Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatte

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-09, 23:31   #21
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatte

Da jeg meldte meg ut av statskirken for mange år siden, hadde jeg ikke dåpsattest. Fikk beskjed om at uten den kunne jeg ikke melde meg ut, for da visste de ikke om jeg var medlem! Men det var ikke noe problem å få en ny dåpsattest

Vel, jeg fikk da meldt meg ut ved hjelp av den flunkede nye dåpsattesten, og har ikke mottatt noe valgkort. Mannen er medlem, da, så jeg vet ikke hvordan ståa er med jentene selv om de ikke er døpt

Gammel 06-08-09, 23:34   #22
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har kirkevalgskort, og er medlem i statskirken, men har ikke fått vanlig valgkort.
Får jeg bare stemme i en av delene?

Ja, jeg er medlem, men har ikke fått kirkevalgskort - bare vanlig.

:bidrar til diskusjonen:

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 23:36   #23
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Er medlem og fikk kirkevalgkort i dag.

Har ikke fått vanlig valgkort enda.

Gammel 07-08-09, 09:24   #24
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Mener du første gang noen sinne? I så fall stemmer ikke det. Jeg fikk kirkevalgkort for mange år siden og da var jeg blitt feilaktig oppført som medlem (er aldri blitt døpt og har aldri vært medlem). Ikke var det så lett å melde seg ut heller, skulle det vise seg. Da jeg skulle gifte meg borgerlig for tre år siden fant jeg ut ved en tilfeldighet at jeg fremdeles var medlem. Det holdt da å sende en mail og si at oppføringen var feilaktig, så fikk jeg bekreftelse på at jeg var strøket.

Jeg kjenner jeg blir litt irritert på hele greia, fordi jeg vet om så mange (inkludert meg selv) som gjentatte ganger har blitt feilaktig oppført og da kan jeg ikke unngå å tenke at det spekuleres i det.

De sa i alle fall et sted at dette er første gang kirken henvender seg til alle sine medlemmer samtidig, eller noe sånt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 09:31   #25
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Du reagerer slik på fireåringsinvitasjon, mens andre reagerer med sårhet og irritasjon over at kirken er sååå kjip at de ikke gir invitasjon til den ene på kullet som ikke er medlem/tilhørig.

Det vil alltid være situasjoner hvor ikke alle er med. Som forelder må jeg bare forklare for barna mine hvorfor de ikke får kirkebok/sydentur/godteri på hverdager etc. (Ikke at dette blir noen aktuell problemstilling der vi bor, hvor svært mange tilhører annen trosretning eller ingen trosretning).

Gammel 07-08-09, 09:41   #26
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg blir ikke surere om jeg får reklame fra kirken enn fra andre steder. Både Elkjøp og kirken vil ha meg som forbruker - det er lov å prøve.

Ikke er jeg utmeldt heller, så jeg får valgkort. Ungene er derimot ikke døpt og får ikke noen henvendelser fra kirken heller. Og skulle de få det så plager det meg lite.

Det som ville plaget meg var om jeg hadde meldt meg ut og deretter blitt innmeldt igjen mot min vilje. Og det ville jeg sett som min soleklare rett å ringe og ytre min mening om.

Nei - det er ikke den som tilfeldigvis plukker opp telefonen når jeg ringer som personlig har begått en feil. Men så ringer jeg ikke vedkommende person heller. Jeg ringer kirken og det er den som tar telefonen sin jobb å svare på vegne av kirken. Denne må da i egenskap av å representere denne kirken tåle å høre at noen av kundegrunnlaget deres er forbannet fordi de tross alt har begått negativt salg - ikke bare en men flere ganger.

Om et annet firma sendte meg en regning på noe jeg ikke bare aldri hadde bestilt, men sågar funnet meg i å avbestille opptil flere ganger så ville jeg også vært noe annet enn pus i stemmen.

Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 09:42   #27
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ler litt av hele saken. At folk skal bli så fryktelig sinte over å få tilsendt valgkort, når det faktisk følger med ferdig svarkonvolutt hvis man er feilaktig oppført, det skjønner jeg bare ikke. Dette er jo en fin måte for kirken å få ryddet i medlemslistene sine på.

Så vidt jeg forstår har det vært holdt manuelle og forskjellige systemer over medlemmer rundt omkring, men i 1998 (tror jeg at jeg leste) så gikk man over til et nytt register, hvor man tenkte at de var lurt å bare legge inn alle som medlemmer først, og så manuelt luke ut de som ikke var medlemmer. Sjempesmart, selvsagt, men et sted må man jo starte. Beklageligvis greide jo ikke kirken å gå igjennom alle utmeldingene, og kanskje prioriterte de det ikke heller. Det tar seg vel bra ut med flest mulig medlemmer?

Men nå rydder de i listene, og ja, det innebærer at noen feilaktig får tilsendt valgkort, og at de må ta seg sitt store bryderi med å returnere en konvolutt og fortelle at de ikke er medlemmer.

Hvis man derimot kommer igjen om noen år med samme rot, og ikke da har greid å registrere de utmeldinger som nå blir meldt via disse konvoluttene, da vil jeg ha forståelse for folks ville raseri. Men nå?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 09:44   #28
Slettet bruker
Passiv

Standard

bina - en del politiske partier gjorde akkurat det samme for noen år siden. De fikk da støtte for medlemmer de ikke hadde. Og en del av de ansvarlige for dette ble faktisk idømt fengsel for svindelen. Det er ikke bare å stå på en liste det er snakk om - det henger penger sammen med dette også.

Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 10:11   #29
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det tar seg vel bra ut med flest mulig medlemmer?

Hvis man derimot kommer igjen om noen år med samme rot, og ikke da har greid å registrere de utmeldinger som nå blir meldt via disse konvoluttene, da vil jeg ha forståelse for folks ville raseri. Men nå?

Ja, og man får mer penger.

Til det nederste i sitatet: Det er jo nettopp det som har skjedd meg tidligere. Jeg var utmeldt, men det hadde ikke blitt registrert og jeg måtte gjøre det igjen. Så det kan altså like gjerne være snakk om folk som er blitt feilaktig oppført igjen, og da bør vel den forståelsen din slå inn nå likevel da?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 10:17   #30
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Ja, og man får mer penger.

Til det nederste i sitatet: Det er jo nettopp det som har skjedd meg tidligere. Jeg var utmeldt, men det hadde ikke blitt registrert og jeg måtte gjøre det igjen. Så det kan altså like gjerne være snakk om folk som er blitt feilaktig oppført igjen, og da bør vel den forståelsen din slå inn nå likevel da?

Ja, for de som har opplevd å "melde seg ut" gang på gang, så forstår jeg irritasjonen. Men samtidig tror jeg vi må ha litt tålmodighet med en stooor organisasjon som prøver å få oversikt over millioner av medlemmer.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 10:20   #31
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, for de som har opplevd å "melde seg ut" gang på gang, så forstår jeg irritasjonen. Men samtidig tror jeg vi må ha litt tålmodighet med en stooor organisasjon som prøver å få oversikt over millioner av medlemmer.

Seriøst - dette mener du ikke.
Er det greit at for eksempel nav roter med pensjonspoengene synes du? For det er nemlig mye større datamengder. Medlemmene er kirkens inntektsgrunnlag. Og de svindler altså til seg penger helt bevisst ved å ta tilbake som medlemmer folk som beviselig har meldt seg ut. Som et minimum bør midlene kirken er tildelt for de medlemmene som har vært utmeldt tilbakeføres - og strengt tatt bør vel den ansvarlige for dette straffes.

Det er ikke på noe vis det aller minste greit at man jukser bare fordi man jukser i stor skala. :jobber med store datamengder:

Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 11:09   #32
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har full forståelse for at folk blir irriterte over å bli tvangsinnmeldt i en organisasjon de ikke føler tilhørighet til, men jeg har ingen forståelse for folk som ringer og skjeller ut andre for det. Snakk om å rette baker for smed. Det må kunne gå an å formidle budskapet uten at det går over i utskjelling.

Gammel 07-08-09, 11:18   #33
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har full forståelse for at folk blir irriterte over å bli tvangsinnmeldt i en organisasjon de ikke føler tilhørighet til, men jeg har ingen forståelse for folk som ringer og skjeller ut andre for det. Snakk om å rette baker for smed. Det må kunne gå an å formidle budskapet uten at det går over i utskjelling.

Ja, det er jeg enig i. Men ansatte må også kunne tåle å ta i mot slikt, uten å ta det personlig. Og Kirken kunne vært litt flinkere til å ordne opp i meldemsregisteret sitt når folk allerede har sagt i fra både en og to og tre ganger tidligere at de ikke er medlemmer, så hadde disse stakkars ansatte sluppet en del slike telefoner. Du kan tro jeg sleit med å styre gemyttet da jeg skulle ordne opp i det falske medlemsskapet mitt nå sist. Jeg ble sendt som en kasteball hit og dit, og de krevde først en utmelding, deretter holdt det visst med en mail, først etter at jeg hadde påpekt at utmeldingsskjemaet kun er for de som faktisk har vært medlem. (Neida, jeg var snill som et lam. Et lam faktisk. ).
Så, jeg har en ørliten forståelse for de sinte ikke-medlemmene, men jeg har ingen forståelse for at Kirken bruker de stakkars ansatte som unnskyldning for at de ikke har gjort noe galt.

Gammel 07-08-09, 11:21   #34
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg meldte meg ut da jeg var i konfirmasjonsalder - og har ikke blitt tilbakeført som medlem i ettertid. Ikke fikk jeg valgkort heller og den ene gangen jeg sjekket, så sto jeg ikke i registrene.

Men jeg håper virkelig at de som får valgkort og ikke er medlemmer holder seg for god til å kjefte opp det stakkars mennesket som tilfeldigvis tar telefonen. Som om det er den som er skyldig.

Gammel 07-08-09, 11:23   #35
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir litt matt over hva man gidder å henge seg opp i. Er det ikke bare å kaste valgkortet da?

Gammel 07-08-09, 11:24   #36
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanina, mener du da at enhver person i et yrke burde tåle å bli trakassert uten å få reaksjoner - at det er greit å oppføre seg slik? F.eks ansatte på sosialkontor og NAV? Ja, i Utopia burde man selvsagt tåle alt slikt, fordi man selv ikke er årsak til feil som blir begått, men mennesket er ikke bygget på den måten. Man BLIR påvirket av å stå i motvind, man BLIR påvirket av å bli urettmessig utskjelt.
Jeg står fremdeles hardt på at folk får beherske seg og oppføre seg skikkelig når de vil ha frem sitt budskap. Selvsagt kan man bli sint, men med mindre man blir utskjelt at den ansatte på kirkekontoret, så er det ingen grunn til å opptre ubehøvlet. Det vitner om manglende vett og/eller kontroll.

Gammel 07-08-09, 11:26   #37
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg blir litt matt over hva man gidder å henge seg opp i. Er det ikke bare å kaste valgkortet da?

Joda, kaste valgkortet, og poste en ferdigfrankert konvolutt for å si ifra at man ikke vil stå som medlem. Sikkert ingen big deal. Og som jeg sa til han på "mitt" kirkekontor: siden jeg ikke har noen tro, så er jeg ikke akkurat redd for konsekvensene av å stå oppført i feil trossamfunn. Ikke akkurat eternal damnation. Men det er en prinsippsak som faktisk betyr mye for mange av oss.

Gammel 07-08-09, 11:31   #38
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Kanina, mener du da at enhver person i et yrke burde tåle å bli trakassert uten å få reaksjoner - at det er greit å oppføre seg slik? F.eks ansatte på sosialkontor og NAV? Ja, i Utopia burde man selvsagt tåle alt slikt, fordi man selv ikke er årsak til feil som blir begått, men mennesket er ikke bygget på den måten. Man BLIR påvirket av å stå i motvind, man BLIR påvirket av å bli urettmessig utskjelt.
Jeg står fremdeles hardt på at folk får beherske seg og oppføre seg skikkelig når de vil ha frem sitt budskap. Selvsagt kan man bli sint, men med mindre man blir utskjelt at den ansatte på kirkekontoret, så er det ingen grunn til å opptre ubehøvlet. Det vitner om manglende vett og/eller kontroll.

Ja, litt mener jeg man bør tåle. Man kan ikke kontrollere reaksjonene til alle man møter i jobben, og da må man kunne stenge det ute, til en viss grad. Jeg misunner ikke skrankepersonalet til f.eks. SAS når en flyavgang blir kansellert, jeg kan tenke meg at det kan gå hett for seg. Og jeg har også jobbet i kassa på butikken når det er 20 meter kø og folk er sinte og kjefter, men det var jo ikke noe jeg kunne ta innover meg. Sånn er det bare. Men jeg er helt enig i at folk burde beherske seg og ikke kjefte folk huden full, såklart. Nå vet vi jo ikke hva som faktisk ligger i at de har blitt kjeftet på. At folk er litt sinte i stemmen og "forlanger at dere ordner opp" er jo èn ting, trusler er jo noe helt annet, og selvsagt uakseptabelt.

Sitat:

at det er greit å oppføre seg slik?

Nei, selvsagt er det ikke greit å oppføre seg slik, men en ansatt som mottar slikt er jo nødt til å forholde seg til det på en eller annen måte, og det beste er jo da å ikke ta det innover seg.

Gammel 07-08-09, 11:56   #39
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Selvfølgelig ikke! Har man fått valgkort står man som medlem av DnK. Hvis man ikke ønsker det hjelper det jo ikke å kaste valgkortet; da er man like mye medlem videre.

Gammel 07-08-09, 11:58   #40
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer litt på om jeg er medlem? Har ikke fått kirkevalgkort, ble døpt i kirke, men ikke konfirmert eller gift.

Hvordan finner jeg det ut?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:06.