Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fra tynn/slank til overvektig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-10, 13:48   #161
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fra tynn/slank til overvektig

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Det er jo dette som er problemet i denne tråden. Lett overvekt av den uproblematiske typen diskuteres side om side med sykelige spisemønstre og fedme, som om det hadde noe med hverandre å gjøre. Hasselnøtt har vel ikke sagt at hennes løsning er LøsningenTM?

Du har rett, jeg har absolutt ikke sagt det, jeg bare filosoferte litt over når mine varselklokker ringer (som jeg synes folk har gjort i ørten sider her). Det er, som andre har påpekt, forskjell på å diskutere noen ekstra kilo og stor overvekt, men det er jo skrekkelig mange (antakelig de fleste) som ligger midt i mellom.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 13:58   #162
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

For min del ønsker jeg legge på meg mer. Jeg syns ikke det er spesielt morsomt at buksene mine sitter penere på min 13 åring.

Da får du finne en annen type bukser, kanskje?

Gammel 13-09-10, 14:01   #163
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg synes du faktisk utviser store fordommer mot overvektige, jeg. Tenker man ikke på sitt eget beste helsemessig? Jeg tror de fleste som er sykelig overvektige, ikke gjør annet enn å tenke å sin egen helse. Det er derfor de sliter så utrolig. De fører en evig kamp mot maten. De VET at de ikke burde, at det ikke bare er lite estetisk å veie så mye, men at det rett og slett kan være helsefarlig. De vet det og gjør hva de kan for å snu trenden, men det går ikke, for maten er større og sterkere og tar rotta på dem gang på gang, uansett hvor hardt de prøver og hvilke våpen de stiller med.

Og de fleste jeg kjenner som er eller har vært sterkt overvektige, har mer kunnskaper om ernæring og trening enn de fleste ernæringsfysiologer, faktisk. De leser alt de kommer over av både ernæringsbøker og slankebøker, alt i ukeblader, alt på nett. Prøver ut den ene kuren etter den andre, prøver å leve sunt, prøver alt. VET alt. Det er utrolig kunnskapsrike folk hele gjengen. Så det irriterer meg når folk tror det er kunnskapen det skorter på. Hos noen er det helt klart det, men ikke hos de fleste, tror jeg.

Gammel 13-09-10, 14:06   #164
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg synes du faktisk utviser store fordommer mot overvektige, jeg. Tenker man ikke på sitt eget beste helsemessig?

Jeg tror de fleste som er sykelig overvektige, ikke gjør annet enn å tenke å sin egen helse. Det er derfor de sliter så utrolig. De fører en evig kamp mot maten. De VET at de ikke burde, at det ikke bare er lite estetisk å veie så mye, men at det rett og slett kan være helsefarlig. De vet det og gjør hva de kan for å snu trenden, men det går ikke, for maten er større og sterkere og tar rotta på dem gang på gang, uansett hvor hardt de prøver og hvilke våpen de stiller med.

Og selvfølgelig må tankegangen endres, men det er jaggu meg ikke bare bare, det heller. Jeg, for eksempel, har gått til terapi hos en ekspert på overspising, jeg deltok i selvhjelpsgruppe via IKS i nesten to år, jeg har gått på selvhypnose-kurs, hatt månedlige samtaler med lege, osv., osv. I tillegg til å prøve ulike vektreduksjonsopplegg. Men hjalp det? Nei. Om det hjalp, så hjalp det kun midlertidig. Det var ikke kraftige nok våpen. Maten var og ble sterkere.

Og jeg tror ikke jeg er den eneste kraftig overvektige som har det slik.

Du to det litt ut av sammenhengen da.. Uansett: du kan mene det du vil. MEN når man har vert slank/normalvektig og plutselig veier 80 kg for mye... det er det jeg tenker på! Ikke på dem som har vert overvektige i store deler av sitt liv... Hvorfor stopper ikke disse som har vert slanke/normaltvektige før vekten tilsier fedme/overvekt..

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:07   #165
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Du to det litt ut av sammenhengen da.. Uansett: du kan mene det du vil. MEN når man har vert slank/normalvektig og plutselig veier 80 kg for mye... det er det jeg tenker på! Ikke på dem som har vert overvektige i store deler av sitt liv... Hvorfor stopper ikke disse som har vert slanke/normaltvektige før vekten tilsier fedme/overvekt..

Det er vel det en del prøver å forklare deg her. Igjen og igjen. Og igjen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:08   #166
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du spør jo om det samme igjen og igjen, Veravera, og vi forklarer det samme igjen og igjen?

Gammel 13-09-10, 14:09   #167
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg er 34 og har 4 barn, så det er i hvert fall ikke en ny graviditet som kommer til å snu det.

For min del ønsker jeg legge på meg mer. Jeg syns ikke det er spesielt morsomt at buksene mine sitter penere på min 13 åring.

Jeg har motsatt problem av mange her. Jeg kan spise absolutt så mye jeg vil og legger ikke på meg ett gram en gang. Det er i grunn litt slitsomt det også, for jeg må fokuser veldig på mat for ikke gå ned i vekt.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Da får du finne en annen type bukser, kanskje?

Samme som at overvektige kan finne en annen type bukse også?
Syntes den var litt ufin på en måte jeg Mim. Det er ikke bare spøk og vere fortynn heller faktisk!

Gammel 13-09-10, 14:11   #168
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Du spør jo om det samme igjen og igjen, Veravera, og vi forklarer det samme igjen og igjen?

Ja jeg er ferdig med å spørre. Skjønner at jeg kommer til å undre meg over dette uansett... så lenge det ikke er noen "logisk forklaring" som sykdom/medisin inne i bildet.

Gammel 13-09-10, 14:11   #169
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

igjen...

Gammel 13-09-10, 14:11   #170
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På samme måte som folk "plutselig" blir spilleavhengige, plutselig passerer grensen mellom å være alkohol-liker og alkoholiker,, når de smertestillende pillene plutselig ble et problem, og ikke en hjelp i hverdagen, når regningene tok overhånd og man ikke orket/fikset å ta tak i dem.

Somregel sammenfaller det med hendeleser, små eller store som påvirker livskontrollen. Hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå?
Alle har sine stresstaklingsmekanismer, noen er mer selvdestruktive enn andre, men ALLE har sine måter å takle stress på.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:12   #171
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Men det ER jo en logisk forklaring inne i bildet (spisesykdom) når det er snakk om ekstrem overvekt. Stort sett, i hvert fall. Så da slipper du jo å undre deg så mye.
Du skjønner det når det dreier seg om alkoholikere og narkomane, men ikke når det gjelder overvektige?

Gammel 13-09-10, 14:15   #172
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Samme som at overvektige kan finne en annen type bukse også?

Hvis overvektige ville ha bukser, burde de ha tenkt seg om før de ble så tjukke.

- Hvis man skal følge logikken fremvist her over, altså.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 13-09-10 kl 14:21.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:19   #173
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tynn eller tykk, det er best å ha klær som passer. Det var ikke meningen å flåse.

Gammel 13-09-10, 15:03   #174
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Tynn eller tykk, det er best å ha klær som passer. Det var ikke meningen å flåse.

Ja, selvfølgelig er det det. Kan jo f.eks. begynne å handle klær der min 11-åring handler.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 15:56   #175
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

for mye deling

Sist redigert av Dronningen : 13-09-10 kl 19:33.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 16:36   #176
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Av respekt for Dronningens slettede innlegg fjerner jeg sitat.

Sist redigert av leliane : 13-09-10 kl 20:27. Årsak: fjernet sitat ++
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 16:40   #177
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Da jeg var et par- og tjue, og adskillig lettere enn i dag, husker jeg jeg fikk spørsmål fra en kollega (på fest, sikkert alkohol i bildet) om "hvordan det føltes å være så ung og såpass tykk"
Altså....

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 16:40   #178
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

for mye deling

Sist redigert av Dronningen : 13-09-10 kl 19:33.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 16:43   #179
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Da jeg var et par- og tjue, og adskillig lettere enn i dag, husker jeg jeg fikk spørsmål fra en kollega (på fest, sikkert alkohol i bildet) om "hvordan det føltes å være så ung og såpass tykk"
Altså....

Jeez. Jeg fikk en lignende kommentar da jeg nettopp var blitt vegetarianer. Da var jeg 17 år gammel og ikke tykk i det hele tatt, bare litt "valpete" på en måte. En kompis lirte utav seg "hø, er du vegetarianer og så tykk? Jeg trodde veggiser var tynne jeg?". Satan så irritert jeg ble. Jeg fatter egentlig ikke hvorfor han sa det engang, for jeg var faktisk ganske slank, i grunnen. Men det er ikke ok å si sånt uansett. Idiot.

Gammel 13-09-10, 16:46   #180
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

MEN selvinnsikt til tross - jeg spiser fortsatt mindre sammen med andre enn jeg antagelig ville gjort ellers. Det føles bedre. Påtatt fasade...

Det gjør ikke jeg. Med påfølgende skamfølelse.

Sist redigert av leliane : 13-09-10 kl 20:25.
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:01.