Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-11, 10:51   #61
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)

Jeg er ikke ute etter at noen skal stikke hull i ørene på barna sine, det går utmerket å leve uten. Så er det sagt. Jeg mener bare at vi i andre diskusjoner er ganske nøye med dokumentasjon bak påstandene våre, så derfor blir det litt viktig for meg. "Det har jeg opplevd, det gikk bra med meg eller det gikk ikke bra med meg" holder sjelden vann i noen annen sammenheng.

Det kan selvsagt være at noen kilder viser til annet, jeg ville bare vidreformidle hva de jeg har snakket med har kunnet fortelle. Som at nikkelbruk kan fremkalle nikkelallergi, risikoen er stor for det, og det har ikke jeg eller noen av de jeg har snakket med nektet for.
Men eksem og allergi ikke kommer ikke av at man tar hull i øret. Eller eksempelvis atopisk eksem som er en sykdom i huden, man vet ikke hvorfor noen får det, men hull i ørene fremkaller ikke noe forverrelse av tilstanden, eller at man plutselig får dette.

Det lasset vi har med blomdalsmykker er utelukkende plast. De renser vi i sprit.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:55   #62
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det kan selvsagt være at noen kilder viser til annet, jeg ville bare vidreformidle hva de jeg har snakket med har kunnet fortelle. Som at nikkelbruk kan fremkalle nikkelallergi, risikoen er stor for det, og det har ikke jeg eller noen av de jeg har snakket med nektet for.
Men eksem og allergi ikke kommer ikke av at man tar hull i øret. Eller eksempelvis atopisk eksem som er en sykdom i huden, man vet ikke hvorfor noen får det, men hull i ørene fremkaller ikke noe forverrelse av tilstanden, eller at man plutselig får dette.

For meg blir det litt sånn "Guns don't kill people. People kill people"-argument. (Uten sammenligning forøvrig.) Hele poenget med hull i ørene er jo nettopp å ha ørepynt i ørene. Har man ikke det, vil man heller ikke ha hullet noe særlig lenge. Og det meste av ørepynt, og særlig det som unge jenter er troende til å kjøpe, er potensielt allergifremkallende.

Og jeg synes 10 % er veldig mange, jeg for min del.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:56   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke ute etter at noen skal stikke hull i ørene på baran sine, det går utmerket å leve uten. Så er det sagt. Jeg mener bare at vi i andre diskusjoner er ganske nøye med dokumentasjon bak påstandene våre, så derfor blir det litt viktig for meg. "Det har jeg opplevd, det gikk bra med meg eller det gikk ikke bra med meg" holder sjelden vann i noen annen sammenheng.

Jeg syns ikke i grunn Astma og Allergiforbundet er en kilde man sette i samme bås som "Det har jeg opplevd". Ei heller statistikk fra Store Norske Leksikon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:58   #64
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror jeg lar det jeg har skrevet stå, og lar det bli med det jeg nå. Jeg bestrider ikke argumentene eller kildene. Jeg tror snarere hull i ørene blir vanskelig å passe på når de når den alderen det vises til, 15 år og oppover. Enn så lenge kan jeg kontrollere hva som brukes.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 11:16   #65
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Tror jeg lar det jeg har skrevet stå, og lar det bli med det jeg nå.

Jeg forstår som sagt absolutt de hensyn dere tok emm. Og fastlegen min bare himlet med øynene også når jeg for en god tid tilbake liksom skulle få bekreftet at det ikke var lurt å gi barnet mitt hull i ørene av en alder av 6 år (som hun da var).

Jeg setter stor pris på alle tanker og erfaringer i tråden. Jeg forventet ikke å bli "klokere" i form av at jeg kom til å bestemme meg av å stille et slikt spørsmål på FP. Jeg ønsket jo først og fremst å få frem alle gode argumentene som jeg visste jeg kom til å få

I det store og det hele prøver jeg alltid å se det store overordnet bildet og er mer en ofte villig til å gi meg på masse "ting" som jeg kanskje har sterke preferanser eller meninger for eller i mot. Men akkurat dette med hull i ørene kjenner jeg sitter ganske så langt inne å gi etter for, selv etter å ha lest alle gode innspill i denne tråden.

Men jeg må innrømme et "nytt" aspekt jeg når tenker på etter å ha lest om folk som har utviklet allergi pga beltespenner og andre smykker, er hvor tåpelig og idiotisk det kanskje er av meg å tillate at hun får gå med "øreklips" fra Accessorise når hun er hjemme. Dette er sikkert juggel som er fullt av nikkel, og sjangsen for at hun kan utvikle nikkelallergi er muligens større av at hun går med disse som klemmer på øreflippen hennes en om hun hadde hatt "the real thing" fra Blomdahls?!.

Jaja, vi får se an tenker jeg.

Gammel 07-04-11, 11:22   #66
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Litt på sida. Men mannens to små kusiner fekk heller ikkje hull i ørene . Mora sto på sitt at nei, dei fekk ikkje ta hull, dei fekk vente til dei var gamle nok til å bestemme slikt sjølv. Ho såg nok for seg rundt 18 år mao. Vel, den eldste var ikkje enig med mammaen. Så dei gjorde det sjølv. Isbit og nål. Tipper ho var rundt 12-13 då.

Gammel 07-04-11, 11:23   #67
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke det er riktig å nekte bare fordi man synes det er stygt, barn må jo få lov å få sin egen smak og stil (iom at vi ikke skal diskutere alder sier jeg ikke noe om det) , og hun kommer jo mest sannsynligvis til å ta hull i ørene etterhvert likevel.
Jeg som andre her, kjøper masse stygge klær, og mistenker at buksene kommer til å henge på knæra her om noen år, noe jeg synes er kjempestygt, men det får de bestemme selv.
Hull i ørene er jo en større ting enn en stygg bukse, det skjønner jeg, men likevel tror jeg jeg hadde spart kampen til "jegVILhatatovering"

Men det er hva jeg hadde gjort, du må jo også være komfortabel med avgjørelsen, siden det antageligvis er du som må stelle disse hullene en stund fremover, hjelpe ihvertfall.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 11:28   #68
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner hva du sier Flubby, men trekker den helt motsatte konklusjonen.

Det er viktig for barn i en viss alder å ikke skille seg ut for mye. Derfor skal jeg være villig til å spise mange kameler når det gjelder klær og ville kanskje gjort det på sminke også, selv om det heldigvis ikke har blitt et tema ennå (min eldste er 10). Men hull i ørene er så permanent og den mulige skaden såpass vond at der vil jeg ikke svelge kamelen. Mye heller at hun går med bar mage og sminke som 12 åring. Selv om jeg ikke ønsker det heller, og det ser heller ikke ut som om det er noen stor risiko for det.

Lisa: jeg er forsåvidt enig i at "jeg synes det er stygt" ikke er et godt nok argument. Men "det er potensielt skadelig, og da skal du være stor nok til at du faktisk kan vurdere konsekvensene" er et godt nok argument. Og da ville jeg brukt det. ragmatiker:

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 11:37   #69
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Litt på sida. Men mannens to små kusiner fekk heller ikkje hull i ørene . Mora sto på sitt at nei, dei fekk ikkje ta hull, dei fekk vente til dei var gamle nok til å bestemme slikt sjølv. Ho såg nok for seg rundt 18 år mao. Vel, den eldste var ikkje enig med mammaen. Så dei gjorde det sjølv. Isbit og nål. Tipper ho var rundt 12-13 då.

Sånne dumheter må man regne med kommer etterhvert. Jeg kjenner ganske mange som piercet navelen, nesa og tunga i ungdomsskolealder. Gjerne på klassetur til Oslo eller Håndballtur til Køben. Selvsagt uten foreldrenes tillatelse. En venninne fikk infeksjon etter tungepiercing og levde på yoghurt i ukesvis. Moren jobbet i helsevesenet og var mildt sagt sur.

Men jeg har ikke tenkt til å følge jentene til piercingstudio for å få hull i kroppen fordi det er bedre å ha kontrollen selv altså. Noen feiltrinn får de gjøre selv.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 11:54   #70
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var litt der selv. Men jeg tror at det var lettere å utvikle allergi når vi var små enn nå. Vi gikk jo med juggel så det sang etter. Nå er jo også juggelet allergitestet. Det var det ikke før i hinne hårde dager.

Så da tuppa ville ha selv (6 år) fikk hun. Smørte på emblakrem en halv time - førti minutt før. Og det var derfor totalt smertefritt. Det kjipe er at det ene hullet skjøt de skjevt. Men var oppe på fredag nå og skjøt det om igjen slik at det ble rett. Hun skal tross alt ha det hele livet.

Så jeg ser ikke problemet. Vi er ikke en allergifamilie, og vi bruker også bare ekte ting i ørene.

Jeg synes barn med hull i ørene ikke ser ut som"leke"voksne. Men barn. Jeg er vokst opp med at barn har hull i ørene.

Før var jeg der at hull på små små barn var harry, men jeg kjenner jeg blir mer og mer rund i kantene på det også.

Gammel 07-04-11, 12:01   #71
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Ingen av mine jenter har hull i ørene. Jeg vil ikke at de skal ta tidlig pga risiko for allergi. I tillegg har jeg sagt til eldste, minstemann har ikke mast, at jeg vil at hun venter til hun kan stelle det selv. Og så vil jeg helst at de stikker hull, ikke skyter, så da må hun vente til hun blir gammel nok til det. (Vet ikke hvor gammel man må være på piercingstudioer, og jeg har vel ikke akkurat stresset med å finne det ut.)
Hun maste litt rundt sju-åtte årsalder, og så nevnte hun det igjen nå nylig. Hun er 12 år nå, så hvis de stikker 12-åringer, så kanskje hun får når hun har bestemt seg. Hun er nemlig ikke helt sikker på at hun har såå lyst på siden det øker sjansen for nikkelallergi, og hun har eksem som hun ikke har vokst fra.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 14:25   #72
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror jeg lar det jeg har skrevet stå, og lar det bli med det jeg nå. Jeg bestrider ikke argumentene eller kildene. Jeg tror snarere hull i ørene blir vanskelig å passe på når de når den alderen det vises til, 15 år og oppover. Enn så lenge kan jeg kontrollere hva som brukes.

Emm, det var absolutt ikke meningen å kritisere ditt valg rundt dette. Jeg syns det var gjennomtenkt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 15:34   #73
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Allergi er gyldig.
At du synes det er stygt er irrelevant i min verden.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 22:15   #74
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Når man er 9 år, er det kjempeviktig å ikke skille seg ut, å være som alle andre. Det er viktig for dem å føle at de passer inn blandt sine klassevenninner, kanskje er det et sett hull i ørene som skaper den følelsen av tilhørighet hos noen?
Småjenter er utsatt for et enormt press med tanke på kropp og utseende, langt mer enn hva vi var utsatt for rundt samme alder. Jeg var 12 da jentene i klassen begynte å eksperimentere med sminke, og krav om Levis-bukse og Ball-genseruniformen kom (ellers var man "bone", noe man virkelig ikke ville bli stemplet som). Til sammenligning begynte de første jentene i klassen til eldstejenta mi med sminke da de var 8 år, og de ble svært tidlig bevisst på hva slags klær de som var et par år eldre gikk med.
Man trenger ikke like at det er sånn, men det er hverdagen til 9 år gamle jenter. Der vi hadde forbilder som Pippi Langstrømpe og Majka fra verdensrommet har de Hannah Montana og Rihanna. Jeg sier ikke at 9-åringene må få det som de vil, men at man som forelder må være bevisst på hva slags press selv så små jenter er utsatt for, og velge sine slagmarker med omhu. Hull i ørene som 9-åring var greit for meg, jeg valgte heller å slåss med nebb og klør mot for sminkebruk, bar mage og paljett-klær.

Ja, jenter opplever et stort press fra andre jenter, men det kan da ikke bety at vi ikke skal kunne sette grenser? Og jeg sloss heller mot ugjenkallelig gjennomhulling av små barn fremfor det andre du nevner.

Gammel 07-04-11, 22:27   #75
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Jeg vet at min datter ikke hadde godtatt en slik begrunnelse fra meg og maset hadde ikke stoppet. Det skjønner jeg igrunnen. Nå har vi ikke hatt så mye mas, hun fikk hull ifjor sommer (9 år) og det gikk ikke bra. Til tross for plast, så ble det betent. Etter en god stund med rens, rens og atter rens så bestemte hun at de skulle ut. Hun ønsker å prøve igjen, men helt når vet vi ikke helt.

Men uansett grunn man har til å nekte (hull i ørene, klær, sko osv) så er det foreldrene som bestemmer mener jeg. Så må det være opp til hver enkelt foreldre hva de ønsker. Jeg er tildels streng på hva de går med og hvilken sko de bruker. Men hører på dem og vi blir som oftest enig.

Eldste datteren min har hatt hull i ørene i endel år. Aldri hatt noen som helst problemer inntil hun skulle ha 2 nye hull. Da gikk vi til en frisør som hadde det nyeste innen ørepiercing, en slags plastøredobb. Datteren min fikk voldsom kløe og utslett og jeg måtte til og med hente henne på skolen, så vondt hadde hun. Jeg var forberedt på å ta de ut og la de gro igjen, men i og med at hun aldri før hadde hatt reaksjon, så renset vi ørene, fjernet plastøredobbene, renset et par sølvøredobber eller var det gull ?, og satte inn. Og kløen og utslettet forsvant umiddelbart og hun hadde aldri mer problemer med hullene. Altså, hun reagerte veldig på plasten som skulle være allergifri....

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 23:07   #76
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk hull i ørene da jeg var 8 år husker jeg. Så i sommer at flere av jentene i gaten som da skulle begynne på skolen hadde fått hull i ørene. Hadde tenkt at min kunne fått nå til sommeren, men det er ikke noe ønske om det, så da blir det neppe noe av på en stund.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 00:15   #77
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg har også nikkelallergi, men er lite plaget nå ettersom jeg bruker sølvsmykker. Infeksjoner har jeg aldri hatt. Har ikke hørt om så mange som har hatt det heller egentlig. Tror ikke det er så fryktelig vanlig?

Jeg har vært veldig plaget av dette siden jeg fikk hull i ørene som syvåring. Sølv er noe av det verste jeg kan prøve å sette i ørene, og plast gir infeksjoner. Dette var jo selvfølgelig helt grusomt å oppdage da det eneste ene på åttitallet var stor rosa plastringer i ørene.

Det som har vært mer plagsomt har vært klokker som jeg aldri har kunnet bruke, knapper og metalldetaljer på klær osv.

En venninne utdannet seg som frisør og endte opp med å ikke kunne jobbe som det allikevel pga nikkelallergien hun hadde fått som liten ("av" hull i ørene).

Jeg har i tillegg til nikkelallergien, allergi mot diverse pollen, hest hund og katt, samt astma.

Storebror er veldig plaget av pollenallergi fra første utbrudd av hassel og or i mars til buroten er ferdig ca august, og kan knapt spise vanlige grønnsaker, frukt og nøtter pga kryssallergier. Han har heldigvis vokst av seg barneastmaen, men har fortsatt atopisk eksem.

Mellomsøster har astma, atopisk eksem, ganske alvorlig plaget under føttene og på hendene.

Lillesøster har atopisk eksem, spesielt plaget under føttene, og sannsynligvis astma, venter på time til barnelege nå.

Allergikortet vil altså bli brukt for alt det er verdt her i huset, så lenge jeg kan. Men all den tid jeg selv bruker øresmykker i gull (kan ikke bruke hvitt gull), så kan man vel si at jeg sitter i glasshus.

Når det kommer til argumentet om at det er stygt, så synes jeg faktisk at det er for tynt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.