Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatte

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-09, 12:00   #41
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatte

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Jeg lurer litt på om jeg er medlem? Har ikke fått kirkevalgkort, ble døpt i kirke, men ikke konfirmert eller gift.

Hvordan finner jeg det ut?

Hvis du er døpt, står du antakelig som medlem. Bare ring den kirken du hører til, i forhold til folkeregistrert adresse, så skal de kunne slå deg opp, eller fortelle hvor du kan henvende deg.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 12:01   #42
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er forøvrig riktig som noen sier lenger opp at DnK ikke får penger basert på medlemstall, men når de står med for mange medlemmer, går det ut over andre trossamfunn og livssynssamfunn som får statstilskudd. Jeg har ikke satt meg inn i systemet i detalj, men tilskuddet regnes ut basert på trossamfunnets medlemstall OG medlemstallet i DnK, og jo høyere DnKs tall er, jo lavere tilskudd får det andre trossamfunnet. For noen år siden var HEF med på å organisere en opptelling som viste at det sannsynligvis er snakk om mellom 75.000 og 100.000 feiloppførte medlemmer i DnK. Det er ikke et lavt tall, og det er snakk om mye penger for andre trossamfunn.

Gammel 07-08-09, 12:08   #43
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Hvis du er døpt, står du antakelig som medlem. Bare ring den kirken du hører til, i forhold til folkeregistrert adresse, så skal de kunne slå deg opp, eller fortelle hvor du kan henvende deg.

Hmm... men er det ikke da rart at hverken jeg eller manenn har fått disse valgkortene?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 12:32   #44
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg blir litt matt over hva man gidder å henge seg opp i. Er det ikke bare å kaste valgkortet da?

Matt? Så det er helt greit at man melder seg ut av en organisasjon man er veldig uenig med og er motstander av på alle mulige måter, får bekreftelse på at du er utmeldt, men organisasjonen bestemmer seg for å ha deg stående som medlem likevel? Du ville synes det var helt greit om du ble meldt inn i en muslimsk organisasjon, hedningesamfunnet eller hvit valgallianse for den saks skyld? Det hadde jo bare vært å la være å gå på møtene eller kaste innkallingene

Jeg synes det er et overgrep av kirken å ta meg til inntekt for sine meninger og sin tro (noe de gjør ved å føre meg inn igjen på listene sine).

Dette medlemsjukset dreier seg om politikk, etikk, penger og makt.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 12:46   #45
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med Snippa, og blir litt matt over at Trulte synes det ikke gjør noe å være medlem av trossamfunn hvis religion man ikke deler.

Gammel 07-08-09, 12:53   #46
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Men jeg håper virkelig at de som får valgkort og ikke er medlemmer holder seg for god til å kjefte opp det stakkars mennesket som tilfeldigvis tar telefonen. Som om det er den som er skyldig.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 13:28   #47
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Seriøst - dette mener du ikke.
Er det greit at for eksempel nav roter med pensjonspoengene synes du? For det er nemlig mye større datamengder. Medlemmene er kirkens inntektsgrunnlag. Og de svindler altså til seg penger helt bevisst ved å ta tilbake som medlemmer folk som beviselig har meldt seg ut. Som et minimum bør midlene kirken er tildelt for de medlemmene som har vært utmeldt tilbakeføres - og strengt tatt bør vel den ansvarlige for dette straffes.

Det er ikke på noe vis det aller minste greit at man jukser bare fordi man jukser i stor skala. :jobber med store datamengder:

Jo, tatt i betraktning at de ikke får stykk-pris for medlemmene, så mener jeg det. Kirken er en tafatt organisasjon, som fortsatt jobber med å registrere gode, gammeldagse, håndskrevne kirkebøker. Selvsagt burde de tatt det digitale skrittet for lenge siden, og kanskje ventet de på hjelp fra oven for å fikse registrene sine, men det er litt "bedre sent enn aldri", tenker jeg. Det er formildende at de har lagt ved svarkonvolutt slik at folk enkelt kan melde i fra om feil oppføringer.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 17:44   #48
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg blir ikke surere om jeg får reklame fra kirken enn fra andre steder. Både Elkjøp og kirken vil ha meg som forbruker - det er lov å prøve.

Derfor har jeg reservert meg for all reklame.

Meldt meg ut for flere år siden og har ikke mottatt valgkort. Tar det som et godt tegn.

Er medlem i Humanetisk Forbund og har registrert datteren min der slik at kirka ikke skal få kloa i henne. Når hun er 15 år kan hun bli
medlem i Humanetisk Forbund om hun ønsker det. De har ikke barn som medlemmer, kun som registrerte fordi livssyn er noe man skal bestemme selv og ha et bevisst valg til.

Egentlig ville jeg ikke organisere meg, ville stå alene i mitt livssyn, men hvis man ikke er medlem av noe trossamfunn går pengene dine til Statskirka selv om du ikke er medlem. Forbanna tull!

Gammel 07-08-09, 17:47   #49
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har bare latt være å døpe ungene mine jeg. De får stadig noe invitasjoner til ett eller annet på bedehuset med hjem fra skolen via beskjedmappa, men ellers har vi ikke hørt noe om noe kirkelig tror jeg.

Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 18:08   #50
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

(…) men hvis man ikke er medlem av noe trossamfunn går pengene dine til Statskirka selv om du ikke er medlem. Forbanna tull!

Korrekt; det du skriver her er forbanna tull.

Ben "don't let facts get in the way of a good rant" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 19:53   #51
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

http://www.vl.no/kristenliv/article4502324.ece

Denn er kanskje litt grei.

Gammel 07-08-09, 19:56   #52
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Altså jeg skjønner at folk som aldri har vært medlem eller har meldt seg ut blir sur når de oppdager at de fortsatt står i medlemslistene. Det er en fornuftig forklaring på det, og sannsynligvis har det ingen betydning heller, men det er noe med at det er endel følelser knyttet til dette.

Hva hvis man plutselig oppdaget at man er medlem i Arbeiderpartiet? Man har aldri meldt seg inn, aldri deltatt på noe, men like fullt står man oppført som medlem fordi de fleste stemte arbeiderpartiet en gang i tida. Eller man har forsøkt å melde seg ut, men det går ikke? Jeg tror endel hadde blitt opphisset ja...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 21:27   #53
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Hva hvis man plutselig oppdaget at man er medlem i Arbeiderpartiet? Man har aldri meldt seg inn, aldri deltatt på noe, men like fullt står man oppført som medlem fordi de fleste stemte arbeiderpartiet en gang i tida. Eller man har forsøkt å melde seg ut, men det går ikke? Jeg tror endel hadde blitt opphisset ja...

Ja, vi husker vel alle hvordan stakkars Hamsteren Huffe følte seg forulempet da han uten samtykke ble meldt inn i AUF. :fjase:

Gammel 07-08-09, 21:29   #54
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Akkurat det med barnemedlemsskap er en definisjonssak. Så lenge man kan melde inn barns navn til HEF for at livssynssamfunnet skal få statsstøtte for barnet så er det vel omtrent så nært medlemsskap som det kan bli. Det kalles ikke medlem, men HEF får da absolutt medlemsstøtte pr. barn som foreldre melder med navn og personnummer slik at organisasjonen får støtten. Ikke alle velger å gjøre dette, men HEF får medlemsstøtte for ganske mange barn.

Ja, og det samme gjelder jo for medlemskap i kirken også. Man er vel ikke offisielt "medlem" i kirken heller, før man fyller 15?
Jeg er litt motstander av å registrere barna mine hos HEF også, jeg, selv om en av oss voksne er medlem.

Gammel 08-08-09, 17:39   #55
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Korrekt; det du skriver her er forbanna tull.

Ben "don't let facts get in the way of a good rant" Murphy

Gammel 08-08-09, 17:48   #56
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, og det samme gjelder jo for medlemskap i kirken også. Man er vel ikke offisielt "medlem" i kirken heller, før man fyller 15?
Jeg er litt motstander av å registrere barna mine hos HEF også, jeg, selv om en av oss voksne er medlem.

Jeg synes det er greit å ha henne registrert siden jeg er medlem. Hun er ikke betalende medlem som jeg, og den dagen hun blir 15 trenger hun ikke melde seg ut av noe fordi hun ikke er medlem av noe. Hadde hun vært døpt måtte hun ha meldt seg ut selv. For meg er livssyn såpass personlig, så i prinsippet har jeg ingen rett å melde henne inn i noe hun er altfor liten til å ta stilling til. Når man døper et barn er de automatisk medlem av kirken.

Gammel 08-08-09, 18:57   #57
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Egentlig ville jeg ikke organisere meg, ville stå alene i mitt livssyn, men hvis man ikke er medlem av noe trossamfunn går pengene dine til Statskirka selv om du ikke er medlem. Forbanna tull!

Det mener jeg bestemt at ikke stemmer. Mulig det var slik tidligere, for det er en godt etablert myte.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 20:19   #58
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Det mener jeg bestemt at ikke stemmer. Mulig det var slik tidligere, for det er en godt etablert myte.

Hm, myte? Jeg skal undersøke det nærmere, men er det jeg er blitt fortalt av et annet medlem.

Jaja, glad jeg er medlem likevel. De jobber for saker som å skille kirke og stat, fjerne RLE-faget, forske på befruktede egg og andre ting det er viktig å støtte opp om.

Gammel 08-08-09, 20:22   #59
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

fjerne RLE-faget, .

Hva er egentlig galt med RLE-faget nå? Jeg spør av ren nyskjerrighet for jeg forstår det rett og slett ikke. (Jeg har bare peil på ungdomsskolens fagplaner i faget)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 21:40   #60
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Akkurat det med barnemedlemsskap er en definisjonssak. Så lenge man kan melde inn barns navn til HEF for at livssynssamfunnet skal få statsstøtte for barnet så er det vel omtrent så nært medlemsskap som det kan bli. Det kalles ikke medlem, men HEF får da absolutt medlemsstøtte pr. barn som foreldre melder med navn og personnummer slik at organisasjonen får støtten. Ikke alle velger å gjøre dette, men HEF får medlemsstøtte for ganske mange barn.

Det tenkte jeg også.

Jeg synes det er greit å ha henne registrert siden jeg er medlem. Hun er ikke betalende medlem som jeg, og den dagen hun blir 15 trenger hun ikke melde seg ut av noe fordi hun ikke er medlem av noe. Hadde hun vært døpt måtte hun ha meldt seg ut selv. For meg er livssyn såpass personlig, så i prinsippet har jeg ingen rett å melde henne inn i noe hun er altfor liten til å ta stilling til. Når man døper et barn er de automatisk medlem av kirken.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil ha hanne registrert siden du samtidig sier at det er viktig at de skal få velge selv. Er det ikke mer realt å ikke registrere henne når det er så viktig for deg?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:47.