|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Passiv
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?
Jeg har innleggelsespapirer som jeg alltid må bære på meg, i tillegg til diverse knask fra spesialistene mine og testresultater. Så man må hverken være Einstein eller lege for å skjønne hvor alvorlig det er. Den beskjeden jeg så langt har fått på Gardermoen er at man må ha sikkerhetsklarering for å kunne gå personalinngangene. |
|
|
|
#42 |
|
Passiv
|
Jeg var veldig godt medisinert den dagen, anfallet kom ikke før i lysavdelingen etter lunsj, og da utløst av lysene. |
|
|
|
#43 |
|
Passiv
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Det burde i hvert fall være en selvfølge at folk som jobber på sykehus o.l IKKE bruker parfyme. Jeg blir ikke fysisk syk annet enn at jeg blir j..... kvalm (er dårlig på lukt. Gi meg heller en saftig bæsjebleie sier jeg bare) om noen bruker mye parfyme, men det må jo være grusomt å omtrent ikke kunne gå ut fordi nesten alle bruker parfyme. |
|
|
|
#44 |
|
Passiv
|
Jeg går jo ut da, på gode dager blir jeg bare tett, hoster og harker. Desverre er de fleste dager slik at jeg blir veldig syk av å være blant andre mennesker. Jeg har innfunnet meg med at slik er det, men jeg skulle gjerne vært i teateret eller på en operapremiere, det er ting jeg er forhindret fra å være med på på grunn av sykdommen min. Julebord er også en ting jeg ikke deltar på med mindre alle som deltar er innstilt på å komme uten parfyme, som regel er de ikke det. |
|
|
|
#46 |
|
Passiv
|
Jeg antar at du er morsom på min bekostning, så hvorfor ikke hive på en litt ekkel smiley? |
|
|
|
#47 |
|
Passiv
|
Jo. Men det er en helt annen ting. Og jeg mener at det er innmari viktig å ikke dra det med inn i denne debatten. Fordi det da ikke er til å unngå at mange synes de som mener det der er snerpete, og lett lar inntrykket av snerpete smitte over på de som faktisk blir syke. De skiller ikke mellom snørr og barter. Og Skvetten ender på sykehus fordi folk ikke vil forholde seg til snerper som ikke finner seg i noe og skal regulere alt mulig liksom.
Jeg har jo vært på show i Spektrum med Skvetten. Som hun stilte opp på rett og slett fordi hun elsker unger - og til tross for at hun blir utrolig syk. |
|
|
|
#48 |
|
Ustabil
|
Nei, vi kan ikke enes om det. For det er mange som får allergiske reaksjoner av røyk også, og som får utløst astmaanfall av røyk. Er det på noen måter "bedre" (såpass får man tåle??) om folk blir syke av sigarettrøyk, enn om de blir syke av parfymelukt? |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Passiv
|
Det er sammenlignbart, bare det at det er få mennesker som er såpass innrøykt at det er et problem. Det er også røykeforbud på offentlig sted og det er ikke slik at det røykes inne hos de aller fleste mennesker. Når det kommer til parfyme er det en helt annen greie rett og slett. Det er et stort problem fordi det er så mange som bruker det og det til tross for at mennesker blir syke og de vet om det. |
|
|
|
#50 |
|
Passiv
|
Jeg lurer på hvor mange som får påvist alvorlig astmaanfall av å være i samme lokale som en som røyker ute? Er det veldig vanlig altså? |
|
|
|
#52 |
|
Passiv
|
Nei, ikke med mindre vedkommende er godt innrøykt eller akkurat har røykt et par sigaretter på rappen. |
|
|
|
#53 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg sterkt, sterkt uenig i. Jeg synes ikke at barn og syke "må tåle såpass". Røykelukt sitter igjen i klær og alt, og man kan bli skikkelig dårlig av det. Jeg blir det.
|
|
|
#54 |
|
Passiv
|
Det jeg sier er at det er noe annet. Det er ubehagelig. Men det er ikke farlig. Vi kan ikke forby alt som er ubehagelig. Men vi bør kunne ta en bra jafs av det som er farlig. Sist redigert av Slettet bruker : 21-02-10 kl 17:01. |
|
|
|
#55 |
|
Passiv
|
Det er forskjell på å føle ubehag og å bli skikkelig syk av det. Jeg blir også syk av røykelukt (noen ganger på sykehus på grunn av det også) men det er på langt nær så mange som er innrøykt som det er parfymebrukere. |
|
|
|
#56 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Ja, jeg sammenligner ikke, jeg sier bare at jeg er FOR et røykeforbud for folk som jobber med barn og syke, og at jeg er uenig i at man skal måtte finne seg i røykelukt.
|
|
|
#57 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er enig med smilefjes. Selv om det oppleves ekstremt ubehagelig med røyklukt så er det ingen som får reell respirasjonssvikt av røyklukt.
|
|
|
#58 |
|
Passiv
|
Jeg sier ikke at du tar feil. Jeg bare sier at det ikke har noe med saken å gjøre. |
|
|
|
#59 |
|
Ustabil
|
Det er vel generelt ikke "veldig vanlig" å reagere så sterkt som Skvetten på parfyme heller. Vi snakker om små grupper. Spørsmålet er i hvilken grad flertallet av befolkningen skal innrette seg på små gruppers premisser, og hvorvidt alle små grupper skal vektlegges, eller bare noen få. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Passiv
|
Esme sier det med presisjon. For å vinkle det litt annerledes, Iset. Dersom du hadde sett noen få respirasjonssvikt ville du insett den store forskjellen. |
|
![]() |
|
|