|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg er ikke ute etter at noen skal stikke hull i ørene på barna sine, det går utmerket å leve uten. Så er det sagt. Jeg mener bare at vi i andre diskusjoner er ganske nøye med dokumentasjon bak påstandene våre, så derfor blir det litt viktig for meg. "Det har jeg opplevd, det gikk bra med meg eller det gikk ikke bra med meg" holder sjelden vann i noen annen sammenheng. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)
For meg blir det litt sånn "Guns don't kill people. People kill people"-argument. (Uten sammenligning forøvrig.) Hele poenget med hull i ørene er jo nettopp å ha ørepynt i ørene. Har man ikke det, vil man heller ikke ha hullet noe særlig lenge. Og det meste av ørepynt, og særlig det som unge jenter er troende til å kjøpe, er potensielt allergifremkallende. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns ikke i grunn Astma og Allergiforbundet er en kilde man sette i samme bås som "Det har jeg opplevd". Ei heller statistikk fra Store Norske Leksikon.
|
|
|
#64 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Tror jeg lar det jeg har skrevet stå, og lar det bli med det jeg nå. Jeg bestrider ikke argumentene eller kildene. Jeg tror snarere hull i ørene blir vanskelig å passe på når de når den alderen det vises til, 15 år og oppover. Enn så lenge kan jeg kontrollere hva som brukes. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Jeg forstår som sagt absolutt de hensyn dere tok emm. Og fastlegen min bare himlet med øynene også når jeg for en god tid tilbake liksom skulle få bekreftet at det ikke var lurt å gi barnet mitt hull i ørene av en alder av 6 år (som hun da var).
|
|
|
#66 |
|
Unik
|
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Litt på sida. Men mannens to små kusiner fekk heller ikkje hull i ørene . Mora sto på sitt at nei, dei fekk ikkje ta hull, dei fekk vente til dei var gamle nok til å bestemme slikt sjølv. Ho såg nok for seg rundt 18 år mao. Vel, den eldste var ikkje enig med mammaen. Så dei gjorde det sjølv. Isbit og nål. Tipper ho var rundt 12-13 då.
|
|
|
#67 |
|
nygift
|
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg synes ikke det er riktig å nekte bare fordi man synes det er stygt, barn må jo få lov å få sin egen smak og stil (iom at vi ikke skal diskutere alder sier jeg ikke noe om det) , og hun kommer jo mest sannsynligvis til å ta hull i ørene etterhvert likevel.
|
|
|
|
#68 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg skjønner hva du sier Flubby, men trekker den helt motsatte konklusjonen. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Borte
|
|
|
|
#70 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg var litt der selv. Men jeg tror at det var lettere å utvikle allergi når vi var små enn nå. Vi gikk jo med juggel så det sang etter. Nå er jo også juggelet allergitestet. Det var det ikke før i hinne hårde dager.
|
|
|
#71 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Ingen av mine jenter har hull i ørene. Jeg vil ikke at de skal ta tidlig pga risiko for allergi. I tillegg har jeg sagt til eldste, minstemann har ikke mast, at jeg vil at hun venter til hun kan stelle det selv. Og så vil jeg helst at de stikker hull, ikke skyter, så da må hun vente til hun blir gammel nok til det. (Vet ikke hvor gammel man må være på piercingstudioer, og jeg har vel ikke akkurat stresset med å finne det ut.) |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Glamorøs
|
Emm, det var absolutt ikke meningen å kritisere ditt valg rundt dette. Jeg syns det var gjennomtenkt.
|
|
|
#73 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Allergi er gyldig. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
saftig
|
Ja, jenter opplever et stort press fra andre jenter, men det kan da ikke bety at vi ikke skal kunne sette grenser? Og jeg sloss heller mot ugjenkallelig gjennomhulling av små barn fremfor det andre du nevner.
|
|
|
#75 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eldste datteren min har hatt hull i ørene i endel år. Aldri hatt noen som helst problemer inntil hun skulle ha 2 nye hull. Da gikk vi til en frisør som hadde det nyeste innen ørepiercing, en slags plastøredobb. Datteren min fikk voldsom kløe og utslett og jeg måtte til og med hente henne på skolen, så vondt hadde hun. Jeg var forberedt på å ta de ut og la de gro igjen, men i og med at hun aldri før hadde hatt reaksjon, så renset vi ørene, fjernet plastøredobbene, renset et par sølvøredobber eller var det gull ?, og satte inn. Og kløen og utslettet forsvant umiddelbart og hun hadde aldri mer problemer med hullene. Altså, hun reagerte veldig på plasten som skulle være allergifri.... |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg fikk hull i ørene da jeg var 8 år husker jeg. Så i sommer at flere av jentene i gaten som da skulle begynne på skolen hadde fått hull i ørene. Hadde tenkt at min kunne fått nå til sommeren, men det er ikke noe ønske om det, så da blir det neppe noe av på en stund. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
En Som Trener
|
Jeg har vært veldig plaget av dette siden jeg fikk hull i ørene som syvåring. Sølv er noe av det verste jeg kan prøve å sette i ørene, og plast gir infeksjoner. Dette var jo selvfølgelig helt grusomt å oppdage da det eneste ene på åttitallet var stor rosa plastringer i ørene.
|
![]() |
|
|