Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-09, 13:57   #41
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Ja jeg tenkte på det da jeg skrev det. På Gardermoen må en jo faktisk gå rett inn på parfymeavdelingen. Finnes det ingen andre lureinnganger du kan gå inn. Hvis du har legeattest e.l.?

Jeg har innleggelsespapirer som jeg alltid må bære på meg, i tillegg til diverse knask fra spesialistene mine og testresultater. Så man må hverken være Einstein eller lege for å skjønne hvor alvorlig det er. Den beskjeden jeg så langt har fått på Gardermoen er at man må ha sikkerhetsklarering for å kunne gå personalinngangene.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 13:59   #42
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Nå må jeg bare si unnskyld at jeg luktet parfyme da jeg traff deg

Jeg var veldig godt medisinert den dagen, anfallet kom ikke før i lysavdelingen etter lunsj, og da utløst av lysene.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 13:59   #43
Left
Passiv

Standard

Det burde i hvert fall være en selvfølge at folk som jobber på sykehus o.l IKKE bruker parfyme. Jeg blir ikke fysisk syk annet enn at jeg blir j..... kvalm (er dårlig på lukt. Gi meg heller en saftig bæsjebleie sier jeg bare) om noen bruker mye parfyme, men det må jo være grusomt å omtrent ikke kunne gå ut fordi nesten alle bruker parfyme.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:03   #44
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det burde i hvert fall være en selvfølge at folk som jobber på sykehus o.l IKKE bruker parfyme. Jeg blir ikke fysisk syk annet enn at jeg blir j..... kvalm (er dårlig på lukt. Gi meg heller en saftig bæsjebleie sier jeg bare) om noen bruker mye parfyme, men det må jo være grusomt å omtrent ikke kunne gå ut fordi nesten alle bruker parfyme.

Jeg går jo ut da, på gode dager blir jeg bare tett, hoster og harker. Desverre er de fleste dager slik at jeg blir veldig syk av å være blant andre mennesker. Jeg har innfunnet meg med at slik er det, men jeg skulle gjerne vært i teateret eller på en operapremiere, det er ting jeg er forhindret fra å være med på på grunn av sykdommen min. Julebord er også en ting jeg ikke deltar på med mindre alle som deltar er innstilt på å komme uten parfyme, som regel er de ikke det.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:06   #45
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tåler du gulp? Jeg lukter litt gulp for tiden.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:11   #46
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Tåler du gulp? Jeg lukter litt gulp for tiden.

Jeg antar at du er morsom på min bekostning, så hvorfor ikke hive på en litt ekkel smiley?

:ikke i humør til morsomheter om pusteproblemer:

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:11   #47
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Bedre, men ikke bra nok. Jeg syns det er helt utrolig at folk får lov til å røyke på jobb om de jobber med mennesker. Rett og slett fordi de stinker. Det er ubehagelig og ekkelt.

Jo. Men det er en helt annen ting. Og jeg mener at det er innmari viktig å ikke dra det med inn i denne debatten. Fordi det da ikke er til å unngå at mange synes de som mener det der er snerpete, og lett lar inntrykket av snerpete smitte over på de som faktisk blir syke. De skiller ikke mellom snørr og barter. Og Skvetten ender på sykehus fordi folk ikke vil forholde seg til snerper som ikke finner seg i noe og skal regulere alt mulig liksom.

Jeg mener at for å få orden på lufta så Skvetten kan vise seg blant folk så er det helt sentralt at man skiller mellom det mange synes er feil, ekkelt, ubehagelig i en eller annen gred, lite etsetisk osv - og det som er alvorlig sykdomsfremkallende. Det er ikke fordi røyk lukter vondt vi har en røykelov. Det er fordi passiv røyking gir kreft.

På samme måte er det ikke fordi mange har preferanser for eller mot å like parfymelukt vi må løse problemet med parfyme. Det må løses fordi noen altså blir svært syke av det.

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg går jo ut da, på gode dager blir jeg bare tett, hoster og harker. Desverre er de fleste dager slik at jeg blir veldig syk av å være blant andre mennesker. Jeg har innfunnet meg med at slik er det, men jeg skulle gjerne vært i teateret eller på en operapremiere, det er ting jeg er forhindret fra å være med på på grunn av sykdommen min. Julebord er også en ting jeg ikke deltar på med mindre alle som deltar er innstilt på å komme uten parfyme, som regel er de ikke det.

Jeg har jo vært på show i Spektrum med Skvetten. Som hun stilte opp på rett og slett fordi hun elsker unger - og til tross for at hun blir utrolig syk.

Jeg summerer kort - hun ble utrolig syk. Jeg tror ikke hun fikk friskt oksygen inn i blodet i det hele tatt på slutten der. Og hele Spektrum var altså tjukt i lufta av luktstoffer. Det er utrolig unødvendig.

Jeg tror at om man klarer å danne en opinion hvor det anses som ufint å parfymere seg i folkemengder så kan man endre dette. På samme måte som røyk har gått fra sexy til lavstatus. Det tror jeg er veien å gå.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:25   #48
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er ingen tvil om at det er bedre at folk går ut og røyker og lukter litt når de kommer inn igjen, enn om de røyker ved bordet. Jeg er veldig lei av at man blander sammen ting når denne diskusjonen kommer opp.

Det lukter fremdeles røyk når de kommer inn igjen - ja. Men det er en vesentlig bedring kontra å røyke inne. Dermed basta. Det er ikke perfekt, det er ikke hundre prosent, men det er bedre. For de fleste er det faktisk bra nok. Javel, mange synes det lukter vondt noen minutter. Men de blir altså ikke syke, det er ikke farlig for de aller, aller fleste. Det sorterer innunder såpass får man tåle.

Hvis vi kan enes om det så kan vi kanskje diskutere konstruktivt rundt parfyme.

Nei, vi kan ikke enes om det. For det er mange som får allergiske reaksjoner av røyk også, og som får utløst astmaanfall av røyk. Er det på noen måter "bedre" (såpass får man tåle??) om folk blir syke av sigarettrøyk, enn om de blir syke av parfymelukt?

Allergi er allergi. Det er også noen som er svært allergiske mot husdyr, og kan reagere allergisk bare av å være i samme rom som en som har klappet hunden eller katten sin tidligere på dagen. Selvsagt er dette sammenlignbart med parfyme og sigarettrøyk.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:34   #49
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei, vi kan ikke enes om det. For det er mange som får allergiske reaksjoner av røyk også, og som får utløst astmaanfall av røyk. Er det på noen måter "bedre" (såpass får man tåle??) om folk blir syke av sigarettrøyk, enn om de blir syke av parfymelukt?

Allergi er allergi. Det er også noen som er svært allergiske mot husdyr, og kan reagere allergisk bare av å være i samme rom som en som har klappet hunden eller katten sin tidligere på dagen. Selvsagt er dette sammenlignbart med parfyme og sigarettrøyk.

Det er sammenlignbart, bare det at det er få mennesker som er såpass innrøykt at det er et problem. Det er også røykeforbud på offentlig sted og det er ikke slik at det røykes inne hos de aller fleste mennesker. Når det kommer til parfyme er det en helt annen greie rett og slett. Det er et stort problem fordi det er så mange som bruker det og det til tross for at mennesker blir syke og de vet om det.

Denne tråden startet jeg om parfyme på offentlig sted og jeg visste jo at ekstremene ville komme i form av dyrehår og annet. Det som er greia er at dersom 1 av 100 mennesker i et fly har dyrehår på seg så er det mindre allergifremkallende enn om 100 av 100 i det samme flyet har parfyme på seg. Det er ikke mange som blir innlagt i det første tilfellet mens det er mange som må på oksygen på grunn av det siste tilfellet.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:35   #50
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg lurer på hvor mange som får påvist alvorlig astmaanfall av å være i samme lokale som en som røyker ute? Er det veldig vanlig altså?

Poenget mitt var nyanseforskjellen mellom å blåse røyk i fjeset på noen og å kunne ane at et menneske har røyket tidligere på dagen.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:35   #51
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sykepleiere på HUS har ikke lov til å bruke parfyme. Men det hjelper jo ikke så lenge de allikevel bruker det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:36   #52
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg lurer på hvor mange som får påvist alvorlig astmaanfall av å være i samme lokale som en som røyker ute? Er det veldig vanlig altså?

Nei, ikke med mindre vedkommende er godt innrøykt eller akkurat har røykt et par sigaretter på rappen.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:41   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ingen tvil om at det er bedre at folk går ut og røyker og lukter litt når de kommer inn igjen, enn om de røyker ved bordet. Jeg er veldig lei av at man blander sammen ting når denne diskusjonen kommer opp.

Det lukter fremdeles røyk når de kommer inn igjen - ja. Men det er en vesentlig bedring kontra å røyke inne. Dermed basta. Det er ikke perfekt, det er ikke hundre prosent, men det er bedre. For de fleste er det faktisk bra nok. Javel, mange synes det lukter vondt noen minutter. Men de blir altså ikke syke, det er ikke farlig for de aller, aller fleste. Det sorterer innunder såpass får man tåle.

Det er jeg sterkt, sterkt uenig i. Jeg synes ikke at barn og syke "må tåle såpass". Røykelukt sitter igjen i klær og alt, og man kan bli skikkelig dårlig av det. Jeg blir det.

Gammel 03-11-09, 14:47   #54
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er jeg sterkt, sterkt uenig i. Jeg synes ikke at barn og syke "må tåle såpass". Røykelukt sitter igjen i klær og alt, og man kan bli skikkelig dårlig av det. Jeg blir det.

Det jeg sier er at det er noe annet. Det er ubehagelig. Men det er ikke farlig. Vi kan ikke forby alt som er ubehagelig. Men vi bør kunne ta en bra jafs av det som er farlig.

Sist redigert av Slettet bruker : 21-02-10 kl 17:01.
  Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:51   #55
Skvetten
Passiv

Standard

Det er forskjell på å føle ubehag og å bli skikkelig syk av det. Jeg blir også syk av røykelukt (noen ganger på sykehus på grunn av det også) men det er på langt nær så mange som er innrøykt som det er parfymebrukere.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:52   #56
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg sammenligner ikke, jeg sier bare at jeg er FOR et røykeforbud for folk som jobber med barn og syke, og at jeg er uenig i at man skal måtte finne seg i røykelukt.

Gammel 03-11-09, 14:52   #57
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med smilefjes. Selv om det oppleves ekstremt ubehagelig med røyklukt så er det ingen som får reell respirasjonssvikt av røyklukt.

Derfor blir det sammenblanding å ta med dette i en parfymedebatt, fordi parfyme er reelt farlig for enkelte. Det gjør at mange ikke skjønner at det derfor er "mer dårlig gjort" å ha på parfyme på et fly enn å tenne en røyk. Det første kan være farlig, det siste er ubehagelig.

(Jeg synes også at det skulle være totalt forbud å ha med husdyr på offentlig transport også, jeg er så innihelsike møkk lei av å måtte velge å flytte meg vekk fra et sete fordi det kommer noen med hunden sin, eller bli sittende og ta fullt klesskift når jeg kommer hjem)

Gammel 03-11-09, 14:53   #58
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, jeg sammenligner ikke, jeg sier bare at jeg er FOR et røykeforbud for folk som jobber med barn og syke, og at jeg er uenig i at man skal måtte finne seg i røykelukt.

Jeg sier ikke at du tar feil. Jeg bare sier at det ikke har noe med saken å gjøre.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:54   #59
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Poenget mitt var nyanseforskjellen mellom å blåse røyk i fjeset på noen og å kunne ane at et menneske har røyket tidligere på dagen.

Det er vel generelt ikke "veldig vanlig" å reagere så sterkt som Skvetten på parfyme heller. Vi snakker om små grupper. Spørsmålet er i hvilken grad flertallet av befolkningen skal innrette seg på små gruppers premisser, og hvorvidt alle små grupper skal vektlegges, eller bare noen få.

Jeg vet om mennesker som reagerer svært kraftig på sigarettrøyk, og som kan bli svært syk av å sitte på bussen ved siden av en som har stått og røkt på holdeplassen.

Jeg vet også om ett menneske som er så allergisk mot hest at han kan få allergisk sjokk bare av å oppholde seg i samme rom som en som har vært borti en hest.

Mange er de ikke, nei. Men uansett handler dette også om sykdom, ikke om "lukter vondt og er ekkelt". Jeg skjønner at det for trådens del og for teambuildingen på forum er bra å støtte Skvettens problem, men det blir rimelig snevert hvis man ikke samtidig kan diskutere andre varianter av ekstrem allergi.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:57   #60
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er enig med smilefjes. Selv om det oppleves ekstremt ubehagelig med røyklukt så er det ingen som får reell respirasjonssvikt av røyklukt.

Derfor blir det sammenblanding å ta med dette i en parfymedebatt, fordi parfyme er reelt farlig for enkelte. Det gjør at mange ikke skjønner at det derfor er "mer dårlig gjort" å ha på parfyme på et fly enn å tenne en røyk. Det første kan være farlig, det siste er ubehagelig.

(Jeg synes også at det skulle være totalt forbud å ha med husdyr på offentlig transport også, jeg er så innihelsike møkk lei av å måtte velge å flytte meg vekk fra et sete fordi det kommer noen med hunden sin, eller bli sittende og ta fullt klesskift når jeg kommer hjem)

Esme sier det med presisjon. For å vinkle det litt annerledes, Iset. Dersom du hadde sett noen få respirasjonssvikt ville du insett den store forskjellen.

Egne vogner der man kan ta med dyr er jeg for. Selv har jeg hund, tar min medisin og vet at så lenge han lever blir det sånn. Når han er død er det ikke mer dyr for meg, inntil da lever jeg i fornektelse og gleder meg til jeg skal allergivaksineres.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.