?

Ok?

Gammel 01-06-09, 22:56   #182
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Hvor mange kan ærlig si at de fra dette øyeblikk aldri skal bruke shampoo, balsam, kroppskrem, deo, hårspray eller andre stylingprodukter, eller rene parfymer når de går ut av hjemmet sitt? Dere er raske med å kalle meg for egoistisk fordi jeg innrømmer at jeg kommer til å fortsette å bruke det, men jeg lurer nå på om jeg er en av de få som er ærlige her.

Jeg bruker aldri parfyme, og har ikke gjort det på seks år. Jeg bruker også utelukkende parfymefri produkter til kroppen (unntaket er vel shampo og balsam, jeg har ikke funnet noe tilsvarende på f.eks. helsekosten eller apoteket for min tørre hodebunn ).

Når det er sagt, synes jeg virkelig ikke at Tito fremstår som egoistisk, ei heller måper jeg av det hun skriver. Hun tar hensyn, ja, og er villig til å ta hensyn når hun blir gjort oppmerksom på noe, også etter å ha lest denne tråden (f.eks. kutte parfyme på fly). Men at hun beholder enkelte av vanene sine selv etter denne tråden er vel bare forståelig. Det kommer jeg også til å gjøre (som å fortsette med Head and Shoulder).

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:56   #183
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Eller må man i såfall bytte til uparfymert shampoo (hvor finner jeg det?) og tøymykner helt uten parfyme?

Shampo finnes på alle apotek, tøymykner i butikk. Neutral anbefales av NAAF.

Gammel 01-06-09, 22:57   #184
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Skvetten: er det slik at alle monner drar, for eksempel hvis de aller fleste droppet parfyme, parfymert deo og hårspray så ble det mer levelig for deg? Eller må man i såfall bytte til uparfymert shampoo (hvor finner jeg det?) og tøymykner helt uten parfyme?

Det hadde gjort underverker for en som meg. Jo færre allergener, jo bedre er det jo.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis flyselskapene virkelig hadde villet hadde det vært fysisk mulig å gjøre det. Det skal ikke mer til enn et fysisk skille og to separate ventilasjonsanlegg. Du nevnte jo selv at du hadde gått til "første klasse" og inn i cockpiten når du har hatt problemer på fly?

Nøtter og sitrus forbud om bord på fly hadde vært enda enklere å gjennomføre. Det ble nevnt tidligere i diskusjonen om allergier er en handicap og hvilke hensyn som skal taes i forhold til det. Grunnen til at det blir tatt hensyn til folk med rullestol feks er ikke fordi at restauranter, kafeer, arkitekter ol er så utrolig greie, det er bla fordi det er lovpålagt å ha handicaptoalett i alle offentlige bygninger.

Grunnen til det har vært at det ikke har vært folk der, eller veldig få av dem. Ved siden av at det er lettere å behandle når det er ferre mennesker rundt. Det handler om verdigheten igjen.

Nøtter og sitrus burde i grunnen være en selvfølge, parfyme også i og med at det er et lite rom. Det å vente til etter man er i ankomsthallen med å spraye seg. Eller kanskje anmode folk om å ta hensyn. De fleste tror jeg ville tenkt seg litt om da.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:57   #185
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det virker ikke som om du har opplevd alvorlige anfall noen gang da. Tror neppe at du ville projisert de samme holdningene da.

Jo, jeg har hatt ganske store anfall, men det er flere år siden nå. Graden har nok blitt mye mildere med årene.

Gammel 01-06-09, 22:59   #186
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg bruker aldri parfyme, og har ikke gjort det på seks år. Jeg bruker også utelukkende parfymefri produkter til kroppen (unntaket er vel shampo og balsam, jeg har ikke funnet noe tilsvarende på f.eks. helsekosten eller apoteket for min tørre hodebunn ).

Når det er sagt, synes jeg virkelig ikke at Tito fremstår som egoistisk, ei heller måper jeg av det hun skriver. Hun tar hensyn, ja, og er villig til å ta hensyn når hun blir gjort oppmerksom på noe, også etter å ha lest denne tråden (f.eks. kutte parfyme på fly). Men at hun beholder enkelte av vanene sine selv etter denne tråden er vel bare forståelig. Det kommer jeg også til å gjøre (som å fortsette med Head and Shoulder).

Takk Skremmern! Det er i det minste en som skjønner meg her!

Gammel 01-06-09, 22:59   #187
Skvetten
Passiv

Standard

Sitat:

Dissekrering og dissekrering - jeg bare diskuterer. Jeg er som sagt langt fra en versting, siden jeg selv har veldig sensitiv hud og derfor bruker veldig svakt parfymerte produkter. Jeg lurer bare på hvorfor man skal ta så veldig hensyn til din allergi, mens alle andres allergier er noe man kan drite i?

Nå har jeg aldri sagt det, Tito. Langt derfra. Du vil, dersom du leser hele tråden se at jeg tar de hensyn jeg kan klare å ta i forhold til andre menneskers sin allergi.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 23:08   #188
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvis det er slik at folk dør, så bør man kanskje ta i bruk sterkere virkemiddler enn frivillighet hos folk som har fått null opplysninger? Jeg vil håpe det.

Jeg bruker nesten ingen parfymerte produkter selv, ettersom jeg tåler lite. Moren min er allergisk mot parfyme så der har jeg brukt lite opp gjennom årene, men jeg ser alikevel ingen logikk i at jeg skal være den som skal ta ansvaret for at alvorlige allergikere ikke dør om bord på flyet? Jeg vil jo tro at det å reservere plasser for folk med alvorlige allergier var veien å gå? Ikke at hver og en av oss skal gå inn i seg selv om forutse om man skal kunne spise nøtter ol på fly. Jeg kan ikke fatte og begripe at folk overhode mener at dette er at ansvar som skal ligge på enkeltpersoner?

Personlig hadde jeg gladelig droppet både deo, parfyme, peanøtter og til med sjokolade, for å slippe de tullete sikkerhetskontrollene, men det er kanskje en annen diskusjon.

Moren min er allergisk for parfyme og hun reagerer på enkelte typer indigrienser i parfymen vil jeg tro, for noen parfymer tåler hun helt fint, mens andre blir hun skikkelig dårlig av. Så jeg er ikke helt overbevist om at det er mengden som er utslagsgivende i alle tilfeller.

Men når det nå er slik at det er allergikere der ute mellom oss som vi nå vet at kan dø av pustestans så er det jo ikke noen hvilepute for å ikke gjøre så godt vi kan bare fordi det ikke er noen lovregulering der?

Svaret ditt på det siste sitatet fra meg skjønte jeg ikke helt. Kan du forklare mer? Jeg mener ikke at det er lurt med litt parfyme - jeg mener at jeg har svært få produkter jeg bruker hvor jeg ikke har parfymefrie alternativer, og disse kan jeg jo la være å bruke rett før jeg skal ut og reise for eksempel.

Jeg tror ikke det skilles ut parfyme mer av et hår som ble vasket dagen før.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 23:11   #189
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Det som forundrer meg er hvor personlig dette blir vinklet. Slik jeg forstår Tito forsøker hun å diskutere på generelt grunnlag. Dette er vel ikke en personlig tråd om hvordan FP-ere kan hjelpe Skvetten? Slik har det vært i andre situasjoner også, hvis man ikke understreker alt man gjør selv, men diskuterer ut fra et prinsipp eller et ideal så blir det ofte oppfattet som ansvarsfraskrivelse og egoisme. De standpunktene man fremmer eller forsøker å skape debatt rundt blir koplet opp mot handling. Når jeg sier at det går en grense et sted tolker noen det som at jeg ikke tar hensyn til allergikere og ikke har noen erfaringer på det selv. Kan man ikke diskutere uten at ens personlige valg må belyses? Hvorfor trekker noen slutninger fra noen overordnede diskusjoner til praktiske handlinger?

Gammel 01-06-09, 23:11   #190
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Sorry, altså, av allergihensyn? Og sorry, pasientene lukter mye verre hvitløk enn noen helsearbeidere jeg kjenner.

Jeg har ikke hørt om allergi mot hvitlukt og svettelukt før, men det kan oppleves som svært ubehagelig og lukta svært fremtredende for enkelte. Sånn er det med alle sterke lukter, og vi snakker vel fremdeles om å ta hensyn?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 23:12   #191
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men når det nå er slik at det er allergikere der ute mellom oss som vi nå vet at kan dø av pustestans så er det jo ikke noen hvilepute for å ikke gjøre så godt vi kan bare fordi det ikke er noen lovregulering der?

Poenget mitt er jeg mener det er feil å plassere et slikt ansvar på enkeltpersoner. Er du enig eller uenig i det?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes

Svaret ditt på det siste sitatet fra meg skjønte jeg ikke helt. Kan du forklare mer? Jeg mener ikke at det er lurt med litt parfyme - jeg mener at jeg har svært få produkter jeg bruker hvor jeg ikke har parfymefrie alternativer, og disse kan jeg jo la være å bruke rett før jeg skal ut og reise for eksempel.

Jeg mente at det var mer enn bare ren parfyme allergikere reagerer på, det vil være alle parfymerte produkter. Og moren min reagerer som sagt ikke nødvendigvis på styrken, men på enkelte ting i parfymen (uten at jeg vet hva).

Gammel 01-06-09, 23:20   #192
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har ikke hørt om allergi mot hvitlukt og svettelukt før, men det kan oppleves som svært ubehagelig og lukta svært fremtredende for enkelte. Sånn er det med alle sterke lukter, og vi snakker vel fremdeles om å ta hensyn?

Man må kunne veie ubehaget for den som skal ta hensyn opp mot ubehaget for den det går ut over. Hvis folk blir syke og får åndenød av at jeg bruker parfymert deodorant, er det langt mindre ubehagelig for meg å bytte til et merke fra apoteket enn det er for dem å miste pusten.

Hvis noen derimot plages av hvitløksånden min, og den plagen består i at de må kjenne en lukt de ikke liker, synes jeg ikke den plagen veier opp for den ulempen jeg vil ha ved å slutte å spise mat med hvitløk i.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 23:22   #193
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget mitt er jeg mener det er feil å plassere et slikt ansvar på enkeltpersoner. Er du enig eller uenig i det?

Jeg synes heller ikke ansvaret for slikt skal hvile på den enkelte, men det går an å drive opplysningsarbeid, det går an å ta til seg ny kunnskap, og det går an å ta hensyn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 23:24   #194
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes heller ikke ansvaret for slikt skal hvile på den enkelte, men det går an å drive opplysningsarbeid, det går an å ta til seg ny kunnskap, og det går an å ta hensyn.

Ja, selvfølgelig, men Skvetten og flere andre har snakker jo faktisk om folk som kan dø, hvis visse kriterier ikke blir oppfylt. Jeg synes jo slik konsekvenser går langt utenfor det man bør regulere med det å ta hensyn til andre. Snakker vi om hvitløksånde, svettelukt etc er vi etter min mening på et nivå hvor det å ta hensyn er et greit nok som virkemiddel.

Gammel 01-06-09, 23:24   #195
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Det som forundrer meg er hvor personlig dette blir vinklet. Slik jeg forstår Tito forsøker hun å diskutere på generelt grunnlag. Dette er vel ikke en personlig tråd om hvordan FP-ere kan hjelpe Skvetten? Slik har det vært i andre situasjoner også, hvis man ikke understreker alt man gjør selv, men diskuterer ut fra et prinsipp eller et ideal så blir det ofte oppfattet som ansvarsfraskrivelse og egoisme. De standpunktene man fremmer eller forsøker å skape debatt rundt blir koplet opp mot handling. Når jeg sier at det går en grense et sted tolker noen det som at jeg ikke tar hensyn til allergikere og ikke har noen erfaringer på det selv. Kan man ikke diskutere uten at ens personlige valg må belyses? Hvorfor trekker noen slutninger fra noen overordnede diskusjoner til praktiske handlinger?

Nettopp! Alt blir fort snudd til noe personlig her inne. Jeg har i flere diskusjoner prøvd å diskutere tema, men noen skal alltid snu det til noe personlig. Det kan noen ganger være interessant å diskutere ting uten at det nødvendigvis betyr at man gjør det selv eller alltid mener det selv. Alt er ikke personlig.

Gammel 01-06-09, 23:25   #196
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Man må kunne veie ubehaget for den som skal ta hensyn opp mot ubehaget for den det går ut over. Hvis folk blir syke og får åndenød av at jeg bruker parfymert deodorant, er det langt mindre ubehagelig for meg å bytte til et merke fra apoteket enn det er for dem å miste pusten.

Da kan du slutte å bruke produkter med parfyme, for du vet aldri når du kommer i nærheten av folk som har allergi mot produktene du bruker.
Realistisk?

Gammel 01-06-09, 23:28   #197
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Da kan du slutte å bruke produkter med parfyme, for du vet aldri når du kommer i nærheten av folk som har allergi mot produktene du bruker.
Realistisk?

Tror du ikke at det er noen som gjør det?

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 23:29   #198
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg trodde faktisk det ikke var lov med nøtter ombord i et fly.

Men det er en stund siden man har hørt om det .Uansett så bør folk som er hyperallergiske mot nøtter si fra om det sånn at det kan opplyses før folk går ombord i flyet. Noen kan jo ha en snickers i veska, og da bør ikke denne åpnes før man går av flyet.

Ellers synes jeg at begge 'parter' i denne diskusjonen er litt hårsåre og ønsker å lese 'det verste' ut av de andre. Mens jeg tror at man i realiteten er ganske enig i at man bør ta de hensyn man kan. At Skvetten opplyser om sin allergi betyr ikke at hun ikke mener at man skal ta hensyn til andre allergier. Jeg synes det er lærerikt, selv må jeg innrømme at dette har jeg ikke tenkt så godt over. Men jeg kommer nok til å fortsette å vaske meg med såpe. Deodoranten er så vidt jeg vet parfymefri, og jeg vasker klær bare med neutral, så jeg tror jeg er ganske 'allergivennlig' fra før.

Gammel 01-06-09, 23:31   #199
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Tror du ikke at det er noen som gjør det?

Det er det sikkert, men sitatet var svar til Teofelia som sa at hvis det plaget andre skulle hun ta hensyn og slutte å bruke produktet-/ene. Hvis man skal ta hensyn på den måten må man gjøre det hele tiden, siden man aldri vet om det er noen som kan komme til å reagere, f.eks fordi de er allergiske, når man ferdes i det offentlige rom.

Gammel 01-06-09, 23:34   #200
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg trodde faktisk det ikke var lov med nøtter ombord i et fly.

Men det er en stund siden man har hørt om det .Uansett så bør folk som er hyperallergiske mot nøtter si fra om det sånn at det kan opplyses før folk går ombord i flyet. Noen kan jo ha en snickers i veska, og da bør ikke denne åpnes før man går av flyet.

Ellers synes jeg at begge 'parter' i denne diskusjonen er litt hårsåre og ønsker å lese 'det verste' ut av de andre. Mens jeg tror at man i realiteten er ganske enig i at man bør ta de hensyn man kan. At Skvetten opplyser om sin allergi betyr ikke at hun ikke mener at man skal ta hensyn til andre allergier. Jeg synes det er lærerikt, selv må jeg innrømme at dette har jeg ikke tenkt så godt over. Men jeg kommer nok til å fortsette å vaske meg med såpe. Deodoranten er så vidt jeg vet parfymefri, og jeg vasker klær bare med neutral, så jeg tror jeg er ganske 'allergivennlig' fra før.

Ja, og det er noe med det. For jeg tror oppriktig at mennesker som får kunnskap om dette er i stand til å gjøre noe med sine egne vaner. Selv kjenner jeg en god del allergikere som aldri orker å være i disse små lukkede rommene fordi det er så ubehagelig, det å skulle være nødt til å pøse på med medisiner for å gjøre vanlige ting og ikke minst når det går galt. For det er klart at noen, slik som meg selv lever til tider farlig fordi jeg fremdeles tar meg den friheten at jeg reiser med fly. Bank i bordet har jeg bare en akuttinnleggelse etter en flytur, men de aller fleste har endt med oksygen. Jeg håper inderlig at det kommer noen rettningslinjer som gjør det enklere for de som er virkelig allergiske enten det nå er nøtter, parfyme eller andre ting de reagerer på.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.