|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
It Gets Better; i lys av regnbueavatareneDan Savage, samlivspaltist par excellence, startet som følge av historien om Billy Lucas (15) som tok sitt eget liv etter å ha blitt mobbet for å være homo, for noen uker siden prosjektet It Gets Better, der han oppfordrer homofile og lesbiske til å lage videoer der de forteller ungdom at ting faktisk blir bedre, selv om de er jævlige nå. Jeg syns dette er et kjempetiltak, og dette er jo informasjon som mange tenåringer, homo eller ikke, helt sikkert kunne trenge mye mer av. Sist redigert av Benmurphy : 07-10-10 kl 23:11. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: It Get's Better; i lys av regnbueavatareneUtrolig bra tiltak!
|
|
|
|
#3 |
|
Introvert optimist
|
Sv: It Get's Better; i lys av regnbueavatareneDet er et utrolig bra tiltak. Jeg har sett den som du lenker til og den var veldig rørende og personlig. De andre vil jeg håpe at er av samme kaliber.
|
|
|
#4 |
|
villende
|
Sv: It Gets Better; i lys av regnbueavatareneDet er et utrolig flott og ikke minst viktig tiltak. Det er hjerteskjærende å lese om ungdommer som har valgt å ta sitt eget liv på grunn av andres fordommer knyttet det å være homofil eller lesbisk. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Sv: It Gets Better; i lys av regnbueavatarenePoden hang over skulderen min for et par dager siden og lurte på hvorfor jeg hadde en regnbue på avataren min. Jeg benyttet anledningen til å fortelle ham kjapt om homofili, om at noen blir plaget på grunn av slikt, og at regnbuen brukes som symbol på at det finnes alle mulige slags mennesker akkurat som det finnes alle mulige slags farger. Han syntes ideen om homofili var ganske uinteressant, men det var rimelig forunderlig med det andre jeg fortalte om. "Lærer de på skolen at det er galt å være homofil? Sier foreldrene deres det?". Merkelige greier. Og, litt senere og ganske forsiktig: "Kan homofile gifte seg?". Han så beroliget ut da jeg sa at ja, i Norge kan de det (og veldig blid da jeg fortalte om homofile jeg kjente som har barn, og hvordan de har fått det). Men det er vanskelig å forklare at, og hvorfor, det ikke er sånn overalt i verden. Selv for noen som er så gjennom-overbevist som jeg om at ulike seksuelle legninger er helt greit og alminnelig, akkurat som ulike hudfarger, er det nesten personlig flaut å skulle være den som forteller ham om at det skjer mye vondt i verden når det gjelder homofobi og rasisme.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 10-10-10 kl 13:41. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: It Gets Better; i lys av regnbueavatareneVi snakker også endel om homofili hjemme. Begge barna skal vokse opp og vite at det er like greit å forelske seg i samme kjønn som i det motsatte kjønn. Eldste virker å ha et ganske naturlig forhold til det.
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Sv: It Gets Better; i lys av regnbueavatareneVi snakker liksom ikke om homofili i det hele tatt hjemme, like lite som vi snakker om at folk har forskjellig farge, forskjellig fasong eller forskjellig høyde.
|
|
|
#8 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: It Gets Better; i lys av regnbueavatareneJeg ser veldig frem til vi skal ta opp heterofili som et tema i hjemmet.
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Sv: It Gets Better; i lys av regnbueavatarene
Nettopp.
|
|
|
#10 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: It Gets Better; i lys av regnbueavatareneSå for å være tolerant nok må man altså ikke snakke om homofili med ungene, for hvis man gjør det er det fordi man egentlig ikke har et naturlig forhold til det?
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Hm? Jeg sa jo at jeg snakket med Poden om temaet her om dagen, og jeg anser meg som rimelig tolerant. Jeg mente bare at temaet aldri har kommet opp i alminnelig samtale før, for det er ikke noe vi vanligvis snakker om (og heller ikke noe han har spurt om). Litt på samme måte som at jeg tok initiativ til å snakke med ham om hudfarge og rasisme for en stund siden (i forbindelse med at Obama vant valget) - det er heller ikke noe vi snakker om til vanlig, og vi bor et sted med så mange farger og etnisiteter at det aldri har falt Poden inn å spørre eksplisitt hvorfor noen er lyse og noen er mørke. Hadde det ikke vært for at rasisme er et så stort og reelt problem, hadde jeg ikke syntes det var nødvendig å snakke om ulike hudfarger med ham i det hele tatt.
|
|
|
#12 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: It Gets Better; i lys av regnbueavatareneEn liten avsporing, men temaet homofili har så vidt vært berørt av eldstejenta en gang:
|
|
|
#13 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: It Gets Better; i lys av regnbueavatareneJeg reagerte på humringen etter at Iset sa at de snakket en del om homofili hos dem og fikk inntrykk av at det ble oppfattet som krampaktig og dermed mindre tolerant.
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Nei, jeg humret av meg selv/oss, ikke av Iset. Det kom kanskje ikke helt klart frem, jeg ser det.
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Ja sånn oppfattet jeg det også (spesielt etter det Shute skrev) og ble litt ... Ja, jeg vet ikke. Jeg tror det ble litt misforståelser her. Vi har IKKE "krampaktige" samtaler om homofili! Grunnen til at vi har snakket endel om det hjemme er fordi eldste har spurt og gravd og vært nysgjerrig, for hun har hørt ditt og datt på skolen. Da har vi hatt samtaler om det, og det vil jeg ha med minsten også om han tar det opp.
|
|
|
#16 |
|
prøver å være tål***ig
|
Sv: It Gets Better; i lys av regnbueavatareneVi har snakket mye oM det med barna siden gutte søskenbarnet mitt giftet seg med sin mann for ett par år siden. Men det var jammen mange forskjellige reaksjoner på det i slekta ja.
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
Sv: It Gets Better; i lys av regnbueavatareneSom sagt, Iset, så mente jeg slett ikke å le av deg. Jeg beklager om det hørtes sånn ut.
|
|
|
#18 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Nei, jeg mente ikke å ironisere over det du skrev, altså.
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Sv: It Gets Better; i lys av regnbueavatareneOg samtidig så er det jo litt morsomt/komisk/tragisk at homofili er noe man må "ta opp", i stedet for at det bare er sånn. Og jeg synes det er vittig (evt. tragikomisk) å illustrere det absurde i akkurat det ved å si, som shute sa, at man skal "ta opp" heterofili som et tema i familien. (Poden visste for øvrig ikke hva heterofili var heller, før vi snakket om det, så jeg kunne like gjerne sagt at det var det vi diskuterte. Men det ville strengt tatt bli en tilsnikelse, siden det var regnbueavataren som var utgansgpunktet.)
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Ja, nettopp! Jeg er veldig var for å være krampaktig, sånn til vanlig og når jeg snakker med andre voksne, men i forhold til unger, uten den samme erfaringsbakgrunnen, så er jo ting annerledes. Jeg merker at jeg må tenke bevisst på å overvinne min egen motvilje mot å være overtydelig og si selvfølgeligheter - for for Poden er jo ikke disse tingene selvfølgelige, siden han aldri har hørt om dem. (Jeg overkompenserer antagelig litt, for han har allerede begynt å gjøre narr av meg når jeg sier at noe er "helt vanlig og helt greit, altså!".
|
![]() |
|
|