Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

It Gets Better; i lys av regnbueavatarene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-10, 22:22   #1
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

It Gets Better; i lys av regnbueavatarene

Dan Savage, samlivspaltist par excellence, startet som følge av historien om Billy Lucas (15) som tok sitt eget liv etter å ha blitt mobbet for å være homo, for noen uker siden prosjektet It Gets Better, der han oppfordrer homofile og lesbiske til å lage videoer der de forteller ungdom at ting faktisk blir bedre, selv om de er jævlige nå. Jeg syns dette er et kjempetiltak, og dette er jo informasjon som mange tenåringer, homo eller ikke, helt sikkert kunne trenge mye mer av.

Jeg anbefaler som alltid å følge med på hva Dan Savage gjør; se videoen av ham og mannen på It Gets better, og les for all del samlivsspalten hans også; den er ikke helt tradisjonell, og er det noe alle kan ha godt av så er det å bli minnet på at det er greit å ikke være som alle andre i ett og alt.

Ben "Savage is a dish, isn't he?" Murphy

Sist redigert av Benmurphy : 07-10-10 kl 23:11.
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:25   #2
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: It Get's Better; i lys av regnbueavatarene

Utrolig bra tiltak!

Jeg trodde iallefall aldri i verden at livet mitt skulle være slik det er i dag, da jeg ramlet ut av skapet for litt over ti år siden.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:47   #3
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: It Get's Better; i lys av regnbueavatarene

Det er et utrolig bra tiltak. Jeg har sett den som du lenker til og den var veldig rørende og personlig. De andre vil jeg håpe at er av samme kaliber.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 23:12   #4
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: It Gets Better; i lys av regnbueavatarene

Det er et utrolig flott og ikke minst viktig tiltak. Det er hjerteskjærende å lese om ungdommer som har valgt å ta sitt eget liv på grunn av andres fordommer knyttet det å være homofil eller lesbisk.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 13:34   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden hang over skulderen min for et par dager siden og lurte på hvorfor jeg hadde en regnbue på avataren min. Jeg benyttet anledningen til å fortelle ham kjapt om homofili, om at noen blir plaget på grunn av slikt, og at regnbuen brukes som symbol på at det finnes alle mulige slags mennesker akkurat som det finnes alle mulige slags farger. Han syntes ideen om homofili var ganske uinteressant, men det var rimelig forunderlig med det andre jeg fortalte om. "Lærer de på skolen at det er galt å være homofil? Sier foreldrene deres det?". Merkelige greier. Og, litt senere og ganske forsiktig: "Kan homofile gifte seg?". Han så beroliget ut da jeg sa at ja, i Norge kan de det (og veldig blid da jeg fortalte om homofile jeg kjente som har barn, og hvordan de har fått det). Men det er vanskelig å forklare at, og hvorfor, det ikke er sånn overalt i verden. Selv for noen som er så gjennom-overbevist som jeg om at ulike seksuelle legninger er helt greit og alminnelig, akkurat som ulike hudfarger, er det nesten personlig flaut å skulle være den som forteller ham om at det skjer mye vondt i verden når det gjelder homofobi og rasisme.

Sist redigert av Skilpadda : 10-10-10 kl 13:41.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 13:39   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi snakker også endel om homofili hjemme. Begge barna skal vokse opp og vite at det er like greit å forelske seg i samme kjønn som i det motsatte kjønn. Eldste virker å ha et ganske naturlig forhold til det.

Gammel 10-10-10, 13:42   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi snakker liksom ikke om homofili i det hele tatt hjemme, like lite som vi snakker om at folk har forskjellig farge, forskjellig fasong eller forskjellig høyde. Så det med rasisme og homofili (og homofobi) har jeg bevisst måttet ta opp som tema for å i det hele tatt få sagt noe om det - det er ikke noe som blir problematisert i det daglige, for å si det sånn.

Gammel 10-10-10, 13:48   #8
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser veldig frem til vi skal ta opp heterofili som et tema i hjemmet.

Gammel 10-10-10, 14:12   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg ser veldig frem til vi skal ta opp heterofili som et tema i hjemmet.

Nettopp.

Gammel 10-10-10, 14:49   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Så for å være tolerant nok må man altså ikke snakke om homofili med ungene, for hvis man gjør det er det fordi man egentlig ikke har et naturlig forhold til det?

Gammel 10-10-10, 15:01   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Så for å være tolerant nok må man altså ikke snakke om homofili med ungene, for hvis man gjør det er det fordi man egentlig ikke har et naturlig forhold til det?

Hm? Jeg sa jo at jeg snakket med Poden om temaet her om dagen, og jeg anser meg som rimelig tolerant. Jeg mente bare at temaet aldri har kommet opp i alminnelig samtale før, for det er ikke noe vi vanligvis snakker om (og heller ikke noe han har spurt om). Litt på samme måte som at jeg tok initiativ til å snakke med ham om hudfarge og rasisme for en stund siden (i forbindelse med at Obama vant valget) - det er heller ikke noe vi snakker om til vanlig, og vi bor et sted med så mange farger og etnisiteter at det aldri har falt Poden inn å spørre eksplisitt hvorfor noen er lyse og noen er mørke. Hadde det ikke vært for at rasisme er et så stort og reelt problem, hadde jeg ikke syntes det var nødvendig å snakke om ulike hudfarger med ham i det hele tatt.

Jeg mente bare å si noe om at det kan være verdt det å si ting eksplisitt, i alle fall innimellom, selv om man selv ser temaet som veldig naturlig og dagligdags og noe man ikke trenger å problematisere, fordi det kan være nyttig/nødvendig for ungene å få høre om det. Det er jo viktig å vite hva begreper betyr, og å være litt orientert om verden.

Gammel 10-10-10, 15:07   #12
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

En liten avsporing, men temaet homofili har så vidt vært berørt av eldstejenta en gang:

- Jeg er forelsket i ... Sofie! Mamma, kan jenter være kjærester med hverandre?
- Ja.
- Fint!

Det var det. Vi er ikke helt på fordommer, homofobi og forfølgelse enda.

Gammel 10-10-10, 15:34   #13
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg reagerte på humringen etter at Iset sa at de snakket en del om homofili hos dem og fikk inntrykk av at det ble oppfattet som krampaktig og dermed mindre tolerant.

Gammel 10-10-10, 15:36   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg reagerte på humringen etter at Iset sa at de snakket en del om homofili hos dem og fikk inntrykk av at det ble oppfattet som krampaktig og dermed mindre tolerant.

Nei, jeg humret av meg selv/oss, ikke av Iset. Det kom kanskje ikke helt klart frem, jeg ser det.

Gammel 10-10-10, 15:38   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja sånn oppfattet jeg det også (spesielt etter det Shute skrev) og ble litt ... Ja, jeg vet ikke. Jeg tror det ble litt misforståelser her. Vi har IKKE "krampaktige" samtaler om homofili! Grunnen til at vi har snakket endel om det hjemme er fordi eldste har spurt og gravd og vært nysgjerrig, for hun har hørt ditt og datt på skolen. Da har vi hatt samtaler om det, og det vil jeg ha med minsten også om han tar det opp.
Det er ikke sånn at vi sitter og spiser middag og så buser jeg ut med "hei unger, hvis dere en dag får dere kjæreste av samme kjønn så skal jeg ikke kaste dere ut hjemmefra altså, det er HELT greit".

Gammel 10-10-10, 15:40   #16
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Vi har snakket mye oM det med barna siden gutte søskenbarnet mitt giftet seg med sin mann for ett par år siden. Men det var jammen mange forskjellige reaksjoner på det i slekta ja.

Gammel 10-10-10, 15:41   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Som sagt, Iset, så mente jeg slett ikke å le av deg. Jeg beklager om det hørtes sånn ut.

Poden spør mye mindre om "sånt" enn mange andre unger gjør, og jeg merker at det føles litt unaturlig for meg å skulle "ta opp" mange ting når han ikke selv lager en åpning ved å spørre. (I dette tilfellet gjorde han jo det, ved å spørre om regnbueavataren, så det ble en fin anledning.) Det er masse ting jeg gjerne skulle snakket med ham om, både for å fortelle/informere selv og for å høre hva han synes, og det er kjempefint hvis man får til slike samtaler helt naturlig - jeg mente slett ikke å latterliggjøre det.

Gammel 10-10-10, 15:43   #18
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja sånn oppfattet jeg det også (spesielt etter det Shute skrev) og ble litt ... Ja, jeg vet ikke. Jeg tror det ble litt misforståelser her. Vi har IKKE "krampaktige" samtaler om homofili! Grunnen til at vi har snakket endel om det hjemme er fordi eldste har spurt og gravd og vært nysgjerrig, for hun har hørt ditt og datt på skolen. Da har vi hatt samtaler om det, og det vil jeg ha med minsten også om han tar det opp.
Det er ikke sånn at vi sitter og spiser middag og så buser jeg ut med "hei unger, hvis dere en dag får dere kjæreste av samme kjønn så skal jeg ikke kaste dere ut hjemmefra altså, det er HELT greit".

Nei, jeg mente ikke å ironisere over det du skrev, altså.

(Jeg er forresten helt for krampaktige "hvis dere skulle være homo så er det så greit, så." Langt heller det enn de som aldri sier noe om temaet. Akkurat som jeg synes det er særdeles nissete med alle disse historiene om fjortiser som gruer vettet av seg for å fortelle mamma at de er homo og så blir de møtt med "men kjære deg, det har jeg da visst lenge!" og den mest selvfølgelige tone. Så kunne de vel sagt noe for "lenge" siden da, liksom).

Gammel 10-10-10, 15:45   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Og samtidig så er det jo litt morsomt/komisk/tragisk at homofili er noe man må "ta opp", i stedet for at det bare er sånn. Og jeg synes det er vittig (evt. tragikomisk) å illustrere det absurde i akkurat det ved å si, som shute sa, at man skal "ta opp" heterofili som et tema i familien. (Poden visste for øvrig ikke hva heterofili var heller, før vi snakket om det, så jeg kunne like gjerne sagt at det var det vi diskuterte. Men det ville strengt tatt bli en tilsnikelse, siden det var regnbueavataren som var utgansgpunktet.)

Gammel 10-10-10, 15:48   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

(Jeg er forresten helt for krampaktige "hvis dere skulle være homo så er det så greit, så." Langt heller det enn de som aldri sier noe om temaet.

Ja, nettopp! Jeg er veldig var for å være krampaktig, sånn til vanlig og når jeg snakker med andre voksne, men i forhold til unger, uten den samme erfaringsbakgrunnen, så er jo ting annerledes. Jeg merker at jeg må tenke bevisst på å overvinne min egen motvilje mot å være overtydelig og si selvfølgeligheter - for for Poden er jo ikke disse tingene selvfølgelige, siden han aldri har hørt om dem. (Jeg overkompenserer antagelig litt, for han har allerede begynt å gjøre narr av meg når jeg sier at noe er "helt vanlig og helt greit, altså!". Ikke når det gjelder seksuell legning, foreløbig, men prinsippet er jo det samme.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:39.