Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Diskriminering ved boligutleie

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-11, 23:36   #81
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Vi leier ut leilighet i kjelleren på huset vårt og siden leieboervernet er så sterkt så har vi våre kriterier. A. sikker betaler (ikke betalingsgaranti fra NAV)/helst i jobb. B. ikke røyker C. enslig/voksen person som har tenkt å leie lenge og så magefølelsen.

For noen år siden så var ingen av de som var på visning aktuelle kandidater og da valgte vi å la leiligheten stå tom i 6 mnd. Vi må ikke leie ut selv om det er kjærkommen inntekt.
Leieboeren som vi har nå bor her på fjerde året og er helt perfekt for oss. Voksen, fraskilt mann med voksne unger og som jobber mye. Så heldigvis stemte magefølelsen den gangen.

Gammel 19-06-11, 23:45   #82
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Du och jag, Inter. Jeg kunne ikke leid ut rett og slett fordi jeg er villig til å gå svært, svært langt for å slippe ha noen boende tett innpå meg. Jeg liker avstand, å kunne vaske klær når jeg vil uten å noensinne irritere meg over at andre gjør det samme, å kunne slippe å forholde meg til noen hvis jeg ikke vil og å kunne ha haraball eller spille høy musikk uten å tenke over det. Dessuten så liker jeg at ungene mine kan bråke alt de gidder uten at jeg må finne meg i at andres unger bråker av den grunn.

:sær:

Vi er nesten like sære, men utleie har vi åkke som

Vi bestemte oss tidlig i byggeplanleggingen at vi skulle ha utleie. Det utgjør mye på finansieringen av huset. Men, siden vi var litt sære, så måtte det planlegges nøye, så vi skulle slippe å føle på nærvær, ta hensyn til klesvask, bråk fra unger, spille høy musikk, etc. Vi ville at utleiedelen ikke skulle føles noe nærmere og mer påtrengende enn en annen nabo.

For å hjelpe til med dette så ble først og fremst inngangen til sokkelen lagt på motsatt side av huset enn vår inngang. Vi planla egen parkeringsplass til dem, separat fra vår, og ikke minst så gikk vi for betongdekke mellom sokkel og 1.etg. Ble rett og slett støpt en kasse, istedet for vanlig grunnmur, og denne er godt isolert.

Dette er vi sjeleglade for i dag. Vi hører ikke en lyd fra de der nede, og de hører ikke noe fra oss. Det kan gå både dager og uker uten at vi er obs på dem i det hele tatt. Eneste vi ser er bilen som står der.

Helt herlig, og befriende.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 23:50   #83
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Det med islam er kun av personlige grunner. Fordi jeg har sett litt innsiden av aktiv/ekstrem islam, og jeg syns ikke det virker særlig sunt.
Det gjelder selvsagt ikke alle muslimer, jeg har en venninne som er muslim, som ikke er slik. men Det hadde kanskje vært frekt å spørre på en visning hvor mye muslim de er..? hehe. da er det kanskje bedre å stryke dem i det skjulte?

Nei, ser jeg kan misforståes her..

Det var fordomsfullt, ja! Jeg er godt bevandret blant muslimer og kjenner meg overhodet ikke igjen. Jeg blir bare trist av sånne holdninger. Hva med ekstremt kristne da? Det finnes fundamentalister blant de fleste religioner.

Og bare av nysgjerrighet, hva er det du har sett som var så ille?

Gammel 19-06-11, 23:57   #84
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og som alenemor fra krisesenter er jeg veldig glad for at ikke alle tenker som noen i denne tråden. Mange kvinner lever med trusler etter et brudd, det gjorde jeg og, men for de aller fleste går det bra. Voldelige menn holder seg som regel unna når de vet at andre er i nærheten, i tillegg til faren for å få politiet etter seg. Selvfølgelig skjer det at de gjør alvor av trusler, men de fleste gjør det for å skremme.

Gammel 20-06-11, 00:09   #85
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Det var fordomsfullt, ja! Jeg er godt bevandret blant muslimer og kjenner meg overhodet ikke igjen. Jeg blir bare trist av sånne holdninger. Hva med ekstremt kristne da? Det finnes fundamentalister blant de fleste religioner.

Hvis det hadde vært ekstreme kristne hun hadde opplevd, hadde det jo vært det hun hadde vært skeptisk til, da vettu

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:18   #86
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Hvis det hadde vært ekstreme kristne hun hadde opplevd, hadde det jo vært det hun hadde vært skeptisk til, da vettu

Hun skulle bodd i bibelbeltet hvor jeg vokste opp. Her snakker vi ekstremt kristne, ja.

Gammel 20-06-11, 00:30   #87
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Altså jeg skjønner fint hva SR snakker om, jeg har hatt noen hos meg på jobb som hadde store problemer med å tilpasse seg fordi jeg var kvinnelig sjef og det kunne ikke vedkommende forholde seg til. Han skulle ikke bli snakket til av meg, ikke ta ordre, ikke snakke til eller med de andre damene på jobb etc etc, det er veldig slitsomt å forholde seg til. Men det er jo ekstreme tilfeller da, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er de ekstreme tilfellene av de fleste forhold man ikke har så lyst å måtte forholde seg til. I alle fall ikke i sitt eget hus.

Gammel 20-06-11, 00:30   #88
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Hun skulle bodd i bibelbeltet hvor jeg vokste opp. Her snakker vi ekstremt kristne, ja.

Det tror jeg faktisk kan være ekstreme kristne, fordi du er preget av det. Jeg har mange kristne venner og familie, og er ikke skeptisk i det hele tatt.
Derimot er jeg skeptisk til trosretningen til majoriteten der jeg bodde før.
Der gutter og menn eier hele verden, og jenter og damer eier ikke seg selv engang. Men er brødrenes og mennenes "ansvar". Og holdes helst innendørs, og skulle ikke prate enn med andre kvinner med samme trosretning. Hvor kvinnen ikke gikk ut uten å være totalt tildekket, og kvinner med sommerantrekk (les meg av og til) ble sett litt stygt på.

Gammel 20-06-11, 00:55   #89
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Det tror jeg faktisk kan være ekstreme kristne, fordi du er preget av det. Jeg har mange kristne venner og familie, og er ikke skeptisk i det hele tatt.
Derimot er jeg skeptisk til trosretningen til majoriteten der jeg bodde før.
Der gutter og menn eier hele verden, og jenter og damer eier ikke seg selv engang. Men er brødrenes og mennenes "ansvar". Og holdes helst innendørs, og skulle ikke prate enn med andre kvinner med samme trosretning. Hvor kvinnen ikke gikk ut uten å være totalt tildekket, og kvinner med sommerantrekk (les meg av og til) ble sett litt stygt på.

Nå misforstår du meg. Jeg er overhodet ikke skeptisk til kristne. Jeg poengterte bare at det finnes ekstreme tilfeller også blant kristne og ikke bare blant muslimer.

Det finnes kristne som har et forkastelig kvinnesyn ala kvinner skal helst ikke tale i forsamlinger og viktige avgjøreslser er det mennene som skal ta seg av. Poenget mitt er at det finnes mannsjåvinister i alle kulturer og religioner. Men det er jo selvfølgelig alltid de ekstreme muslimene vi hører om. Det mediaskapte bilde av at muslimer er kjempefarlige potensielle terrorister.

Gammel 20-06-11, 01:01   #90
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Nå misforstår du meg. Jeg er overhodet ikke skeptisk til kristne. Jeg poengterte bare at det finnes ekstreme tilfeller også blant kristne og ikke bare blant muslimer.

Det finnes kristne som har et forkastelig kvinnesyn ala kvinner skal helst ikke tale i forsamlinger og viktige avgjøreslser er det mennene som skal ta seg av. Poenget mitt er at det finnes mannsjåvinister i alle kulturer og religioner. Men det er jo selvfølgelig alltid de ekstreme muslimene vi hører om. Det mediaskapte bilde av at muslimer er kjempefarlige potensielle terrorister.

Å tro at alle muslimer er terrorister fordi det har vært noen terrorraksjoner er å dømme litt vel hardt.
De aller fleste er jo som deg og meg, helt vanlige mennesker som ønsker det beste for seg og sine.

Gammel 20-06-11, 01:03   #91
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

De aller fleste er jo som deg og meg, helt vanlige mennesker som ønsker det beste for seg og sine.

Nettopp.

Gammel 20-06-11, 08:19   #92
Slettet bruker
Passiv

Standard

Å tro at alle muslimer er terrorister fordi det har vært noen terrorraksjoner er å dømme litt vel hardt.

Jepp. Det er ørlittegranne drøyt å si at aktiv islam umiddelbart er noe man ikke vil ha i hus. Jeg jobber tett med en aktiv muslim, det er en kjernekar på alle vis. Han har sågar ikke det aller minste lille problem med å ta en beskjed fra meg eller spørre meg om ting.

Selvsagt finnes det muslimer som ikke kan tilsnakkes av en kvinne. Det finnes nordmenn også som ikke kan det.

Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 09:29   #93
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan til og med være tilfelle at det er flere muslimer enn kristne som har trøblete kvinnesyn. Men man skal faktisk fortsatt ikke tenke at "de vil jeg ikke ha i hus, for de kan ikke forholde seg til kvinner ordentlig".

(For øvrig begriper jeg ikke at man vil ta inn noen som leieboere uten skikkelige referanser, så jeg ville jo ha sjekket ting jeg var i tvil om uansett.)

Gammel 20-06-11, 10:03   #94
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jepp. Det er ørlittegranne drøyt å si at aktiv islam umiddelbart er noe man ikke vil ha i hus. Jeg jobber tett med en aktiv muslim, det er en kjernekar på alle vis. Han har sågar ikke det aller minste lille problem med å ta en beskjed fra meg eller spørre meg om ting.

Selvsagt finnes det muslimer som ikke kan tilsnakkes av en kvinne. Det finnes nordmenn også som ikke kan det.

Ja, men så fikk hun jo spørsmål til det, og så forklarer det med personlige erfaringer. Og blir folk sjokkert, og sier at dette var jamen diskriminerende!
Poenget mitt var at det går an å ha negative erfaringer med muslimer. Uten at man nødvendigvis skjærer alle over en kam.

For min del, med muslimer og kristne og hva man har, så tror jeg det er når det blir så mange samlet på et sted som gjerne gjør at det blir problemer. Da blir den religiøse moralen sterkere og "normale" folk kan føle seg annerledes. En og annen muslim og kristen her og der er nesten nødt til å tilpasse de rundt.

Sist redigert av bønna : 20-06-11 kl 10:18.
Gammel 20-06-11, 10:24   #95
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, men så fikk hun jo spørsmål til det, og så forklarer det med personlige erfaringer. Og blir folk sjokkert, og sier at dette var jamen diskriminerende!
Poenget mitt var at det går an å ha negative erfaringer med muslimer. Uten at man nødvendigvis skjærer alle over en kam.

For min del, med muslimer og kristne og hva man har, så tror jeg det er når det blir så mange samlet på et sted som gjerne gjør at det blir problemer. Da blir den religiøse moralen sterkere og "normale" folk kan føle seg annerledes. En og annen muslim og kristen her og der er nesten nødt til å tilpasse de rundt.

Det jeg prøvde å få frem er igrunnen ikke noe mer spesielt enn at det finnes idioter i de fleste folkegrupper. Det gjelder å ikke uten videre anta at hele gruppa består av en uniform masse idioter selvom man har møtt en eller kanskje fem som udiskutabelt var det. Ihvertfall når gruppa er såpass stor. En liten gruppe aka Vigrid er det ok å si at består av idioter. Og at man nekter å leie ut husrom til. En aktiv muslim er ikke like kosher. Jeg kan ikke tenke meg en mer ideell leietager en en muslimsk jente som studerer for eksempel.

(Nei, dette kan ikke siteres og brukes til å forsøke å si at frp-velgere skal sees som individer seinere. )

Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 10:28   #96
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

(Nei, dette kan ikke siteres og brukes til å forsøke å si at frp-velgere skal sees som individer seinere. )

Gammel 20-06-11, 18:20   #97
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Det jeg prøvde å få frem er igrunnen ikke noe mer spesielt enn at det finnes idioter i de fleste folkegrupper. Det gjelder å ikke uten videre anta at hele gruppa består av en uniform masse idioter selvom man har møtt en eller kanskje fem som udiskutabelt var det. Ihvertfall når gruppa er såpass stor. En liten gruppe aka Vigrid er det ok å si at består av idioter. Og at man nekter å leie ut husrom til. En aktiv muslim er ikke like kosher. Jeg kan ikke tenke meg en mer ideell leietager en en muslimsk jente som studerer for eksempel.

Håhjoda! Alle skal ses på som individer!

Jeg er sjeleglad egentlig for at jeg ikke trenger å forholde meg til utleieproblematikken, jeg hadde tatt min død av å måtte dele hus med en festglad nordmann med sans for "syden" og popmusikk.

Gammel 20-06-11, 19:13   #98
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Håhjoda! Alle skal ses på som individer!

Jeg er sjeleglad egentlig for at jeg ikke trenger å forholde meg til utleieproblematikken, jeg hadde tatt min død av å måtte dele hus med en festglad nordmann med sans for "syden" og popmusikk.

ikke bare hvitløk som setter seg i gardinene der tenker jeg

Gammel 20-06-11, 22:02   #99
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da mine foreldre skulle leie hus i Oslo (på sekstitallet) var det ikke bare lett. Veldig mange utleieannonser avsluttet med: "Bill. mrk. Ikke nordlendinger."

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 00:53   #100
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Hvorfor hadde mange så mye imot nordlendinger før i tiden? Jeg forstår det ikke. Kan noen opplyse meg?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:19.