Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-11, 19:37   #361
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Jeg har en gutt som synger i kor. For hans del vil det nok bli litt av den typen fravær rundt juletider. Det er heller ikke uvanlig når de kommer et stykke opp i klassene i idrett.

Gammel 14-09-11, 19:42   #362
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Nei, det er vel en grunn til at VGS både har toppidrettslinje og idrettslinjer, som er fleksible. Men på høyere nivå har man tross alt ansvaret selv.

Julekonserter i skoletiden? Hadde ikke jeg latt ungen min være med på i tide og utide.

Gammel 14-09-11, 20:13   #363
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker også god ferie mellom sammenbitte tenner.

Det irriterer meg også at foreldre, etter at de har fått fri for poden i 2 uker og beskjed fra rektor om at de er ansvarlige for undervisningen, sender mail til kontaktlærer for å spørre om hva ungen jobbe med. Da henviser jeg alltid til ukeplanen, der står alt vi skal gjennom, men de vil aller helst at vi skal plukke ut det viktigste for dem. Akk, ja.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 22:08   #364
Dalila
New in here

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Mjøsa
Dalila har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvis læreren smiler og ønsker oss god tur, føler jeg ikke at det er mitt ansvar å være bevisst hans eller hennes frustrasjon over ekstra arbeid om dem velger å gi oss det med på reisen.

Tror uansett at det er svært lærerikt for et barn å være på ferie MED skoleoppgaver som er relatert til reisen. Eksempelvis kan de lage et fakta-ark om stedet, hvor mange innbyggere, hva hovednæringen er i området, valutakurs, hva ting koster, hvilket språk og religion de har.
Slike ting interesserer oss uansett, men vet at det ikke er hovedinteressen til familier på tur, og at dette er sånne ting man må bli bedt om av læreren å finne ut av.

Dalila er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 22:29   #365
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Skoleoppgaver som er relatert til reisen, er dessverre ikke så enkelt å få til, om jeg skulle ønske å gi det. To uker fravær når klassen jobber med folkediktninga og den industrielle revolusjonen (for å ta kun to fag) kan ikke kompenseres med valutakurser på Gran Canaria, for å sette det på spissen.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 22:35   #366
Dalila
New in here

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Skoleoppgaver som er relatert til reisen, er dessverre ikke så enkelt å få til, om jeg skulle ønske å gi det. To uker fravær når klassen jobber med folkediktninga og den industrielle revolusjonen (for å ta kun to fag) kan ikke kompenseres med valutakurser på Gran Canaria, for å sette det på spissen.

Da snakker vi forbi hverandre. Gutten min er 8 år... Og jeg tenker 5 dagers fravær.

Gammel 14-09-11, 22:37   #367
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine hadde også sånn sett utbytte da vi sneik dem ut av skolen for ferie, de fikk snakket engelsk, de fikk regnet på priser og valuta og de fikk lært litt geografi. Men det var i 2. og 3. klasse. Det er vel ikke mer enn et par år til det er vesentlig mer komplisert for å si det mildt.

Gammel 14-09-11, 22:42   #368
Dalila
New in here

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Mine hadde også sånn sett utbytte da vi sneik dem ut av skolen for ferie, de fikk snakket engelsk, de fikk regnet på priser og valuta og de fikk lært litt geografi. Men det var i 2. og 3. klasse. Det er vel ikke mer enn et par år til det er vesentlig mer komplisert for å si det mildt.

Gammel 14-09-11, 22:43   #369
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg irriterer meg noe så grenseløst over mange av holdningene i denne tråden men orker ikke gjenta meg selv. Måtte bare si det.
.

Jeg har kommet til det punktet at jeg har sluttet å irritere meg, bare resignert. Det gjelder på jobb også.

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Det irriterer meg også at foreldre, etter at de har fått fri for poden i 2 uker og beskjed fra rektor om at de er ansvarlige for undervisningen, sender mail til kontaktlærer for å spørre om hva ungen jobbe med. Da henviser jeg alltid til ukeplanen, der står alt vi skal gjennom, men de vil aller helst at vi skal plukke ut det viktigste for dem. Akk, ja.

Jepp, Me, Myself and I, det er vel det det handler om når det kommer til stykket. (Har opplevd lignende scenario selv...)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 22:47   #370
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gidder bare ikke å kommentere dette lenger jeg. Blir helt matt av holdningene til enkelte.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 22:49   #371
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ber elevene gjøre det som er på planen, det er det som skjer de ukene planen gjelder. Er de borte mellom to planer må de sjekke nettet selv for ny plan.

Gammel 14-09-11, 22:59   #372
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har nettopp fått innvilget 4 dager fri i forbindelse med vinterferie for mine barn (2.,6. og 7. klasse). Vi skal da besøke slekt i USA. Har ikke bestilt billett enda, men søkte de fri først. Nå som det ble innvilget kan vi bestille. Det mener jeg er riktig måten å gjøre det. Det viser ungene at man skal spørre om lov først.

Det er da 3 år siden jeg tok de ut i 3 dager, også for USA besøk og 5 år siden de var ute en uke for Danmarkstur om høsten (da faren ikke var hjemme den sommeren, høstferien eller jula pga jobb).

Jeg hadde nok ikke tatt så mange dager hvis ikke det var for at min eldste er veldig pliktoppfyllende og nøye med skolearbeidet (og mellomste i nesten like stor grad).

Gammel 14-09-11, 23:03   #373
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Fy "#€%, jeg jobber ikke i skolen engang men det er slike tråder som gjør at jeg ikke helt vet om jeg skal le eller gråte.

Som veldig mye annet i samfunnet er kjernen i "saken", dvs hovedproblemet at vår generasjon har startet en utvikling der vi overhode ikke ser ut til å se eller vurdere konsekvensene av egne handlinger ut fra et større perspektiv, hva vi er med på å skape om det så er ut av en handling vi gjør eller holdinger vi er med på å skape.

Det handler kun om ME, MYSELF AND I.

Gammel 14-09-11, 23:07   #374
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi da, Lisa.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 23:07   #375
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

...jeg skjønte at det var din bedømmelse. Nå. Bare poengterer at man som forelder ikke skal bli overrasket om det om noen år er barnets bedømmelse. På et helt annet grunnlag. Som foreldrene ikke nødvendigvis er enig i.

Men uansett grunn til at man tar ut barn for feriepregede aktiviteter, så er det noe som går ut over den tiden lærerne har til rådighet for klassen. Fordi de både må koble eleven "fra" ved å tilrettelegge fravær, og koble dem "på" når de kommer tilbake. Derfor er det noe som angår hele klassen.

Jeg tror ikke det er noen stor sak å koble hverken fra eller på her. Lærerne er veldig opptatt av at Mazungen har veldig godt utbytte av sjakken. Er det en ting du lærer der er det å lære. Den andre tingen er konsentrasjon.

Dette er et skoleopplegg og ikke et ferieopplegg. Det er et tilbud som kun finnes i Oslo. Og som i forrige skoleår sammenfalt med vår høst og vinterferie.

Uken avsluttes med en turnering. Jeg hadde aldri klart å konsentrere meg i 6 eller 7 sjakkparti. Hver på opp til 40 minutter. Det gjør ungene helt frivillig og de ELSKER det. Samtidig er de vanlige unger som leker og har det gøy med vanlige ting.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 23:09   #376
Dalila
New in here

Standard

På skolen våres får vi beskjed om at vi ikke trenger å søke om det er "bare en ukes sydentur". Mulig holdningene mine er feil, men skolen gir ingen signaler om at jeg må endre meg.

Gammel 14-09-11, 23:10   #377
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Oi da, Lisa.

Men jeg brukte da ingen smileys, i det minste ...

Gammel 14-09-11, 23:11   #378
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dalila, her.

På skolen våres får vi beskjed om at vi ikke trenger å søke om det er "bare en ukes sydentur". Mulig holdningene mine er feil, men skolen gir ingen signaler om at jeg må endre meg.

Dette er sant, du tuller ikke?

Gammel 14-09-11, 23:13   #379
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men jeg brukte da ingen smileys, i det minste ...

Nei, den skal du ha.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 23:16   #380
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dalila, her.

Så dere bare drar uten å si ifra? Konaktlærer har ikke lov til å gi så mange dager fri.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.