Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kortere skoleferie

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-10, 23:31   #81
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortere skoleferie

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Nå snakker vi skoleferie og det er vel ingen 5-åringer som går på skolen? Problemet melder seg jo mellom første og andre klasse og da er vel ungene helst 6-7 år. Hos oss har vi sommer-SFO hele sommeren. Det koster skjorta, men er et veldig greit tilbud som ungen storkoste seg på (når han aksepterte at kompisene ikke var der...) Jeg mener at sommer-SFO burde være et selvsagt tilbud på alle skoler som tilbyr ordinær SFO.

Jo, jeg fulgte en femåring på SFO for første gang i dag. Her er det ingen tilbud i hele juli, og første uka i august må man starte på SFO hvis man skal ha et sted å være, etter ferien kan man ikke gå tilbake i barnehagen igjen. Så jo, det kan dreie seg om barn helt ned til fem år. Man skal også være klar over at SFO er helt prisgitt hva kommunen og dens økonomi velger å legge i det. Her vi bor har vi ikke noe tilbud 7,5 uker i året når vi har SFO-barn. SFO kunne fint vært noe mer enn det er per i dag også, jeg synes det ligner mest oppbevaring. Synes det er flott at tilbudet faktisk er bedre mange andre steder, skulle bare ønske at et godt tilbud var lovfestet for alle barn i Norge.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 23:37   #82
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tror du det ville ha blitt mer eller mindre attraktivt å være lærer hvis belastningen hadde vært flatere? Det vil si mindre overtid i skoleåret og mindre avspasering om sommeren?

Jeg tror det ville være veldig delt. Nå kan det hende at jeg er fordomsfull her selv også, men min erfaring fra debatter i større fora der både barne-, ungdoms- og videregående skole har vært representert, er at en fast arbeidstid uten overtid og en "normal" fordeling av ferie er noe mange ville synes var en lettelse i vgs og til dels i ungdomsskolen, mens barneskolelærerene gjerne ikke vil det. De diskusjonene jeg har vært med på har vært på fylkesnivå i utdanningsforbundet, der jeg har vært tillitsvalgt noen år. Min helt subjektive teori, er at barneskolelærerne i større grad er mentalt slitne + slitne av støy og måtte være tilstede for så mange hele tiden at de ønsker mer 100% fri, mens vi i vgs og delvis ungdomsskolen rett og slett jobber forferdelig mange timer overtid hver eneste uke med retting og forberedelser og gjerne ville ha lettet den arbeidsbyrden til fordel for å beholde avspaseringsferien.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 23:43   #83
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jo, jeg fulgte en femåring på SFO for første gang i dag. Her er det ingen tilbud i hele juli, og første uka i august må man starte på SFO hvis man skal ha et sted å være, etter ferien kan man ikke gå tilbake i barnehagen igjen. Så jo, det kan dreie seg om barn helt ned til fem år. Man skal også være klar over at SFO er helt prisgitt hva kommunen og dens økonomi velger å legge i det. Her vi bor har vi ikke noe tilbud 7,5 uker i året når vi har SFO-barn. SFO kunne fint vært noe mer enn det er per i dag også, jeg synes det ligner mest oppbevaring. Synes det er flott at tilbudet faktisk er bedre mange andre steder, skulle bare ønske at et godt tilbud var lovfestet for alle barn i Norge.

Merkelig. Jeg har aldri hørt annet enn at barnehagebarn disponerer sin barnehageplass til nytt barnehageår som starter i Uke 33. Og at man da har SFO-tilbud fra uke 33 (uten de planleggingsdager de da måtte ha).

Gammel 02-08-10, 23:52   #84
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her forsvinner også barnehageplassen før sommerferien, så min femåring har også begynt på SFO i dag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 23:55   #85
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik står det i vedtektene for kommunen her, juli var stengt (privat barnehage):

Barnehageåret går fra 01.08-31.07
Barn som tas opp i barnehagen har fast plass frem til 31.07 det året barnet begynner på Skolen eller plassen blir oppsagt.

Ikke at det hadde spilt så stor rolle disse tre ukene før skolen starter da, de minste på SFO er hvertfall så små som fem år, og jeg synes egentlig det kunne vært mulighet for et bra tilbud opp til 3-4 klasse.

Sist redigert av emm : 03-08-10 kl 09:06.
Gammel 02-08-10, 23:58   #86
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Synes de i alle fall skulle ta et par dager fra den og la ungene få juleferie før 22.12. Det er litt kjedelig at de må ta de to dagene der på skolen, når de i praksis bare gjør "koseting" for å få tida til å gå.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 08:55   #87
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå snakker vi skoleferie og det er vel ingen 5-åringer som går på skolen?

De som fyller 6 år en gang mellom september og desember jo, hehe. :spikke:

Gammel 03-08-10, 10:37   #88
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De som fyller 6 år en gang mellom september og desember jo, hehe. :spikke:

Ja, men de får vel uansett ikke begynne på SFO før siste uka før skolestart, så sommer-SFO er uaktuelt for denne gruppen. Det er i alle fall slik det gjøres i Trondheim.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 10:39   #89
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Merkelig. Jeg har aldri hørt annet enn at barnehagebarn disponerer sin barnehageplass til nytt barnehageår som starter i Uke 33. Og at man da har SFO-tilbud fra uke 33 (uten de planleggingsdager de da måtte ha).

Her mister de plassen før sommerferien, for de nye starter i begynnelsen av August.
Så da må man på Sfo etter sommerferien.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 10:50   #90
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, men de får vel uansett ikke begynne på SFO før siste uka før skolestart, så sommer-SFO er uaktuelt for denne gruppen. Det er i alle fall slik det gjøres i Trondheim.

I Oslo kunne skolestarterne begynne på SFO i går. Det gjorde vår (femårige) skolestarter. Selve skolen begynner ikke før 23. august.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 10:54   #91
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnehageplassen beholder man ut juli det året barnet slutter i barnehagen. Et barnehageår er fra 1. aug til 31. juli. Dette tror jeg er vanlig i hele Norge. SFO-oppstart varierer nok noe. Hos oss åpner SFO første uken i august, og 1.-klasse kan begynne med en gang.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 11:00   #92
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Barnehageplassen beholder man ut juli det året barnet slutter i barnehagen. Et barnehageår er fra 1. aug til 31. juli. Dette tror jeg er vanlig i hele Norge. SFO-oppstart varierer nok noe. Hos oss åpner SFO første uken i august, og 1.-klasse kan begynne med en gang.

Sånn er det hos oss også. Og i vår kommune så er både barnehage og sfo stengt 3 uker i juli. Jeg gleder meg nesten til ungene er ferdig på sfo så en ikke er avhengig av og forholde seg til stengte ting. Da kan vi i alle fall lettere fordele ferien litt utover skoleferieukene og velge litt mere selv.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 11:09   #93
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Et barnehageår er fra 1. aug til 31. juli. Dette tror jeg er vanlig i hele Norge.

Nei, det kan kommunene avgjøre selv. Hos oss går barnehageåret fra 15. august til 14. august, og SFO er samkjørt med dette. I tillegg har SFO plandager helt på starten av det nye skole-/barnehageåret, sånn at 1.-klassingene ikke har tilgang til SFO før flere dager etter det, ofte dagen før første skoledag eller selve dagen. Skolestarterne disponerer barnehageplassen fram til 15. august.

Gammel 03-08-10, 11:16   #94
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da var det ikke slik overalt, nei, men selv om datoene er forskjellig er allikevel barnehageåret et helt år. Forskjellen blir at hos oss begynner skolestarterne på SFO før skoleoppstart, mens hos dere går de i barnehagen. Hos oss er det også plandager helt på starten av skoleåret der det ikke er SFO-tilbud.

Er det noen steder der barnehageåret slutter 31. juli og det ikke er tilbud om SFO før skolestart for 1.-klassingene? Det er jo de som har et problem.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 12:24   #95
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

De aller fleste arbeidstagere har 5 uker ferie i løpet av et år. Hvis både mor og far bruker 4 uker om sommeren hvorav 2 uker overlapper (for litt kos må det jo være), så har man dekket 6 av de 8 ukene barna har skoleferie. Det vil si at det er igjen 2 uker som en 10-åring må være alene på dagtid. De aller fleste steder i landet er det i tillegg tilbud om ulike sommerskoler som fotball, teater, golf, riding etc. Hvis man synes det er trist at barnet er alene i 2 uker kan man melde dem på noe slikt. Da står man igjen med 5 dager barnet må være alene. Og fremdeles har mor og far igjen 2 ferieuker (samlet) til påske og jul.

Det er slett ikke alle som jobber på dagtid! (jobber selv kun nattevakter, og da må ungene være alene på natta, og jeg må ha ro på dagtid for å sove...) Har også en mann som ikke KAN ta ut ferie på sommeren...

Her er ingen tilbud om "Sommerskole" av noe slag, til tross for at vi slett ikke bor "på landet"... Søsken og foreldrene våre kan ikke stille opp fordi:
enten bor for langt unna (i hver sin kant av landet), eller er i full jobb, eller er for syke (foreldre med hjerneslag og som er hjertesyke)

Slett ikke alle har et "A4-familieliv", og ja, for noen ER det vanskelig å få kabalen til å gå opp...

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det bør legges opp til bedre SFO-tilbud en del steder, heller enn å utvide skoleåret. Hvis skoleåret skal utvides bør det bli mer fleksibelt mht. det å få fri ellers i året.
For de av oss som ikke kan velge sommerferie fritt selv ville det være ganske vondt og vanskelig å sitte med sommerferie mens ungene er på skolen. Samfunnet er lagt opp slik at mange yrkesgrupper må jobbe selv når det er sommer og da kan man ikke bare ta fri når man vil. Dette går ofte greit å planlegge å få fri en del uker sammen med ungene når barna har 8 uker å gå på. Det ville ikke vært like enkelt med 4 uker. Da hadde vi i min familie aldri fått til å få mer enn maks 2 ukers ferie sammen og det synes jeg hadde vært veldig trist. Slik er det for svært mange.

Det er også ganske mange barn som har samvær med foreldre andre steder i landet (evt. utlandet) i sommerferien. Hadde det vært kun 4 ukers sommerferie kunne det komplisert en del for ganske mange.

Jeg vil mye heller at det lages et godt tilbud på SFO.

...hadde gitt mye for å få 2 uker ferie sammen hele familien på sommern...

Men nok om det; syns ungene skal få skolefri så lenge som de har fri på skolen nå. Og ja, jeg mener at lærerne fortjener den lange ferien/avspaseringa de får. (det er ikke dermed sagt at de er de eneste som kunne fortjent lang sommerferie, da det er mange som jobber overtid utover vanlig 8-16-jobb, og ikke har samme avspaseringsmuligheter.)

Men, jeg mener også at det burde være et tilbud a'la SFO slik at ALLE som ville kunne benytte seg av det gjennom hele sommeren... Av ulike grunner er det ikke alle som kan/vil/bør være alene selv om de på papiret er "gammel" nok til det...

Så lenge samfunnet vårt for det meste består av familier med yrkesaktive foreldre, og det av naturlige årsaker er sånn at de ikke kan ta ut like lang sommerferie som barna, burde det gjøres noe for at barna har en trygg plass å være. Så kan det være opp til hver enkelt familie om de ønsker å benytte seg av det tilbudet eller ikke...

Gammel 03-08-10, 13:10   #96
ingelas mamma
Fullverdig medlem

Medlem siden: Oct 2006
ingelas mamma er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Signerer nolo.
Jeg har jobbet som lærer i 11 år, men i år gjør jeg noe annet. Jeg har aldri hatt så mye fri noen gang, og det i en jobb der det er svært korte og mange tidsfrister og stort arbeidspress. Forskjellen er at jeg faktisk kan ta en helg fri. Jeg MÅ ikke sitte hele søndagen hver uke. Jeg trenger ikke begynne en arbeidsdag nummer to etter at ungene er i seng. Jeg kan ta meg ferie utenom skoleferiene, og jeg kan ta en langhelg hvis jeg får det til å passe inn i jobben.

Jeg skal nok tilbake til skolen igjen om et års tid, men jeg trenger litt pause fra den først. Jeg har hatt mange yrker, men det er ingen som er like mentalt stressende som læreryrket. Du vurderes med argusøyne av dels irrasjonelle hormonbomber hver dag (jeg liker ungdom, og trives i klasserommet og sammen med dem, men det må likevel være lov til å si at de ikke alltid opptrer helt profesjonelt og rasjonelt), og står på en scene hele arbeidsdagen. I tillegg møter man en vegg av angrep for yrket sitt i alle diskusjoner. Det er "lov" å slenge dritt om lærere som yrkesgruppe i alle settinger -og i alle medier. De sutrer. De har knapt nok bestått skolen selv. De kan ingenting. De er late. De har bare ferie, og vil likevel ha bedre lønn. Alle har skrekkhistorier om de inkompetente lærerene de hadde selv, og regner med at alle dagens lærere, med noen ytterst få hederlige unntak, er mer eller mindre idioter. Det er faktisk slitsomt. Det som er mest slitsomt med det, er at man ikke behandles som voksen, profesjonell yrkesutøver som lærer. Du taes på en måte ikke på alvor. Ingen prøver å belære en elektriker om hvordan han skal utøve yrket sitt, men svært mange mener at de vet mye bedre hvordan de skal være en god lærer enn det lærerne gjør.

Når det gjelder ferier, så stemmer det at vi bare har 4 uker og 1 dag. Resten er avspasering. Er det virkelig så vanskelig å skjønne? I tillegg er det som Hyacint nevnte slik at lærerne ikke har like mye ferie som elevene. På de skolene jeg har vært, har lærerne jobbet 2 dager etter at elevene har gått ut i ferie, og begynt en uke tidligere enn dem etter ferien.

Nå blir jeg vel kalt en virkelig stor-sutrer her, men det får heller stå sin prøve.

ingelas mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 13:23   #97
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns egentlig ikke at sommerferien er et så stort problem som mange skal ha det til. For de aller fleste tror jeg det går rimelig greit, og plutselig er de store nok til å være hjemme alene og problemet er løst. Her har vi SFO tilbud i Juni og August, ikke på den skolen eldste går på (for få barn), men på en i nærheten.

I år valgte vi å ikke bruke SFO i juni, fordi det var på en skole lenger unna enn det pleier å være, så hun var på en aktivitetsleir i stedet. Den hun ville gå på var litt dyrere enn SFO, men det var tilbud som var billigere enn SFO også (her koster det 200 kr pr dag i ferier). I Juli hadde vi litt ferie sammen, litt ferie hver for oss, og ungene var litt hos familie.

Og for en ti-åring er det nok deilig å få være hjemme alene en uke eller to- det er jo sjelden de er den eneste som er alene i nærområdet, så de får jo noen å leke med?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 21:49   #98
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Jeg syns egentlig ikke at sommerferien er et så stort problem som mange skal ha det til.

Det synes jeg er det beste argumentet. Fordi det lar seg løse og derved ikke er et problem for dere er det heller ikke det for andre? Jeg har en meget fleksibel jobb, men jeg ser her vi bor at det er mange som sliter. Særlig de med typiske skiftyrker og familie andre steder i landet. Ingen fleksibilitet og ferie etter hva jobben tildeler.

Egentlig litt vanskelig, for mens jeg kan ha hjemmekontor og ha et halvt øye på mine barn ender det som regel opp med å bistå de fire-fem andre som også er alene i gata. Det går absolutt ikke. Min erfaring er at 8-9-10-åringer slett ikke er så flinke til å ordne alt selv. Hvis ikke man synes en hel dag med TV er ok. Og tro meg, det er flust av de som ikke har råd til å sende avgårde på rideleire, fotballskoler osv. Jeg synes det bør være et tilbud for alle barn i de minste klassene, så sørger man for at flere får en morsom ferie i løpet av sommeren også.

Gammel 03-08-10, 22:08   #99
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det synes jeg er det beste argumentet. Fordi det lar seg løse og derved ikke er et problem for dere er det heller ikke det for andre? Jeg har en meget fleksibel jobb, men jeg ser her vi bor at det er mange som sliter. Særlig de med typiske skiftyrker og familie andre steder i landet. Ingen fleksibilitet og ferie etter hva jobben tildeler.

Egentlig litt vanskelig, for mens jeg kan ha hjemmekontor og ha et halvt øye på mine barn ender det som regel opp med å bistå de fire-fem andre som også er alene i gata. Det går absolutt ikke. Min erfaring er at 8-9-10-åringer slett ikke er så flinke til å ordne alt selv. Hvis ikke man synes en hel dag med TV er ok. Og tro meg, det er flust av de som ikke har råd til å sende avgårde på rideleire, fotballskoler osv. Jeg synes det bør være et tilbud for alle barn i de minste klassene, så sørger man for at flere får en morsom ferie i løpet av sommeren også.

Men hva er løsningen da? De må jo ha ferie - og SFO koster jo også penger, hvis økonomien var problemet. Her koster det 200 kr pr dag i ferier, altså 1000 kroner for en uke. De fleste aktivitetsukene jeg har sett (da tenker jeg på sånne på dagen, ikke steder man sender barna bort) koster rundt det samme. Noen mer, noen endel mindre. Da står man igjen med Juli (her var det hvertfall lite tilbud i Juli), som er 4-5 uker man må organisere. De aller fleste kan ta hvertfall deler av ferien sin i løpet av Juli, også kan man kanskje alliere seg med andre foreldere og bytte på litt hvem som passer barna.

Lange sommerferier er jo noe av det man må ta hensyn til når man får barn, den burde ikke komme som noen overraskelse.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 22:43   #100
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Men nå er jo bakgrunnen for diskusjonen den at ferien i juli kommer i tillegg til ferien resten av året. Som tidligere nevnt i tråden her er det, slik som hos oss, nesten 8 uker sammenlagt hvor man står uten tilbud til barn ned i 5-6 års alder. Det finnes ikke noe betaltilbud på SFO, det finnes ingen SFO andre steder i kommunen som tilbyr en løsning, det er dønn stengt. Så jo, så mange uker uten noen andre muligheter enn andre foreldre osv, det kom som en overraskelse. Som sagt løser det seg bra for oss, men det er det store samtaletemaet blandt mange rundt her vi bor.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:26.