|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Passiv
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Min store kjepphest gjennom mer enn tyve år (siden den gangen jeg jobbet med ungdom) har vært å få folk til å satse på realfag. Om ikke annet så for å ikke lukke alle dørene som lukkes når man mangler realfagene før man faktisk er klar til å vite hva man vil. Jeg har ikke døtre, men jeg peser de ungene jeg har på at matte er kjempegøy og veldig viktig. Samt alle som er innom hos oss hvor det faller noenlunde naturlig, egentlig. |
![]() |
![]() |
#22 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg kommer til å fortelle min svært matematikkflinke datter at realfag er en av de sikreste veiene til en spennende jobb som også betaler bra, og jeg kommer til å legge vekt på at den forholdsvis romslige økonomien som hun er vokst opp med ikke kommer av seg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Passiv
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg sier forresten også mer enn rett ut til ungene mine at store hus og biler som virker ikke kommer trillende av seg selv - sånt er resultat av å ha valgt bevisst ved et par korsveier. Jeg legger til at noen ganger blir dette lite viktig - men at det ikke er sånn at alle yrker medfører mange penger. |
![]() |
![]() |
#24 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Nei, jeg vet det ikke, jeg tror det :-) . |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Det vi har sett på skolen min, der de har hatt stor realfagssatsing de siste årene, er at ja - det er flere som velger realfag, men dessverre også en del elever som rett og slett ikke klarer dem. De ender derfor med å stryke i fleng, med de problemene det fører med seg. Det er utrolig viktig med skikkelig rådgivning av elever som ikke er åpenbare "talenter" før de velger den tyngste realfagsfordypningen (fysikk, R-matte, kjemi og biologi), for har du først strøket i matematikk kan det være veldig vanskelig å hente seg inn igjen.
![]() |
#26 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Du er jo genial!
![]() |
#27 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Dette tenker jeg på en del. Egentlig med tanke på begge barna, ikke bare jenta. Både jeg og mannen er ingeniører, mannen var innom elektro, almenn påbygging og så ingeniørstudiet. Jeg tok almennfag til å begynne med og moren min presset meg veldig til å skulle ta full realfagsfordypning. Det ble mye diskusjoner da jeg valgte bort fysikk og tok matte, biologi og kjemi i stedenfor. Jeg fikk mye pepper og det var visst SÅ ille at jeg valgte bort fysikk, for da kunne jeg ikke bli lege eller ingeniør. Jeg trivdes med de fagene jeg tok og var glad jeg ikke tok fysikk som virkelig bød meg i mot. Etter vgs begynte jeg på veterinærhøgskolen, men det tok ikke mange månedene før jeg kastet inn årene og ga meg med det. Så begynte jeg på juss, og etter to år var jeg lei. Da var det bare å krype til korset og søke ingeniørutdanning med treterminordning slik at jeg fikk tatt fysikken sommeren før studiet begynte.
![]() |
#28 |
etterpåklokest
|
Det er ikke noe nytt at mange jenter får gode karakterer. Det er ikke noe nytt med jenter på ingeniørhøgskolene og teknologistudiene ved NTNU, sånn sett er de allerede "inntatt". Men en jenteandel på 50% virker dessverre veldig fjern, med tanke på at jenteandelen har ligget på 20%-ish siden tidlig åttitall. (Nå tenker jeg NTNU, og regner med å bli arrestert kjapt dersom jeg tar feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?For min del synes jeg det er det perfekte antall jenter på studiet mitt og i mitt firma. Jeg fikk helt neller av alle jentene på både veterinærhøgskolen (90% jenter
![]() |
#30 |
kamerat
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg har allerede snakket i årevis om at siden de kommer til å tilbringe en så stor del av tida si på jobben, er det ekstremt viktig at de har det moro der. Jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til å bruke økonomisk argumentasjon med det første.
![]() |
#31 |
I mål
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg er selv sivilingeniør og underviser i realfag i videregående skole. Dersom barna mine har anlegg for realfag, vil jeg nok håpe de velger den veien, men det er ikke særlig viktig for meg. Jeg vil de skal velge noe de har lyst til å drive med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Bedreviter
|
Antall kvinnelige primærsøkere (de som har et studium som førstevalg) til siving på NTNU har faktisk økt med 100 % siden 2005*, så trenden akkurat nå er god. Likevel er det ikke mer enn ca 25 % jenter på sivingstudiene, og flere studium har en jenteandel på under 10 %. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Epikur
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg har en skoleflink snart niåring som jeg oppfordrer til å stå på og gjøre det bra i alle fag. For tiden er ønsket å bli veterinær (jeg veeeet....gutter, hester og alt som er gøy
![]() |
#34 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg er litt ambivalent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Men her ligger jo noe av problemet. For jenter er ikke like interessert i realfag. Det skjer skremmende fort, og har ingenting med egentlige evner og interesser å gjøre.
![]() |
#36 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg tenker slik:
![]() |
#37 |
Passiv
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Sånn for ordens skyld - jeg likte språk og formingsfag da jeg gikk på ungdomsskolen. En mattelærer hadde tårer i øynene over at jeg ikke engang gadd å ha med mattebøkene på skolen og sa at jeg muligens var den mest begavede matteeleven hun noensinne hadde hatt - hvis jeg bare gadd. Jeg ga helt beng. |
![]() |
![]() |
#38 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?De skal i hvert fall ikke oppmuntres til yrker i min "bransje! |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Selvfølgelig ser jeg gjerne at mine døtre går i sine foreldres fotspor. Det vil gi dem en solid utdanning med gode framtidsutsikter yrkesmessig. Men enda viktigere er det at de gjør noe de trives med, og aller viktigst er det at de skaffer seg en solid utdannelse. Min eldste snakker bl.a. litt om lege, og det støtter jeg henne på. (Hadde hun derimot sagt sykepleier, ville jeg sagt: Hvorfor ikke lege?) Sist redigert av ElinM : 06-05-11 kl 10:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Den begynner å komme hos oss også - mine er 4.-klassinger. Det er ikke noen av mine som sier det, altså, men Frøkna forteller om venninner som synes matte er vaaaaanskelig. Jeg er glad hver gang hun nevner det, for da får jeg sjansen til å komme med alle motargumentene.
![]() |
|
|