Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-11, 20:53   #41
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?

Ungene mine fikk sin aller første sydentur noensinne ei uke rett etter skolestart i fjor. Det var prismessig enten tur utenom skoleferien eller ikke i det hele tatt. Vi er med andre ord ikke de som ber ungene fri hvert år på grunn av en sydentur, og jeg har ingen problemer med å ta dem ut en sjelden gang. Ellers i skoleåret tar vi dem kanskje ut en gang eller to en Fredag f.eks, om de skal reise noe sted for en helg. Sjeldent syke er de også, så de har utrolig lite fravær.

Gammel 20-08-11, 21:06   #42
Rose
Bør lage seg en tittel selv

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Hvis du nettopp har vært i syden så syns ikke jeg det er greit å ta de ut av skolen for å dra på ferie.

Men at man gjør det sånn innimellom syns jeg er greit. Selvfølgelig ikke hvert år.

Det er faktisk ikke alle som kan ta ferie sammen, så selv om ungene har hatt 8 uker fri så syns ikke jeg det skal ha noe å si. Det er forskjellig for hver familie.
Ikke alle unger har 8 uker fri heller, noen er på sfo også.

Noen må også dele opp ferien sin for at kabalen skal gå opp. Itillegg er det dyrt å dra i fellesferien, så ikke alle har råd til det. Med en gang det ikke er skoleferie så er det billigere i syden.

Vi var i syden i mars i fjor, men det fordi vi skulle feire en 60 års dag der. Syns det er greit. Var kun en uke og eldste fikk med seg lekser.

Syns det kommer helt an på situasjonen.

Gammel 20-08-11, 21:10   #43
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?

Jeg har lyst å dra til "syden" i høstferien, så skuffelsen var stor da jeg fant ut her i sommer at høstferien er bare 2 dager i år,torsdag og fredag. Så blir vi å dra så må han ha fri noen dager.Så vet ikke helt om vi drar nå eller i februar,økonomisk sett heller det mot slutten av september,billigst da og minst folk

Å dra til syden mitt på sommeren ser jeg bare på som en teit ting,for er jo i juli det er finest vær her i nord men i sommer har vi jo hatt bra vær hele sommeren

Men vi har og vært i Finnamrk i mai i konfirmasjon, og siden de ogfte er søndag og det er 150 mil en vei å kjøre så har turbo hatt fri torsdag til tirsdag.Og aldri vært porblemer å fått fri.

Sist redigert av Honda : 20-08-11 kl 21:49.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 21:14   #44
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er i mot det, men alikvel hadde barna mine fri de to første skoledagene dette skoleåret.
Eller eldste var borte en dag og noen timer, mens de to andre starter på skolen mandag.
Hadde det vært mulig hadde vi dratt tidligere på ferie, men forskjellige ting gjorde at det ikke var mulig dette året.

Gammel 20-08-11, 21:14   #45
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Synes ikke alder har noe å si, det er signaleffekten det handler om, og når man klager og syter over den elendige "norske skolen" får man ta med alle aspekter, inkl det at foreldre i økende grad gir beng og tar barna sine ut i hytt og pine fordi det ikke passer å ha ferie i løpet av de x antall mnd i året de har fri uansett **pust**

Mangel på respekt for skolen er det, punktum. Så nei, reis til syden i løpet av de 18 ukene de har fri i året eller hvor mye det nå en er ....

Gammel 20-08-11, 21:23   #46
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det får være greit en gang i blant, men kanskje ikke noe man gjør fast hvert år nei ... Det viktigste får uansett være at man tenker gjennom det og evt. forhører seg om lekers/opplegg den tiden man er borte, slik at man eventuelt kan lese litt med skolebarnet/barna og holde seg litt oppdatert.

Gammel 20-08-11, 21:28   #47
Philippa
Aktiv

Philippa sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Philippa er populærPhilippa er populærPhilippa er populær
Standard

I vår kommune har det vært voldsomt rabalder pga at foreldre tok barn ut av skolen i hytt og pine. Vi hadde ekstramøte med rektor etter skolestart der hun sa at det ikke kom til å tillates at barna fikk fri utenom normal ferie annet enn ved helt spesielle anledninger. Det må søkes til rektor, og hun kom mest sannsynlig til å si nei dersom det ikke var Helt Spesielt.

Selv syns jeg ikke det er noe særlig å ta barn ut fra skolen for en ekstra ferie, vi har aldri gjort det. Men klart - dukker det opp en spesiell anledning, så skifter jeg gjerne mening, asså...;-)

Philippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 21:31   #48
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har samme mening som i fjor, både som forelder og lærer. Helt greit. *raus*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 21:41   #49
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Første klasse er jo mest lek uansett..

Eksisterer virkelig de holdningene ennå?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 21:45   #50
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi har av og til tatt fri et par dager for å reise på ferie, men aldri ei hel uke eller mer. Dette fordi reisetiden gjerne har vært torsdag- torsdag, og da måtte vi reise et par dager før høstferien begynte.

Gammel 20-08-11, 21:52   #51
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Philippa, her.

I vår kommune har det vært voldsomt rabalder pga at foreldre tok barn ut av skolen i hytt og pine. Vi hadde ekstramøte med rektor etter skolestart der hun sa at det ikke kom til å tillates at barna fikk fri utenom normal ferie annet enn ved helt spesielle anledninger. Det må søkes til rektor, og hun kom mest sannsynlig til å si nei dersom det ikke var Helt Spesielt.

Selv syns jeg ikke det er noe særlig å ta barn ut fra skolen for en ekstra ferie, vi har aldri gjort det. Men klart - dukker det opp en spesiell anledning, så skifter jeg gjerne mening, asså...;-)

Problemet hos oss har også vært at selv om vi på faglig grunnlag har sagt nei til fri så reiser elevene uansett. Jeg hadde en elev som stadig vekk ble tatt ut av skolen og ble skrevet ut tre eller fire ganger (skjer etter 4-5 ukers fravær). Hver gang kom eleven tilbake og slet med spesielt språk. Eleven var ikke enestående. Mange kom også med søknad om fri på mandag og reiste på tirsdag. Da hadde ikke skolen en reell mulighet til å vurdere hvorvidt fravær er forsvarlig. Disse tok heller ikke kontakt med skolen for få med seg skolebøker og planer. Og var gjerne borte ut over de to ukene de søkte om. Jeg har hørt de merkeligste forklaringer.

Jeg har ikke like store problemer med de som i god tid søker fri med en god begrunnelse for hvorfor de reiser akkurat da. Disse tar også gjerne kontakt med skolen for å få høre hva barna går glipp av slik at de kan følge det opp hjemme.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 21:54   #52
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På barneskolen vår er det ganske strengt, på ungdomsskolen der eldste går vet jeg ikke, men tipper det er noenlunde det samme.

Jeg synes i utgangspunktet at det er ugreit. Vi har et par ganger reist 2-3 dager før skoleslutt og det er vel alt. Eldste går i 9.klasse. Men nå er det mulig det blir treningsleir for eldste i februar 2013. Det blir i såfall vinterferie + en uke til, siden de skal til sør Amerika. Da går hun i 10. Klasse, så det må bli en dialog med skolen/lærer så fort turen er bestemt og dato er satt. Blir det tur og vi får fri, blir det selvsagt å gjøre lekser den ene uka.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 21:57   #53
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mitt utgangspunkt er at det er en uting å ta barn ut av skolen for å dra på sydenferie.
Det kan imidlertid være tilfeller hvor jeg ville synes det var greit, men lista mi er høy.

Jeg er også her. Og denne diskusjonen har sannelig kokt her før.

Dersom dere virkelig har vært 2 uker på Mallorca i ferien nå nettopp, og har tatt ut barna for sydentur hvert år tidligere, ville jeg syntes det var helt sprøtt å gjøre det igjen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 21:58   #54
Rose

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

1 klasse her har ikke vært mye lek. Var annerledes når eldstemann gikk i 1 klasse, da var det mye lek. Men når mellomste begynte i 1 klasse i fjor så var det mer alvor.
Er nesten verre å være borte i 1 klasse, da er jo alt nytt og de lærer nye bokstaver og slikt ofte.

Gammel 20-08-11, 21:58   #55
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg har hørt de merkeligste forklaringer.

Det kan jeg i alle fall bekrefte. Jeg henviser særlig til søknaden jeg i sin tid avslo som jeg mottok en tirsdag: "Kan XXX få fri fredag førstkommende fordi flyet har avgang da?"

Det er sikkert unødvendig å si at eleven dro uansett.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 22:07   #56
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Problemet hos oss har også vært at selv om vi på faglig grunnlag har sagt nei til fri så reiser elevene uansett. Jeg hadde en elev som stadig vekk ble tatt ut av skolen og ble skrevet ut tre eller fire ganger (skjer etter 4-5 ukers fravær). Hver gang kom eleven tilbake og slet med spesielt språk. Eleven var ikke enestående. Mange kom også med søknad om fri på mandag og reiste på tirsdag. Da hadde ikke skolen en reell mulighet til å vurdere hvorvidt fravær er forsvarlig. Disse tok heller ikke kontakt med skolen for få med seg skolebøker og planer. Og var gjerne borte ut over de to ukene de søkte om. Jeg har hørt de merkeligste forklaringer.

Dette høres helt villt ut, jeg kan på et vis ikke forstå at det er noen som har et slikt forhold til skolen og får fortsette, det må jo bli et kjempeproblem for resten av klassen også.

Gammel 20-08-11, 23:16   #57
Finni

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Som barn av en lærer er jeg lært opp til at fri i løpet av skoleåret er uaktuelt.
Men jeg ser at i visse tilfeller kan det være ok. En tur er en opplevelse og kan re lærerik på mange måter, ihvertfall om en beveger seg bort fra bassengkanten.

Vi tok ut eldste to siste ukene av en av klassene på barnetrinnet, vi var innvitert med til USA av svigermor, to år senere døde hun og jenta sitter igjen med et flott minne.
Jeg vurderer og å ta eldste ut noen dager i april/mai. Vi har tilgang på et hus i Spania og huden/eksemen en hennes har godt av varmen og solen, og jeg tenker det kan være fint for henne å få frisket opp huden før hun skal konfirmere seg til våren.

Gammel 20-08-11, 23:18   #58
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Eksisterer virkelig de holdningene ennå?

Ja.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 23:29   #59
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er to-delt. Jeg får neller av foreldre som tar barna ut av skolen våren i 10. klasse, men jeg ser litt annerledes på det når det gjelder barneskolen. Og at det er unntak, ikke tradisjon.

Min lærersøster tok sønnen ut tre dager før påske i 10. klasse for å besøke oss i USA, og det satt ganske langt inne. Men det er virkelig ikke spesielt kult her vi bor om sommeren (pluss at vi jo var i Norge i sommer). Ergo må man nesten ta litt fri om man skal besøke oss.

Je er der at jeg tenker at unntak er greit, men å ta unger ut av skolen, uavhengig av alderstrinn, for å dra til syden, er en uting.

Men ellers er jeg enig i at man bør lære ungene arbeidsmoral ved å ta ferie når det er ferie

Gammel 21-08-11, 00:23   #60
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Samme for meg hva andre gjør. Vi har ikke bedt fri for skolegutten sålangt i de 4 årene han har gått på skolen. Sparer det heller til en gang vi "må".
Og nå lurer vi litt på å ta en tur til Disney World i høstferien om 3 år og da skal de vel bes fri i 2 skoleuker... regner vel med at de får fri da. HAr aldri hørt at noen har blitt nektet heller.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.