|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#242 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MEN
Jeg kjenner meg veldig igjen i alt dette, men her er vi to som er sånn. Et under at hverdagen går rundt.
Det synes ikke jeg, og jeg har mange ganger tenkt det samme.Hovedgrunnen til at jeg ikke har flere barn er helt klart at det ville stjålet utrolig mye tid. Tid jeg heller vil bruke på de barna jeg allerede har, på mannen, jobb, venner, trening og andre interesser. Vi har både økonomi og plass til flere barn, og i tillegg har jeg vært ganske frisk i svangerskapene og hatt lette fødsler + at jeg har "enkle" barn. Alt, bortsett fra det med tid og overskudd, taler egentlig for at jeg burde vært mer enn tobarnsmor. Nå har jeg aldri vært så opptatt av hva som er "in" og status på familiefronten, det er mulig det også har spilt en rolle. |
|
|
|
|
|
#243 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENEn annen ting:
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#244 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENDa jeg ble skilt første gang fikk jeg adskillig mindre å gjøre. Ergo hadde han bidratt med -x%, eller rett og slett.. Vi var også unge da vi giftet oss, og jeg var veldig naiv og idealistisk og trodde faktisk at han og jeg var enige om hva det ville si å bidra og dra lasset sammen. Han mente at han bidro med sine 50% ved å jobbe mye, og mente derfor at jeg skulle ta meg av alt som hadde med oppfølging av barn og hus og sånn å gjøre. Jeg var student på den tiden, og han mente at studiene mine måtte regnes helt utenom fellesinnsatsen, fordi han villle at jeg skulle hoppe av skolen og jobbe istedet for. Jeg jobbet også deltid, men det gjaldt heller ikke som bidrag til fellesskapet (i følge ham), fordi jeg tjente bare 50% av hva han tjente. (Jeg hadde studielån som vi levde av også, men det telte ikke fordi det skulle betales tilbake.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 26-10-11 kl 20:10. |
|
|
|
|
|
#245 |
|
Peppy!
|
Det handler jo ikke nødvendigvis om at 70 % er for mye å bære, men fordi følelser dør når du føler deg som en tjener. Du mister respekten for en som respekterer deg så lite at det ikke gjør noe at du bærer mesteparten av lasten. And so on. Det skaper krangler, det skaper uvilje og følelsen av å ikke ha et godt samarbeid er jo en killer for et godt forhold. |
|
|
|
|
|
#246 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nemlig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#247 |
|
weird
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENOk, da skjønner jeg tankegangen mer. Samtidig tror jeg at en del ser nettopp for seg akkurat denne. "Jeg klarer jo knapt 70% nå. Hvordan skal det å bli helt alene med 100% hjelpe på det?"
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#248 |
|
By the Sea
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENKlart man kan få seg noen overaskelser i løpet av et lang samliv. Men jeg har ikke fått noen overraskelser når det gjelder de store, viktige tingene. Vi var kjærester så samboere i 11 år før det første barnet kom til verden. Men jeg fikk ingen overaskelser i forhold til hvordan mannen min fungerte som far og bidragsyter i hjemmet. Dette handler vel om verdier og menneskelige egenskaper som man ser spor av veldig tidig i et forhold? Fra helt i starten av forholdet var mannen en som spretter opp for å rydde av bordet i familieselskaper selv om slektens eldre menn blir sittende, en som tok hensyn og ordnet praktiske greier og viste omsorg om jeg var syk, en som satte egne behov til side ved behov, en som var hensynsfull og hjelpsom overfor egne foreldre etc. Det skulle forundret meg mye om han plutselig skulle bli selvsentrert og respektløs i det øyeblikket han ble far?
|
|
|
#249 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Blant annet fordi man bruker mye, mye mindre energi på å bygge stillaser rundt en partner og jobbe og gjøre en innsats ift partneren man ikke vektlegger i like stor grad når man er alene. Og man finner løsninger som passer en selv, uten å måtte ta hensyn til andre behov og ønsker og rare ideer og whatnot. Slik at man f.eks leier vaskehjelp der det før var helt uaktuelt å sette bort vaskingen (selv om ingen gjorde det ofte nok), man kjøper seg ut av /organiserer seg ut av ting som ellers ville blitt liggende, og man vet at om man ikke gjør det selv så blir det ikke gjort og det gjør faktisk veldig mange ting enklere enn å dikkedare og diskutere med en partner det kanskje ikke funker så veldig bra med. |
|
|
|
|
|
#250 |
|
Bare sær
Jeg har barna 100 %. Likevel er det mindre. Eller ikke egentlig mindre jobb, men mindre belastning. For det er ekstremt stressende å hele tiden måtte forholde seg til en partner som ikke drar sin del av lasset. Å veksle mellom forsøk på å være pedagogisk og forståelsesfull, og å eksplodere i maktesløst sinne. Å slite seg ut mens man ser at andre sluntrer unna. Det sliter mye mer enn det faktiske arbeidet.
|
|
|
#251 |
|
weird
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENZoe: Det samme kunne jeg kanskje ha sagt selv (bare at jeg ikke kjente ham så godt på forhånd). Egenskapene var sånn og slik. Allikevel reagerte vi veldig, veldig forskjellig på det å ha barn med funksjonshemming, å få hjelpeapparatet inn i livet vårt osv. Og den biten er jeg usikker på om jeg kunne ha forutsett med mindre jeg stilte ganske spesifikke spørsmål og var veldig bevisst på muligheten for at vi skulle få barn med funksjonshemming.
|
|
|
|
|
#252 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENJeg nikker med m2 og allium. Jeg hadde bedre råd, mer krefter og var mindre sliten da jeg ar alene om alt enn da jeg var gift. |
|
|
|
#253 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENHer kom det noen veldig interessante poeng. Jeg leste for eksempel Ramses beskrivelse av hvordan hun rydder mannens henslengte klær, gjør jobbene han ikke gidder (legge frem klær kvelden før) og en LANG liste, og kjente at for MEG hadde det klikket. Ikke pga jobben, men pga. at det hadde fått MEG til å føle meg lite verdsatt. Der er vi jo forskjellige, og jeg er på den veldig sensitive siden på sånt, tror jeg. Og når Ramses sier at for henne er dette "jaja, sånn er det bare", og ikke noe som SLITER, så er jo det fine. Men OM det sliter, da må man jo ta noen grep.
|
|
|
#254 |
|
Er frisk!
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENSiste innlegg fra meg: Jeg ble kjempesyk. Og ja, selvsagt har vi tatt praten nå, Teofelia. Men jeg er fremdeles ikke på beina igjen - og det som føles litt sårt er når jeg møter holdninger som "det er din egen skyld at du er syk, når du valgte den mannen du har, fikk tre barn, gjorde mer enn din del hjemme og gjorde en for god jobb på jobb". Jeg har jo skjønt at jeg må forandre på ting, men litt mer empati og ikke "som du reder ligger du"-kommentarer fra enkelte hadde av og til gjort godt. Nå snakker jeg om i nettforum, i RL har jeg fått masse og god støtte altså.
|
|
|
|
#255 |
|
By the Sea
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENoslo78 - jeg har kjørt meg selv ut og vet hvordan det føles å være helt tom for energi på flere plan. Likevel synes jeg det er det fineste jeg hører når noen understreker at vi alle har ganske så mye makt og frihet i egne liv.
|
|
|
#256 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENOslo78, jeg tror vi er ganske mange her inne som har vært på bunnen, og under den. Som har tatt grep, gjort ting vi ikke ville fordi vi måtte. Vi hadde ingen valg, trodde jeg, men så var det noe som gjorde at jeg hadde beina på bunnen igjen, klarte å strekke meg, fikk hodet over vannet, og nå er "on_the_top_of_the_world". |
|
|
|
|
|
#257 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg kan bare snakke for min egen del, men jeg har aldri hatt deg i tankene når jeg har skrevet. Jeg har kommet med generelle betraktninger rundt tema, og det tror jeg de fleste andre har også. Det finnes tusen nyanser her, helt klart, men jeg tror ikke du kan forvente at en nettforum skal ta hensyn til enkeltskjebner i en generell diskusjon. Noenlunde høflige og respektfulle- ja, men jeg ville iallfall ikke trives her hvis ingen skulle kunne si hva de egentlig mente og tenkte i frykt for å ikke være empatiske nok. Det må være din jobb å skjerme deg fra diskusjoner det er vanskelig for deg å takle, tenker jeg. |
|
|
|
|
|
#259 |
|
Er frisk!
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENHar ingen problemer med å takle diskusjonen. Jeg synes bare det blir for dumt å si til folk som ligger nede (fysisk, ikke psykisk takk og lov) at du burde bare ha hivd ut mannen og ikke fått så mange barn. Faktisk tenker jeg mer generelt - det er en dårlig trend å si at det er kvinnens feil at kvinner statistisk sett gjør mest arbeid i hjemmet. Skal kvinnen også måtte ta på seg dette ansvaret? Kan man ikke nå snakke til menn som gruppe og jobbe med at de skal ta mer ansvar i stedet for å jobbe med at kvinnen skal ta mindre ansvar? Nå synes jeg det er på tide at menn som gruppe endrer atferd og tar det som en selvfølge at de skal bidra 50% - for det gjør de ikke statistisk sett i dag. Jeg skjønner godt at dere ikke snakket til meg spesielt, men jeg snakker altså også generelt - bare bruker meg selv som eksempel. Hvis mannen min ikke gjør 50% hjemme mener jeg dette i hovedsak er mannen min sitt ansvar, ikke mitt. Det er ikke meg som trenger å endre meg, det er faktisk han. Jeg kan ikke ha ansvaret for å endre hans atferd. Det ansvaret må han ta selv.
Sist redigert av oslo78 : 26-10-11 kl 23:21. |
|
|
|
|
|
#260 |
|
By the Sea
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENJeg hører ingen bruke (eller signalisere at de tenker) "ta deg sammen" - hverken til deg spesielt eller til folk generelt.
|
![]() |
|
|