Sv: Hva synes du om innvandrere?
Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.
Tja...
Nordmenn 'søker opphold' i et annet land fordi de får en godt betalt jobb eller ønsker sol og varme. Jeg vil tro de fleste som kan velge å motta en solid trygd hjemmefra velger å beholde denne fremfor å melde flytting og motta støtteordninger i det landet de flytter til. Men jeg tror ikke nødvendigvis de har kvaler i forhold til f.eks å benytte det lokale helsevesen, dersom ordningene legger til rette for det, og det vurderes som godt nok.
Til motsetning vil mange av de som kommer hit komme fra fattige land, eller være forfulgt i sitt hjemland, og trenge beskyttelse.
Jeg kjenner også virkeligheten i norsk drabantby, jeg bor i en av dem selv. Og integrering krever faktisk innsats, ikke bare fra den ene part, men fra den andre (oss) også. Jeg skal ikke påstå at det ikke finnes dem som benytter seg av godene samtidig som de ikke bidrar så mye selv, men det gjelder da ikke bare innvandrere.
Ja, de søker arbeidstillatelse, slik som man kan gjøre her også. Eller bor som pensjonister i Spania på pensjonen, trygd, oppsparte midler. Det er fortsatt langt i fra det samme.
Ja, integrering krever innsats fra begge sider, helt enig. Men hvis bare den ene siden ønsker å bidra, så er man ikke så langt vel? Mulig mye har blitt bedre, men da jeg gikk på videregående var det ikke mulig å oppnå særlig kontakt eller få med muslimer på noe. Og de sa også grunnen til det rett ut. De fikk ikke lov, det var ikke akseptert å omgås norske, og særlig ikke det motsatte kjønn. Hvis Geir Egil hadde dukket opp på døra til Shabana, da vet jeg ikke helt hva som hadde skjedd. Heller ikke fritidsaktiviteter, fester eller annen sosial omgang for jentene var lov, mens guttene kunne drive idrett i det minste, og selvfølgelig hadde en helt annen frihet. Jeg må få lov til å mislike at slike skikker og tradisjoner fører videre i et samfunn som i mine øyne har kommet svært mye lengre og er mye bedre. Det er ikke å integrere seg. I barnehagen her har vi gjentatte ganger bedt muslimske barn i bursdager, intet svar. Vi har bedt personalet om å overbringe det, for å være sikre på at de har forstått beskjeden. De hilser ikke, prater ikke. De polske, vietnamesiske, tamilske, svenske gjør det. De er veldig ivrige på å lære seg norsk, fordi de vet uten det får de ikke jobb. Det går begge veier ja.
Sist redigert av Lykken : 12-07-09 kl 01:16.
|