Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-11, 00:41   #181
Carrie
-

Carrie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Da er det veldig greit å vite at noen vil bake en kake som kan gjøre ens barn syk. Man forventer ikke at det kommer slike kaker på en avslutning hvor det er lov å ha med godteri.

Hadde jeg visst at noen hadde tenkt å bake en diger fin kake for å glede klassen, men ikke ønsket å tilpasse den barnet mitt så hadde jeg sendt med kake til ham selv, men da hadde det vært fint å vite om det på forhånd. Det hadde ikke blitt det samme for ham, men det hadde vært bedre enn å la ham sitte uten kake mens de andre koset seg med den fine kaka.

Og jeg gjentar. Barna lærer så absolutt å leve med at de er annerledes. Det er hverdagen deres. Det er derfor så utrolig hyggelig om noen ønsker å inkludere når det er mulig.

Jeg fikk hjem en strålende fornøyd gutt i går som hadde vært i bursdag hvor han kunne spise alt.
Dette er ikke noe vi forventer, men vi ser jo at det er veldig hyggelig for ham å kunne spise av KAKA og de andre fine tingene de andre spiser og slipper å sitte med sitt eget kakestykke fra boks.

Eller en riskake med syltetøy som min fikk som alternativ en gang det kom en "overraskelse"

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 00:41   #182
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

Flere ganger har jeg vært på foredrag i regi av Norges Cøliakiforening, hvor det har blitt trukket frem at skolen bør tilrettelegge for undervisning i Mat og helse tilpasset for elever med cøliaki. Elevene skal vel lære å lage mat og hva er da poenget om de ikke lærer å lage mat de faktisk kan spise selv? Cøliaki er en livslang sykdom og behandles med glutenfritt kosthold så lenge de lever. Jeg er usikker på om skolen plikter å tilrettelegge undervisningen, vi er ikke kommet så langt opp i skolen enda

Nå tror ikke jeg det finnes noen tilsvarende interesseorganisasjon for eggallergikere , men på generell basis i en ideell verden burde det tenkes i samme bane for alle typer matallergier.

Hun som har mat og helse hos oss samler inn informasjon fra alle hjemmene helt i begynnelsen av skoleåret. I løpet av året lages "vanlig" mat, men hun har alltid alternativer til de som har ulike allergier (og/eller religiøse preferanser). Det eneste hun ikke tar hensyn til er "liker-ikke-ditt"-kommentarer. Alle velger selv hva de smaker på.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 00:43   #183
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi ser ulikt på dette, åpenbart.

Jeg har muligens for lett for å heve meg opp i fugleperspektiv - det er nok av greier å ta på vei for i livet, men moderat matallergi er muligens ikke en av tingene. Det er mange, mange som av ulie årsaker ikke kan ta for seg helt fritt av en buffet eller kakebord. Jeg synes også det er stas med folk som tar hensyn, men jeg synes ikke det tjener noen å lage så mye storm i et vannglass som det er gjort i denne tråden.

Snakk med skolen, ta ansvar - sørg for at det finnes saftis/muffins/kakestykker i frysern (det kan da umulig være vanlig å være så vrang som den skolen input nevner?) også lever vi alle fint med stuasjonen (i vårt overprivilgerte land med haugevis med flotte tiltak og systemer som tar vare på de fleste.) Og her passer det med et : virkelig.

Gammel 23-06-11, 00:43   #184
Carrie
-

Carrie sin avatar

Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Jeg har hatt mat og helse på 6.trinn i år, og har selvfølgelig tilrettelagt for matallergikere. Der det ikke har latt seg gjøre å få tak i nødvendige ingredienser har jeg kontaktet heimen, og ordnet ei løsning sammen med dem.
Synes det er en selvfølge at Mat og helse er for alle elever, og at man sammen med foresatte finner en god løsning for hvordan man kan gjennomføre på best mulig måte.

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Hun som har mat og helse hos oss samler inn informasjon fra alle hjemmene helt i begynnelsen av skoleåret. I løpet av året lages "vanlig" mat, men hun har alltid alternativer til de som har ulike allergier (og/eller religiøse preferanser). Det eneste hun ikke tar hensyn til er "liker-ikke-ditt"-kommentarer. Alle velger selv hva de smaker på.

Det er godt å høre

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 00:51   #185
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er mange, mange som av ulie årsaker ikke kan ta for seg helt fritt av en buffet eller kakebord. virkelig.

Jeg synes det er forskjell på dagliglivets utfordringer og en fullstendig unødvendig kake på en skoledag.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 00:58   #186
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjenner jeg blir så glad jeg for at det nå er så mye bevissthet rundt det å ta hensyn generelt. Det gjør at vi skaper et samfunn og en hverdagen som uten tvil er mye mer inkluderende en noen gang tidligere. Denne tråden er bare et eksempel på en av veldig mange ting, som ja, hver for seg i noen tilfeller kan virke litt "too much". Men, det er totalen som teller, det store overordnede bilde og for at det skal bli bra er det viktig at alle de "mindre" tingene tas hensyn til.
Når det gjelder skolen er jeg sikker på at veldig mange elever med diverse behov har en mye bedre skolehverdag i dag en da jeg selv gikk på skolen. Hurra for denne bevisstgjøringen rundt inkludering på så mange plan sier jeg!

Gammel 23-06-11, 01:01   #187
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men hvorfor? Hvorfor må du la henne ta med en hel kake..? Jeg forstår ikke vitsen. De andre foreldrene sender helt sikkert med adekvate søtsaker til sine, hvorfor skal du legge til? Dette er sånt jeg håper man avklarer på foreldremøter i forkant, slik at man kan få sagt meningen sin. Jeg synes det er tull.

Enig.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 07:49   #188
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Koss gjekk det, Fibi?

Neste gang får du kjøpe den deree Hilde-kaken, eller hva den heter.

Jeg fikk svar fra læreren om at det ikke var noen allergier å ta hensyn til bortsett fra melkeallergien jeg allerede var klar over, at det var et fint initiativ, og at de slo sammen begge gruppene den dagen så det ville bli femti barn. Det syntes jeg ble litt mange å bake til.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 09:58   #189
Blånn

Blånn sin avatar

Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg fikk svar fra læreren om at det ikke var noen allergier å ta hensyn til bortsett fra melkeallergien jeg allerede var klar over, at det var et fint initiativ, og at de slo sammen begge gruppene den dagen så det ville bli femti barn. Det syntes jeg ble litt mange å bake til.

Jeg synes du har gjort det helt riktig. Du kom med et spørsmål. Gjorde det klart at du ønsket å bake for "alle" og for meg hadde det da vært helt greit om du kom med en kake.

For å være helt ærlig har jeg aldri reflektert over at det ikke skulle være greit å ha med kake på skolen, men så har jeg ikke hatt noen med matallergi ut over nøtter og grønne epler tidligere. Den gangen jeg hadde en elev med diabetes lagde jeg til et frukt og grønnsaksfat i stedet for kake.

-Jim Carrey-
Gammel 23-06-11, 10:08   #190
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(Og så syns jeg denne tråden er et godt eksempel på at det pinadø kan bli litt vrangt og vanskelig i blant, når man skal tenke, passe på, sikre seg, finne ut at det passer alle, osv. Det ER litt trist når det er umulig å smelle sammen en sjokoladekake og sende med for kos, bare fordi det kommer til å være tre sukkerfanatikere, en "vil-selv-ha-kontroll-på-alt-de-putter-i-munnen"-hysteriker, to allergikere som ikke håndterer at av og til vil det bli servert ting de ikke kan spise og sju stk. som ikke har noen av de ovennevnte problemene selv, men blir skrekkelig indignerte på vegne av dem som kanskje har det. Verden var enklere før. )

100% enig. Så lenge man vet litt om allergier (det gjør man gjerne ut fra bursdager), og ikke utelukker noen sånn sett, så er det da bare en hyggelig ting. Kake er godt. Kake viser at noen bryr seg om noen til å gjøre en innsats. Disse fanatikerne må nå bare sitte der og surmule over at verden setter dem i et dårlig lys.

Hos oss er det godteri/noe godt for 20 kr og brus siste skoledag. Hadde noen hatt med kake, så hadde jeg ikke leet et øyelokk.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 10:46   #191
Blånn

Blånn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

100% enig. Så lenge man vet litt om allergier (det gjør man gjerne ut fra bursdager), og ikke utelukker noen sånn sett, så er det da bare en hyggelig ting. Kake er godt. Kake viser at noen bryr seg om noen til å gjøre en innsats. Disse fanatikerne må nå bare sitte der og surmule over at verden setter dem i et dårlig lys.

Hos oss er det godteri/noe godt for 20 kr og brus siste skoledag. Hadde noen hatt med kake, så hadde jeg ikke leet et øyelokk.

Med de mengdene godteri som helt sikkert (eller kanskje ikke) er kjøpt for 20 kr og sendt med barna på skolen kan jeg ikke tenke meg at noen ville reagert nevneverdig på en kakebit. Selv holder vi oss til de begrensningene som skolen har gitt og tar det som en leksjon i matematikk når vi sender barna på butikken for å kjøpe godteri til siste skoledag. Erfaringen min fra jobb er at mengdene godteri som sendes med er enorme. Jevnt over. Med noen få positive unntak.

-Jim Carrey-
Gammel 23-06-11, 11:06   #192
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi hadde med muffins på skolen til vår sønn igår, for å markere at han skal slutte og begynne på ny skole. Jeg avtalte med læreren noen dager før at vi tenkte å ha med muffins (litt sunnere variant) til elever og lærere, og om hun syns det var en grei ting å gjøre. Hun sa det var hyggelig. Da gikk jeg utifra at hadde informert meg om det var noen allergiske i klassen.

Det er iallefall greit å undersøke på forhånd.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 11:26   #193
Miraluca
Aktiv

Miraluca sin avatar

Medlem siden: May 2011
Miraluca er litt kulMiraluca er litt kul
Standard

Syns det er bedre med et kakestykke eller en muffins enn at ungene skal trykke i seg 20kr i smågodt eg da! Går de på et sted med billig snop, f.eks europris, så blir det jo litt..

Miraluca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 12:44   #194
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Kake er godt. Kake viser at noen bryr seg om noen til å gjøre en innsats.

Kake er godt. Nå fikk jeg veldig lyst til å bry meg litt om meg selv.

Gammel 23-06-11, 12:47   #195
Miraluca
Aktiv

Miraluca sin avatar

Standard

Ja, kanskje eg òg skal bake en kake idag, sånn bare "fordi" Og kose meg med den sammen med venner og familie idag på st.hansfeiring uten å måtte tenke på om kaken var sosialt eller politisk korrekt. Hm, rabarbrakake/pai kanskje med rabarbra fra hagen!

Gammel 23-06-11, 12:47   #196
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miraluca, her.

Ja, kanskje eg òg skal bake en kake idag, sånn bare "fordi" Og kose meg med den sammen med venner og familie idag på st.hansfeiring uten å måtte tenke på om kaken var sosialt eller politisk korrekt. Hm, rabarbrakake/pai kanskje med rabarbra fra hagen!

Wow, imponerende sammenlikning til det å ha med en kake på skolen

Gammel 23-06-11, 12:51   #197
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Men nå er noen altfor lat til å bake med mindre noen får klar beskjed. Derfor har noen - etter instruks - bakt kake uten egg til sommeravslutning i barnehagen i morgen.

Det var forresten en veldig glad gutt og en enda gladere mor i barnehagen på tirsdag som ikke var vant til at andre orket å tenke på at han ikke tåler egg. Og kaken er mye bedre og enklere enn andre sjokoladekaker jeg har laget.

Gammel 23-06-11, 12:52   #198
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Syns det er bedre med et kakestykke eller en muffins enn at ungene skal trykke i seg 20kr i smågodt eg da! Går de på et sted med billig snop, f.eks europris, så blir det jo litt..

Men problemet er jo at det er kake i tillegg til snop so what's the point? HI bruker det beste ordet, "uting".

For å være helt ærlig trodde jeg kakebakende mødre på skolen eller kollegaer var noe som døde ut med min mors generasjon.

Gammel 23-06-11, 12:55   #199
Miraluca
Aktiv

Miraluca sin avatar

Standard

Det var mer en spinning videre på posten over min, samtidig en måte å poengtere at det er imponerende hvor mye en tilsynelatende enkel tanke om å bake en kake for å glede noen ble til en så lang tråd der det er så mange ting å ta hensyn til at konklusjonen kan synes å være at det å bake en kake kan være ekstremt hensynsløst og uforsiktig, samt eksluderende for enkelte i samfunnet! Dette satt helt på spissen, og argumentene iløpet av denne tråden er helt klart reelle, men eg hadde virkelig ikkje sett slik på den hyggelige gesten eg syns dette i første omgang hørtes ut. Og er egentlig overraska over at det endte opp i at hovedvekten i denne tråden syns at å bake kake til en slik dag som siste skoledag er virkelig ille.

Gammel 23-06-11, 13:00   #200
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og er egentlig overraska over at det endte opp i at hovedvekten i denne tråden syns at å bake kake til en slik dag som siste skoledag er virkelig ille.

Eh, nei. Da foreslår jeg at du leser en gang til, for du greide visst ikke å få med deg essensen første gang. Du har visst et litt løssluppent forhold til mengde.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:22.