Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Samfunnsklasser og livsstil

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilke tanker gjør du deg om klasseforskjeller i Norge?
Jeg/vi har ikke høyere utdanning og vi ser på såpeserier og leser aldri bøker og aviser 2 1,08%
Jeg/vi har ikke høyere utdanning, men vi leser bøker, aviser og ser på nyheter 43 23,12%
Jeg/vi har høyere utdanning, men vi ser heller på såpeserier enn å lese aviser og se på nyheter 25 13,44%
Jeg/vi har høyere utdanning og vi leser aviser, bøker og ser på nyheter 117 62,90%
Jeg tenkter at det i stor grad stemmer at arb. klassen er lite opplyste og ikke-lesende 6 3,23%
Jeg tenker at det i noen grad stemmer at arbeiderklassen er lite opplyste og ikke-lesende 72 38,71%
Jeg tenker at det sjelden stemmer at arbeiderklassen er lite opplyste og ikke-lesende 28 15,05%
Jeg tror klasseforskjellene er større nå enn for noen tiår siden 33 17,74%
Jeg tenker at klasseforskjellene er omtrent som de var for noen tiår siden 42 22,58%
Arbeiderklassen Schmarbeiderklassen 20 10,75%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 186. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-13, 22:11   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samfunnsklasser og livsstil

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er enig i det du skriver, at refleksjonsnivå og kulturkonsum også er medvirkende hvis man skal ta en klassereise, men uenig i at det nødvendigvis må henge sammen med utdannelse. Utdannelse alene forteller oss ikke så mye.

Du kan være uenig alt du vil, men statistikken sier altså at det har en sammenheng.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 22:21   #62
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Min far har ikke høyere utdanning, men han er belest, følger godt med i nyhetsbildet og vi kan ha knakende gode diskusjoner om alt fra verdensproblemer, kultur og til lokal politikk.

Jeg har vel foretatt en klassereise på sett og vis, men jeg vil vel strengt tatt ikke kalle det det. Jeg har funnet meg selv, rett og slett. Det har jeg gjort gjennom å lese og utforske. Det har blitt lagt til rett for meg gjennom barndommen. Klassisk musikk var ikke fremtredende hjemme, men pappa og jeg satt og så på Nyttårskonserten fra Wien sammen. Og vips så var grunnlaget lagt - idag er klassisk musikk en svært viktig del av mitt liv. Foreldrene mine kjørte meg til både bokbuss og bibliotek, så selv om vi ikke hadde mye bøker hjemme så stod det ikke på det. Men som sagt så har jeg følelsen av å finne meg selv, fremfor følelsen om å ha klassereist. Med ett følte jeg meg ganske så takknemlig overfor spesielt min pappa, for å ha tilrettelagt mye for meg selv om det kanskje ikke var så åpenbart alltid

Gammel 09-02-13, 22:23   #63
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i det du skriver, at refleksjonsnivå og kulturkonsum også er medvirkende hvis man skal ta en klassereise, men uenig i at det nødvendigvis må henge sammen med utdannelse. Utdannelse alene forteller oss ikke så mye.

Eg trur forresten ikkje det er slik at folk ikkje liker å lese bøker, aviser etc. fordi dei har fagutdanning. Men eg trur det er mange som vel fagutdanning for å slippe å lese og som derfor heller ikkje les aviser og bøker. Bare for å presisere kva veg eg trur samanhengen går.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 22:25   #64
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Tja... Det er veldig mange elevar på yrkesfag som seier at dei har vald yrkesfag fordi dei ikkje liker å lese.

Ja, det er det jeg alltid har hørt, senest i dag, av frisøren min.

Gammel 09-02-13, 23:04   #65
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må innrømme at tidligere tenkte jeg at det eneste saliggjørende var høyere utdanning, og jeg så ikke for meg at noen av mine barn ikke skulle ta høyere utdanning.
Jeg har endret standpunkt med årene, og nå er jeg kommet dit at det er greit å bare ha videregående skole også dersom man tar en yrkesfaglig retning som gir et yrke man vil trives i og kan livnære seg på. Det er noe av det jeg prøver å formidle til mine barn, at det er viktig å kunne livnære seg for å være selvstendig. Selvstendighet er viktig.

Om klassereise så vet jeg ikke om jeg har reist så langt jeg. Har foreldre uten noe særlig utdannelse, har nesten 5 års høyere utdanning selv. Men sånn ellers så leste og leser mine foreldre bøker, det samme gjør jeg. De har alltid vært opptatt av at vi må lese bøker, og vi var medlem av bokklubber fra vi var ganske små. De følger med på nyheter, det gjør jeg også. Både de og jeg er middels opptatt av kultur, så vi er kanskje ganske like.

Gammel 09-02-13, 23:12   #66
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest det er viktig at folk eg bryr meg om er ein plass i livet kor dei sjølv trivst, får brukt evnene sine og kjenner seg på rett hylle. Det er mykje viktigare enn samfunnsklasse, utdanningslengde og kor mange bøker dei les.

The glass is refillable.
Gammel 10-02-13, 00:15   #67
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Forskjellene er ikke så ulike det de var før. Jeg tenker arbeiderklassen er både opplyst og lesende. Men ikke alltid interessert i det samme som Blindern-sosiologen. Og hvem bestemmer hva som rangerer høyest? (rent faktisk er svaret den sistnevnte, hvilket er interessant i seg selv).

Jeg er akademiker og syns såpeserier er helt fint, og ser det heller enn nyheter, gitt. Det betyr ikke at jeg følger med, det gjør jeg i høyeste grad. Akkurat det hotellet kan jeg styre min begeistring for, men Glamour var fast følge da jeg slang hjemme i permisjonen.

Det jeg straks merker meg er spørsmålsstillingen (akademiker'n...). Jadda, jeg tror nok akademikere heller (ønsker de) ser på nyheter, men når man sitter der og sløver i soffan etter en arbeidsdag med dype akademikertanker er nok tanken tom for mange, og lett underholdning nærliggende. Ville vært interessant å se hvor langt det var mellom idealer og praksis.

Jeg leste mye mer bøker da jeg var renholder.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 00:21   #68
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Eg trur forresten ikkje det er slik at folk ikkje liker å lese bøker, aviser etc. fordi dei har fagutdanning. Men eg trur det er mange som vel fagutdanning for å slippe å lese og som derfor heller ikkje les aviser og bøker. Bare for å presisere kva veg eg trur samanhengen går.

Ja. Og jeg tror det har en nær sammenheng med foreldrenes oppfatning av utdanning og yrkesvalg. At hvis du syns bøker er ok burde du ta høyere utdanning, og yrkesfag hvis du ikke er så glad i bøker. Dessverre. Jeg syns flere som liker bøker burde bygge (den høyere) utdanningen sin på praksis.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 00:31   #69
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller fordi utdanningen til det man ønsker å bli er på videregående nivå?

Gammel 10-02-13, 00:39   #70
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Eller fordi utdanningen til det man ønsker å bli er på videregående nivå?

Det er ei anna gruppe elevar, som seier det og dei er i fåtall. Det kan hende mi superenkle forskning har ein feilmargin i det at det ikkje er kult å seie at det er all right å lese bok på Helse- og sosialfag, VG1, og at ein må protestere høglytt og seie at ein har vald YF for å slippe slikt, for å vere ein i gjengen. Men det er i alle fall svært mange som påstår at dei har vald yrkesfag for å slippe å lese, slippe å skrive og så vidare. Men det kan sjølvsagt vere at det er noko dei seier for å halde seg inne med dei andre som seier det same. Ein skal ikkje undervurdere gruppepress blant 16-åringar.

The glass is refillable.
Gammel 10-02-13, 00:59   #71
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er bare veldig overrasket over at noen påstår at man slipper å lese og å skrive når man velger yrkesfag. Man har riktignok varierende fag og varighet, men jeg hadde 3,5 år med lesing i tillegg til praktisk arbeid og læretid. Og såklart kursing underveis for å holde seg oppdatert samt resertifiseringer og utsjekker.

Gammel 10-02-13, 01:22   #72
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Jeg er bare veldig overrasket over at noen påstår at man slipper å lese og å skrive når man velger yrkesfag. Man har riktignok varierende fag og varighet, men jeg hadde 3,5 år med lesing i tillegg til praktisk arbeid og læretid. Og såklart kursing underveis for å holde seg oppdatert samt resertifiseringer og utsjekker.

Det er jo ikkje tilfellet alltid, men svært mange 16-åringar synest å vere oppriktig overraska over at dei må ha fellesfag på yrkesfag.

The glass is refillable.
Gammel 10-02-13, 15:53   #73
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Men man kan jo ikke se på tall og statistikk alene, når man snakker om verdi. Det blir å frarøve det totale bildet noe veldig viktig. Den høyere utdannelsen må jo kunne brukes til noe, det hjelper ikke med egenverdi hvis man ikke tjener nok til å forsørge seg selv, og det hjelper ikke med pengeverdi hvis man mistrives i jobben og egentlig ville jobbet med noe helt annet.

Nei, men det totale bildet, rent statistisk, viser jo at disse tingene henger sammen. Det er sammenheng mellom levekår, trivsel på jobben, helse og utdanningsnivå og den går i favør av høyere utdanning. Men med det prøver jeg ikke å si at man ikke kan ha en jobb som krever fagbrev og allikevel ha det kjempefint med jobben sin og score bra på nevnte punkter. Det er jo mer sammensatt en som så på individnivå, men snakker man generelt, er det en klar sammenheng.

Gammel 10-02-13, 16:22   #74
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Samfunnsklasser og livsstil

Det er ei anna gruppe elevar, som seier det og dei er i fåtall. Det kan hende mi superenkle forskning har ein feilmargin i det at det ikkje er kult å seie at det er all right å lese bok på Helse- og sosialfag, VG1, og at ein må protestere høglytt og seie at ein har vald YF for å slippe slikt, for å vere ein i gjengen. Men det er i alle fall svært mange som påstår at dei har vald yrkesfag for å slippe å lese, slippe å skrive og så vidare. Men det kan sjølvsagt vere at det er noko dei seier for å halde seg inne med dei andre som seier det same. Ein skal ikkje undervurdere gruppepress blant 16-åringar.

Eg syns dette perspektivet er opnare og meir riktig: Eg trur at hovudgrunnen til at ein vel yrkesfag er at ein har lyst på ein meir praktisk skulegong.

Den læraren som klarer å overbevisa meg om at det er nødvendig for yrkesfag-elevane å meistra diktanalyse - den får premie. Dette handlar ikkje berre om lesing og skriving - det handlar minst like mykje om innhaldet i faga. Eg meiner at det er pressa for mykje innhald inn i fellesfaga på yrkesfag, og då særleg norsk/engelsk/matematikk. Eg skulle gjerne ha lest bøker på yrkesfag, viss timeplan og fagplan hadde gjeve rom for det. Leseferdigheitene er svake, og det er kun mengdetrening som er til hjelp. Med eit så stort pensum som skal dekkjast så er det lite tid igjen til mengdetrening av grunnleggjande ferdigheiter. Er det fruktbart å lese dikt på yrkesfag? Ja, klart det er det. Men må dei analyserast? I strofer, verselinjer, rim, metaforer, symboler, tema, bodskap og gud veit kva.

Eg trur at fagplanane me har i dag, bidreg til å senkje leseferdigheitene hos dei svakaste elevane.

Forøvrig så syns eg at pollen var så fordomsfull at eg ikkje har svart på han.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 16:46   #75
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Samfunnsklasser og livsstil

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Eg syns dette perspektivet er opnare og meir riktig: Eg trur at hovudgrunnen til at ein vel yrkesfag er at ein har lyst på ein meir praktisk skulegong.

Den læraren som klarer å overbevisa meg om at det er nødvendig for yrkesfag-elevane å meistra diktanalyse - den får premie. Dette handlar ikkje berre om lesing og skriving - det handlar minst like mykje om innhaldet i faga. Eg meiner at det er pressa for mykje innhald inn i fellesfaga på yrkesfag, og då særleg norsk/engelsk/matematikk. Eg skulle gjerne ha lest bøker på yrkesfag, viss timeplan og fagplan hadde gjeve rom for det. Leseferdigheitene er svake, og det er kun mengdetrening som er til hjelp. Med eit så stort pensum som skal dekkjast så er det lite tid igjen til mengdetrening av grunnleggjande ferdigheiter. Er det fruktbart å lese dikt på yrkesfag? Ja, klart det er det. Men må dei analyserast? I strofer, verselinjer, rim, metaforer, symboler, tema, bodskap og gud veit kva.

Eg trur at fagplanane me har i dag, bidreg til å senkje leseferdigheitene hos dei svakaste elevane.

Forøvrig så syns eg at pollen var så fordomsfull at eg ikkje har svart på han.

Jeg synes det, i et danningsperspektiv, er veldig fruktbart at flest mulig får den samme undervisningen. Nå som videregående er mer eller mindre obligatorisk(altså, det er jo fremdeles frivillig, men de fleste velger vel å starte på videregående etter endt grunnskole), synes jeg faktisk det er en viss fornuft i at de som velger yrkesrettet utdanning på vgs. også går ut derfra med grunnleggende allmennkunnskap. Jeg synes det er anelse fordomsfullt å mene at fordi man skal bli snekker, har man ikke bruk for kunnskaper om diktanalyse, eller mestre engelsk på et visst nivå.

Jeg gikk selv musikklinje og vi hadde vel like mange tilleggsfag som yrkesfagene da jeg gikk på vgs. og dermed en tettere timeplan de tre årene vi gikk der, i forhold til f.eks. allmennfag (hvordan dette forholdet er i dag, vet jeg ikke. Men jeg ser at musikk og yrkesfag har samme timeantall fremdeles). Det samme gjelder vel for idrettsfag.
Det er ingen som noen gang har tenkt, eller foreslått, at disse linjene skal få redusert sine fellesfag til fordel for å vie seg til å utøve kunst eller få frigjort tid til mer trening. Det tas for gitt at elevene på akkurat disse linjene har bruk for begge deler, mens det av mange vurderes dithen at en som blir barne- og ungdomsarbeider ikke har bruk for den samme kunnskapen, til tross for at mange av dem skal jobbe i barnehager og skoler. Det er veldig synd synes jeg.

Sist redigert av Vianne Rocher : 10-02-13 kl 18:56.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 17:54   #76
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil vel påstå at det er ganske mange der ute, også blant de som tok allmennfaglig linje, som nok ikke har følt et stort behov for å mestre diktanalyse.

Sist redigert av Maverick : 10-02-13 kl 18:08. Årsak: To l-er, ja.
Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 17:57   #77
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg vil vel påstå at det er ganske mange der ute, også blant de som tok almennfaglig linje, som nok ikke har følt et stort behov for å mestre diktanalyse.

Det er vel ikke det jeg jeg har hatt mest nytte av i ettertid akkurat...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 17:59   #78
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Jeg vil vel påstå at det er ganske mange der ute, også blant de som tok almennfaglig linje, som nok ikke har følt et stort behov for å mestre diktanalyse.

Det har du rett i, og jeg kan vel ikke akkurat skryte av å ha benyttet mine kunnskaper om diktanalyse etter endt vgs. jeg heller.

Gammel 10-02-13, 18:45   #79
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil vel påstå at det er ganske mange der ute, også blant de som tok allmennfaglig linje, som nok ikke har følt et stort behov for å mestre diktanalyse.

For å analysere dikt, kanskje ikke. For å tolke tekst, vil jeg tro du har nytte av det.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 18:52   #80
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Det har du rett i, og jeg kan vel ikke akkurat skryte av å ha benyttet mine kunnskaper om diktanalyse etter endt vgs. jeg heller.

Men allikevel så er det det med å ha en felles kunnskapsplattform å bygge videre på. Personlig så tenker jeg at alle, uansett retning på videregående bør ha et visst, likt fundament i grunnfagene.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:02.