|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kortere skoleferie
Jo, jeg fulgte en femåring på SFO for første gang i dag. Her er det ingen tilbud i hele juli, og første uka i august må man starte på SFO hvis man skal ha et sted å være, etter ferien kan man ikke gå tilbake i barnehagen igjen. Så jo, det kan dreie seg om barn helt ned til fem år. Man skal også være klar over at SFO er helt prisgitt hva kommunen og dens økonomi velger å legge i det. Her vi bor har vi ikke noe tilbud 7,5 uker i året når vi har SFO-barn. SFO kunne fint vært noe mer enn det er per i dag også, jeg synes det ligner mest oppbevaring. Synes det er flott at tilbudet faktisk er bedre mange andre steder, skulle bare ønske at et godt tilbud var lovfestet for alle barn i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Jeg tror det ville være veldig delt. Nå kan det hende at jeg er fordomsfull her selv også, men min erfaring fra debatter i større fora der både barne-, ungdoms- og videregående skole har vært representert, er at en fast arbeidstid uten overtid og en "normal" fordeling av ferie er noe mange ville synes var en lettelse i vgs og til dels i ungdomsskolen, mens barneskolelærerene gjerne ikke vil det. De diskusjonene jeg har vært med på har vært på fylkesnivå i utdanningsforbundet, der jeg har vært tillitsvalgt noen år. Min helt subjektive teori, er at barneskolelærerne i større grad er mentalt slitne + slitne av støy og måtte være tilstede for så mange hele tiden at de ønsker mer 100% fri, mens vi i vgs og delvis ungdomsskolen rett og slett jobber forferdelig mange timer overtid hver eneste uke med retting og forberedelser og gjerne ville ha lettet den arbeidsbyrden til fordel for å beholde avspaseringsferien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Merkelig. Jeg har aldri hørt annet enn at barnehagebarn disponerer sin barnehageplass til nytt barnehageår som starter i Uke 33. Og at man da har SFO-tilbud fra uke 33 (uten de planleggingsdager de da måtte ha).
![]() |
#85 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Kortere skoleferieSlik står det i vedtektene for kommunen her, juli var stengt (privat barnehage): Sist redigert av emm : 03-08-10 kl 09:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Kortere skoleferieSynes de i alle fall skulle ta et par dager fra den og la ungene få juleferie før 22.12. Det er litt kjedelig at de må ta de to dagene der på skolen, når de i praksis bare gjør "koseting" for å få tida til å gå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
De som fyller 6 år en gang mellom september og desember jo, hehe. :spikke:
![]() |
#88 |
Bedreviter
|
Ja, men de får vel uansett ikke begynne på SFO før siste uka før skolestart, så sommer-SFO er uaktuelt for denne gruppen. Det er i alle fall slik det gjøres i Trondheim. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Glamorøs
|
I Oslo kunne skolestarterne begynne på SFO i går. Det gjorde vår (femårige) skolestarter. Selve skolen begynner ikke før 23. august.
![]() |
#91 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Kortere skoleferieBarnehageplassen beholder man ut juli det året barnet slutter i barnehagen. Et barnehageår er fra 1. aug til 31. juli. Dette tror jeg er vanlig i hele Norge. SFO-oppstart varierer nok noe. Hos oss åpner SFO første uken i august, og 1.-klasse kan begynne med en gang.
![]() |
#92 |
Står på egne ben
Sånn er det hos oss også. Og i vår kommune så er både barnehage og sfo stengt 3 uker i juli. Jeg gleder meg nesten til ungene er ferdig på sfo så en ikke er avhengig av og forholde seg til stengte ting. Da kan vi i alle fall lettere fordele ferien litt utover skoleferieukene og velge litt mere selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Nei, det kan kommunene avgjøre selv. Hos oss går barnehageåret fra 15. august til 14. august, og SFO er samkjørt med dette. I tillegg har SFO plandager helt på starten av det nye skole-/barnehageåret, sånn at 1.-klassingene ikke har tilgang til SFO før flere dager etter det, ofte dagen før første skoledag eller selve dagen. Skolestarterne disponerer barnehageplassen fram til 15. august.
![]() |
#94 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Kortere skoleferieDa var det ikke slik overalt, nei, men selv om datoene er forskjellig er allikevel barnehageåret et helt år. Forskjellen blir at hos oss begynner skolestarterne på SFO før skoleoppstart, mens hos dere går de i barnehagen. Hos oss er det også plandager helt på starten av skoleåret der det ikke er SFO-tilbud.
![]() |
#95 |
tøff som havregrøt
Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
![]() ![]() |
Det er slett ikke alle som jobber på dagtid! (jobber selv kun nattevakter, og da må ungene være alene på natta, og jeg må ha ro på dagtid for å sove...) Har også en mann som ikke KAN ta ut ferie på sommeren...
...hadde gitt mye for å få 2 uker ferie sammen hele familien på sommern...
![]() |
#96 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Oct 2006
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Kortere skoleferieJeg syns egentlig ikke at sommerferien er et så stort problem som mange skal ha det til. For de aller fleste tror jeg det går rimelig greit, og plutselig er de store nok til å være hjemme alene og problemet er løst. Her har vi SFO tilbud i Juni og August, ikke på den skolen eldste går på (for få barn), men på en i nærheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Men først, kaffe!
Det synes jeg er det beste argumentet. Fordi det lar seg løse og derved ikke er et problem for dere er det heller ikke det for andre? Jeg har en meget fleksibel jobb, men jeg ser her vi bor at det er mange som sliter. Særlig de med typiske skiftyrker og familie andre steder i landet. Ingen fleksibilitet og ferie etter hva jobben tildeler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Men hva er løsningen da? De må jo ha ferie - og SFO koster jo også penger, hvis økonomien var problemet. Her koster det 200 kr pr dag i ferier, altså 1000 kroner for en uke. De fleste aktivitetsukene jeg har sett (da tenker jeg på sånne på dagen, ikke steder man sender barna bort) koster rundt det samme. Noen mer, noen endel mindre. Da står man igjen med Juli (her var det hvertfall lite tilbud i Juli), som er 4-5 uker man må organisere. De aller fleste kan ta hvertfall deler av ferien sin i løpet av Juli, også kan man kanskje alliere seg med andre foreldere og bytte på litt hvem som passer barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Kortere skoleferieMen nå er jo bakgrunnen for diskusjonen den at ferien i juli kommer i tillegg til ferien resten av året. Som tidligere nevnt i tråden her er det, slik som hos oss, nesten 8 uker sammenlagt hvor man står uten tilbud til barn ned i 5-6 års alder. Det finnes ikke noe betaltilbud på SFO, det finnes ingen SFO andre steder i kommunen som tilbyr en løsning, det er dønn stengt. Så jo, så mange uker uten noen andre muligheter enn andre foreldre osv, det kom som en overraskelse. Som sagt løser det seg bra for oss, men det er det store samtaletemaet blandt mange rundt her vi bor. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|