|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er rød konditorfarge halal?
Koko er ikke nevnt i hovedinnlegget så vidt jeg kan se. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Njæ, egentlig ikke. Får man praktiserende jøder på besøk kan det hende at de ikke vil spise i det hele tatt, fordi kjøtt og melkeprodukter ikke kan være i samme kjøleskap. Ideelt sett bør man ha separate gryter for henholdsvis kjøtt og melkeprodukter. Oppvasken kan også være tungvint. Det er så mye styr, lenge før man i det hele tatt har begynt med selve måltidet.
|
|
|
#124 |
|
sukk
Det kjenner jeg til. Samtidig praktiserer mange jøder "en regel borte, en regel hjemme" og har veldig forståelse for at andre ikke har separate kjøleskap, oppvask og bestikk. I de tilfellene er det bare gøy. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
maler
|
Ja, dette vet nok de fleste. Men det står ikke nødvendigvis utenpå folk hva slags kost de aksepterer eller hvilken religion de tilhører. Jeg tror nok at det er mer vanlig å regne med å få muslimer i bursdagsselskap i Oslo enn her, jeg ble skikkelig tatt på senga av hun jenta som ikke skulle ha pølser. Hvis jeg først vet bakgrunnen er det jo vesentlig enklere, da kan man jo spørre eventuelt.
|
|
|
#126 |
|
Metallica!!
|
For mitt vedkommende spiller det ingen rolle hva som er grunnen til at folk ikke spiser sånn og slik så lenge de sier fra slik at jeg kan finne på alternativer.
|
|
|
#127 |
|
Superbasinella
|
Dette er noe jeg har hørt av en som jobber med mange muslimer. De kan ikke bruke den såpen de har der de bor, så de kjøper selv Dove som for dem er det eneste riktige. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
sukk
I mine øyne (som ikke-religiøs) veldig interessant. Dessuten kan jeg anbefale boken til Mary Douglas - Purity and Danger - på det sterkeste. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er rød konditorfarge halal?Interessant tråd. For vår del har vi aldri opplevd allergiske eller muslimske eller jødiske barn i bursdag før nå i sommer. Det er ikke veldig mange barn med innvandrerforeldre på skolen.
|
![]() |
|
|