|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jeg tenkte vel først og fremst på norske normer og regler, norsk lov og norsk språk |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
Sv: Hva synes du om innvandrere?
Nå var det vel ikke akkurat slik jeg mente det heller da. Prøvde heller å oppklare mitt hovedinnlegg da det så ut til å bli mottatt noe negativt |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men hva er norske normer? Jeg har en kollega fra Nord-Norge som har et språk som jeg ikke ville funnet på å bruke. Hun banner som et uvær og det er helt greit for henne. Jeg har kollegaer som jeg aldri har hørt banne. Jeg har kollegaer som etter min mening er utro og bruker kollegafester som skalkeskjul - følger de norske normer? Norske regler?
|
|
|
#84 |
|
Glamorøs
|
Så du mener at våre regler og lover er særnorske? Og et det er spesielt for norsk kultur å holde seg til nettopp disse lovene og reglene? Hvordan er forresten "norske normer"? Jeg spør fordi jeg er oppriktig interessert i å hva hva du legger i disse begrepene.
|
|
|
#85 |
|
Passiv
|
Det må du utdype, jeg har tilgode å gjenkjenne de sosiale normene på vestlandet hjemme der jeg kommer fra, for ikke å snakke om når jeg kommer til Finnmarken. Eller der snakker de jo samisk og lite norsk, har andre normer og regler men følger norsk lov. |
|
|
|
#86 |
|
Passiv
|
Det er da jeg sitter som et spørsmålstegn og lurer på hvorfor du ikke selv er med og bidrar i din egen debatt. Det er lite interessant dersom en av debattantene setter seg tilbake og snakker andre litt etter munnen. For temaet er jo veldig interessant. |
|
|
|
#87 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er vel ikke eksempelet du nevner så veldig standarden da... Flertallet muslimske pakistanske kvinner ville ikke reist 3 uker på jentetur til Thailand. Svært få faktisk. Det tror jeg man kan være ganske enig om.
Tja... er det det? Når man snakker om innvandrere så dreier seg jo diskusjonen som oftest om kulturforskjeller, religion og integrering. Svensker, dansker osv. er også innvandrere ja, men kulturen, språket osv. er så likt vårt eget at det knapt finnes integreringsproblemer i denne gruppen innvandrere.
Jeg kjenner at jeg er veldig enig med Lykken...
Beklager evt. avsporing, Esme, men hvorfor er det så store problemer med integreringen av somaliske menn i Norge? I f.eks. USA så er det jo helt motsatt.
Ja, fordommer har fått fotfeste i det ganske land, være seg det dreier seg om muslimer eller Frp' ere....
Det er vel ikke så veldig mange ekstremister blant norske og svenske innvandrere vel?
Tror du at en mørkhudet i en eller annen bøgd i avkroks-Norge har det så mye enklere? Tror du ikke at folk der er latterlig mistenkelig og skeptiske til det ukjente de også?
|
|
|
#88 |
|
Glamorøs
|
Så variasjon er greit blant etniske nordmenn, men ikke blant innvandrere? Du mener at de skal følge en norm du ikke greier å definere engang?
|
|
|
#89 |
|
Passiv
|
Da undres jeg over ditt spørsmål i HI og som Glitter også sier: hvorfor er diversitet greit dersom man er etninsk nordmann men ikke dersom man er innvandrer? Hvordan skal man kunne synse noe som helst om en heterogen menneskegruppe? Hvordan kan man kategorisere mennesker slik at de skal synses om uten å legge til grunn en rekke fordommer? |
|
|
|
#90 |
|
Glamorøs
|
Unnskyld, men:
Da bør du ikke starte tråder på et debattforum.
|
|
|
#91 |
|
|
Det er jeg enig i. I og med at jeg bor i en bydel med mange innvandrere, har barn på skole med over 70% innvandrere og selv underviser på en tilsvarende skole vil jeg si at jeg har en del erfaring med innvandrere. I tillegg holder jeg på med en mastergrad innenfor temaet og lærer stadig nye ting.
|
|
|
#92 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Jeg fatter ikke gleden ved å dilettere med noen når utgangspunktet er så stakkarslig? Her har vi tydelig en representant for den folkelige hverdags-skepsisen til innvandring i Norge (som er tilstede i ALLE kulturer som opplever en viss immigrasjon), med et følelsesinnlegg, hva kommer det ut av å tvære på det? Kan du ikke analysere henne istedet, slik Thomas Hylland Eriksen er så flink til? |
|
|
|
|
|
#93 |
|
I enkelte land holder det nok ikke at norske kvinner bare dekker til knær og albuer altså... En kollega av meg pendler til Teheran og der er norske kvinner, på lik linje med iranske kvinner, nødt til å dekke seg til. Man gjør jo det, av respekt for kultur og ja, nettopp, religion. Tilpasning er viktig enten man er norsk i Iran, eller paksistansk i Norge.
Ja,hva er det for slags "greie"? Vi ba også alle barna i avdelingen til datteren min på barnebursdag nå sist, og kun de 3 muslimske barna hørte vi ikke noe fra. Kan de ikke bare si det da, at de ikke har lyst, eller ikke kan? Alle foreldrene til disse 3 barna snakker godt norsk og har absolutt forstått invitasjonen. Må innrømmea at jeg synes slik oppførsel er merkelig og uhøflig. Ikke fordi de er muslimske, men fordi det er uhøflig.
De aller fleste norske trygdemisbrukere bor i Norge. Som sagt, drittsekker er drittsekker uansett hvor de bor og hvor de kommer fra....
|
|
|
#94 |
|
|
Det kan hende de forstår det som står der, men ikke vet hvor viktig vi mener det er å svare....
|
|
|
#95 |
|
Glamorøs
|
I Glitterbarnets forrige bursdag var det kun det svensk-franske paret som ikke svarte. Hva slags greie er dette?! Vil ikke svensker og franskmenn bli integrerte eller!? :skingrestemme:
|
|
|
#96 |
|
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jeg kjenner forresten ei som er med på å arrangere en av de store fotballturneringene for barn i Oslo. Hun fikk stadig kommentarer om disse innvandrerne som ikke stilte på sine vakter. De to siste årene har hun ført logg over hvem som ikke møter og surprise - det er ikke overvekt av noen befolkningsgruppe. Det er unnasluntrere i alle gruppene.
|
|
|
#97 |
|
TittelTøs
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jeg har ikke deltatt selv i denne tråden, siden min erfaring og ikke minst kunnskap om innvandring er heller begrenset. Men etter å ha lest gjennom tråden har jeg lært mye, og skapt min egen oppfatning av saken, problemet eller hva en velger å kalle det.
Men i HI skriver du:
Dette vil jeg påstå er en sterk påstand/mening, og flere her inne svarer på det, og forventer svar siden dette er en debatt-side. Men vil du ikke debattere fordi du har blitt så reflektert at du har gått helt bort fra din mening fra HI?
|
|
|
#98 |
|
Ja, hva slags greie er det? Som sagt, uhøflig oppførsel. Ikke fordi man er muslim, men fordi ja, det er uhøflig (all den tid man også eventuelt ikke forstår at det er viktig at man gir svar når man blir bedt om det). Det har absolutt med forsøk på riktig integrering å gjøre at man forsøker å tilpasse seg og gjøre sitt beste i fht. til å tilegne seg kunnskap om kulturen og samfunnskodene i det nye landet.
|
|
|
#99 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Majoriteten av innvandrere, uansett hvor de kommer fra, er vel ikke ekstremister?
|
|
|
#100 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jeg liker innvandrere
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 12-07-09 kl 15:47. |
|
|
|
![]() |
|
|