Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har du husket å forsikre huset ditt?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-11, 17:04   #81
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Har du husket å forsikre huset ditt?

Jeg trekker ofte frem røykekortet når det er snakk om at det er synd på folk med lite penger. Har man råd til å røyke så har man ikke dårlig råd. Basta. Det koster et par tusen per måned minimum - og det er en enorm forskjell på alt man kan komme på av leirskoler, skikkelig tøy, evt en bil, fotballsko og sånt. For ikke å snakke om forsikringer.

Jeg er også egentlig rimelig radikal politisk sett. Tror jeg. Men jeg slites mellom at samfunnet skal ta ansvar for folks idiotiske valg - og likevel ikke ha mulighet til å gripe inn og stanse folk i idiotiske valg og at man skal kunne si at "dette var for fillern ditt eget ansvar - dette får du rydde i sjøl".

Om man skal ta ansvar for alt folk måtte finne på fordi det er synd på en som gjør idiotiske ting (med alle mulig forståelse for at livet ikke er så lett, og at man kan ende med å gjøre idiotiske ting osv - men valgene er nå fortsatt idiotiske) så føler jeg at an også bør ha makt til å påvirke de valgene folk tar.

Og da er vi vel fort over grensen for sosialisme og et godt stykke lenger mot venstre igjen - og der føler jeg meg ikke hjemme.

Skal folk ha rett til å rote det fullstendig til for seg selv så må de også ha et ansvar for å la være, eller rydde selv. Også må man kompromisse da. Er det ni husløse barn der så hjelper det lite å kalle Helge ved navn - man har fortsatt ni barn som må ha tal over hodet.

Og da får de jo faktisk det. Enda de ikke hadde forsikring. De får klær også. Og hjelp. Og mest sannsynlig en gjeldsordning som gjør at de raskt er på beina igjen. Ingen uopprettelig skade skjedd.

Men som den som da er med og spanderer denne fiksen så føler jeg at jeg har rett til å si til Helge at det han har gjort ikke holder mål.

Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 17:06   #82
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og ja - jeg har røykesamvittigheten min gullende ren. Ikke bare det, men jeg tar ikke ut frikort på legen om jeg er berettiget det heller. Jeg betaler skatten min med glede og jeg betaler privat fysioterapi fremfor å belaste det offentlige.

Dessuten forsaker ikke ungene mine noe på grunn av mine uvaner. (Ikke sånn at de har det bare lett de heller - men jeg velger ikke røyk over basisbehovene deres og føler meg dermed berettiget til å si at de som faktisk velger det ikke gjør forelderjobben sin.

Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 17:07   #83
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Når folk ikke betaler viktige regninger, ligger det gjerne en historie bak. (Noen er selvsagt bare dumme, men det å unnlate å betale regninger, er gjerne et av symptomene på at man sliter med ting på andre områder.)

Det kan du ha rett i og det var også mitt inntrykk da jeg så dette intervjuet med denne faren og hans familie. Jeg kalte dette uansvarlig og denne historien i seg selv viser at denne familien trenger oppfølging på flere plan om de ikke har det allerede.

Men det finnes endel rundt omkring som faktisk tar sjansen på at dette hender ikke meg. Det opplevde jeg flere ganger da jeg jobbet i reiselivet. I utgangspunktet nokså oppegående mennesker som unnlot å ha reiseforsikring. Dette fikk meget store økonomiske konsekvenser for noen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 17:12   #84
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt er forsikret ja, men titt og ofte står regningen ubetalt. Men vi vet om om det vi da

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 17:17   #85
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg synes det er mildt sagt fasinerende at man kan prøve fremstille det som forsikringsselskapets feil at man har gått i flere år uten å få med seg at man ikke har husforsikring.

Næsj. Bare en helt vanlig nordmann anno 2011.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg tror forresten sannheten er at de ikke har betalt regningene, for direktøren for Tryg sa: "de er ikke forsikret pga manglende innbetaling." Altså er det et kundeforhold og en avtale her, men de har kanskje ikke prioritert de regningene.

Det fikk jeg også inntrykk av, og jeg synes ikke kjempesynd på mor og far, men på barna (mest fordi foreldrene ikke så ut til å være helt i vater...) Likevel- kanskje litt mye skadefryd her. Iallfall etter min smak.

Og jeg fatter virkelig ikke hva røykingen har med saken å gjøre. Jeg har knapt røyt en sigarett i hele mitt liv, men jeg tror nesten jeg ville vurdert ALT for å roe ned nervene hvis jeg var nibarnsmor med nedbrent hus og ingen forsikring. Helge røykte nok sikkert fra før, men jeg vil da tro at dette må være det verst tenkelige tidspunktet å slutte på.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 17:17   #86
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Forsikringsselskapet vi har (If) ringer forresten en gang i året for å gå gjennom forsikringene, om det er endringer på kjørelengde, størrelse på innboforsikring osv. Vil tro de ikke er de eneste som driver med det, så man blir jo passet på også (om man først er i kontakt med et forsikringsselskap). Man får jo vilkårene tilsendt i posten eller på mail også.

Vi får hjemmebesøk vi

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 17:17   #87
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her tar han skulda sjølv:
http://www.h-avis.no/nyheter/hadde-i...uset-1.5939591

Siden eg visste me hadde forsikringa i orden, var min første tanke at me må sikra bildene av borna våre på eit vis.

Gammel 07-01-11, 17:19   #88
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Her er alle forsikringer i orden og jeg skulle nok ha spist gråstein til frokost, lunsj og middag før jeg lot være å betale premien. Uff, sier jeg. Virkelig uff.

Gammel 07-01-11, 17:20   #89
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og oppgir kontonummer for å sette inn penger.
Jaja - det ser jo ut som de får orden fort igjen.

rine - poenget med røyk er om de ikke hadde råd til å forsikre huset. Om man røyker så har man råd til å forsikre huset sitt.

Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 17:21   #90
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg ser jo at det kan være mange grunner til at man ikke betaler regninger, og at alle sikkert ikke er like rasjonelle, men likevel kan være forståelige.

Men å mene at det er forsikringsselskapet sin feil?

De er nok desperate, forståelig nok. Ellers enig med Irma.

Gammel 07-01-11, 17:22   #91
Puslingen

Puslingen sin avatar

Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kontonummeret er til ein innsamlingsaksjon som vener har starta, og som familien ikkje er involvert i i den forstand.

Gammel 07-01-11, 17:42   #92
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Og ja - jeg har røykesamvittigheten min gullende ren. Ikke bare det, men jeg tar ikke ut frikort på legen om jeg er berettiget det heller. Jeg betaler skatten min med glede og jeg betaler privat fysioterapi fremfor å belaste det offentlige.

Dessuten forsaker ikke ungene mine noe på grunn av mine uvaner. (Ikke sånn at de har det bare lett de heller - men jeg velger ikke røyk over basisbehovene deres og føler meg dermed berettiget til å si at de som faktisk velger det ikke gjør forelderjobben sin.

Nå om dagen får man det faktisk tilsendt uansett hvor passiv man forholder seg. Eventuelt overskytende beløp kommer ramlende på kontoen av seg selv også *erfart*

-Og til selve saken :
Det første jeg tenkte da jeg så dette på nyheten i går var at Gudhjelpemeg. Noen skulle ha beskyttet mannen mot å fortelle en hel tv-verden for en uansvalig idiot han er.
Jeg synes oppriktig synd i familien, men å skylde på forsikringsselskapet når man selv driter i å betale regninger (og antakeligvis å åpne posten der purringer og oppsigelsen av forikringen kommer), nei det blir bare for dumt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 19:11   #93
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Nå om dagen får man det faktisk tilsendt uansett hvor passiv man forholder seg. Eventuelt overskytende beløp kommer ramlende på kontoen av seg selv også *erfart*

-Og til selve saken :
Det første jeg tenkte da jeg så dette på nyheten i går var at Gudhjelpemeg. Noen skulle ha beskyttet mannen mot å fortelle en hel tv-verden for en uansvalig idiot han er.
Jeg synes oppriktig synd i familien, men å skylde på forsikringsselskapet når man selv driter i å betale regninger (og antakeligvis å åpne posten der purringer og oppsigelsen av forikringen kommer), nei det blir bare for dumt.

Akkurat dette tenkte jeg også når jeg leste artikkelen som er linket til her.

Gammel 07-01-11, 19:17   #94
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

He he, denne tråden inspirerte min mann til å sjekke hva vi har av forsikringer, og han har nå funnet ut at hm... vi bør gjøre noe med innboforsikringa vår, den dekker for lite.

Nå bor vi i rekkehus, og selve bygningen er forsikret via borettslaget, men innbo bør vi altså se til å ordne opp i.

Og hallo - man får varsel om frafall av forsikring om man ikke betaler regninga. Hilsen meg, som for ikke så lenge siden, hadde et hissig oppgjør med et visst forsikringsselskap som plutselig sendte meg brev om oppsigelse av forsikring og klipping av bilskilt, da jeg ikke hadde betalt regning. Mye! Jeg satt der, takk og lov, med kvitteringa på skjermen foran meg da jeg ringte, og jeg var ikke blid, for det var ikke første gangen det forsikringsselskapet påsto jeg ikke hadde betalt for meg, og jeg kunne vifte kvitering foran dem.

Gammel 07-01-11, 20:54   #95
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

rine - poenget med røyk er om de ikke hadde råd til å forsikre huset. Om man røyker så har man råd til å forsikre huset sitt.

Tydeligvis ikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 21:28   #96
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Veldig sikker på at alt jeg trenger å forsikre, er forsikret på best mulig måte ja :innen faget:

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 21:36   #97
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tydeligvis ikke.

Røyker man kan man derimot ende opp med nedbrent hus.

Gammel 07-01-11, 21:54   #98
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fullt mulig å rote med økonomien, og det var heller ikke det jeg reagerte mest på i denne saken. Det var måten de fremstilte det på tv i går. Da skulle forsikringsselskapet få skylda, og dette er virkelig ikke deres feil.

Gammel 07-01-11, 23:05   #99
Puslingen

Puslingen sin avatar

Standard

I andre aviser tar han skylda sjølv, så han har nok lært no. Men det ser ut for at gjelda blir tatt hånd om då, men dei må jo sjølv kosta nytt hus og alt innbo.

http://www.h-avis.no/nyheter/betaler...nken-1.5941165

Gammel 08-01-11, 10:25   #100
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

I andre aviser tar han skylda sjølv, så han har nok lært no. Men det ser ut for at gjelda blir tatt hånd om då, men dei må jo sjølv kosta nytt hus og alt innbo.

http://www.h-avis.no/nyheter/betaler...nken-1.5941165

Sitat:

forsikringsbransjens fellesordning nå trer inn og betaler lånet til banken.

Køddes jeg med her nå? Er dette rimelig? Man kan gi f i å ha forsikring for det ordner seg likevel? Betaler jeg ekstra premie for å forsikre de som ikke gidder selv eller? Dette er IKKE greit etter min mening.
Kall meg gjerne smålig - men dette er ikke fint synes jeg.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.