|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatte
Hvis du er døpt, står du antakelig som medlem. Bare ring den kirken du hører til, i forhold til folkeregistrert adresse, så skal de kunne slå deg opp, eller fortelle hvor du kan henvende deg.
|
|
|
#42 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteDet er forøvrig riktig som noen sier lenger opp at DnK ikke får penger basert på medlemstall, men når de står med for mange medlemmer, går det ut over andre trossamfunn og livssynssamfunn som får statstilskudd. Jeg har ikke satt meg inn i systemet i detalj, men tilskuddet regnes ut basert på trossamfunnets medlemstall OG medlemstallet i DnK, og jo høyere DnKs tall er, jo lavere tilskudd får det andre trossamfunnet. For noen år siden var HEF med på å organisere en opptelling som viste at det sannsynligvis er snakk om mellom 75.000 og 100.000 feiloppførte medlemmer i DnK. Det er ikke et lavt tall, og det er snakk om mye penger for andre trossamfunn.
|
|
|
#43 |
|
Har bakt søte kaker
|
Hmm... men er det ikke da rart at hverken jeg eller manenn har fått disse valgkortene?
|
|
|
#44 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Matt? Så det er helt greit at man melder seg ut av en organisasjon man er veldig uenig med og er motstander av på alle mulige måter, får bekreftelse på at du er utmeldt, men organisasjonen bestemmer seg for å ha deg stående som medlem likevel? Du ville synes det var helt greit om du ble meldt inn i en muslimsk organisasjon, hedningesamfunnet eller hvit valgallianse for den saks skyld? Det hadde jo bare vært å la være å gå på møtene eller kaste innkallingene |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Audacious
|
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteJeg er helt enig med Snippa, og blir litt matt over at Trulte synes det ikke gjør noe å være medlem av trossamfunn hvis religion man ikke deler.
|
|
|
#46 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Ustabil
|
Jo, tatt i betraktning at de ikke får stykk-pris for medlemmene, så mener jeg det. Kirken er en tafatt organisasjon, som fortsatt jobber med å registrere gode, gammeldagse, håndskrevne kirkebøker. Selvsagt burde de tatt det digitale skrittet for lenge siden, og kanskje ventet de på hjelp fra oven for å fikse registrene sine, men det er litt "bedre sent enn aldri", tenker jeg. Det er formildende at de har lagt ved svarkonvolutt slik at folk enkelt kan melde i fra om feil oppføringer. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Derfor har jeg reservert meg for all reklame.
|
|
|
#49 |
|
Passiv
|
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteJeg har bare latt være å døpe ungene mine jeg. De får stadig noe invitasjoner til ett eller annet på bedehuset med hjem fra skolen via beskjedmappa, men ellers har vi ikke hørt noe om noe kirkelig tror jeg. |
|
|
|
#50 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Korrekt; det du skriver her er forbanna tull. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansattehttp://www.vl.no/kristenliv/article4502324.ece
|
|
|
|
#52 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteAltså jeg skjønner at folk som aldri har vært medlem eller har meldt seg ut blir sur når de oppdager at de fortsatt står i medlemslistene. Det er en fornuftig forklaring på det, og sannsynligvis har det ingen betydning heller, men det er noe med at det er endel følelser knyttet til dette. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, vi husker vel alle hvordan stakkars Hamsteren Huffe følte seg forulempet da han uten samtykke ble meldt inn i AUF.
|
|
|
#54 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, og det samme gjelder jo for medlemskap i kirken også. Man er vel ikke offisielt "medlem" i kirken heller, før man fyller 15?
|
|
|
#55 |
|
Magisk
|
|
|
#56 |
|
Magisk
Jeg synes det er greit å ha henne registrert siden jeg er medlem. Hun er ikke betalende medlem som jeg, og den dagen hun blir 15 trenger hun ikke melde seg ut av noe fordi hun ikke er medlem av noe. Hadde hun vært døpt måtte hun ha meldt seg ut selv. For meg er livssyn såpass personlig, så i prinsippet har jeg ingen rett å melde henne inn i noe hun er altfor liten til å ta stilling til. Når man døper et barn er de automatisk medlem av kirken.
|
|
|
#57 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det mener jeg bestemt at ikke stemmer. Mulig det var slik tidligere, for det er en godt etablert myte. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Magisk
Hm, myte? Jeg skal undersøke det nærmere, men er det jeg er blitt fortalt av et annet medlem.
|
|
|
#59 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Hva er egentlig galt med RLE-faget nå? Jeg spør av ren nyskjerrighet for jeg forstår det rett og slett ikke. (Jeg har bare peil på ungdomsskolens fagplaner i faget) |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Det tenkte jeg også.
Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil ha hanne registrert siden du samtidig sier at det er viktig at de skal få velge selv. Er det ikke mer realt å ikke registrere henne når det er så viktig for deg?
|
|
![]() |
|
|