|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvilke tanker gjør du deg om klasseforskjeller i Norge? | |||
Jeg/vi har ikke høyere utdanning og vi ser på såpeserier og leser aldri bøker og aviser |
![]() ![]() ![]() ![]() |
2 | 1,08% |
Jeg/vi har ikke høyere utdanning, men vi leser bøker, aviser og ser på nyheter |
43 | 23,12% |
Jeg/vi har høyere utdanning, men vi ser heller på såpeserier enn å lese aviser og se på nyheter |
25 | 13,44% |
Jeg/vi har høyere utdanning og vi leser aviser, bøker og ser på nyheter |
117 | 62,90% |
Jeg tenkter at det i stor grad stemmer at arb. klassen er lite opplyste og ikke-lesende |
6 | 3,23% |
Jeg tenker at det i noen grad stemmer at arbeiderklassen er lite opplyste og ikke-lesende |
72 | 38,71% |
Jeg tenker at det sjelden stemmer at arbeiderklassen er lite opplyste og ikke-lesende |
28 | 15,05% |
Jeg tror klasseforskjellene er større nå enn for noen tiår siden |
33 | 17,74% |
Jeg tenker at klasseforskjellene er omtrent som de var for noen tiår siden |
42 | 22,58% |
Arbeiderklassen Schmarbeiderklassen |
20 | 10,75% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 186. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Samfunnsklasser og livsstil
Du kan være uenig alt du vil, men statistikken sier altså at det har en sammenheng.
![]() |
#62 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Samfunnsklasser og livsstilMin far har ikke høyere utdanning, men han er belest, følger godt med i nyhetsbildet og vi kan ha knakende gode diskusjoner om alt fra verdensproblemer, kultur og til lokal politikk.
![]() |
![]() |
#63 |
Librocubicularist
|
Eg trur forresten ikkje det er slik at folk ikkje liker å lese bøker, aviser etc. fordi dei har fagutdanning. Men eg trur det er mange som vel fagutdanning for å slippe å lese og som derfor heller ikkje les aviser og bøker. Bare for å presisere kva veg eg trur samanhengen går.
![]() |
![]() |
#64 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Ja, det er det jeg alltid har hørt, senest i dag, av frisøren min.
![]() |
#65 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Samfunnsklasser og livsstilJeg må innrømme at tidligere tenkte jeg at det eneste saliggjørende var høyere utdanning, og jeg så ikke for meg at noen av mine barn ikke skulle ta høyere utdanning.
![]() |
#66 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Samfunnsklasser og livsstilEg synest det er viktig at folk eg bryr meg om er ein plass i livet kor dei sjølv trivst, får brukt evnene sine og kjenner seg på rett hylle. Det er mykje viktigare enn samfunnsklasse, utdanningslengde og kor mange bøker dei les.
![]() |
![]() |
#67 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Samfunnsklasser og livsstilForskjellene er ikke så ulike det de var før. Jeg tenker arbeiderklassen er både opplyst og lesende. Men ikke alltid interessert i det samme som Blindern-sosiologen. Og hvem bestemmer hva som rangerer høyest? (rent faktisk er svaret den sistnevnte, hvilket er interessant i seg selv). |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Ja. Og jeg tror det har en nær sammenheng med foreldrenes oppfatning av utdanning og yrkesvalg. At hvis du syns bøker er ok burde du ta høyere utdanning, og yrkesfag hvis du ikke er så glad i bøker. Dessverre. Jeg syns flere som liker bøker burde bygge (den høyere) utdanningen sin på praksis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Ringskrømt
|
Eller fordi utdanningen til det man ønsker å bli er på videregående nivå?
![]() |
#70 |
Librocubicularist
|
Det er ei anna gruppe elevar, som seier det og dei er i fåtall. Det kan hende mi superenkle forskning har ein feilmargin i det at det ikkje er kult å seie at det er all right å lese bok på Helse- og sosialfag, VG1, og at ein må protestere høglytt og seie at ein har vald YF for å slippe slikt, for å vere ein i gjengen. Men det er i alle fall svært mange som påstår at dei har vald yrkesfag for å slippe å lese, slippe å skrive og så vidare. Men det kan sjølvsagt vere at det er noko dei seier for å halde seg inne med dei andre som seier det same. Ein skal ikkje undervurdere gruppepress blant 16-åringar.
![]() |
![]() |
#71 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Samfunnsklasser og livsstilJeg er bare veldig overrasket over at noen påstår at man slipper å lese og å skrive når man velger yrkesfag. Man har riktignok varierende fag og varighet, men jeg hadde 3,5 år med lesing i tillegg til praktisk arbeid og læretid. Og såklart kursing underveis for å holde seg oppdatert samt resertifiseringer og utsjekker.
![]() |
#72 |
Librocubicularist
|
Det er jo ikkje tilfellet alltid, men svært mange 16-åringar synest å vere oppriktig overraska over at dei må ha fellesfag på yrkesfag.
![]() |
![]() |
#73 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() |
#74 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Re: Samfunnsklasser og livsstil
Eg syns dette perspektivet er opnare og meir riktig: Eg trur at hovudgrunnen til at ein vel yrkesfag er at ein har lyst på ein meir praktisk skulegong. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Kamerat Pære
![]() Sv: Re: Samfunnsklasser og livsstil
Jeg synes det, i et danningsperspektiv, er veldig fruktbart at flest mulig får den samme undervisningen. Nå som videregående er mer eller mindre obligatorisk(altså, det er jo fremdeles frivillig, men de fleste velger vel å starte på videregående etter endt grunnskole), synes jeg faktisk det er en viss fornuft i at de som velger yrkesrettet utdanning på vgs. også går ut derfra med grunnleggende allmennkunnskap. Jeg synes det er anelse fordomsfullt å mene at fordi man skal bli snekker, har man ikke bruk for kunnskaper om diktanalyse, eller mestre engelsk på et visst nivå.
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean. 2008 2013 2015 Sist redigert av Vianne Rocher : 10-02-13 kl 18:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
|
![]() Sv: Samfunnsklasser og livsstilJeg vil vel påstå at det er ganske mange der ute, også blant de som tok allmennfaglig linje, som nok ikke har følt et stort behov for å mestre diktanalyse. Sist redigert av Maverick : 10-02-13 kl 18:08. Årsak: To l-er, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Kamerat Pære
![]() |
#79 |
etterpåklokest
|
For å analysere dikt, kanskje ikke. For å tolke tekst, vil jeg tro du har nytte av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Men allikevel så er det det med å ha en felles kunnskapsplattform å bygge videre på. Personlig så tenker jeg at alle, uansett retning på videregående bør ha et visst, likt fundament i grunnfagene. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|