Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Serien "Livet på vent" på tv 2

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-11, 01:22   #21
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serien "Livet på vent" på tv 2

Jeg klarte ikke å se det.
Og jeg er enda utrolig skuffet over at jeg ikke får lov til å bli hverken blodgiver eller organdonor. Det er så viktig.
Ikke minst at blodgivere får informasjon om det å gi beinmarg, jeg håper virkelig at det blir flere beinmargsdonorer.

Gammel 27-01-11, 08:51   #22
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Og jeg er enda utrolig skuffet over at jeg ikke får lov til å bli hverken blodgiver eller organdonor. Det er så viktig.
Ikke minst at blodgivere får informasjon om det å gi beinmarg, jeg håper virkelig at det blir flere beinmargsdonorer.

Det er eg også skuffa over. Hugsar eg pumpa på harde livet da storesøster var baby men pga. ein type medisin ville ikkje St Olavs ta i mot morsmelka.

Dette med bevissthet omkring organdonasjon er kjempeviktig. Men det er ikkje alltid like "enkelt". Ein bør passe på å flate ut på rett stad. Ikkje alle sjukehus har moglegheit til å administrere organdonasjon.

Gammel 27-01-11, 08:56   #23
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fekk melding på Facebook at Stiftelsen Organdonasjon hadde problem med nettsidene i går kveld - antar det har vore stor pågang da kanskje?

Eg såg ikkje programmet - TV er i grunn alltid av hos oss, men både eg og mannen har donorkort, og vi er også veldig klar på at om noko fryktelig skulle skje med ungane våre, så gir vi bort det som er. Det vil kanskje ikkje vere ei trøst egentlig - det vil ikkje betyr noko særlig frå eller til for vår del, men det vil bety omtrent alt for nokon andre. Da blir det rett og slett riktig å gjere, for oss i alle fall.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 09:19   #24
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har allerede tatt en standpunkt i forhold til donasjon og jeg orker ikke se slike program. Særlig ikke akkurat nå. Men det er veldig, veldig viktig at det settes fokus slik at folk har tenkt gjennom dette når/om spørsmålet kommer.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 09:29   #25
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det var et flott program i går. Jeg har også gitt krystallklart beskjed til mine nærmeste om at organene mine kan brukes hvis jeg faller fra. Min morfar donerte nyren sin for nesten 40 år siden til sin mor, han var en av de første i Norge, sier han.

Gammel 27-01-11, 09:39   #26
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Går den i reprise eller går det ann å se den på nett?

Gammel 27-01-11, 09:54   #27
Muffe
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2009
Muffe er litt kul
Standard

Om det går i reprise med det første vet jeg ikke, men det går i allefall an å se det på tv2 sine nettsider

Jeg ville se, da jeg (for min egen del) ikke synes "orker ikke se" holder. Det er såå viktig og riktig for meg å få masse informasjon om dette. Det er klart det gjør inntrykk å se at noen får livet i gavet

Mannen var mer motstander og kunne ikke fatte hva jeg skulle se på det for... han gikk slukøret å satte seg et annet sted når jeg ettertrykkelig sa at dette er virkeligheten , ulik csi og slik "tøys"

Jeg skal absolutt vurdere det nøyere, lese meg opp og skaffe info. Er mye jeg lurer på rundt dette. Når det er sagt, jeg synes det er uhyre vanskelig å skulle bestemme i dag, at dersom noe skjer med Leander, så er det en selvfølge at vi stiller oss positive. Tør ikke tenke tanken Så pr i dag er det kun meg selv jeg kan si 100% det er aktuelt for. Også kommer man jo i konflikt meg selv, for om det var noe som kunne redde han, så hadde vi jo ikke sagt nei takk. Men det er ikke fordi vi er onde. Er bare ikke klar for det akkurat nå.

Men fy søren for en viktig tv-serie! Jeg tror den blir å gjøre den store forskjellen!

Muffe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 10:00   #28
astrid_d
Superduperaktiv

Medlem siden: Oct 2006
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Det var et sterkt og viktig program - bra at man setter fokus på organdonasjon.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 10:05   #29
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muffe, her.

Jeg ville se, da jeg (for min egen del) ikke synes "orker ikke se" holder. Det er såå viktig og riktig for meg å få masse informasjon om dette. Det er klart det gjør inntrykk å se at noen får livet i gavet

Jeg har nettopp mistet en kjenning etter en organtransplantasjon.
Jeg tenker "orker ikke se" holder lenge jeg.....

Gammel 27-01-11, 10:16   #30
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Donorrekord i Helse Bergen i 2010:
Holmaas fortel at det i 2010 var 15 donorar, samanlikna med 9 i 2009.
- Sjølv om det var rekordmange i 2010, er det framleis lave tal vi snakkar om. Men likevel har det vore livreddande for alle dei pasientane som fekk organ frå donorane.
Til ei kvar tid står nærmare 300 menneske i Noreg på venteliste for organtransplantasjon. Ikkje sidan 2005, då det vart utført 14 donasjonar ved Haukeland, har talet på organdonorar ved sjukehuset vore så høgt som i 2010.

Det er egentlig litt trist at det er så få donorer at en økning til 15 blir sett på som rekord ...

Gammel 27-01-11, 10:32   #31
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

15 stk? Eg forstår at dette gjeld berre Haukeland, men eg syns likevel det var svært lite! Trudde det var meir vanlig eg faktisk...

Gammel 27-01-11, 10:34   #32
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Glemte å se serien, så bare klipp, men det er klart at det er en viktig og god baktanke med dokumentaren fra Rikshospitalet.

Jeg er blant de mange som ønsker å være donor, har sagt det til mine to nærmeste, men har ikke donorkort ennå.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 10:43   #33
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har lyst på nytt donorkort med klistermerke for å sette på eks lappen,minibankkort og eks bak på mobilen. Men finner det ingen plass.For ene plassen på apoteket her der jeg fant det da jeg hadde vasket det andre kortet mitt i maskina,har bare de med den papirlappen. Og den ligger jo gjemt i pengboka. Tror ikke folk ransaker pengboka mi for å sjekke om jeg har et sånt kort
(både jeg og mann har papirdonorkortet ,har hatt det siden 2006,kanskje jeg kan være så "heldig" å donere bort når jeg dør med at jeg ikke får lov å gi blod eller noe )

Og ikke går det ann å bestille det på donorsiden:/

Gammel 27-01-11, 10:49   #34
Muffe
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2009
Muffe er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har nettopp mistet en kjenning etter en organtransplantasjon.
Jeg tenker "orker ikke se" holder lenge jeg.....

Forstår at det er vanskelig når man har negative opplevelser rundt det. Og derfor så hadde jeg understrek under "for min egen del" .

Kondolerer så mye. Det er også noe å huske på, det er ikke alle som er like heldige om de får et nytt organ heller

Muffe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 10:50   #35
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er kanskje ei sjølvfølgje, men det er viktig å vere klar over at donorkort i lommeboka ikkje er nok. Det er dine nærmaste pårørande som bestemmer uansett. Dei kan faktisk nekte å donere vekk dine organ sjølv om du har donorkort i lommeboka. Så det er viktig å diskutere saka skikkelig med pårørande også slik at dei er 100% klar over ditt standpunkt.

Gammel 27-01-11, 11:24   #36
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

15 stk? Eg forstår at dette gjeld berre Haukeland, men eg syns likevel det var svært lite! Trudde det var meir vanlig eg faktisk...

Men, hvor store er tallene på dem som faktisk kan donere også? Det er vel bare ved ulykker, der organene ikke blir ødelagt at de kan donere, alle andre som dør av ulike sykdommer er vel utelukket? – Og sånn er det vel med storrøykere, medisinbrukere ol også? Er det ikke veldig strengt og lite utvalg egentlig?

(Altså, dette var spørsmål ut til alle, ikke til deg Syrin. Jeg bare skjøt inn i samtalen med flere spørsmål.)

Gammel 27-01-11, 11:48   #37
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Men, hvor store er tallene på dem som faktisk kan donere også? Det er vel bare ved ulykker, der organene ikke blir ødelagt at de kan donere, alle andre som dør av ulike sykdommer er vel utelukket? – Og sånn er det vel med storrøykere, medisinbrukere ol også? Er det ikke veldig strengt og lite utvalg egentlig?

(Altså, dette var spørsmål ut til alle, ikke til deg Syrin. Jeg bare skjøt inn i samtalen med flere spørsmål.)

Ja, nettopp, tenkte på det samme Der er sikkert slike restriksjonar ja. Og eit hjerte frå ein mann på 90, som dør av andre ting enn hjerteproblem, blir vel neppe brukt til ein 20-åring? Det verkar i alle fall ikkje logisk... Er der ei øvre aldergrense også?

Gammel 27-01-11, 11:53   #38
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tok et standpunkt i forhold til organdonasjon for mange år siden, og jeg står der fortsatt. Det er rett og slett meningsløst å grave ned fungerende organer så lenge andre mennesker kan få et nytt liv med de.
Håper serien bidrar til at flere kommer til samme konklusjon.

Ja, det lurer egentlig jeg på også. Hvor mange som potensielt kunne vært donorer mot de som faktisk ble det. Det aner meg at tallet nok kunne vært en god del høyere, men samtidig er det jo strenge kriterier som må fylles for at organene kan brukes.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 11:58   #39
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Norge er i verdenstoppen

Sitat:

Antall transplantasjoner avhenger av antall donasjoner. Med 102 donasjoner i 2009, er Norge blant de beste i verden på organdonasjon. Dette tilsvarer en donasjonsrate på 21 pmi (per million innbyggere). Helse- og omsorgsdepartementet har satt et fremtidig mål på 30 pmi. Man ser en svak reduksjon av folk som sier nei i en reell situasjon. (2009: 26% nei, 2008: 29% nei).

Gammel 27-01-11, 13:25   #40
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fra organdonasjon.no:

Kan alle som dør være donorer?
Det er kun personer som dør av en hjerneskade (ulykke, blodpropp
eller blødning) og som blir behandlet i respirator på et av landets
28 donorsykehus som kan bli donor. Dessuten må en rekke
medisinske krav oppfylles. Organdonasjon er mulig ved 0,4-0,5%
av alle dødsfall.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:02.