Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gebiss i Storbritannia

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-09, 14:45   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gebiss i Storbritannia

Chips/potetgull er vanlig i matpakkene ja. Jamie Oliver prøvde jo å "omvende" en skole ved å servere sunnere mat i kantina. Det endte bare med at ungene sutret og foreldrene stod utenfor gjerdene og stakk inn poser med McDonalds-mat til dem, i tillegg til å demonstrere skikkelig for å få vekk Oliver fra skolen.

Gammel 04-11-09, 14:47   #22
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Lunchpack var fire skiver loff med ost, eit eple, ein softdrink, ein sjokolade og ein liten pose potetgull. Vår familie var truleg over gjennomsnittet sunn, for me var dei einaste deltakarane på vårt språkreisekull som fekk frukt i posen.

Gammel 04-11-09, 14:53   #23
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nah, jeg vet ikke helt. Jeg tror ting er i ferd med å forandres også i England. Jeg har vært MYE i England de siste 13 årene, og jeg ser at kostholdsvanene jevnt over er i ferd med å endres. Eldstegutten gikk på skole i England i 1999, og på den tiden var jeg (ser jeg nå) litt slapdash med kostholdet, men til og med JEG fikk hakeslepp av det jeg så. Barna fikk utdelt sjokolade av foreldrene når de ble hentet fordi de hadde vært snille barn og småsøsken som fikk godteri hver dag fordi de ellers motsatte seg å være med på turen til skolen. Jeg måtte be de ansatte på after school-klubben om å slutte å gi ungen min kjeks hele tiden, og at han bare fikk spise MÅLTIDER der, ikke snop og snacks. For der var det fritt frem i kjeksboksen. Men, altså, dette er ti år siden. Når jeg ser på matvanene i heimen til svigerinnen min, så ser jeg at mye har skjedd. Og jeg tror hun er veldig representativ.

Svigers har sine egne tenner, de er 60 og 67 år. Resten av familien har sunne og fine tenner, de også. Svigers har vegg-til-vegg-teppe på badet, men de støvsuger og renser teppene over en lav sko, så jeg har har aldri syntes det har vært ekkelt. Huset til svigerinnen min, derimot ... Men hun lager i det minste nesten all mat fra scratch, det skal hun ha.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 14:59   #24
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Chips/potetgull er vanlig i matpakkene ja. Jamie Oliver prøvde jo å "omvende" en skole ved å servere sunnere mat i kantina. Det endte bare med at ungene sutret og foreldrene stod utenfor gjerdene og stakk inn poser med McDonalds-mat til dem, i tillegg til å demonstrere skikkelig for å få vekk Oliver fra skolen.

Jeg syntes det var veldig teit da jeg hørte om det, men i ettertid har jeg prøvd å se det fra deres ståsted. Jeg tror jeg hadde smuglet inn mat selv, dersom noen utenfra skulle ha kommet og belært meg om matvaner og tredd sin egen filosofi nedover hodet på meg. Jeg bruker alltid tenke "Hvordan hadde JEG reagert hvis det f.eks. var Herbalife?" og jeg skal fortelle deg det at jeg hadde sabotert opplegget jeg også dersom matboksen ble byttet ut med Herbashake.

Jeg synes SELVSAGT at det er viktig at skolemåltidene i England endres, men jeg har forståelse for at noen synes at Jamie Olivers opplegg ble for [sett inn det ordet jeg leter etter, men ikke finner].

Gammel 04-11-09, 15:02   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er stor forskjell på Herbalifeshaker og ordentlig mat da ... Men jeg skjønner jo på en måte at man går i forsvar når man får rokket ved alt det man har lært og er vant med. Det blir bare så fryktelig sinnssykt for andre å se på.

Gammel 04-11-09, 15:05   #26
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Ja, helt klart. Jeg kan jo selv ikke fatte at det skal være så vanskelig å forstå at den frityrstekte maten må bort, men på den annen side - Herbaliferne mener jo det er ufattelig at folk ikke ser at shake må til.

Gammel 04-11-09, 15:06   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, men de er jo en smule gale.

Gammel 04-11-09, 15:06   #28
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Gammel 04-11-09, 15:08   #29
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt at du har pådytting av Herbalifepulver langt opp i halsen, men jeg syns det blir en søkt sammenligning i forbindelse med skolematprosjektet. Det er jo tross alt noe annet å prøve å få folk til å spise normal MAT som inneholder næringsstoffer, istedet for å dytte i seg fett og trash 24/7. Det burde være forståelig, på en måte.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 15:10   #30
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Ja, jeg sier jo at det for MEG er uforståelig, og for de aller fleste andre også, både her og i England, vil jeg tro. Jeg forsvarer ikke reaksjonen deres, men prøver vel heller å forklare den (i den grad det er mulig).

Gammel 04-11-09, 15:11   #31
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessverre, jeg kan ikke anbefale noen gode gebissforhandlere i Storbritannia.

lære meg å lese hele tråden før jeg svarer, assa.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 16:24   #32
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå fikk jeg flashback til jeg var på språkskole på Jersey i 87. Familien venninna mi og jeg bodde hos sendte med oss matpakke på skolen - tre skiver loff hvit som snø hver dag. Den første uka turte vi ikke si noe, men etter litt tødde vi såpass opp at vi spurte veldig pent om vi ikke kunne få grovt brød i matpakka, for vi var ikke vant til å spise loff.

Vertsmor holdt da på å le seg i hjel. Det viste seg nemlig at de hadde spist grovbrød hele tiden de. Men før oss hadde de hatt et par svenske jenter, og de hadde blånekta å spise grovbrød og ville bare ha loff. Da de så fikk et par norske jenter i hus, hadde de glatt tenkt - "Swede/Norwegian - same thing," og automatisk gitt oss loff.

Fra den dagen fikk vi deilig grovbrød i matpakkene våre, og var gjenstand for misunnelse fra resten av gjengen på språkskolen, som ikke var fremmelige nok til å snakke med sine vertsfamilier.

Da jeg studerte i Portsmouth brukte jeg spise lunsj på student-unionen sin kantine. Milde måne - det fløyt av fett, for å si det forsiktig. Det var dette halvåret jeg lærte å spise fries til lasagne og ble avhengig av potetgull til sandwich.

Gammel 04-11-09, 16:32   #33
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har bodd i London i veldig mange år og synes tannhelse tilbudet jeg fikk fra NHS var supert. Om ikke langt bedre og billigere en her til lands.

At folk har dårlige tenner henger nok mer sammen med kosthold. Hvis man ser i en lunchbox til barn i UK så er det ikke uvanlig med kjeks og en liten sjokkis daglig. Plus Ribena eller andre søte drikker selvfølgelig. I det store og det hele spiser nok "barn flest" (hvis man kan bruke det begrepet), mye mer sukker en her til lands. Men som med alt annet i UK så er jo dette "problemet" også veldig klassebetinget.

Gammel 04-11-09, 16:32   #34
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Chips til lasagne er jo digg.

Gammel 04-11-09, 16:35   #35
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bodd i England i fire år og stortrived der. Men jeg ble overrasket over hvor dårlige løsninger og hvor langt bak de er på enkelte ting når jeg var nyinnflyttet. Det står jo Great Britain på skiltet, lixom...

Jeg hadde teppe på gulvet på badet og på siden av badekaret.

Men tannhelsetjenesten opplevde jeg som student som gull. Jeg fikk gratis tannpleie og betalte bare for materialet de brukte. Jeg fikset tre gamle plomber til under hundrelappen.

Matkulturen er sørgelig. God mat er veldig tilgjengelig, men dårlige vaner er vonde å venne? Jeg spiste masse deilig, sunn, fersk mat, til slikk og ingenting. Klart det usunne var billigere, men jeg levde bra på studielån og jobb i collegebaren. Og det med dyr skole, dyr husleie og skolemateriell trukket fra.

Sist redigert av Hønni : 04-11-09 kl 16:41.
Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 16:37   #36
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er stor forskjell på Herbalifeshaker og ordentlig mat da ... Men jeg skjønner jo på en måte at man går i forsvar når man får rokket ved alt det man har lært og er vant med. Det blir bare så fryktelig sinnssykt for andre å se på.

Men Jamie Oliver er jo bare et trashy tv underholdiningsprogram. Han reiser rundt og gjør narr av vanlig "dumme workingclass people" som ikke vet bedre. Så publiserer tabloid aviser bilder av Sharon og Tracy mødre som står og dytter junk food mellom sprinklene til barna sine. Gud noe så dumt ... nesten like dumt som å gjøre underholdning ut av at han ler seg ihjel av vanlige "dinner ladies" som er så "stupid in their head that they can't even cook pasta".... Dette er vanlig kvinner på 45 år pluss som hele livet har jobbet med å varme opp junk food i skolekantiner og som jobber for ca 5 pund i timen. De har ingen kvalifikasjoner overhode så selvfølgelig blir det morsomt underholdning når Jamie kommer og skal lære de å lage "skikkelig mat" fra bunnen av.

Jeg kjenner et stor ubehag av hele konseptet med å latterliggjøre dumme folk i media, særlig tv underholdning. Folk som egentlig burde beskyttes mot seg selv.

Gammel 04-11-09, 16:39   #37
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg er enig med Lisa. Jeg er helt for at Jamie eller andre prøver å endre kostholdet i skolen, men må det gjøres med det tabloide media på slep?

Gammel 04-11-09, 16:44   #38
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes England er et særdeles merkelig land sånn generelt, jeg. Kostholdet suger, og i tillegg til avlange hus og vegg-til-vegg-teppe i alle rom, doper de ned ungene om kvelden og kler de i sommerklær til langt utpå vinteren.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 10:55   #39
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes England er et særdeles merkelig land sånn generelt, jeg. Kostholdet suger, og i tillegg til avlange hus og vegg-til-vegg-teppe i alle rom, doper de ned ungene om kvelden og kler de i sommerklær til langt utpå vinteren.

Godt oppsummert, og i tillegg har de super humor, det er lett å bli kjent med nye mennesker, det er mye bra mat tilgjengelig og mangfoldet yrer!!

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 11:03   #40
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg er veldig glad i England, jeg. Jeg har en super svigerfamilie dere, og noen veldig gode venner. Jeg holder meg til middelklassen da, jeg kjenner verken de helt rike eller arbeiderklassen.

Ah, dette er jo en ypperlig anledning til (nok en gang) å linke til min yndlingssketsj!

(Kilde: youtube.com)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:22.