Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når er man fattig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-10, 16:26   #161
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Når er man fattig?

Vel - for det første er jeg bittelittegranne lei av at alt skal måles inn i landbrukspolitikken. Men ok, Floksa.

Ja.

Om jeg mangler penger så er dette EKSAKT hva jeg gjør. Jeg jobber mer. Noen ganger MYE mer enn full stilling. Senest i går jobbet jeg fra fem på morgenen til ti på kvelden. Og jeg skulle jobbet i dag, men må i morgen isteden.

Det er da mange, mange, mange som må jobbe ekstra dersom de ikke har nok penger til alt de vil ha. Jeg mener at man skal ha en lønn man kan leve av og det har damen i denne artikkelen. Om hun da ønsker å prioritere slik at hun skal kunne bruke mer penger så må hun da rett og slett jobbe mer. Akkurat som jeg.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 16:29   #162
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Hvor mye ekstra er det mulig å jobbe når en er aleine med tre små barn da?

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 16:30   #163
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Hvor mye ekstra er det mulig å jobbe når en er aleine med tre små barn da?

Åpenbart er ikke dette noe veldig stort problem siden hun allerede jobber mye natt. På dagen er de jo på skolen.

Da jeg var alene med mine så jobbet jeg som en gal da de var til samvær, og jeg har også en jobb hvor en del kan gjøres hjemmefra som jeg da satt med på kveldene etter leggetid. Hver lille luke av tid ble brukt på den tiden der.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 16:30   #164
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Om jeg mangler penger så er dette EKSAKT hva jeg gjør. Jeg jobber mer. Noen ganger MYE mer enn full stilling. Senest i går jobbet jeg fra fem på morgenen til ti på kvelden. Og jeg skulle jobbet i dag, men må i morgen isteden.

Det er da mange, mange, mange som må jobbe ekstra dersom de ikke har nok penger til alt de vil ha. Jeg mener at man skal ha en lønn man kan leve av og det har damen i denne artikkelen. Om hun da ønsker å prioritere slik at hun skal kunne bruke mer penger så må hun da rett og slett jobbe mer. Akkurat som jeg.

Men det sier hun jo at hun gjør, i artikkelen. Hun har to jobber og jobber flere skift på rad, sier hun. Høres ikke akkurat ut som om hun kan jobbe så veldig mye mer.
Jeg synes hele greia høres helt rar ut, veldig mye som skurrer. Men vi vet jo ikke alt da.

Gammel 31-07-10, 16:31   #165
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det svaret mitt var forøvrig mest til Floksa.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 16:32   #166
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men det sier hun jo at hun gjør, i artikkelen. Hun har to jobber og jobber flere skift på rad, sier hun. Høres ikke akkurat ut som om hun kan jobbe så veldig mye mer.

Nettopp, det var det jeg også mente. Ekstra utover det hun tydeligvis allerede gjør.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 17:03   #167
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men altså igjen - tallene her stemmer kort og godt ikke. Om hun er sykepleier så er det grenser for hvor dårlig hun kan tjene med nattillegg og det hele. Og 23000 per måned, hvis vi går ut fra at hun skatter tyve prosent gir henne da en årslønn på 345.000 per år. Da hadde hun hatt krav på stønader - grensen er 450.000 per år. Siden hun ikke har krav på stønader så tjener hun altså over dette. Såpass mye over at det lønner seg å jobbe mer fremfor å jobbe mindre vil jeg anta. (Tjener man eksakt dette lønner det seg å jobbe litt mindre så man utløser stønadene - det utgjør mye inntekt.)

Men ok - vi regner worst case. Vi sier at hun tjener 450.000
Dersom hun har utbetalt 23.000 per måned så skatter hun faktisk 39 prosent. Det er ingen som har gjeldsutgifter på 16000 per måned og 450k i inntekt som skatter 39 prosent. Ingen. Skattefradraget blir såpass stort at man kommer laaaangt ned.

Så har vi dette med barna. Hun sier hun får fire tusen i bidrag og barnetrygd.
Enten får hun ikke bidrag eller så har hun delt omsorg for ett eller flere barn. For bare barnetrygden for tre barn er nesten 4000. Har hun delt omsorg så forsvinner halve utgiftene på disse barna. Også utgiftene til tilsyn. Har hun ikke delt omsorg så må enten faren ha så liten bidragsevne at han ikke betaler noe - eller så har han så mye samvær at han ikke betaler noe.

Om han har mye samvær så forsvinner det mye utgifter.
Om han har så liten bidragsevne at han ikke betaler noe så må hun tjene laaangt mer enn 450k - for nå begynner det å koste henne ca 50.000 ETTER skatt å tjene mer enn dette. Med andre ord - hun bør tjene minst 520.000 for at dette skal være noe vits i. Ellers lønner det seg for henne å avstå fra lønn, jobbe mindre, kommer under 6G og få ut stønader. Og da har jeg ikke engang regnet inn overgangsstønaden.

Med andre ord er min konklusjon at her er det mye som er bare tull. Jeg stoler ikke på disse tallene.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 17:16   #168
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Ingen som ønsker å tipse journalisten om tråden? Det burde jo være av interesse for fremtidige artikler at han har lesere som følger litt med og ikke bare sluker slikt bøll.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 17:18   #169
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kanskje det er det greiene her de har sammenlignet med:

http://www.nav.no/page?id=847

Ifølge denne her så burde jeg ha 16.000 per måned til familien min til mat, klær, medisiner, media og lignende.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 17:18   #170
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Ingen som ønsker å tipse journalisten om tråden? Det burde jo være av interesse for fremtidige artikler at han har lesere som følger litt med og ikke bare sluker slikt bøll.

Om ikke annet så kan han få med seg satser for flyttelass ganske bra belyst.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 17:22   #171
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel - for det første er jeg bittelittegranne lei av at alt skal måles inn i landbrukspolitikken. Men ok, Floksa.

Ja.

SF, det finnes ETT menneske på hele forumet som av og til blander bondeøkonomi inn i lønnstråder, det er meg. Godt å høre du legger merke til meg Som ikke lærer/sykepleier kan jeg fortelle deg at lærerlønningene nok diskuteres oftere, uten at det irriterer meg.

Forslaget er forøverig ikke mitt, men Jens Stoltenberg sitt. Er man misfornøyd med lønna må man jobbe mer. Jeg synes bare han kan bruke det til ANDRE grupper også og her passet det for godt inn til å la det være.

Om jobben ikke kaster nok av seg, jobb mer eller bytt jobb.
Ulempen er at det ofte ikke er riktig så enkelt enten man er sykepleier og alenemor, uføretrygda eller buss sjåfør.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 17:46   #172
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

SF, det finnes ETT menneske på hele forumet som av og til blander bondeøkonomi inn i lønnstråder, det er meg. Godt å høre du legger merke til meg Som ikke lærer/sykepleier kan jeg fortelle deg at lærerlønningene nok diskuteres oftere, uten at det irriterer meg.

Forslaget er forøverig ikke mitt, men Jens Stoltenberg sitt. Er man misfornøyd med lønna må man jobbe mer. Jeg synes bare han kan bruke det til ANDRE grupper også og her passet det for godt inn til å la det være.

Om jobben ikke kaster nok av seg, jobb mer eller bytt jobb.
Ulempen er at det ofte ikke er riktig så enkelt enten man er sykepleier og alenemor, uføretrygda eller buss sjåfør.

Jeg har lagt merke til deg jeg også, og er ikke videre imponert over argumentasjonen din, eller eksemplene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 17:49   #173
Slettet bruker
Passiv

Standard

Floksa - klart jeg legger merke til deg. Men greia er at du trekker paralleller som er veldig rare iblant. Det er liksom litt lite greip å henge det på noen ganger. (Andre ganger er det meget interessant altså - for all del.)

Men i denne sammenhengen for eksempel - javel - bøndene må jobbe mer. Akkurat som alle andre som også vil ha mer penger.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 17:57   #174
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Floksa - klart jeg legger merke til deg. Men greia er at du trekker paralleller som er veldig rare iblant. Det er liksom litt lite greip å henge det på noen ganger. (Andre ganger er det meget interessant altså - for all del.)

Men i denne sammenhengen for eksempel - javel - bøndene må jobbe mer. Akkurat som alle andre som også vil ha mer penger.

Ja, og da er vi skjønt enige da

At det av og til henger litt lite på greip har jeg oppfattet og en sjelden gang bunner det i manglende grunnkunnskap hos andre og de aller fleste gangene bunner det i min måte å ordlegge meg på.
Men her syntes jeg faktisk resonomentet passet inn, tok jeg feil altså?

Gammel 31-07-10, 17:59   #175
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

For øvrig så synes jeg at vi bør ha et fungerende landbruk her i Norge, og at vi skal ha bønder og gårder.

Gammel 31-07-10, 18:07   #176
Slettet bruker
Passiv

Standard

Feil og feil - Floksa - du fremstilte det som om det kun er bønder som rett og slett må sørge for å drive mer innbringende eller jobbe mer om de ønsker mer inntekt. Det er jo samme greia for alle det.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 18:09   #177
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Feil og feil - Floksa - du fremstilte det som om det kun er bønder som rett og slett må sørge for å drive mer innbringende eller jobbe mer om de ønsker mer inntekt. Det er jo samme greia for alle det.

Nå tror jeg du er litt foruintatt, SF. Hvis du leser innleggene står det da ikke det i det hele tatt. Hun henviste til uttalelser fra Jens ang tjene mer penger.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 18:12   #178
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

SF, jeg tror det var jeg som pekte på bøndene denne gangen.

Gammel 31-07-10, 18:17   #179
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vah? Sier dere her at jeg har rettet baker for smed? Makan.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 18:48   #180
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.