|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Off the map.
|
Sv: Nivådelt opplæringVi hadde førsteklassing på TIEY (siden har vi flyttet)
|
|
|
#62 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Nivådelt opplæring
Jeg blir litt smågrinete av utsagn om at "de flinke går det bra med uansett". Jeg hadde aldri hatt samme utgangspunkt om jeg ikke hadde en barneskolelærer som var veldig flink til å gi tilpassede utfordringer, massive ekstralekser og bonusspørsmål på prøver, all den tid den "kulturelle kapitalen" jeg kom fra var skral. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, og jeg vet at det er elever som er enda flinkere enn snuppa på skolen. De løser det ved at noen elever får en ekstrabok utover TIEY-boka. Før snuppa fikk dette, så leste hun gjennom den lille leseboka hun fikk utdelt og vi stod deretter fritt til å lese noe annet resten av det kvarteret. Jeg er glad for at skolen nå har systematisert dette for oss, slik at boka er på rett nivå.
|
|
|
|
#64 |
|
guru advisor
|
Sv: Nivådelt opplæringJeg har også opplevd reaksjoner fra foreldre på nivådeling. Begrunnet med sosiale bekymringer. Sist redigert av Minerva : 03-02-12 kl 12:15. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
kamerat
|
Sv: Nivådelt opplæringJeg har også supplert ungenes lesebøker over en lav sko, men det synes jeg i og for seg er helt greit, og det har lærerne også syntes. Eldste fordi hun har vært bedre enn de andre på gruppa og har fått for lette bøker, og yngste fordi hun er så makelig anlagt at det ikke passer for henne å lese den samme lille boka hver dag, for da gidder hun ikke strekke seg i det hele tatt.
|
|
|
#66 |
|
Off the map.
|
Det har du nok helt rett i. Jeg tror at TIEY er en bra plattform for å drive dynamisk nivådeling. De hadde bare ikke skjønt det på vår skole.
|
|
|
#67 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Flinke barn trenger også utfordringer for at de skal lære seg arbeidsvaner og at de må strekke seg for å få noe til. Hvis man surfer gjennom skolen i mange år er det mange som møter veggen ganske hardt og brutalt etterhvert. Jeg er veldig glad for at min flinke datter får utfordringer. Hun lærer ulike strategier får å løse oppgaver og utfordres til å forstå hva hun gjør. Hun har noe å strekke seg etter selv om hun er på det øverste nivået i matte.
|
|
|
#68 |
|
guru advisor
|
Sv: Nivådelt opplæringNivådelte lekser og "ekstralekser" levert på It's learning eller Fronter, eller en eller annen læringsplattform, er også nivådeling som vil gavne de sterkeste. Veldig glad for å erfare at vår 1.klassing vår brukt ekstra lærevillighet her.( Det skal komme fra læreren, og i alle fall ikke fra meg.) |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Off the map.
|
Både jeg og min mann var skoleflinke. Ikke på noen som helst uvanlig måte tror jeg, men flinke, som jeg har inntrykk av at mange av oss her inne har vært. Ingen av oss har fullført en skikkelig utdannelse. Kan sikkert være mange grunner til det, men mangel på studieteknikk kan sikkert være medvirkende. Det er ikke mye lekser jeg har gjort opp igjennom årene i hvert fall.
|
|
|
#70 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er akkurat det jeg mener. Jeg mener å treffe veggen i den forstand at man ikke er rustet til å møte utfordringer når det begynner å bli vanskelig. Jeg tror akkurat som du sier at det er mange som ikke får utnyttet potensialet sitt.
|
|
|
#71 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: Nivådelt opplæringEn kommentar til lovligheten i det hele: Nivådeling i grupper er fullt lovlig så lenge det ikke er fast. Man kan dele barna i grupper i noen timer, men ikke hele tida.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Nivådelt opplæringJeg er helt enig i at det ikke skal være faste grupper og at det bare må være i deler av skoledagen. Men noe nivådeling tror jeg er av det gode, for de fleste. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Off the map.
|
Jeg mente egentlig bare å understreke ditt poeng.
|
|
|
#74 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Nivådelt opplæringAltså, jeg er jo veldig enig med både Toffskij og Cuyahoga med hensyn til at flinke unger må få tilrettelegging. Jeg fikk det ikke, og det burde jeg hatt. Men som skolebarn på søtti- og åttitallet fantes det ikke rom for sånt. Jeg lærte å jobbe da jeg ble student. Skulle gjerne ha lært det før!
|
|
|
#75 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er nettopp derfor jeg stresser dette så fælt. Jeg var svært skoleflink, og føk gjennom 12-årig grunnskole uten å anstrenge meg det minste. Og så fikk jeg fullstendig bakoversveis da jeg begynte å studere og faktisk måtte jobbe for å lære meg ting. Det hadde jeg jo aldri gjort før.
|
|
|
|
#76 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns ikke det er slik. Jeg syns derimot at den tar godt hensyn til at barn nettopp ikke innhar mye ro og konsetrasjon, i og med at de kun er 12 minutter på hver stasjon.
Jeg ser flere nevne dette, og det syns jeg er så rart. Vi har heller aldri lest i boka i 15 minutter, vi har lest igjennom, og deretter har vi jobbet med det de ulike bøkene har hatt fokus på, det være seg doble konsonanter, beskrivende ord, spørreord, dramaturgi, tema og en hel masse annet.
|
|
|
#77 |
|
guru advisor
|
|
|
|
|
|
|
#79 |
|
Glamorøs
|
Sv: Nivådelt opplæringGodt poeng det med å gå videre. Jeg har heller ikke lært god studieteknikk, men du har rett i at det er det bare jeg som kan ta tak og gjøre noe med nå som voksen. Men nettopp derfor lar jeg ikke sønnen min bare surfe gjennom de 10 sidene, eller bare lese mer. Det var nemlig det jeg fikk også, bare lengre bøker. Når man først kan lese er det ingen utfordring i å lese lengre bøker, syns jeg. Da er det heller bedre å lære om gramatikk og oppbygging av historier.
|
|
|
#80 |
|
etterpåklokest
|
Selvfølgelig tilpasser jeg også lesetreningen hjemme. Min førsteklassing er ikke spesielt flink til å lese, men hun har veldig god hukommelse, og husker teksten på 1-2-3, så vi leser heller tekster hun ikke kjenner fra før. Men poenget her er vel ikke hva flertallet av foreldrene gjør, men hva skolen gjør for å tilby elever en tilpasset opplæring. |
|
|
|
![]() |
|
|