Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er rød konditorfarge halal?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-10, 19:47   #121
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er rød konditorfarge halal?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Koko var vel nevnt i hovedinnlegget, så det var den situasjonen jeg mente.

Koko er ikke nevnt i hovedinnlegget så vidt jeg kan se.

På siden igjen: Spiller det noen rolle hvilken grunn folk har til å ikke spise mat? Jeg spør fordi jeg aner en tendens til at noen synes religiøse grunner er mindre vektige enn andre. Et reelt eksempel fra min omgangskrets: jeg er ganske glad i skalldyr og syns det er fint å servere gjester, men jeg kjenner mennesker som ikke spiser skalldyr av følgende grunner: a) liker ikke, b) er allergisk, c) tror det er kolesteroløkende, d) er jøde, e) er dyreverner og vil ikke spise dyr som blir levende kokt, f) er vegetarianer, men uten ytterligere personlig overbevisning (og sikkert g-å av andre årsaker jeg ikke kommer på i farten). Skal jeg da servere skalldyr fordi jeg selv vil og liker og ikke orker å ta hensyn til alles diller, eller skal jeg servere noe annet og være god vertinne? Skal jeg la være å forhøre meg på forhånd og gå ut fra at alle liker og spiser skalldyr? Er grunn d) mindre vektig enn alle de andre?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 19:52   #122
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Og nå ser jeg at jeg blander tråder, jeg leste det nettopp iallefall.

OK. Jeg skjønte det nemlig ikke.

Gammel 23-10-10, 20:11   #123
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Men det er jo gøy med utfordringer da!

Njæ, egentlig ikke. Får man praktiserende jøder på besøk kan det hende at de ikke vil spise i det hele tatt, fordi kjøtt og melkeprodukter ikke kan være i samme kjøleskap. Ideelt sett bør man ha separate gryter for henholdsvis kjøtt og melkeprodukter. Oppvasken kan også være tungvint. Det er så mye styr, lenge før man i det hele tatt har begynt med selve måltidet.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 20:13   #124
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Njæ, egentlig ikke. Får man praktiserende jøder på besøk kan det hende at de ikke vil spise i det hele tatt, fordi kjøtt og melkeprodukter ikke kan være i samme kjøleskap. Ideelt sett bør man ha separate gryter for henholdsvis kjøtt og melkeprodukter. Oppvasken kan også være tungvint. Det er så mye styr, lenge før man i det hele tatt har begynt med selve måltidet.

Det kjenner jeg til. Samtidig praktiserer mange jøder "en regel borte, en regel hjemme" og har veldig forståelse for at andre ikke har separate kjøleskap, oppvask og bestikk. I de tilfellene er det bare gøy.

Gammel 23-10-10, 20:32   #125
Katta
maler

Katta sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men. Jeg trodde alle visste at de fleste muslimer ikke spiser svinekjøtt og at vegetarianere ikke spiser kjøtt i noen form. Det er jo grunnskolepensum? Jeg kan bare snakke ut fra meg selv, og for meg er det rart at ikke folk vet dette.

Ja, dette vet nok de fleste. Men det står ikke nødvendigvis utenpå folk hva slags kost de aksepterer eller hvilken religion de tilhører. Jeg tror nok at det er mer vanlig å regne med å få muslimer i bursdagsselskap i Oslo enn her, jeg ble skikkelig tatt på senga av hun jenta som ikke skulle ha pølser. Hvis jeg først vet bakgrunnen er det jo vesentlig enklere, da kan man jo spørre eventuelt.

Gammel 23-10-10, 21:54   #126
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Koko er ikke nevnt i hovedinnlegget så vidt jeg kan se.

På siden igjen: Spiller det noen rolle hvilken grunn folk har til å ikke spise mat? Jeg spør fordi jeg aner en tendens til at noen synes religiøse grunner er mindre vektige enn andre. Et reelt eksempel fra min omgangskrets: jeg er ganske glad i skalldyr og syns det er fint å servere gjester, men jeg kjenner mennesker som ikke spiser skalldyr av følgende grunner: a) liker ikke, b) er allergisk, c) tror det er kolesteroløkende, d) er jøde, e) er dyreverner og vil ikke spise dyr som blir levende kokt, f) er vegetarianer, men uten ytterligere personlig overbevisning (og sikkert g-å av andre årsaker jeg ikke kommer på i farten). Skal jeg da servere skalldyr fordi jeg selv vil og liker og ikke orker å ta hensyn til alles diller, eller skal jeg servere noe annet og være god vertinne? Skal jeg la være å forhøre meg på forhånd og gå ut fra at alle liker og spiser skalldyr? Er grunn d) mindre vektig enn alle de andre?

For mitt vedkommende spiller det ingen rolle hva som er grunnen til at folk ikke spiser sånn og slik så lenge de sier fra slik at jeg kan finne på alternativer.
Jeg sier alltid fra hva jeg er allergisk mot når jeg blir invitert på mat hos noen, det er virkelig ikke noe pes. Jeg regner med at de fleste klarer å si fra om det er noe de absolutt ikke spiser.
I ditt tilfelle hadde det kommet an på hva jeg inviterte til, inviterer jeg på skalldyr, er det det jeg serverer. Men om jeg inviterer på god mat på terrassen så serverer jeg gjerne både skalldyr, grillmat og lassevis med salater. Jeg lar ikke være å servere ting jeg liker bare fordi andre ikke spiser det, men om jeg vet at det er flere som ikke spiser det har jeg alltid alternativer.
Jeg fatter ikke hvorfor man blander religion og mat egentlig. Dustete.

Gammel 23-10-10, 22:11   #127
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Stemmer det? Hvordan får en sjekket det?

Dette er noe jeg har hørt av en som jobber med mange muslimer. De kan ikke bruke den såpen de har der de bor, så de kjøper selv Dove som for dem er det eneste riktige.
Jeg kan på ingen måte påstå dette, eller dokumentere det selv.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 22:18   #128
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg fatter ikke hvorfor man blander religion og mat egentlig. Dustete.

I mine øyne (som ikke-religiøs) veldig interessant. Dessuten kan jeg anbefale boken til Mary Douglas - Purity and Danger - på det sterkeste.

Gammel 23-10-10, 22:30   #129
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Interessant tråd. For vår del har vi aldri opplevd allergiske eller muslimske eller jødiske barn i bursdag før nå i sommer. Det er ikke veldig mange barn med innvandrerforeldre på skolen.

Vi hadde invitert til 6-års bursdag, og en liten vakker gutt opplyste meg pent om at han ikke spiste svinekjøtt. Menyen var pølser.
-Tåler ikke eller får ikke, spurte jeg, for å kartlegge om dette var religion eller allergi, og svaret var "får ikke".
Lett stresset tlf til mammaen; Junior sier han ikke spiser svin? Er lomper ok? Kan han spise gele? Begge deler var ok, men jeg følte meg som en idiot som ikke hadde kjøpt inn kyllingpølser i tilfelle. Jeg var oppriktig lei meg for at jeg ikke visste om det på forhånd, så det slapp å være så opplagt "annerledes" når gutten satt der med lompe og ketchup.
For meg som for flere av dere er det viktig for meg å kunne tilrettelegge litt for ungene, og jeg har absolutt respekt for religion eller evt andre ønsker.

Denne guttens familie er helt nydelig, og veldig vestlige i mine øyne. Har snakket mye med moren. Jeg hadde aldri i verden gjettet at de var muslimer! De er opprinnelig bosniske.
Nå har jeg i det minste lært til neste gang. Jeg vurderer å skrive en liten linje nederst på neste runde invitasjoner at foreldre gjerne må si ifra om eventuelle allergier eller religioner som ikke passer med vanlig bursdagsmeny. Da er jeg forberedt og kan tilpasse.

Når det gjelder slakting er det jo slik at storfe, hest og sau alle bedøves med slaktemaske/boltepistol før de stikkes og blør ut.
Griser gasses og stikkes, høns blir hengt opp-ned og blir ført gjennom elektrisk vannbad som de (forhåpentlig) besvimer av før hodene kuttes.
Jeg kan ingenting om kosher-slakting, men jeg trodde muslimene også ville ha det slik at det er blødningen som skal ta livet av dyret. Da burde jo bedøvelser være ok, men de har vel som nevnt helt egne slakterier.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:01.