|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
Men igjen: hvorfor må man ha årsaken til at man er deprimert? Man kan jo sykemeldes for feks kraftige magesmerter før man er utreder og årsaken til magesmertene er funnet? Så da burde det være mulinå sykemeldes noen som åpenbart er deprimert, uten å ta stilling til hva som utløste de symptomene man har? Hva er det jeg ikke forstår? Jeg forstår det er noe.
![]() |
#142 |
maler
|
Fordi man ikke er deprimert. Man er i sorg. I hvertfall til det har vart lenge nok til å kvalifisere til en depresjonsdiagnose.
![]() |
#143 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding"Deprimert" er en ganske mye kraftigere sykdomstilstand enn "veldig, veldig, veldig lei seg og gråter veldig, veldig mye", altså.
![]() |
#144 |
Shake it out!
|
Jammen hvor går grensen der da? Når man kan sykemeldes for å gå på veggen, feks. Jeg var feks sykemeldt (aktivt) i to uker fordi jeg ikke fungerte fordi livet var generelt kjipt og jeg hadde null å gi. Jeg er jo langt fra alene om den typ sykemldinger. Jeg begriper fremdeles ikke hvorfor man mht sorg skal forholde seg til det som en diagnose (som ikke er gyldig), mens man i alle andre situasjoner vurderer arbeidsevne.
![]() |
#145 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er mulig, men jeg skriver ut fra informasjonen jeg får. (dette er 7 år siden og henger i min hukommelse, ikke noe jeg snakket med noen om, eller sa til henne) hun var for øvrig av typen som deler villig vekk av sitt privatliv, så tror ikke jeg gikk glipp av detaljer. Hun syntes det var greit å ikke gå på jobb før eksen ønsket 50 omsorg for barna.
![]() |
#146 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg kan ikke se at sorg skal være en mindre gyldig grunn enn alt det andre tullet folk sykemelder seg for. Utbrenthet (som man i en del tilfeller kan skylde seg selv for, i motsetning til dødsfall i familien) mistrivsel på arbeidsplassen, protestaksjoner osv. Et dødsfall i nær familie kan man tross alt ikke noe for, og jeg kan godt se for meg at man kan ha vanskelig for å fungere optimalt dagen etter at far eller mor er død, selv om man burde ha ventet det. Jeg har en jobb der jeg er såpass "out there" at det ville vært temmelig umulig for meg å stå foran en klasse veldig kort tid etter et slikt dødsfall. Jeg er for en innstramming i sykelønnsordningen, men jeg kan som sagt ikke se at dødsfall i familien peker seg ut som en spesielt dårlig grunn til å sykemelde seg. Og jeg bruker bevisst begrepet "sykemelde seg", siden det er det vi gjør her i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
maler
|
Problemet er for det første at dødsfall og sorg er noe de fleste av oss kommer til å oppleve. Dermed er det noe som angår alle på en annen måte enn endel andre trøkker man kan få. Nå er det ganske omdiskutert om man burde få sykmelding for å være sliten/gå påveggen/ha ingenting å gi også, men der er det i hvertfall ingen retningslinjer som sier at det er en normalreaksjon det i utgangspunktet ikke skal sykmeldes for. Det er det for sorgreaksjoner. Og da får man et todelt problem, for det første at en person som ikke greier å jobbe på grunn av en sorgreaksjon møter en lege som ikke vil sykmelde med dette som grunn i og med at det er en normalreaksjon. (jfr svangerskap, det blir noe av det samme). Så har du leger som ønsker å skrive ut en sykmelding fordi man sitter der med en person som åpenbart ikke har arbeidsevne, men hvor det ikke finnes noen diagnose som dekker det som er problemet. Da må man enten la være å sykmelde vedkommende (noen synes dette er riktig) eller man må skvise vedkommende inn i en diagnosekode som egentlig ikke er riktig (dvs lyve), noe som kan få konsekvenser for vedkommende senere i forbindelse med blant annet søknad om livsforsikring. Det er ikke slik at manglende arbeidsevne i seg selv nødvendigvis gir rett til sykepenger. Det skal kvalifisere til "sykdom/skade/lyte" i trygdeloven og ha en diagnose av noe slag.
![]() |
#148 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Om sorgen påvirker arbeidsførheten i en periode, synes jeg man bør kunne det fremfor å feildiagnostisere. Det er vel en del som har slitt med tidligere "depressive episoder" knyttet til helt konkrete hendelser som sliter veldig med å få pensjonen sin av f.eks. Statens Pensjonskasse når de senere får en reell psykisk sykdom. Senest for noen dager siden kunne man vel lese i media om en tidligere FN-soldat med PTSD og gjentatte innleggelser som følge av det, som har kjempet uten hell for rettighetene sine fordi han for mange år siden hadde en "depressiv reaksjon" i forbindelse med en skilsmisse.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
|
Ååååh! |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingUavhengig av hva man er syk og i grøfta av, det være seg psykisk eller fysisk, må legen kunne sykemelde etter skjønn. Er det sorg som gjør det, så burde legen kunne skrive "sorg". Om det er gamle foreldre, små barn, alt som piner oss nok til at vi ikke klarer hverdagen en periode. Sånn jeg ser det.
![]() |
#151 |
can-jur
|
Jeg er relativt trygg på at jeg hadde fått sykmelding da jeg hadde syk hest, hadde jeg hatt en arbeidsituasjon som var annerledes. Jeg var helt utafor og ikke engang istand til å ta vare på meg selv. Da hesten tilslutt døde fikk jeg en ganske stygg stressreaksjon (jeg mistet stemmen i neste 3 mnd).
![]() |
![]() |
#152 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jeg fikk ikke prikket Kasia igjen, så jeg sier meg bare så inderlig enig her i tråden.
![]() |
#153 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingKnallbra sagt, Fnatten!
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#155 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
' |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
maler
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingFnatten: sorgmelding hadde vært en ok ting. Jeg tror ikke omfanget hadde økt av den grunn, men det hadde blitt litt mindre ullent og litt mindre problemer i ettertid for folk.
![]() |
#157 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Men det kan man jo? Som Katta skrev tidligere, sorg som sådan er det ingen sykemeldingsmuligheter for idag men det brukes derimot velferdsperm, avspasering, ferie, og perm uten lønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Halloen!
Vel, det er jo rimelig mye fokus på tidsklemma og alle ballene vi insisterer på å ha i lufta hele tiden, spesielt damer kanskje? Litt føre var går det vel an å være, selv om det er det kan føles som om man blir sparket mens man ligger nede.
Jeg mener det er like OK som andre ting som det er helt stuerent å bli sykemeldt for, uten at det nødvendigvis betyr jeg synes noen av delene er noe man bør be staten om hjelp til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingAltså, jeg tror jeg må være eksepsjonelt treg, for jeg forstår ikke dette.
![]() |
#160 |
Halloen!
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg er litt forvirret, men troor jeg lurer på det samme som MM. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|