Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-11, 23:48   #161
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men likhetstanken i skoler har da vitterlig ingenting med kaker å gjøre? Kaker har generelt ingenting i skolen å gjøre, bortsett fra i skolefaget mat og helse.

Bare dere ikke "nekter" kaker på lærerrommet, så er det greit for meg.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 23:52   #162
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77

Bare dere ikke "nekter" kaker på lærerrommet, så er det greit for meg.

Kaker på en arbeidsplass ser jeg på som noe annet enn kaker på skolen. Det er (fremdeles) forskjell på elever og ansatte.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 23:52   #163
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Min kjære trodde at kvige var ei ku uten horn da jeg traff han - det syns jeg var fryktelig festlig, bondedatter som jeg er. Men han kunne jo utrolig mye annet da, som jeg ikke kunne. Det blir litt dumt å si at det er rart at småunger ikke kan forskjellen på vær og søye - jeg syns det er mer imponerende når noen faktisk kan det. Unger har uendelig mye de skal lære, og ingen kan vel alt mulig. Jeg er god på å fortøye båter, men jeg kan nesten ingen fuglenavn - det har liksom aldri interessert meg. At byunger kan så lite og at bygdeunger kan så mye tror jeg er en veldig, veldig, veldig stor myte .

Jeg er for å ta hensyn. Jeg tenker at om man har en pelsdyrallergiker i klassen så trenger ikke akkurat den klassen dra på gårdsbesøk - kanskje reptilparken kan være et alternativ? Har man en rullestolbruker så trenger ikke klassen gå Kjøsterudjuvet - hva med ei quiz-løype rundt elva (der det er gangveier) i stedet . Av og til blir elever med spesielle behov likevel utenfor - det er dumt om ingen elever skal få ha skidag fordi noen elever har funksjonshemninger, ikke har ski etc., men det er riktig å tilstrebe at disse situasjonene er planlagte situasjoner som barna er klar over i lang tid i forveien. Jentungen min hadde badeforbud fra lege inntil for et år siden, og fikk dermed ikke delta i svømmeundervisninga. Det syns hun var kjedelig og veldig urettferdig. Jeg syns også det var direkte ufint at hun ikke kunne få begynne to timer senere på skolen siden det var svømming de to første timene, men ble henvist til å sitte på kanten og se på de andre (fordi skolen er obligatorisk) - men det føltes ikke riktig å nekte de andre å delta (og svømming er også en del av læreplanen).

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 23:54   #164
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Darth: Allergi er ikke nødvendigvis spesielle behov. Men trenger ikke kaker, i alle fall ikke på skolen.

Gammel 22-06-11, 23:54   #165
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og faktisk så er en ponni en hest.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 23:56   #166
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kaker på en arbeidsplass ser jeg på som noe annet enn kaker på skolen. Det er (fremdeles) forskjell på elever og ansatte.

Jeg skjønte det, var ment som en morsom kommentar.

Gammel 22-06-11, 23:57   #167
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Men Darth: Allergi er ikke nødvendigvis spesielle behov. Men trenger ikke kaker, i alle fall ikke på skolen.

Jeg tenker på allergi som gir seg utslag i at ting må tilpasses som et spesielt behov, men det er mulig det er å dra det langt.

Sønnen min er ikke matallergiker, men han reagerer noe helt sjukt på husstøvmidd - så da de reiste på leirskole var jeg hysterisk mamma som sendte med egen pute og middlaken, med streng beskjed om å bare ligge i sin egen seng. I mine øyne er det et spesielt behov - om enn ikke av det veldig slitsomme slaget.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 23:59   #168
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har også alltid trodd det. Jeg skal ikke fleipe bort tråden, men jeg måtte google ponni og fikk treff på ponni-sex så jeg vil ikke gjøre det mer .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 23:59   #169
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jeg synes ikke egen pute på leirskole er et spesielt behov, ei heller matallergi. Matallergi er ikke noe problem i skolen, så lenge alle elevene har med seg egen mat.

Gammel 23-06-11, 00:00   #170
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Koss gjekk det, Fibi?

Neste gang får du kjøpe den deree Hilde-kaken, eller hva den heter.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 00:00   #171
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har også alltid trodd det. Jeg skal ikke fleipe bort tråden, men jeg måtte google ponni og fikk treff på ponni-sex så jeg vil ikke gjøre det mer .

Wikipedia er trygt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 00:07   #172
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke egen pute på leirskole er et spesielt behov, ei heller matallergi. Matallergi er ikke noe problem i skolen, så lenge alle elevene har med seg egen mat.

En liten korreks. Alvorlig matallergi er faktisk et spesielt behov, og har man alvorlig og omfattende allergi definers det som alvorlig funksjonshemmet hos NAV.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 00:12   #173
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er det. Tendensiøst bondebabbel kaller jeg sånne uttalelser.

Jeg bor i en landbruks kommune, med stor andel avktive bønder. Her er flust med unger som aldri har tatt på en ku og som ikke vet hvor på kua melken kommer ut eller forskjellen på ei ku og en okse osv osv.
Dette VET jeg og er ikke noe jeg tror, siden jeg jobber aktivt med
å knytte landbruket oppimot skole

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 00:16   #174
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ponni er en hest under 148 cm.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 00:17   #175
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn med matallergier må vel strengt tatt leve med å være "annerledes" alle steder, ikek bare på skolen? I vår storfamilie er det flere med tildels alvorlige allergier, de sørger for at barna har alternativer på skolen og de sørger for å ha med noe selv på arrangermenter. Jeg synes ikke det tjener noen å gjøre dette til noe mer dramatisk enn det er. Jeg blir i grunnen mer provosert av det enn at noen skulle være så "tankeløse" å ville bake en kake til klassen.

Gammel 23-06-11, 00:18   #176
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vi bor midt i Oslo og vet godt hva gårdsdyr er. Jeg syns før øvrig du modererer deg kraftig når du går fra "knapt vet hva vanlige gårdsdyr er" til at det egentlig var forskjell på ponny og hest, og ikke vite hva en "hann-sau" heter du mente.

Mens jeg bor i Groruddalen og opplevde nettop at elevene mine som går på 6. trinn storkoste seg sammen med barnehagebarn på åpen gård.

Når det gjelder allergier og andre spesielle behov skal jeg som pedagog alltid ta hensyn til dette i min planlegging. Av og til må jeg gjøre en avveining mellom behov og pedagogisk nytte. Kanskje anser jeg et gårdsbesøk som pedagogisk viktig. Har jeg da barn med allergi mot husdyr må jeg gå i en dialog med foreldrene og komme fram til gode løsninger.

Skal klassen på en lang gåtur og jeg har en elev med et fysisk handicap (permanent eller midlertidig) kan turen gå til et sted som er tilgjengelig for alle.

Poenget er at det går ann å finne løsninger.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 00:24   #177
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Helt enig Blånn, men en kake trenger ikke så mye planlegging og ressurser. En kake kan man si at er unødvendig i skolen og lett som en plett velge bort.

Og Nextlife: Joda. Vi har en elev med alvorlig sitrusallergi, noe som har ført til at det er forbudt å ta med sitrusfrukter på skolen.

Gammel 23-06-11, 00:30   #178
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Da er det veldig greit å vite at noen vil bake en kake som kan gjøre ens barn syk. Man forventer ikke at det kommer slike kaker på en avslutning hvor det er lov å ha med godteri.

Hadde jeg visst at noen hadde tenkt å bake en diger fin kake for å glede klassen, men ikke ønsket å tilpasse den barnet mitt så hadde jeg sendt med kake til ham selv, men da hadde det vært fint å vite om det på forhånd. Det hadde ikke blitt det samme for ham, men det hadde vært bedre enn å la ham sitte uten kake mens de andre koset seg med den fine kaka.

Og jeg gjentar. Barna lærer så absolutt å leve med at de er annerledes. Det er hverdagen deres. Det er derfor så utrolig hyggelig om noen ønsker å inkludere når det er mulig.

Jeg fikk hjem en strålende fornøyd gutt i går som hadde vært i bursdag hvor han kunne spise alt.
Dette er ikke noe vi forventer, men vi ser jo at det er veldig hyggelig for ham å kunne spise av KAKA og de andre fine tingene de andre spiser og slipper å sitte med sitt eget kakestykke fra boks.

Signerer til fulle.

Gammel 23-06-11, 00:35   #179
Carrie
-

Carrie sin avatar

Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg hadde IKKE reagert på at man på skolen hadde lært å lage kake med egg selv om sønnen min er eggallergiker. Jeg forventer ikke at man i Mat og helse skal unngå ingredienser som mitt barn ikke tåler. Da er det snakk om fag og det er snakk om at ungene skal lære noe. Det blir noe ganske annet og jeg synes også det er merkverdig at likhetstanken trekkes inn.

Flere ganger har jeg vært på foredrag i regi av Norges Cøliakiforening, hvor det har blitt trukket frem at skolen bør tilrettelegge for undervisning i Mat og helse tilpasset for elever med cøliaki. Elevene skal vel lære å lage mat og hva er da poenget om de ikke lærer å lage mat de faktisk kan spise selv? Cøliaki er en livslang sykdom og behandles med glutenfritt kosthold så lenge de lever. Jeg er usikker på om skolen plikter å tilrettelegge undervisningen, vi er ikke kommet så langt opp i skolen enda

NCF sendte ut følgende skriv til alle barnehager i juli 2010:
http://www.ncf.no/viewfile.aspx?id=103

Sitat:

Ved inngangen til et nytt barnehageår benytter Norsk cøliakiforening anledningen til å minne
om at barnehagen er forpliktet til å legge forholdene til rette for alle barna. Dette i henhold til
Likestillings- og tilgjengelighetsloven (LTL) som trådte i kraft 01.01.2009.

Sitat:

At barn med cøliaki
må ta med medbrakt mat på tilstelninger er lite hyggelig og i tillegg diskriminerende i følge
LTL og Diskriminerings- og Likestillings-ombudet (DLO). Det vises her særlig til
Diskriminerings- og tilgjengelighets-lovens paragrafer 4, 9 og 12

Følgende informasjonshefte ble også sendt til skoler og barnehager.
http://www.ncf.no/viewfile.aspx?id=96

Sitat:

For alle barn er det viktig å være inkludert i gruppen, også for de som
har cøliaki. Måltider og matlaging bør derfor tilrettelegges for alle. Måltidet er en av de viktigste arenaer for sosialt samvær.

Nå tror ikke jeg det finnes noen tilsvarende interesseorganisasjon for eggallergikere , men på generell basis i en ideell verden burde det tenkes i samme bane for alle typer matallergier.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 00:40   #180
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

Flere ganger har jeg vært på foredrag i regi av Norges Cøliakiforening, hvor det har blitt trukket frem at skolen bør tilrettelegge for undervisning i Mat og helse tilpasset for elever med cøliaki. Elevene skal vel lære å lage mat og hva er da poenget om de ikke lærer å lage mat de faktisk kan spise selv? Cøliaki er en livslang sykdom og behandles med glutenfritt kosthold så lenge de lever. Jeg er usikker på om skolen plikter å tilrettelegge undervisningen, vi er ikke kommet så langt opp i skolen enda

Jeg har hatt mat og helse på 6.trinn i år, og har selvfølgelig tilrettelagt for matallergikere. Der det ikke har latt seg gjøre å få tak i nødvendige ingredienser har jeg kontaktet heimen, og ordnet ei løsning sammen med dem.
Synes det er en selvfølge at Mat og helse er for alle elever, og at man sammen med foresatte finner en god løsning for hvordan man kan gjennomføre på best mulig måte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:41.