|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#401 |
guru advisor
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#402 |
Passiv
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg kan fort ta det meget personlig i andre diskusjoner, så jeg synes ikke det er så rart. Men diskusjonene bør jo gå likevel. |
![]() |
![]() |
#403 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetHvorfor det ble sånn at jeg endte opp hjemme? Husker da vi ble sammen og snakket om barn og Framtiden og sånn. Han var vokst opp emd hjemmeværende mor, og sa at han ville at hans unger skulle det også. Jwg var vokst opp med en mor som angre på at hun aldri hadde fått den utdannelsen hun ville (hun begynte, men så ble min far alvorlig syk, så ble det tre unger osv). Som pusher oss unger til å ta utdannelse og bli selvstendige. Og jeg lo rått og hemningsløst av min kjære og sa at det kom ikke på tale.
![]() |
#404 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men er det ikke sånn andre veien også? Det er da også folk som med største selvfølgelighet satt i gang med full jobb, barn osv. og så funnet ut at den "A4-pakka" ikke funker for dem. At det ble valgt litt på autopilot og at det er når man skal velge noe annet at reaksjonene og motforestillingene må grubles gjennom.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#405 |
På vei
Jeg må si meg delvis enig med Skremmern. Jeg syns det er mye sneversynthet som avdekkes i tråden. Jeg jobber deltid selv, og kjenner meg svært lite igjen i mye av det som skrives i denne tråden. Mulig jeg er unntaket som bekrefter regelen? Sist redigert av ElinM : 11-08-10 kl 20:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#406 |
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetAltså, vi hadde da sånne tråder da jeg jobbet deltid også, ble ikke sånn veldig snurt over de, minnes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#407 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDe fleste av oss skjønner jo godt at i hvert enkelt tilfelle har det sine grunner at det er kvinner som jobber deltid. En medvirkende faktor er at menn tjener mest. En annen er kjønnsrollemønstrene vi er preget av, som gjør det vanskelig å tenke annerledes.
![]() |
#408 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 |
navnet sjemmer ingen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#410 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetNote: Men det er slik jeg ser det en liten avsporing. Det vi egentlig diskuterer er hvorfor det så og si alltid er kvinner og ikke menn som har lyst til å gå hjemme? Hvordan har det blitt slik og er det noe som kan gjøres for at slike valg i like stor grad blir et valg som er like naturlig for en mann som en kvinne å ta. Vil ikke barna være tjent med å se at dette er et valg en tar, uavhengi av kjønn? Jeg ser hvertfall endel fordeler med at dette hadde jevnet seg litt ut, når man først har råd til å redusere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#411 |
På vei
Flott skrevet! Jeg er enig i hvert ord du skriver. I tillegg stemmer det du skriver om dine valg og din situasjon helt med meg og min situasjon. Det at jeg er kvinne har aldri hatt betydning for mine valg, og derfor har jeg vel også valgt ganske utradisjonelt. Jeg har gått mine egne veier fordi jeg har ønsket det, som menneske og individ. Det at jeg jobber deltid har heller ikke noe med at jeg er kvinne. Det har med min/vår livssituasjon å gjøre, og mine ønsker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#412 |
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet"Det er ikke fordi jeg er kvinne, han bare tjener mer enn meg." |
![]() |
![]() |
![]() |
#413 |
På vei
Eller fordi jeg ønsker å se barna mer enn to timer hver dag". Eller "Jeg ønsker ikke alt stresset som full jobb og oppfølging av flere barn medfører", eller "jeg ønsker ikke å jobbe livet av meg, når det ikke trengs". |
![]() |
![]() |
![]() |
#414 |
ræv med ører
Og det slår deg ikke som suspekt at det til 90% er kvinner som ønsker mindre stress, mer tid med barna eller ikke å jobbe livet av seg?
![]() |
#415 |
ræv med ører
![]() |
#416 |
Epikur
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetElinM: "Jeg orker ikke å ta min del av det økonomiske ansvaret" er vel også en beskrivelse.
![]() |
#417 |
Superduperaktiv
Det var på en måte en liten avsporing, ja. Men samtidig er det også et svar og en forklaring på at ikke alle kvinner tar disse valgene fordi de er kvinner/tjener mindre/er undertrykte/følger tradisjonen osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#418 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetNÅ kjenner jeg at denne begynner å føles stygg mot oss som i perioder velger å gjøre det utilgivelige, å være hjemme. "orker ikke ta ansvaret"? Den var ikke lite stygg!
![]() |
#419 |
Superduperaktiv
Dette blir jeg nesten litt rasende av. Ikke på deg, men fordi det faktisk er slik. Men hvorfor i svarte h... lar vi dem fortsette å "rangere" viktigheten av yrker etter hvilket kjønn som er mest representert?! Og hvorfor mener kvinner at menn må praktisere noe for at det skal få verdi? |
![]() |
![]() |
![]() |
#420 |
Superduperaktiv
Ha-ha! Ja, for penger er den eneste verdien vi kjenner til. |
![]() |
![]() |
![]() |