Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg undrer meg på hvorfor

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-10, 11:14   #181
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg undrer meg på hvorfor

For den som vil lære mer om hvordan man kan skille skitt fra kanel når det gjelder hvordan en kommer frem til ny kunnskap (forskning!) anbefaler jeg forresten Ben Goldacre: Bad Science. Dette er en populærvitenskapelig og samtidig god fremstilling av hvordan man skal vite hva man bør tro på. Finnes dessverre kun på engelsk foreløpig. Håper den blir oversatt snart!

Gammel 13-01-10, 11:17   #182
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siw, her.

Det burde kanskje bli det da noe som testes for de gjør,bli litt kontroll på hvem som er dyktige og ikke. Men er du så dårlig som klarsynt forsvinner jo kundene fort da.

Ja, egentlig er jo dette en sak for forbrukerombudet, folk leverer ikke den servicen eller det produktet de påstår at de gjør.

Gammel 13-01-10, 11:18   #183
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, egentlig er jo dette en sak for forbrukerombudet, folk leverer ikke den servicen eller det produktet de påstår at de gjør.

Da er vi enige om en ting

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 11:20   #184
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok sånn at en selv må ha følt ting /sett ting opplevd det for å kunne tro på sånne ting.

Både ja og nei. Det er nok mange som tror uten å ha opplevd noe mystisk, men har kanskje ønske om å oppleve noe. I tillegg så er det ikke slik at alle osm opplever noe de ikke kan forklare dermed bestemmer seg for at det er noe overnaturlig. Jeg kan ikke spesielt mye om fysikk, astrologi og denslags, men det betyr ikke at jeg dermed mener at alt det jeg ikke kan forklare er UFOer og spøkelser.

Men at alle er juksemaker pipelort det er ikke tilfelle. Noen er dyktige til det de gjør.

Jeg tror ikke alle "klarsynte" juger, jeg tror mange av dem oppriktig tror de er klarsynte. Det betyr fremdeles ikke at de er det. Mest sannsynlig er de over gjennomsnittet vare for ubetenksomme tegn mennesker gir fra seg, som stemmeleie, mimikk, blikk og ting de sier uten at de er klar over det. Har du googlet cold reading og sett hva det egentlig er?

Anbefaler også Henrik Fexeus som bl.a. sier dette om tankelesing i et intervju med NRK:

Sitat:

Tankelesning handler ikke om noe overnaturlig i det hele tatt, mener Fexeus, men om biologi. Vi kan ikke tenke en eneste tanke, uten at det også skjer noe med oss rent kroppslig. Hjernen sender ut signaler som påvirker pusten vår, størrelsen på pupillen, blodomløp, ansiktsmuskler, gangen osv.
Å lese tanker handler dermed om å tolke andre mennesker sine kroppslige signaler, om å forstå den ordløse kommunikasjonen. Dette gjør vi alle hele tiden, påpeker svensken, men ved å lese boken kan vi gjøre det bedre og mer bevisst. Og – lover han – vi kan til og med bruke kunnskapen til å få folk til å tenke som vi vil.
I de neste kapitlene lærer vi teknikker for hvordan vi skal finne tonen med dem vi kommuniserer med, eller ”skape rapport” som Fexeus kaller det. Etterlign kroppsspråk, toneleie, tempo, osv. Tilpass deg den andre, og vedkommende vil like deg og bli enig med deg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 11:23   #185
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen kan lage mat noen ikke,

Jeg kaller meg ikke kokk med mindre jeg KAN lage mat og har lært det og andre vil ha nytte av å spise maten jeg lager enten fordi opplevelsen er god eller den er sunn og god. Forskjellen fra dette og kvakksalvere, kvakkhealere og andre kvakker, er at folk kaller seg nett det de vil og lurer folk. Jeg kan BEVISE det om jeg kan lage god mat. De kan ikke bevise noen ting. Ergo tar de feil.

Gammel 13-01-10, 12:05   #186
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det som jo er rart er jo at f.eks du Zöe, sa jo klart i fra i tråden om kvantemedisin at du ikke var interessert i å høre fra de som faktisk kan noe om radiobølger, men kun var interessert i personlige erfaringer. Og det synes jeg er rart faktisk. En ting at man ønsker personlige erfaringer også, men å bare sånn i utgangspunktet si: "Nei takk, om det er noen grunn til å tro at du skjønner hva disse kvantedudene snakker om, så vil jeg ikke høre det."

Jeg hadde glemt kvantedudsa!

Jeg har ikke for vane å ignorere fagfolk, altså. Kanskje jeg var i det gretne hjørnet? men jeg kunne nok ha ignorert fagfolk ETTER å ha hørt på det de hadde å si.

Og det har jo selvfølgelig bakgrunn i at (og nå snakker vi ikke kvantefysikk, men generelt) det eksperter og fagfolk hevder ikke alltid varer evig og at med ujevne mellomrom så er det Det Nye Rare som er Det Riktige og Det Gamle Dokumenterte som må forkastes.

Og av og til viser det seg at det er Skikkelig rare ting som er sant - som at jorda er rund og sånn. (Og ja,jeg vet at det var kriste som var ignorante bakstrevere den gang og vitenskapsfolk som var bærere av sannheten - for meg er det jo slett ikke et poeng at folk med flagrende gevanter skal være bærere av sannheten.)

Sist redigert av Pebbles : 13-01-10 kl 12:14.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 12:09   #187
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du komme med noen eksempler på at Det Gamle Dokumenterte må forkastes av Det Nye Rare i vitenskapen, sånn i moderne tid? Sånn fullstendig forkastes?

Gammel 13-01-10, 12:29   #188
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg beklager å måtte si det, Siw:
Men svarene dine er så ullne, vage, tåkete, svevende og tildels naive at du faktisk fremstår som nettopp en sånn som er grunnen til at jeg ikke roper høyest om mine alternative tilbøyeligheter, i frykt for å bli satt i samme bås og latterliggjort.

Har du noe håndfast, en spesiell teori å støtte opp svarene dine med, eller er dette dine egne tanker?
Følger du en spesiell New Age-retning eller -guru, plukker du litt av alt eller har du en egen teori?
Svarene dine bærer nemlig preg av å være plukket opp i bøker uten så mye gjennomtanke og refleksjon, så det ville vært fint å høre hva Siw mener i denne diskusjonen.

Det kan også være lurt å ikke stå så bombastisk på at alt er sant og virkelig og å-så-fantastisk, men være åpen for andre vinklinger.
Være åpen for at det faktisk finnes juksemakere der ute, folk som skor seg på mennesker på søken etter en alternativ virkelighet eller den åndlige verden.
Være åpen for at vitenskapen og harde fakta også har noe for seg.
Først da er man, etter min mening, alternativ.

Gammel 13-01-10, 12:30   #189
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det nå jeg skal si at Jon Schau fremstår som komplett gal når han snakker om boka si? :dukker:

Men, jeg lurte på en ting. Er det virkelig vanlig å si at new-agere har hull i hodet? Hvorfor det?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 12:34   #190
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Kasia, det er vel en spøk på open minded, men trenger ikke å ha helt gjennomtrekk.

Jeg er veldig skeptisk til Jon Schou, og blir til stadighet invitert med i Hippie Media-gruppen på Facebook, som han har startet. Så vidt jeg har skjønt er det en orgnaisasjon som skriver artikler om alternative greier og prøver å få dem plassert på trykk i ulike medier. Det virker faktisk en smule sekterisk.

Gammel 13-01-10, 12:46   #191
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er nok sånn at en selv må ha følt ting /sett ting opplevd det for å kunne tro på sånne ting. Jeg staret denne tråden for å få en seriøs diskusjon om dette tema..
Få forskjellige meninger.

Tull og tøys.
Jeg har hatt en opplevelse. Jeg kan ikke forklare den, men den var i overkant rar. Jeg tror ikke likevel.

Her er det jeg opplevde:

Jeg har en kamerat, vi kan kalle ham Per.
For noen år siden våknet jeg om natta, gjennomsvett og hadde hatt mareritt om Per. Noen bar ham inn i en ambulanse, det var mørkt og jeg visste ikke om han levde. Det var mange mennesker rundt.

Jeg våknet der. Helt gåen og litt grøssen - jeg har aldri i mitt liv drømt om Per hverken før eller siden.
Jeg la merke til hva klokka var da jeg gikk for å drikke et glass melk og forsøke å sove videre. Neste morgen sendte jeg Per en sms og fortalte at jeg hadde drømt om ham.

Etter to minutter ringer telefonen. Det er Per. Han vil ringe før jeg slår på nyhetene. Han sto på Pearl Jam konsert på Roskilde og så ni mennesker trampes ihjel nøyaktig da jeg drømte.

Dette er for meg innmari rart.

Men ikke så rart at jeg tror på spøkelser.

Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 12:48   #192
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

så det ville vært fint å høre hva Siw mener i denne diskusjonen.

Siw mener det er mer mellom himmel og jord, jeg har flere opplevelser som var før jeg trodde på noe som helst.
Fakta :Jeg skrev mye dagbok da jeg var i ungdommen skrev ned en drøm jeg drømmte den handlet om en veldig kjekk ung mann. Husker jeg tenkte at å det var godt det bare var en drøm. Noen uker eller noe sånt så skjer det jeg drømte om *flau* En gang da jeg stod i kjelleren å la tøy oppi vaskemaskinen så følte jeg at noe stod å så på meg.Det var ingen der selvfølgelig. Men så "hørte" jeg mormor sier: nå må dere passe på`n xxxxx for nå har ikke lenge igjen. Ikke lenge etter på døde morfar.
Jeg har skrevet ting ned før det har skjedd og det stemmer.
Jeg har sett ting fått bilder informasjon om ting som kommer til å skje.

Gammel 13-01-10, 12:49   #193
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Tull og tøys.
Jeg har hatt en opplevelse. Jeg kan ikke forklare den, men den var i overkant rar. Jeg tror ikke likevel.

Her er det jeg opplevde:

For noen år siden våknet jeg om natta, gjennomsvett og hadde hatt mareritt om Per. Noen bar ham inn i en ambulanse, det var mørkt og jeg visste ikke om han levde. Det var mange mennesker rundt.

Jeg våknet der. Helt gåen og litt grøssen - jeg har aldri i mitt liv drømt om Per hverken før eller siden.
Jeg la merke til hva klokka var da jeg gikk for å drikke et glass melk og forsøke å sove videre. Neste morgen sendte jeg Per en sms og fortalte at jeg hadde drømt om ham.

Etter to minutter ringer telefonen. Det er Per. Han vil ringe før jeg slår på nyhetene. Han sto på Pearl Jam konsert på Roskilde og så ni mennesker trampes ihjel nøyaktig da jeg drømte.

Men rart nok til at man kan bli fristet til å tro på en sjette sans, eller intuisjon, eller noe sånt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 12:51   #194
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Tull og tøys.

Her er det jeg opplevde:

Jeg syns ikke det er så rart du fikk et varsel i drømmen din. Et varsel om noe som skjedde.

Gammel 13-01-10, 12:58   #195
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg syns ikke det er så rart du fikk et varsel i drømmen din. Et varsel om noe som skjedde.

Om det var slik, hvorfor får man et sånt "varsel"? Nå husker jeg ikke når på døgnet den trampingen skjedde, men om smilefjes våknet midt på natta så var det vel sannsynligvis også etter at det skjedde? Hva skulle smilefjes gjøre med det varselet, som altså kom etter at det skjedde?

Selv drømmer jeg ting hver eneste natt, uten at det skjer i virkeligheten, så om noe tilfeldigvis skulle stemme noenlunde en gang i mellom (smilefjes drømte vel ikke om selve trampingen, men om ambulanse osv) så har jeg jo tusenvis av "bevis" på at det ikke er noen sammenheng mellom drømmer og virkelighet på andre siden.

Jeg føler at mange alternative/new age-folk glemmer at usannsynlige sammentreff også skjer, helt tilfeldig. Vi kan ikke bare samle på de gangene, og glemme de tusenvis av gangene det ikke skjer sammentreff.

Gammel 13-01-10, 13:03   #196
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men rart nok til at man kan bli fristet til å tro på en sjette sans, eller intuisjon, eller noe sånt.

Mange vil nok kanskje lande der ja.

Jeg selv tenker at jeg har lagt merke til at jeg har god intuisjon/varhet for sinnsstemninger hos andre på noen få områder. Det har ikke noe som helst med noe overnaturlig å gjøre - det var triks barndommen gjorde det tvingende nødvendig å lære. Dette har jeg da med meg videre og en gang eller tre i løpet av et helt liv så klaffer ting sammen. Men stort sett ikke.

Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 13:04   #197
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

det eksperter og fagfolk hevder ikke alltid varer evig og at med ujevne mellomrom så er det Det Nye Rare som er Det Riktige og Det Gamle Dokumenterte som må forkastes.

Betyr det at du mener man likegjerne kan velge å tro på noe som ennå ikke er vitenskapelig bevist, sånn i tilfelle man treffer blink og akkurat det man valgte å tro på, blir Det Nye Rare som erstatter det Gamle og Dokumenterte?
Hvordan tror du man går fra "Det Gamle og Etablerte" til "Det Nye og Rare", egentlig?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 13:04   #198
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er jo ikke overnaturlig at man er sanndrømt en gang i livet.

Og nei - det var omtrent nøyaktig samtidig jeg våknet og det hadde skjedd. Jeg husker ikke klokkeslettet nå mer. Men jeg var gravid så jeg sov lange netter på den tiden.

Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 13:10   #199
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også vært sanndrømt to ganger. Det var skikkelig spooky. Men jeg aner ikke hva det betyr, og verken vil eller kan hevde at det ligger noe overnaturlig bak.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 13:11   #200
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både far min og jeg har erfart at man skal være veldig forsiktig med hva man ønsker seg - for det kan gå i oppfyllelse, og er ikke alltid like gøy. Far min får også varsel rett før noen i nær familie skal dø.

Men uansett - jeg har av en eller annen grunn mer tro på vanvittige sammentreff enn at en aller annen åndelig greie griper inn og forteller oss noe, gitt.

Emneord
den andre siden, klarsynthet, ånder

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:01.