|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Borte
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENJeg ville aldri finne på å klage på min manns innsats hjemme, men jeg må si at ved valg av ham som livspartner så var det litt andre kriterier enn husarbeidsegenskapene jeg la vekt på. At han gjør en god jobb hjemme er ren bonus.
|
|
|
#182 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MEN
Det tror ikke jeg heller, og jeg blir litt irritert over hvor bastante enkelte er når det gjelder dette. Setningen "jeg ville aaaaaldri vært gift med en som..." begynner å gå meg på nervene.
|
|
|
#183 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det spørs hva man definerer som ung? |
|
|
|
|
|
#184 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENSyns Smilefjes skriver så bra at jeg henger meg på det hun sier. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENJeg synes jeg møter motstridende holdninger til problemet.
|
|
|
#186 |
|
Textrovert
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENMulig jeg banner i kjerka, eller mulig jeg sier er gammelt nytt, men jeg tenker noen ganger at "jammen, hvis dere er så slitne, hvorfor får dere så mange barn?". Det er jo helt klart at trenden i tiden er at flere og flere ønsker seg mange barn, og det er ikke til å stikke under en stol at det ligger mye status i det. Jeg kan ikke se annet enn at det må da være åpenbart at man blir mer sliten av å ha fire barn enn av å ha to. Eller er dette et helt irrelevant poeng i denne sammenhengen?
|
|
|
#187 |
|
Ringskrømt
|
Jeg tror, fremdeles, at du har et veldig lite nyansert syn på dette, rine. Jeg tror de egoistiske latsabbene er i mindretall, og at forskjellige vaner og behov er det som er greia. Det at man har forskjellige krav til hva som er ryddig, så mens den ene ikke utstår klær på kjøkkenet, synes den andre det er helt greit, og mens den andre synes at bilen bare trenger vaske én gang i året, ser den andre behovet langt oftere. Det handler om forskjeller, rett og slett. Jeg hadde ikke orket å leve med en egoistisk latsabb, jeg heller, for da er vi over på respekt og sånn, men å leve med en som ikke ser rot eller som ikke har problemer med rot, mens jeg har det, går helt fint. Og når jeg sier at det går helt fint, så mener jeg det, og derfor ønsker jeg å si litt i diskusjoner som har en tendens til å bli overforenkelede og sort/hvite.
|
|
|
#188 |
|
Bedreviter
|
Jeg tror heller ikke at det er gitt for alle å kunne velge seg frem til den perfekte ektefelle i (relativt) ung alder, selv om jeg nekter å gå med på at det er et lotteri heller. Min mann ble ikke vurdert som kjæreste ut i fra egenskaper som far, det skal jeg innrømme, men da vi begynte å snakke om barn hadde vi boddd sammen i åtte år, og jeg visste at han var en skikkelig fyr, at han var omsorgsfull, at han delte mine verdier i forhold til det som var viktig og at han tok (mer enn) sin del av arbeidet hjemme. Jeg hadde altså god grunn til å anta at han også ville vise seg som en ok mann å lage barn sammen med. Og før jeg sluttet med p-pillene hadde jeg forsikret meg om at han var villig til å ta en større andel av fødselspermisjonen, at han også ønsket at vi begge skulle fortsette i full jobb etter at barnet kom, og vi hadde snakket om praktiske og mentale utfordringer på forhånd.
Vel, enten det eller "Jeg ville aldri fortsette å være gift med en …". Jeg skjønner ikke hvorfor det fremstilles som en teit påstand. Jeg synes ikke jeg er naiv eller urealistisk når jeg hevder at jeg ikke hadde giddet å fortsette å være gift med en fyr som kostet mer enn han smakte. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
maler
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENJeg tenker at det kommer litt an på hva man definerer som størstedelen av arbeidet også. Hvis man må ha gjort ting nøyaktig på sin måte og til sin tid, hvis ikke gjør man det selv og blir sliten og irritert tenker jeg at man har et par runder å gå med seg selv. Hvis man har en mann (eller kone for den saks skyld) som virkelig ikke bidrar noe særlig er det jo ingen tvil om at vedkommende burde skjerpe seg. Men hvordan man skal få til dette er ikke uten videre enkelt, det er ikke så lett å endre på andre. Men jeg vil generelt si at hvis man er gift og har barn med en person som ikke er interressert i å diskutere slike problemstillinger og dele arbeidet i utgangspunktet (om ikke annet så fordi det betyr noe for partneren), har man et større problem.
|
|
|
#190 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENDa er vi enige, Teo. Jeg kjenner at det er vanskelig å stille krav til at en tyveåring skal skjønne stort av verden. Men når man passerer tredve bør man begynne å se lyset i det fjerne etterhvert. |
|
|
|
#191 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Jeg har samme inntrykket som deg. Jeg gjør størstedelen av husarbeidet, men jeg velger det jo selv. Mannen er borte fra mandag til fredag, og siden jeg ikke vil at den lille tiden vi har sammen skal brukes på husarbeid, så gjør jeg mest mulig før han kommer hjem. Men jeg velger det jo selv, så jeg klager ikke, likevel er det endel som tenker sitt om vår løsning har jeg hørt. Han har noen faste oppgaver da, jeg vasker ikke bad for eksempel. Det er det første han må gjøre når han kommer hjem på en fredag. Men akkurat nå er det dette som fungerer for oss, når han er hjemme på fulltid blir det nok ganske annerledes. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Borte
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENHvis man går ned på individnivå her så må det jo nevnes at for de av oss som har hus, biler og hage, så er det ikke bare klesvask og støvsuging som skal gjøres heller. Jeg er velsignet med en handyman av rang som sparer familien for ganske enorme summer ved å gjøre alt fra å skifte utvendig tak og vinduer til å etterisolere og plate om stua. Da støvsuger jeg gjerne en ekstra gang, jeg altså, selv om vi oftest deler på husarbeidet også. For hammer og spiker - det ser man sjelden i min hånd. :ti tommeltotter: Det er som regel flere oppgaver enn de daglige vask-rydd-matlaging som skal utføres i en husholdning.
|
|
|
#193 |
|
Har diplom
Jeg klager ikke altså. Han er jo ikke her, så han roter ikke noe særlig. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
can-jur
|
Jeg tror nok du skal bevege deg relativt forsiktig i det terrenget i allefall.
|
|
|
|
#195 |
|
Bedreviter
|
Jeg er bil-ansvarlig i vår familie, og hvis jeg bruker så mye som 20 timer i året på vedlikehold av den, så er det maks. Det tar litt mer tid å vaske klær, for å si det slik. |
|
|
|
|
|
#196 |
|
Borte
|
Jeg skal ikke påstå at noen bruker mye tid på bilen hjemme hos oss.
|
|
|
#197 |
|
Har diplom
Jeg tror kanskje det er fordi "uteoppgavene" er så synlige, men "inneoppgavene" er mer litt hele tiden. Når man har vært ute i hagen og hogd ned et tre, kappet det i ved og stablet veden, så er det veldig lett å se at nå har noen holdt på med det der i 4 timer, det var nok en slitsom oppgave. Inneoppgavene er litt mer innimellom. Man setter på en vask mens man lager middag, drar over gulvene mens barna gjør lekser osv. Det blir ikke like tydelig, selvom det nok tar mer tid. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Er frisk!
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENDet er forskjell på å være gift med en latsabb som ikke gjør en døyt og å være gift med en mann som bidrar ganske mye, men ikke fullt så mye som kona. Jeg skjønner ikke at å sparke ut en mann som gjør 40% av arbeidet skal gjøre ting noe lettere. Da ville jeg gått fra å gjøre 60% til å gjøre 100%. (Ser bortifra at jeg ville føle meg som verdens største egoist hvis jeg frarøvet ungene muligheten til å bo sammen med oss begge to fordi jeg på død og liv skulle ha en mann som gjorde akkurat like mye som meg og at jeg ville savnet ham noe helt forferdelig).
|
|
|
|
#199 |
|
Textrovert
|
Du leser meg feil. Jeg har to barn, jeg hadde mest sannsynlig vært mindre sliten hadde jeg hatt ett eller null barn, så jeg har jo også valgt et liv der jeg blir mer sliten enn det jeg strengt tatt hadde trengt å være. Jeg sier heller ikke at det ikke er lov til å være sliten (himmel, jeg er jo verdensmester i slitenhet), men når det nå først snakkes om måter kvinner kan unngå denne slitenheten på, hvorfor nevnes aldri antallet barn i denne sammenhengen? Man snakker om mindre jobbing utenfor hjemmet, arbeidsfordeling i heimen, lavere krav til seg selv, osv, så hvorfor skal ikke antall barn være relevant i debatten?
|
|
|
#200 |
|
Er frisk!
|
Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MENFordi barna som regel allerede er der når man er veldig sliten, og da er det ikke så mye å gjøre med det. Om man ikke samtidig som man sparker ut den 40% bidragende mannen skulle sende et par unger på barnehjem da. Da tar man vel ansvar for at nan ikke skal bli for sliten, vel.
|
|
![]() |
|
|