Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oppfordre jenter til å velge realfag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-11, 08:47   #1
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Vet du noe jeg ikke vet?

Nei, jeg vet det ikke, jeg tror det :-) .

Jenter gjør det bra på skolen, de har gode karakterer og resultatene fra grunnskolen viser at jenter har bedre karakterer enn gutta i alle fag bortsett fra kroppsøving (kilde: udir). Jeg føler meg rimelig trygg på at vi i løpet av en ti-års periode vil se at jenter har inntatt ingeniørstudiene, teknologistudiene etc.

Jentene som tar fordypning i matematikk får på vg3 i gjennomsnitt en halv karakter bedre enn gutta. (kilde: udir)

Jeg er ikke bekymret - men jeg tror også at det er viktig å oppfordre jenter til å velge realfag hvis de er flinke i disse fagene, - og det er de jo helt klart.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 08:55   #2
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Nei, jeg vet det ikke, jeg tror det :-) .

Jenter gjør det bra på skolen, de har gode karakterer og resultatene fra grunnskolen viser at jenter har bedre karakterer enn gutta i alle fag bortsett fra kroppsøving (kilde: udir). Jeg føler meg rimelig trygg på at vi i løpet av en ti-års periode vil se at jenter har inntatt ingeniørstudiene, teknologistudiene etc.

Jentene som tar fordypning i matematikk får på vg3 i gjennomsnitt en halv karakter bedre enn gutta. (kilde: udir)

Jeg er ikke bekymret - men jeg tror også at det er viktig å oppfordre jenter til å velge realfag hvis de er flinke i disse fagene, - og det er de jo helt klart.

Det er ikke noe nytt at mange jenter får gode karakterer. Det er ikke noe nytt med jenter på ingeniørhøgskolene og teknologistudiene ved NTNU, sånn sett er de allerede "inntatt". Men en jenteandel på 50% virker dessverre veldig fjern, med tanke på at jenteandelen har ligget på 20%-ish siden tidlig åttitall. (Nå tenker jeg NTNU, og regner med å bli arrestert kjapt dersom jeg tar feil. ) Det er ingen tvil om at jentene er flinke nok. Men de kommer ikke likevel.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 09:03   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det er ikke noe nytt at mange jenter får gode karakterer. Det er ikke noe nytt med jenter på ingeniørhøgskolene og teknologistudiene ved NTNU, sånn sett er de allerede "inntatt". Men en jenteandel på 50% virker dessverre veldig fjern, med tanke på at jenteandelen har ligget på 20%-ish siden tidlig åttitall. (Nå tenker jeg NTNU, og regner med å bli arrestert kjapt dersom jeg tar feil. ) Det er ingen tvil om at jentene er flinke nok. Men de kommer ikke likevel.

Antall kvinnelige primærsøkere (de som har et studium som førstevalg) til siving på NTNU har faktisk økt med 100 % siden 2005*, så trenden akkurat nå er god. Likevel er det ikke mer enn ca 25 % jenter på sivingstudiene, og flere studium har en jenteandel på under 10 %.

Det er veldig optimistisk å tro at andelen kvinner vil komme over 40 % i løpet av de neste 10 årene, for som du sier, så har den ligget forholdsvis stabilt på 20 % i flere tiår.

* Fra 400 til 800 søkere, sånn ca. Samtidig har også andelen søkere generelt økt, så jenteandelen har ikke økt tilsvarende.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32.