Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nivådelt opplæring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-12, 11:41   #61
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nivådelt opplæring

Vi hadde førsteklassing på TIEY (siden har vi flyttet)

Jeg ble ikke veldig imponert. Jeg synes ikke det var systemet/opplegget sin feil.

Datteren vår hadde lest i godt over ett år da hun startet på skolen. Hun fikk da 'vanskelig' bok - dvs 15 ord på hver side i stedet for tre. Dette SKULLE hun drive på med et kvarter hver eneste dag, en bitteliten bok. Jeg boikottet dette, sa at hun kunne lese gjennom det, og så leste vi et kvarter heller i andre bøker.

Hun gikk i en skole med 5 parallellklasser. Hvis det hadde vært en reell nivådeling så synes jeg det var rart at hun ikke fikk være på gruppe med en eller annen som var på nogenlunde samme nivå. Men de rullerte rundt i ulike grupper i samme klassen, virket ganske tilfeldig.

I tillegg til 4 x 15 minutters leselekse i en bildebok så var det også obligatorisk å være med på å lære alle bokstavene, som hun kunne allerede da hun var 2 år.

(Jeg ser at det ikke er lett å få til, men for vår del så hjalp det ikke noe med TIEY. Man kan kanskje tenke seg en løsning med hospitering i høyere klassetrinn, det ville ikke vært så lett for oss, da hun var ganske klønete sosialt sett, og det å være sammen med noen husvarme andreklassinger ville nok ikke hjulpet på)

Hun har mye mer funnet sin plass nå i ny klasse, uten TIEY. Men hun får til dels tilpassede lekser i hvert fall.

Gammel 03-02-12, 11:44   #62
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Det er deler av sannheten. Flinke elever går det bra med nesten på tross av dårlig undervisning, de har en kulturell kapital i bakhånd som vil hjelpe dem nesten uansett hva de utsettes for.

Jeg blir litt smågrinete av utsagn om at "de flinke går det bra med uansett". Jeg hadde aldri hatt samme utgangspunkt om jeg ikke hadde en barneskolelærer som var veldig flink til å gi tilpassede utfordringer, massive ekstralekser og bonusspørsmål på prøver, all den tid den "kulturelle kapitalen" jeg kom fra var skral.

Og jeg har vanskelig for å tro at det gjaldt/gjelder bare meg. Flinke barn trenger også bli sett og møtt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 11:53   #63
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Datteren vår hadde lest i godt over ett år da hun startet på skolen. Hun fikk da 'vanskelig' bok - dvs 15 ord på hver side i stedet for tre. Dette SKULLE hun drive på med et kvarter hver eneste dag, en bitteliten bok. Jeg boikottet dette, sa at hun kunne lese gjennom det, og så leste vi et kvarter heller i andre bøker.

Hun gikk i en skole med 5 parallellklasser. Hvis det hadde vært en reell nivådeling så synes jeg det var rart at hun ikke fikk være på gruppe med en eller annen som var på nogenlunde samme nivå. Men de rullerte rundt i ulike grupper i samme klassen, virket ganske tilfeldig.

I tillegg til 4 x 15 minutters leselekse i en bildebok så var det også obligatorisk å være med på å lære alle bokstavene, som hun kunne allerede da hun var 2 år.

(Jeg ser at det ikke er lett å få til, men for vår del så hjalp det ikke noe med TIEY. Man kan kanskje tenke seg en løsning med hospitering i høyere klassetrinn, det ville ikke vært så lett for oss, da hun var ganske klønete sosialt sett, og det å være sammen med noen husvarme andreklassinger ville nok ikke hjulpet på)

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, og jeg vet at det er elever som er enda flinkere enn snuppa på skolen. De løser det ved at noen elever får en ekstrabok utover TIEY-boka. Før snuppa fikk dette, så leste hun gjennom den lille leseboka hun fikk utdelt og vi stod deretter fritt til å lese noe annet resten av det kvarteret. Jeg er glad for at skolen nå har systematisert dette for oss, slik at boka er på rett nivå.

Men jeg ser jo at de bruker mye tid på å lære bkstaver og tall. Noe snuppa har kunnet svært, svært lenge. Men hun skriver jo penere nå enn da hun startet skolen.

Det jeg tenker er at det trolig ikke hadde vært bedre i en vanlig klasseromssituasjon. Uten at jeg vet noe om det. Nå differensierer de i hvert fall oppgavene som deles ut. Det skjedde ikke da jeg gikk på skolen.

Gammel 03-02-12, 11:55   #64
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også opplevd reaksjoner fra foreldre på nivådeling. Begrunnet med sosiale bekymringer.

Jeg har stor tro på nivådelt undervisning hvis det blir brukt riktig. Stasjonsundervisning krever ofte en ekstra ressurs for å gli smertefritt.

Sist redigert av Minerva : 03-02-12 kl 12:15.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 11:59   #65
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også supplert ungenes lesebøker over en lav sko, men det synes jeg i og for seg er helt greit, og det har lærerne også syntes. Eldste fordi hun har vært bedre enn de andre på gruppa og har fått for lette bøker, og yngste fordi hun er så makelig anlagt at det ikke passer for henne å lese den samme lille boka hver dag, for da gidder hun ikke strekke seg i det hele tatt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 12:03   #66
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det jeg tenker er at det trolig ikke hadde vært bedre i en vanlig klasseromssituasjon. Uten at jeg vet noe om det. Nå differensierer de i hvert fall oppgavene som deles ut. Det skjedde ikke da jeg gikk på skolen.

Det har du nok helt rett i. Jeg tror at TIEY er en bra plattform for å drive dynamisk nivådeling. De hadde bare ikke skjønt det på vår skole.

Gammel 03-02-12, 12:17   #67
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg blir litt smågrinete av utsagn om at "de flinke går det bra med uansett". Jeg hadde aldri hatt samme utgangspunkt om jeg ikke hadde en barneskolelærer som var veldig flink til å gi tilpassede utfordringer, massive ekstralekser og bonusspørsmål på prøver, all den tid den "kulturelle kapitalen" jeg kom fra var skral.

Og jeg har vanskelig for å tro at det gjaldt/gjelder bare meg. Flinke barn trenger også bli sett og møtt.

Flinke barn trenger også utfordringer for at de skal lære seg arbeidsvaner og at de må strekke seg for å få noe til. Hvis man surfer gjennom skolen i mange år er det mange som møter veggen ganske hardt og brutalt etterhvert. Jeg er veldig glad for at min flinke datter får utfordringer. Hun lærer ulike strategier får å løse oppgaver og utfordres til å forstå hva hun gjør. Hun har noe å strekke seg etter selv om hun er på det øverste nivået i matte.

På skolen er det lite fokus på hvem som er i hvilke grupper. Elevene i de laveste trinnene vet nok egentlig ikke at det er forskjell på bøkene fordi de ikke er like flinke i alt. Jeg hadde blitt rimelig sint om gruppene ble delt ut til foreldrene.

Gammel 03-02-12, 12:20   #68
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Nivådelte lekser og "ekstralekser" levert på It's learning eller Fronter, eller en eller annen læringsplattform, er også nivådeling som vil gavne de sterkeste. Veldig glad for å erfare at vår 1.klassing vår brukt ekstra lærevillighet her.( Det skal komme fra læreren, og i alle fall ikke fra meg.)

Gammel 03-02-12, 12:20   #69
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Flinke barn trenger også utfordringer for at de skal lære seg arbeidsvaner og at de må strekke seg for å få noe til. Hvis man surfer gjennom skolen i mange år er det mange som møter veggen ganske hardt og brutalt etterhvert.

Både jeg og min mann var skoleflinke. Ikke på noen som helst uvanlig måte tror jeg, men flinke, som jeg har inntrykk av at mange av oss her inne har vært. Ingen av oss har fullført en skikkelig utdannelse. Kan sikkert være mange grunner til det, men mangel på studieteknikk kan sikkert være medvirkende. Det er ikke mye lekser jeg har gjort opp igjennom årene i hvert fall.

Nå kan jeg vel ikke si at vi har møtt veggen. Vi har begge greie jobber, vi har hus, hytte og bil osv. Men jeg føler ikke at jeg lever opp til potensialet mitt akkurat.

Gammel 03-02-12, 12:50   #70
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Både jeg og min mann var skoleflinke. Ikke på noen som helst uvanlig måte tror jeg, men flinke, som jeg har inntrykk av at mange av oss her inne har vært. Ingen av oss har fullført en skikkelig utdannelse. Kan sikkert være mange grunner til det, men mangel på studieteknikk kan sikkert være medvirkende. Det er ikke mye lekser jeg har gjort opp igjennom årene i hvert fall.

Nå kan jeg vel ikke si at vi har møtt veggen. Vi har begge greie jobber, vi har hus, hytte og bil osv. Men jeg føler ikke at jeg lever opp til potensialet mitt akkurat.

Det er akkurat det jeg mener. Jeg mener å treffe veggen i den forstand at man ikke er rustet til å møte utfordringer når det begynner å bli vanskelig. Jeg tror akkurat som du sier at det er mange som ikke får utnyttet potensialet sitt.

Gammel 03-02-12, 12:53   #71
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

En kommentar til lovligheten i det hele: Nivådeling i grupper er fullt lovlig så lenge det ikke er fast. Man kan dele barna i grupper i noen timer, men ikke hele tida.

Jeg jobber i videregående, og her har vi t.o.m. hatt nivådeling i spansk (tre nivåer) gjennom et helt semester. Med elevenes velsignelse og gode faglige resultater.
Jeg har også sett den andre siden, ettersom jeg har erfaringer med hvordan det går med urolige barn som skal tilbringe mesteparten av skoledagen sammen med andre urolige barn og liksom lære sosiale evner i denne lille bråkmakergruppa. Det er en god grunn til at inndelingen ikke bør gjøres fast.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 13:02   #72
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig i at det ikke skal være faste grupper og at det bare må være i deler av skoledagen. Men noe nivådeling tror jeg er av det gode, for de fleste.

I storesøster klasse har det utkrystallisert seg en liten gruppe som klart ville vært øverste nivå dersom de drev med sånt (det gjør de, som sagt, bare i engelsk). Den har vært ganske stabil siden de begynte i første klasse og har like mange gutter som jenter.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 13:13   #73
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Det er akkurat det jeg mener. Jeg mener å treffe veggen i den forstand at man ikke er rustet til å møte utfordringer når det begynner å bli vanskelig. Jeg tror akkurat som du sier at det er mange som ikke får utnyttet potensialet sitt.

Jeg mente egentlig bare å understreke ditt poeng.

For oss har det ikke vært noen stor katastrofe, men på et makronivå er det en hel masse verdifulle ressurser som er totalt bortkastet i samfunnet, når en ser på summen av sånne som oss. Jeg kjenner ganske mange. Gjennom hobbyen vår som er av type 'mind-game' så kjenner vi veldig mange som er i nogenlunde samme bås.

Gammel 03-02-12, 13:19   #74
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Altså, jeg er jo veldig enig med både Toffskij og Cuyahoga med hensyn til at flinke unger må få tilrettelegging. Jeg fikk det ikke, og det burde jeg hatt. Men som skolebarn på søtti- og åttitallet fantes det ikke rom for sånt. Jeg lærte å jobbe da jeg ble student. Skulle gjerne ha lært det før!

Faktum er jo at de aller fleste flinke ungene har en familie som virker, som snakker med dem om viktigheten av skolearbeid og gode rutiner, som kan forklare begreper og som snakker med dem - og det er derfor - på tross av manglende utfordringer og tilrettelegging at de aller fleste jo klarer seg.

Enten det er snakk om eletist eller tilrettelegging, all unger har krav på tilrettelegging på sitt nivå, men konsekvensene av manglende tilrettelegging er langt mer katastrofale, samfunnsmessig, om en elev ikke lærer seg å lese skikkelig, eller om en flink unge må vente før han eller hun får utfordringer. Det store spørsmålet blir jo da for en politisk ledelse å velge hvor de legger fokus. I Norge er det bestemt at alle elever er like, og de som ligger under forventet utvikling får hjelp automatisk, de som ligger over forventet utvikling får dessverre alt for lite.

Norsk skole bør belage seg på å møte begge grupper på en skikkelig måte.

Gammel 03-02-12, 13:20   #75
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flinke barn trenger også utfordringer for at de skal lære seg arbeidsvaner og at de må strekke seg for å få noe til. Hvis man surfer gjennom skolen i mange år er det mange som møter veggen ganske hardt og brutalt etterhvert. Jeg er veldig glad for at min flinke datter får utfordringer. Hun lærer ulike strategier får å løse oppgaver og utfordres til å forstå hva hun gjør. Hun har noe å strekke seg etter selv om hun er på det øverste nivået i matte.

Det er nettopp derfor jeg stresser dette så fælt. Jeg var svært skoleflink, og føk gjennom 12-årig grunnskole uten å anstrenge meg det minste. Og så fikk jeg fullstendig bakoversveis da jeg begynte å studere og faktisk måtte jobbe for å lære meg ting. Det hadde jeg jo aldri gjort før.

Jeg synes at det er viktig å lære seg arbeidsvaner og -moral fra man er bitteliten. Derfor er vi "strenge" med snuppa. Hun skal ikke bare gjøre leksene. Hun skal gjøre dem pent og ordentlig selv om det er aldri så enkelt.

Det blir enda verre med lillebroren hennes. Han er skrekkelig skoleflink allerede. Leser godt og regner med store tall. Men til forskjell fra sin søster så evner han ikke å sitte stille når han kjeder seg (jeg håper at noe av energien hans kan tilskrives at han bare er 4). Det MÅ skje noe hele tida. Så han kommer til å ha MYE å lære når han begynner på skolen utover det faglige.

Gammel 03-02-12, 13:44   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Visstnok er den typisk for "feminiseringen" av skolen. Metoden tar utgangspunkt og er basert på at elever har en god dose med egenskaper som visstnok er typisk for jenter. Masse tålmodighet, ro, evne til å arbeide selvstending fra tidlig alder osv er alle forutsentinger for at du lærer siden du må gjøre så mye av det på egenhånd.

Jeg syns ikke det er slik. Jeg syns derimot at den tar godt hensyn til at barn nettopp ikke innhar mye ro og konsetrasjon, i og med at de kun er 12 minutter på hver stasjon.

Hun fikk da 'vanskelig' bok - dvs 15 ord på hver side i stedet for tre. Dette SKULLE hun drive på med et kvarter hver eneste dag, en bitteliten bok. Jeg boikottet dette, sa at hun kunne lese gjennom det, og så leste vi et kvarter heller i andre bøker.

Jeg ser flere nevne dette, og det syns jeg er så rart. Vi har heller aldri lest i boka i 15 minutter, vi har lest igjennom, og deretter har vi jobbet med det de ulike bøkene har hatt fokus på, det være seg doble konsonanter, beskrivende ord, spørreord, dramaturgi, tema og en hel masse annet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 13:52   #77
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Jeg mente egentlig bare å understreke ditt poeng.

For oss har det ikke vært noen stor katastrofe, men på et makronivå er det en hel masse verdifulle ressurser som er totalt bortkastet i samfunnet, når en ser på summen av sånne som oss. Jeg kjenner ganske mange. Gjennom hobbyen vår som er av type 'mind-game' så kjenner vi veldig mange som er i nogenlunde samme bås.

Jeg skjønner hva du mener. Samtidig klarer jeg ikke å ikke få litt sutre-følelse over denne holdningen. På et eller annet tidspunkt, gjerne der hvor man kan kalle seg voksen, er man nesten nødt til å brette opp ermene, la fortida ligge og forandre på det man gjerne skulle sett var anderledes selv?

Forøvrig tror jeg Tallulah hadde blitt en veldig god lærer.

Gammel 03-02-12, 13:57   #78
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Annerledes. Annerledes. Det skrives annerledes! Når skal jeg lære det! :miljøskadd: Eller er de sidestilt?

Gammel 03-02-12, 14:01   #79
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt poeng det med å gå videre. Jeg har heller ikke lært god studieteknikk, men du har rett i at det er det bare jeg som kan ta tak og gjøre noe med nå som voksen. Men nettopp derfor lar jeg ikke sønnen min bare surfe gjennom de 10 sidene, eller bare lese mer. Det var nemlig det jeg fikk også, bare lengre bøker. Når man først kan lese er det ingen utfordring i å lese lengre bøker, syns jeg. Da er det heller bedre å lære om gramatikk og oppbygging av historier.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 14:01   #80
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns ikke det er slik. Jeg syns derimot at den tar godt hensyn til at barn nettopp ikke innhar mye ro og konsetrasjon, i og med at de kun er 12 minutter på hver stasjon.

Jeg ser flere nevne dette, og det syns jeg er så rart. Vi har heller aldri lest i boka i 15 minutter, vi har lest igjennom, og deretter har vi jobbet med det de ulike bøkene har hatt fokus på, det være seg doble konsonanter, beskrivende ord, spørreord, dramaturgi, tema og en hel masse annet.

Selvfølgelig tilpasser jeg også lesetreningen hjemme. Min førsteklassing er ikke spesielt flink til å lese, men hun har veldig god hukommelse, og husker teksten på 1-2-3, så vi leser heller tekster hun ikke kjenner fra før. Men poenget her er vel ikke hva flertallet av foreldrene gjør, men hva skolen gjør for å tilby elever en tilpasset opplæring.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.