Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Denne bloggen... Hva tenker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-12, 03:14   #381
heg_ols
Nybegynner

Medlem siden: Dec 2012
heg_ols har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Ser at hun det er referert til er med/driver dette "Hjelp oss å hjelpe" i Haugesund. Hun har uansett ikke kjent han lenger enn noen dager.

For det første så driver jeg ikke Hjelp oss å hjelpe - Haugalandet men jeg er med der ja.

Og der hjelper vi faktisk alle mennesker som trenger oss vi dømmer INGEN.

Og ja jeg har kanskje bare vært venn med Pappa Tilto noen dager ... men vet dere om jeg kjenner han fra før av??

Om det er noe dere lurer på så kontakt meg gjerne men ikke døm noen før dere kjenner de for det tjenere dere faktisk ingenting på. Og folk som ikke vet hvordan det er å være fattig i Norge vet faktisk ikke hva de snakker om...

heg_ols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-12, 08:02   #382
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men hvorfor får han ikke bostøtte da?
For det han sier med at han har for høye leieutgifter er jo regelrett løgn.
Og da tenker jeg som så at når han ikke får innbilget bostøtte er det fordi han har for høy inntekt, som igjen tilsier at de har mer å leve for enn veldig mange andre.

Gammel 13-12-12, 08:14   #383
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Men hvorfor får han ikke bostøtte da?
For det han sier med at han har for høye leieutgifter er jo regelrett løgn.
Og da tenker jeg som så at når han ikke får innbilget bostøtte er det fordi han har for høy inntekt, som igjen tilsier at de har mer å leve for enn veldig mange andre.

Tja, jeg fikk ikke bostøtte da jeg hadde 200 000 i inntekt, det er virkelig ikke mye for en familie å leve av.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-12, 08:16   #384
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Tja, jeg fikk ikke bostøtte da jeg hadde 200 000 i inntekt, det er virkelig ikke mye for en familie å leve av.

Og du var alene?
230tusen er vel dagens innteksgrense, så isåfall har du motatt feil saksbehandling og da klage man.

Gammel 13-12-12, 08:18   #385
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Og du var alene?
230tusen er vel dagens innteksgrense, så isåfall har du motatt feil saksbehandling og da klage man.

Ja jeg var alene ja. Det var nok ikke satsen da jeg var alene.

Gammel 13-12-12, 08:20   #386
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Ja jeg var alene ja. Det var nok ikke satsen da jeg var alene.

Nei det kan nå godt være. Da blir det jo litt vanskelig og sammenligne akkurat deres to saker.
Men det er satsen nå, hvor han har søkt.

Og han sier uansett at han fikk avslag på bakgrunn av at den måndlige leien var for høy. Noe som er løgn. For man kan ha så høye boutgifter man bare måtte føle for, men man får bare dekt opptil så og så mange tusen.

Gammel 13-12-12, 08:25   #387
Chablis
Drømmer

Standard

Men 230 000 er da heller ikke særlig mye inntekt for en hel familie synes jeg. Det var mitt poeng.

Gammel 13-12-12, 08:35   #388
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Men 230 000 er da heller ikke særlig mye inntekt for en hel familie synes jeg. Det var mitt poeng.

Ja og mitt poeng er hvorfor juge.

Gammel 13-12-12, 08:54   #389
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Å Google seg selv på nettet er alltid spennende, og det kan jo ikke være noen bombe at bloggen om å være "fattig i verdens rikeste land" kommenteres også i ulike fora på nettet.

Pappatil02: uavhengig om du skriver i blogg eller fra en anonym mailadresse, så er jeg ganske sikker på at innleggene her inne står fast.

Opprinnelig lagt inn av heg_ols, her.

For det første så driver jeg ikke Hjelp oss å hjelpe - Haugalandet men jeg er med der ja.

Og ja jeg har kanskje bare vært venn med Pappa Tilto noen dager ... men vet dere om jeg kjenner han fra før av??

Om det er noe dere lurer på så kontakt meg gjerne men ikke døm noen før dere kjenner de for det tjenere dere faktisk ingenting på. Og folk som ikke vet hvordan det er å være fattig i Norge vet faktisk ikke hva de snakker om...

Jeg er ikke i tvil om at dere gjør en fantastisk flott jobb for de menneskene som kontakter dere, eller som dere selv kontakter. Likefullt er jeg en tilhenger av å støtte organisasjoner som hjelper litt bredere enn det det kan virke som "Hjelp oss å hjelpe" gjør. Hvis du hadde brukt litt tid på dette forumet, hadde du kunnet lese deg frem til at svært mange av oss støtter hjelpeorganisasjoner hver måned, så på generelt grunnlag vil jeg ikke si at brukerne på FP dømmer og rynker på nesa av de som er dårligere stilt.

Det er dog en enorm forskjell på å være fattig i Norge og å være fattig i en landsby i Equador, hvor den store drømmen er å få tak i rent vann. Jeg synes det er ganske utrolig, at dere har en holdning til Norges velferdssystem som om DET er den store, store fienden. Et velferdssystem som mennesker i resten av verden bare kan drømme om. I Norge kan du motta hjelp og støtte uten å jobbe, faktisk. DET er ganske flaks at det er her vi er født. Og når vi vet at det norske statsbudsjettet hver år budsjetteres med underskudd på grunn av ønske og krav om å opprettholde dagens enormt omfattende velferdsmodell, synes jeg det er ganske pussig at dere som hjelpeorganisasjon fremstiller det som om det er SYND PÅ den som kommer i KLØRNE på NAV. Som i tillegg til blandt annet barnetrygd og subsidiert barnehage, gratis legebehandling m.m gjør at det å være fattig i Norge må fortone seg som et cruise sammenlignet med mange, mange andre steder i verden.

Jeg har en genuin tro på at å synes synd på folk ikke er særlig fruktbart. Da begynner de også fort å fokusere på å synes synd på seg selv, og glemmer å bruke ressursene sine på andre områder. Når det gis tips og råd her inne, har jeg mye mer tro på det, enn lange "stakkars deg" innlegg på Facebook. Det må da være mer fornuftig å foreslå at 14-åringen kan tjene egne lommepenger ved å gå med avisa på søndager, enn å legge innn innlegg med 23 utropstegn og en verbal knytteneve mot NAV?

Jeg håper at barna til Pappatilto får en fin jul, tross alt. Også håper jeg at alle ressursene som dere har mottatt på grunnlag av bloggen hans, blir fordelt til flere. Ikke alle er ressurssterke nok til å fremme sin egen sak, men de trenger også hjelp.

Sist redigert av Billa : 13-12-12 kl 09:12.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-12, 09:50   #390
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

"Det er da greit å bo i en campinghytte"? Ja? Hvor mange av dere har bodd i en campinghytte midtvinters med små barn egentlig, feiret jul der? Hatt det som eneste bomulighet i det som kan se ut som en uendelig tid framover? Ikke så mange tror jeg. Kan godt hende det er ok, men jeg kan vel heller tenke meg at det ikke er så ok også.

Jeg og min familie har bodd i campinghytte midtvinters (campingplassen åpnet faktisk spesielt for oss! Kjempegod service. ). Nå må det legges til at dette var frivillig på grunn av sengeplasser hos familien min. Dette var helt greit, men hyttene må være godkjente for bruk om vinteren (andre krav til isolasjon, oppvarming etc) Men det var helt OK, og veldig trivelig.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes ofte tonen på fp er vel hard mot de som har kommet ut på glattisen. Er det selvforskyldt kan man bare ha det så godt.

Jeg synes godt man kan ha en OK tone, og jeg liker ikke nedlatende uttrykk og hinting om at folk er teite etc Men sannheten er jo at hvis noe er selvforkyldt så er det bare endring i personen selv som betyr noe. I prasis betyr dette kanskje at man "bare kan ha det så godt"?

3) Jeg lurer faktisk på hvordan dere kan sitte her å dømme folk dere ikke kjenner i det hele tatt. Det virker jo som om dere vet alt om denne familien og det gjør dere faktisk IKKE.

Ja, dette er jo kjernen i hele problemet både med bloggen, diskusjonen her og den hjelpeorganisasjonen du refererer til. Vet hjelpeorganisasjonen alt om denne familen?

Jeg er enig i at hjelp skal gies uten så mange moralske vurderinger. Jeg mener også at folk som sitter i fengslet skal ha samme rettigheter i forhold til sykehus etc som alle andre. MEN jeg vil på det sterkeste anbefale alle å støtte store anerkjente organisasjoner (Røde Kors, Redd Barna, Leger uten grenser, Frelsesarmeen etc), eventuelt selv være direkte involvert.

Gammel 13-12-12, 09:59   #391
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er fint å starte en hjelpeorganisasjon som "Hjelp oss å hjelpe" men jeg hjelper heller folk som faktisk ikke har tak over hodet enn de som har både seng og hus (og attpåtil sutrer). Jeg får vondt inni meg av å gå rundt i byen for tiden og se alle tiggerne som sitter der i sprengkulda med koppen sin. Jeg lurer på om de har et sted å gå til når "arbeidsdagen" er slutt, og ville gjerne ha hjulpet mer enn bare en tjuekroning i koppen i ny og ne. (Som jeg selvsagt vet at man ikke bør gi, men det er utrolig vanskelig å la være.) I det hele tatt er jeg litt skeptisk til den "hjelp oss selv før vi hjelper andre"-tankegangen som er så dominerende i Norge. Vi blar kjapt forbi artikler om sultende barn i Etiopia, men kom med en nordmann som ikke har fått det han har "krav på" fra NAV, så skal jeg si vi engasjerer oss.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-12, 10:58   #392
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er dog en enorm forskjell på å være fattig i Norge og å være fattig i en landsby i Equador, hvor den store drømmen er å få tak i rent vann. Jeg synes det er ganske utrolig, at dere har en holdning til Norges velferdssystem som om DET er den store, store fienden. Et velferdssystem som mennesker i resten av verden bare kan drømme om. I Norge kan du motta hjelp og støtte uten å jobbe, faktisk. DET er ganske flaks at det er her vi er født. Og når vi vet at det norske statsbudsjettet hver år budsjetteres med underskudd på grunn av ønske og krav om å opprettholde dagens enormt omfattende velferdsmodell, synes jeg det er ganske pussig at dere som hjelpeorganisasjon fremstiller det som om det er SYND PÅ den som kommer i KLØRNE på NAV. Som i tillegg til blandt annet barnetrygd og subsidiert barnehage, gratis legebehandling m.m gjør at det å være fattig i Norge må fortone seg som et cruise sammenlignet med mange, mange andre steder i verden.

Veldig godt skrevet.

Gammel 13-12-12, 11:00   #393
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Nemlig. Jeg blir så glad når andre skriver akkurat det jeg tenker.

Gammel 13-12-12, 11:24   #394
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

heg_osl, jeg tviler ikke ett sekund på at du er et veldig godt og velmenende menneske, men snille mennesker kan også bli utnyttet.

Jeg er nok mer skeptisk av natur, kanskje til og med kald, og får større behov for å riste vett i Pappa Tilto for at han skal ta tak i livet sitt, enn å hjelpe han. Forøvrig synes jeg Billa skriver så mye smart at jeg bare bøyer meg i støvet.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-12, 11:27   #395
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

heg_osl, jeg tviler ikke ett sekund på at du er et veldig godt og velmenende menneske, men snille mennesker kan også bli utnyttet.

Jeg er nok mer skeptisk av natur, kanskje til og med kald, og får større behov for å riste vett i Pappa Tilto for at han skal ta tak i livet sitt, enn å hjelpe han. Forøvrig synes jeg Billa skriver så mye smart at jeg bare bøyer meg i støvet.

Hva mener du egentlig med ta tak i livet sitt? Så lenge man venter på operasjon og ikke kan jobbe, så blir vel livet satt "på vent" til man kan få normal inntekt igjen?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-12, 11:27   #396
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.

Veldig "spot on", Billa. Jeg får dessverre ikke lov til å grønnprikke deg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-12, 11:30   #397
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Han sier ikke noe om hva slags jobb det er, eller hva slags operasjon han skal gjennomgå. Og min erfaring er at det er ikke alltid at det som en pasient forstår er det som legen mener, og enda mindre at det en pasient sier til pårørende er det som er sannheten, eller at det i det hele tatt har en rot i sannheten en gang.
Derfor klarer jeg ikke å godta uten videre at han er helt uten restarbeidsevne.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-12, 11:42   #398
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker, etter å ha vært på forskjellige nettfora siden 1994, at man generelt skal ta seg god tid til å bakgrunnssjekke mennesker som vil ha hjelp og aktivt søker det via nettet. Og sikkert også andre steder.

Dette bygger jeg rett og slett på egen erfaring, det er noen som på uærlig vis trikser seg til hjelp. Jeg kjenner ikke denne aktuelle saken, og har ikke sjekket noe rundt det, så den lar jeg ligge.

Og selvsagt finnes det virkelige historier og folk som virkelig trenger hjelp, men bruk den ekstra tiden det tar å finn ut av dette, det er mitt beste råd.

Kald eller varm om hjertet, dette er kun et tips til alle som hopper opp og av egen godhet vil hjelpe. Det er dessverre ikke alle som forteller hele historien, ikke bittelitt engang. Tror endel vil bli sjokkert om de visste hva enkelte folk kunne få seg til å si for å få penger eller annen bistand.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-12, 11:58   #399
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hva mener du egentlig med ta tak i livet sitt? Så lenge man venter på operasjon og ikke kan jobbe, så blir vel livet satt "på vent" til man kan få normal inntekt igjen?

Man kan vel uansett gjøre det beste ut av situasjonen inntil videre? Jeg synes han syter og klager og forsøker å plassere skyld på andre enn seg selv. Han har tatt en del dumme avgjørelser som gjør at han er i en vanskelig situasjon. Det betyr ikke at det ikke er synd på han, men han kan selv velge hvordan han takler det.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-12, 12:16   #400
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikkje fattigdommen eller personen eg er negativ til, men kravmentaliteten.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.