|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Er rød konditorfarge halal?
He he - noen av de mest heftige barnehagebursdagene jeg har vært borti, har vært for barn med muslimsk bakgrunn.
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Noen av de mest dritings folka jeg ser på byen en fromme bønder og A4 forstadshelter som kommer inn til skjøger og alkohol innerst i Viken annenhver helg. Det at man hengir seg betyr ikke at det er akseptabelt i sitt eget moralske univers. Bursdagsfeiring betraktes som haram av lærde, og det hjelper lite hva pragmatiker i vestlig akademia kommer med om slikt. Liv og lærdom er ofte ulikt. Det er derfor man har religiøse regler og pålegg, for å få liv og lære mest mulig i samsvar. Jeg tar utgangspunkt i hva som defineres av de religiøse autoritetene. Og det er ikke for disse folka klovner som hånflires av etter at de har skrevet bok om egne ejakulasjoner og urinsex etc. (Kilde: youtube.com)
|
|
|
#63 |
|
Come what may...
|
Det er bare tull. Så klart feirer muslimer bursdag. Kjenner flere muslimer og ALLE har alltid ett eller annet å feire. Og bursdager er enda viktigere å feire.
|
|
|
#64 |
|
Come what may...
|
Det går igjen på kultur i det landet eller bygda dem bor i og ikke selve islam som reglion.
|
|
|
#65 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er rød konditorfarge halal?Jeg hadde ikke giddet å spørre om noe som helst. :innrømmer: Hvis måten dyret er slaktet på spiller en stor rolle, får gjestene (eller foreldrene deres) selv opplyse om dette, helst sende med riktig slaktet mat, eller i det minste fortalt meg hvor jeg får kjøpt det. Jeg er ikke så veldig overivrig på tilrettelegging grunnet religiøsitet, samme om man kommer fra indremisjonsmiljøet på vestlandet eller fra Iran. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Come what may...
|
Er det "kun" relgion du ikke gidder tilrettelegge eller gjelder det allergi også?
|
|
|
#67 |
|
Halloen!
Sv: Er rød konditorfarge halal?Jeg tilrettelegger bare for ting som kan dokumenteres, ja. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Come what may...
|
Du mener med andre ord hvis man ikke kommer med legeerklæring så gidder du ikke å bry deg?
|
|
|
#69 |
|
maler
|
Nuvel. Det er ikke nødvendigvis mangel på respekt å ikke lage spesialmat som passer alt og alle. Man kan fint respektere at noen som kommer i selskapet ikke kan spise alt, men jeg tror ikke man kan beskylde dem for mangel på respekt for religion fordi man ikke har tilpasset all maten til deres ønsker. Det gjelder forsåvidt allergi også, jeg tenker gjennom at det er noe der de kan spise, jeg endrer ikke nødvendigvis hele menyen. Og det samme gjelder kresne gjester. Man ønsker jo at gjestene skal føle seg vel, og vil gjerne servere noe de setter pris på. Uansett grunn til særegenetene.
|
|
|
#70 |
|
Halloen!
Neida, det holder lenge for meg om foreldre eller barn sier at de blir syke av nøtter/melk/mel. Hvis de blir syke av å spise kjøtt fra et dyr som ikke er slaktet med mest mulig lidelse, tar jeg selvfølgelig hensyn til det også. Jeg synes det de fleste religionsregler er tull;at mange kristne ikke kan spille kort kort eller danse, og at mange muslimer ikke spiser svin, eller noe som ikke er halal. Jeg respekterer det på den måten at jeg ikke ville servert et barn jeg visste var muslim svinepølser, men jeg hadde ikke gått out of my way for å finne ut hva de kunne spise og ikke hvis gjestene/foreldrene ikke selv sa noe. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er rød konditorfarge halal?Rine, jeg er tydeligvis mer opptatt av at ingen barn skal utestenges, uansett hvor uenig jeg er med foreldrene deres, enn det du er. Det er snakk om seksåringer. Hvis jeg kan sørge for at et barn som aldri får gå i andre selskaper får lov til å komme hit, så syns jeg ikke det så vanskelig å sørge for at deler av kaka og noen muffins ikke er dekket med konditorfarget krem. Akkurat som jeg ikke har kjøtt som eneste alternativ når jeg inviterer vegetarianere, selv om jeg er uenig med deres overbevisnibg om å ikke spise kjøtt. Jeg som vertskap har ansvar for at gjestene mine føler seg velkommen.
|
|
|
#72 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Er rød konditorfarge halal?Da ble jeg jamen meg mer opplyst i dag og. Takk, Glitter, jeg har aldri sjekka om annet enn rød konditorfarge er ok. Visste ikke at de andre heller ikke var det. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Halloen!
Enig i det. Mitt innspill kom på bakgrunn at kommentarene Ami fikk. Har foreldre informert om at barna ikke kan spise ditt og datt, lager jeg mat som de kan spise, uansett hvor latterlig jeg synes det er. Jeg gidder bare ikke stresse med å finne ut hvem som tåler hva, er det en big deal, regner jeg med at de gir beskjed i forkant. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er rød konditorfarge halal?Jeg har jo null respekt for de religiøse følelsene til voksne, jeg synes de er bare noe vås.
|
|
|
#76 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Er rød konditorfarge halal?Ja, i mine øyne skal i hvertfall ikke ungene lide mer enn nødvendig fordi voksne folk trer religiøse regler ned over ørene deres. Jeg også syns derfor det er greit å tilrettelegge så langt som mulig for at barn skal føle seg velkommen og kunne delta på noenlunde lik linje, i selskap hos oss.
|
|
|
#77 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Er rød konditorfarge halal?Jeg synes innstillingen til glitterchick var flott, jeg. Jeg må tilstå at jeg ikke visste at rødfarge ikke var hverken kosher, halal eller veggis, selv om jeg, når jeg tenker meg om, jo vet at den lages av lus. Sånn generelt sett ville jeg imidlertid ha gjort mitt for å lage mat som alle kan spise, uansett om restriksjonene skyldes religion, diett, allergi eller vegetarianisme. Jeg har hatt folk til middag som etterlever ganske streng kosher, noe som for meg er ganske ukjent, og da har jeg gjort grundig research i forkant i tillegg til å spørre. Jeg ville ikke syntes det var hyggelig som vertinne å servere dem noe de ikke kan spise, og da spiller ikke grunnen noen rolle for meg. Jeg har veggisvenner som har opplevd at folk har lurt kjøtt i maten med vilje, sånt synes jeg er respektløst og barnslig. Hovedpoenget i selskap, enten det er for barn eller voksne, må da være at det er hyggelig og at alle kan kose seg med maten? |
|
|
|
|
|
#78 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan umulig være "alle over en kam" uttalelse, det er da plenty med muslimer som feirer bursdag, både sin egen og andres.
Stemmer det? Hvordan får en sjekket det?
Det er i denne verdenen jeg bor.
|
|
|
#79 |
|
Metallica!!
|
Sv: Er rød konditorfarge halal?Jeg kjenner at jeg kommer til å ha betenkeligheter med rød konditorfarge etter denne tråden.
|
|
|
#80 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Jepp. |
|
|