|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
maler
|
Tilrettelegging vs sykmelding - hvor langt går arbeidsgivers plikt?Ved svangerskapssykmeldinger (og andre sykmeldinger) kommer ofte dette med tilrettelegging opp som et tema. Arbeidsgiver skal tilrettelegge for å forsøke å unngå sykmelding. Arbeidsgiver på sin side kan ha interesse i dette hvis det er et hode han gjerne vil ha på jobb, men det kan sikkert også være en hemsko i en bedrift der et hode er et hode og det er antall friske hender som teller litt uavhengig av hvem de sitter på.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Tilrettelegging vs sykmelding - hvor langt går arbeidsgivers plikt?Det kommer i første rekke an på type bedrift- som du sier, det er stor forskjell på arbeidsoppgaver og egnethet. Dernest kommer det an på hva arbeidstakeren faktisk kan yte, hvilken årsak som ligger bak behovet for tilrettelegging. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tilrettelegging vs sykmelding - hvor langt går arbeidsgivers plikt?Jeg er en av dem som sliter veldig med bekkenet når jeg er gravid. Jeg har en annen sjef nå enn sist og merker stor forskjell på hvordan de tenker tilrettelegging.
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Tilrettelegging vs sykmelding - hvor langt går arbeidsgivers plikt?Da det skulle tilrettelegges for meg var det ganske kjedelige arbeidsoppgaver som ble resultatet, oppgaver som egentlig ikke hører til min jobb, men som heller ikke er helt fjern fra min jobb (type oppgaver som normalt er delegert til andre, men som er er ansvarlig for at gjennomføres). Det var ikke snakk om oppgaver som jeg ikke hadde kompetanse til. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
heimføing
|
Sv: Tilrettelegging vs sykmelding - hvor langt går arbeidsgivers plikt?Jeg har bare et par praktiske eksempler fra tidligere jobb der tilrettelegging for gravid kollega betød at vedkommende ble satt på kun dagvakter og slapp å jobbe på kveldstid, mens hun beholdt skifttillegget som man får når man jobber kveld. Alternativet for henne var å bli sykemeldt helt eller delvis. Alternativet for firmaet var å ha ingen til å gjøre jobben. Vinn-vinn. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
stressmonster
Sv: Tilrettelegging vs sykmelding - hvor langt går arbeidsgivers plikt?
Ja, man kan jo alltids ha dårlig samvittighet for regningen, men et svangerskap er en relativt kort periode i et langt yrkesliv og jeg tror arbeidsplassen vinner på sikt ved å tilrettelegge og være fleksible ovenfor gravide og kanskje småbarnsforeldre generelt. De aller fleste vil vel ha perioder i løpet av livet der man er delvis sykemeldt og undersøkelser viser at det er større sjanse for at disse kommer ut i full jobb igjen om de får tilrettelegging og har god dialog med sin arbeidsgiver.
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Tilrettelegging vs sykmelding - hvor langt går arbeidsgivers plikt?Etter å ha vanket endel på forum tenker jeg likevel at enkelte ikke skulle vært 100% sykemeldt - mens andre burde ha vært det. Det er de færreste som er så dårlige at de ikke fungerer i jobb i det hele tatt- i alle fall ikke hele svangerskapet. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
stressmonster
Sv: Tilrettelegging vs sykmelding - hvor langt går arbeidsgivers plikt?
|
|
|
#9 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Tilrettelegging vs sykmelding - hvor langt går arbeidsgivers plikt?Eg har variert sjukemeldingsgrad frå 50-100% gjennom svangerskapet til nå, på grunn av ulike plager som har avløyst kvarandre. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tilrettelegging vs sykmelding - hvor langt går arbeidsgivers plikt?Jeg tenker at det blir så individuelt, avhengig av både person, utdanning, arbeidsoppgaver man vanligvis har og hva som "feiler" vedkommende, at det blir helt umulig å svare generelt på. Og nettopp derfor er ordningen med tilretteleggingssamtaler (eller hva det nå heter) med arbeidstaker, lege og arbeidsgiver til stede så lurt. Det hjelper jo ikke om arbeidstaker eller arbeidsgiver er lite interessert i tilrettelegging, men det er det vel kanskje ingenting som gjør? Å ha med jordmor på disse samtalene høres lurt ut, og burde kanskje vært gjort i større grad i forbindelse med svangerskap? |
|
|
|
![]() |
|
|