|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?
Fine, fine plassen, også vil du ikke flytte dit?
![]() |
#222 |
frakoblet
|
Snakker du om sentrum da? Husk nå på at Oslo er stort og mye mer enn bare bykjernen. Det er så stort at du antageligvis ikke har helt oversikt over hva du uttaler deg om her. *patriot* Jeg mener - jeg har vokst opp i Oslo og har på langt nær vært overalt.
![]() |
#223 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Enig med Safran. Jeg kunne nok godt bodd i Oslo hadde det ikke vært for kulden. Det er jo faktisk også bosteder ganske nær sentrum som er koselige, feks. rett ved Vigelandsparken (om man er millionær). Der venninnen min bor er det utrolig flott, masse natur og en svært kort kjøretur inn til sentrum. Synes det er litt rart når folk tror Oslo = eksos og asfalt. Oslo er vel like lite det som andre storbyer er det. Venninnen min har tatt meg med på kjøreturer "overalt i Oslo og det er utrolig flott mange steder.
![]() |
#224 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Om jeg skulle bosatt meg et annet sted i Norge, så ser jeg ikke for meg at det kunne blitt noe annet enn Oslo |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
maler
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg digger oslo som voksen. Utvalget av aktiviteter, det å kunne være helt anonym om man ønsker det samtidig som byen er såpass liten at man har rimelig oversikt over rammeverket i hvertfall. Mangfoldet i de forskjellige bydelene, at det er folk og liv over alt. Jeg er gal nok til å like juleshopping på steen og strøm også.
![]() |
#226 |
maler
|
Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Forelsket kan jeg være i Stavanger. Eller i København. Eller Stockholm. Ikke i Oslo. Likevel gjør klimaet og mangfold/tilbud at jeg heller hadde flyttet til Oslo enn Stavanger. Men hvorfor skulle jeg flytte egentlig?
![]() |
#227 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
-lost behind where all things fall- Sist redigert av Olympia : 29-03-10 kl 20:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Mener du bo i oslo sentrum-urban-måte å bo på med barn? For å vokse opp i Oslo utkanten som barn er nok ikke så forskjellig fra å vokse opp i Lørenskog, Kolbotn eller Bærum.
![]() |
#229 |
maler
|
Ok - alle fordommer på bordet: jeg tar nok både Lørenskog, Kolbotn og Bærum med i Oslo-opplegget mitt her ja. Og det er nok mer en hjelp-hva-kan-de-komme-borti-av-skumle-ting enn problemer med å se for meg at det kan være ok å bo der. For jeg ser for meg mange steder i Oslo det kunne være ok å bo med barn, gitt at jeg og mannen hadde jobber i nærheten slik at det ikke gikk bort alt for mye tid daglig på logistikk.
![]() |
#230 |
ræv med ører
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg har aldri hørt om en kommunal barnehage i Oslo som har særlig lange åpningstider. Tvert imot. I de to bydelene vi har bodd har åpningstidene vært fra 07.30 til 16.30/16.45 i alle kommunale barnehager.
![]() |
#231 |
frakoblet
|
Fint at du sier det er fordommer, for det er nok nettopp det det er. Jeg tror det er minst like skummelt å bo i en liten bygd der man er prisgitt at miljøet er bra. Bor man på et større sted, er det lettere å styre unna dårlige miljøer og oppsøke de bedre. Det er ikke alle ungdommer som henger rundt spor 19 på Oslo S - dessuten er politiet veldig oppmerksomme på dette miljøet og følger tett opp.
![]() |
#232 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg må fnise litt av alle som tror det er så "fali" å bo i Oslo. Det husker jeg kusinen til mamma også pratet om, de bodde i Krokstadelva utenfor Drammen, ikke langt fra Mjøndalen, og jeg var mye der som fjortis. Det var ikke noe mindre farlig der, for å si det sånn...
![]() |
#233 |
ræv med ører
Vi bodde nær Tveita en stund, og det var noen i mannens familie som ikke turte å besøke oss der.
![]() |
#234 |
Tittel og tittel....
|
Om man kommer fra et lite sted som man oppfatter som trygt og godt, så syns jeg ikke det er rart at man syns Oslo er litt skummelt. Det har jo også noe med å væe kjent, det man ikke kjenner er jo ofte mer skummelt enn det man kjenner til.
![]() |
#235 |
maler
|
Jeg tror nok du har rett, ting vi er vant til føles mer trygt enn det som er fremmed. Sånn er det bare. Jeg kjenner ei som er vokst opp på Majorstua, hun er ikke det minste redd for å gå alene gjennom byen midt på natta. Slottsparken etter midnatt alene kunne ikke ha ramlet meg inn langsomt engang, det synes jeg er kjempeskummelt. Jeg vet ikke om det er noen grunn til at jeg skulle være redd der, men det er jeg. Delvis fordi det var ett av stedene tanta mi nekta meg å gå alene i Oslo da jeg flyttet dit som 18-åring. Jeg kan derimot fint bevege meg mutters alene langs landeveien en sen kveld. Jeg vet ikke om dette egentlig er tryggere enn slottsparken rent statistisk, men det er sånn det føles.
![]() |
#236 |
Nek er allrighte dyr
Joda, men det er jo lizzom ikke New York eller Miami heller da. Jeg synes ikke det er skummelt i Bodø eller Stavanger, selv om jeg ikke er kjent der...
![]() |
#237 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Det er nå alltids en feil gjeng, om det så er på Fagernes, Spydeberg eller Årdal.
![]() |
#238 |
Tittel og tittel....
|
Folk er jo forskjellige da. For noen er det meste skummelt, for andre igjen er det spennende med nye plasser. Om man er vokst opp i Oslo så skjønner jeg godt at man ikke syns andre, mindre byer er så skummelt, men om man er vokst opp på en liten plass så forstår jeg godt at man syns Oslo(og andre byer for den del) er skummelt.
![]() |
#239 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg skjønner hva du mener, men man får da vitterlig, som nevnt tidligere i tråden, mange ulike aktivitets- og kulturtilbud andre steder også. Nei, ikke overalt. Men mange steder. Ja, klart utvalget er større i Oslo, særlig for voksne. Men jeg kan bare ikke se at det kan spille noen stor rolle for ungene. Vi er også ofte på museer, ikke fullt så ofte på utstillinger, men det kunne vi fint ha vært. Det er museer nok til å dekke en toukersperiode, minst, hver dag. Det er forestillinger i ett sett, det er bare tid, interesse og økonomi som setter grenser. I tillegg er det fritidsaktiviteter så det holder. Jeg skjønner ikke hva dette har å si for barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Ferdig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|