|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?
Nei, det er jo sant da.
|
|
|
#122 |
|
Absolut ateist
|
Jeg lurer på hva alle religiøse hadde sagt om jeg bare gikk rundt og "sa" at det ikke eksisterer noen gud. Det gjør det jo ikke i min realitet, ikke julenisser og tannfeer heller, men jeg går da ikke rundt og sier det til enhver. Ergo vil jeg påstå at å "si" kan være ganske likt prakke på i enkelte tilfeller.
|
|
|
#123 |
|
Pauset
|
For å svare esme og Benmurphy: Ja, jeg har lest hele innlegget som jeg her har quotet deler av. Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men det var uttalelsen i det siste avsnittet jeg reagerte på. Slik jeg leser det så virker det nedlatende overfor mennesker som tror. Mulig jeg misoppfatter |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?Jeg forsøker alltid å være den som svarer på spørsmål, men ikke starter en samtale. Ja sånn med ukjente, ikke med Sitron og sånn. Jeg forsøker også ordlegge meg sånn at "jeg tror" eller "vi muslimer tror" eller "i Koranen står det at...", men lykkes vel ikke alltid, vil jeg tro. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Mother of Dragons
|
Problemet er at du antar. Du vet ikke om Benmurphy er troende selv eller ei.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 08-04-07 kl 17:40. Årsak: Måtte skrive litt til. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
saftig
|
Jeg har opplevd det flere ganger. Både i oppveksten og i voksen alder. Stort sett fra mer eller mindre perifer familie. Jeg har flere ganger fått direkte spørsmål om hvorfor jeg IKKE tror, og må dermed forklare meg. Jeg blir såpass paff hver gang at jeg ikke kommer på å heller stille motspørsmålet - "Hvorfor tror du?" Svigermor fortalte barna at oldemor nå var i himmelen (etter at hun døde). Jeg syns det blir å prakke på noen ens egen tro, for jeg tror ikke at det finnes noen himmel. Jeg påpekte for henne at jeg helst så at hun ikke formidlet slike eventyr til barna mine, og hun skjønte faktisk ikke at det gikk an å ikke tro på himmelen, for "det er jo sånn det er". Vi diskuterte det nemlig etterpå. Dette er langt fra den eneste opplevelsen jeg har om sånt.
Dette misliker jeg også sterkt. Og møter det oftere enn jeg liker.
|
|
|
#128 |
|
Pauset
|
Ja ha... |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Pauset
|
Jeg skjønner godt at du reagerer på at du skal stå til rette for at du ikke tror. Like mye som man må stå til rette for at man tror. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Mother of Dragons
|
Han sa jo at religioner inneholdt rammer og begrensninger, men at menneskene innenfor gjorde sitt beste.
|
|
|
#132 |
|
flisespikker
|
Alle mennesker har jo rammer og begrensninger. Mange troende har rammer og begrensninger knyttet til religionen sin. Jeg ser ikke at det er spesielt nedlatende i å si om en gruppe mennesker at de gjør så godt de kan innenfor sine rammer og begrensninger - dessuten var det ikke "troende" som helhet han snakket om her, men folk som tilhørte diverse trosretninger han sa han ikke hadde særlig respekt for.
|
|
|
#133 |
|
Pauset
|
He he he....... jeg ble ikke sint. Jeg ble usikker på hva han mente og spurte derfor noen spørsmål. Jeg ser nå at jeg formulerte meg litt skarpere i tonen enn hva jeg egentlig mente, men det får nå være så. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
saftig
|
Her gir du meg jo bevis for at religion er menneskeskapt; man trenger noe som forklarer ting en selv ikke fatter. Forøvrig - barn som får hjelp av psykologer og annet utdannet personell kommer lettere gjennom kriser og sorg.
|
|
|
#135 |
|
flisespikker
|
Vi så nettopp i går den episoden av House der dr. House svarer følgende på om han virkelig opplever det som mer fortrøstningsfullt å tro at det ikke finnes noe liv etter døden: I find it more comforting to believe that this simply isn’t a test. Jeg har veldig sans for den tanken. Men da er vi egentlig i startgropen for enda en parallell diskusjon (ikke at det er noe galt i det).
|
|
|
#136 |
|
Pauset
|
Vil ikke si at det er noe bevis ut i fra det jeg sier.... Det jeg nevner er forskning i forhold til sorg og krise hos barn. Det er jo godt at de ved å tro på en himmel eller noe annet får en hjelp i det, uten at alle må til psykologer og andre fagpersoner for å komme gjennom sorg. Noen trenger selvfølgelig det også, men jeg syns det er viktig, der det er mulig, at de nærmeste er ressurspersonene. Når man tilkaller psykologer kan man fort få en oppfatning av "sykeliggjøring" av normale reaksjoner. Men noen trenger den hjelpen, helt klart. |
|
|
|
|
|
#137 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lettere enn... de som tror på en himmel? |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Pauset
|
Ja, det er mange måter å tenke på. Det må hver enkelt finne ut av for de som føler for det. Jeg vet ikke hva "House" er for noe, ei heller dr. House |
|
|
|
|
|
#139 |
|
saftig
|
Jeg også.
Hvem kan fort få oppfatninger av sykeliggjøring?
|
![]() |
|
|